Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: iskarien säätäminen

23.11.2012 11:36

On kyllä varmasti ajotekninen juttu varsinkin jos yhden kerran kokeilit ja täydestä vauhdista suoraan, mutta kyllä mun käsittääkseni takaiskarin rebound vaikuttaa jonkun verran tuohon, ainakin rajatapauksissa missä meinaa lähtee takapää nouseen. Itse ainakin ajellut keskivertoon verrattuna aika "kuolleella" takapäällä palautuksen osalta ja pystyny vetään penkistä mutkista ulos tullessa. Toimii nimenomaan sellasissa hypyissä jotka on mutkasta ulos tai muuten kiihdytetään sen mitä laitteista irtoo, jos on pöytähyppyri pitkän suoran päässä ja tarttis jarruttaa siihen hyppyrille niin kannattaa nostaa perse penkistä. :D

Re: iskarien säätäminen

23.11.2012 21:40

Jos hassusti ajaa hyppyrin nokalla niin voi olla että paino heittelehtii niin paljon että ehtii jopa paluuvaimennuskin lentoon lähtöön vaikuttamaan. Mutta kun hyppyrin nokalla kuiteskin on tarkotus pysyä vakaassa asennossa niin että pyörä painuu tasaisesti koko ylämäen ajan niin ei pitäis kyllä millään ehtiä paluuvaimennuksen puuttua asiaan. Niissä tilanteissa nopea paluuvaimennus voi tehdä ikävää jälkeä jos hyppyriin tulee takapainoisesti ja sitten hyppyrin nokalla ajo vaiheessa, paino siirtyy nopeasti eteen jonkilaisen kömmähdyksen takia eli takajousitus kevenee ja alkaa palautumaan, niin sitten saa kyllä kunnon ponnahduksen. Mutta tääkin tilanne on sellanen että sais kyllä olla meelko hitaalla iskari että on toivoa selvitä naarmuitta niin isosta kömmähdyksestä. Eikä se silti välttämättä riitä vaikka ei takaiskari alkaisikaan palautumaan, koska tälläsessä tilanteessa etu iskarit painuu huomattavasti enemmän kuin takaiskari, niin peräkorkea voi johtua pelkästään pyörän epätasapainoisesta asennosta lentoon lähdössä. Eikä edes välttämättä iskarin paluuvaimennuksesta ollenkaan. Saman tilanteen voisi lavastaa laittamalla taakse todella jäykän jousen ja paljon puristusvaimennusta ja eteen löysä jousi ja puristusvaimennus auki.

Itse kun aloittelin hyppimistä niin pidin kyllä varmuuden vuoksi edessä enemmän compressiota kuin takana ja myös perästä rebound hitaammalle. Mutta nyt olen laittanu takaiskarin paluuvaimennusta pikkuhiljaa nopeammalle, ja huomannut että kyllä se voi todella nopeallakin olla ennenkuin rupeaa vaikuttamaan hyppyihin millään lailla, siis niinkauan kuin "paketti" pysyy hyppyrillä lentoon lähtiessä kasassa. Normaaleissa ajo tilanteissa eli "paketti kasassa" hyppyriin ajaessa mielestäni peräkorkeisiin yms "tilanteisiin" vaikuttaa enemmän takaiskarin puristusvaimennus. Koska nokalla tahtoisi iskarin tietysti toimivan mahdollisimman lineaarisesti eli lentoon lähtö olisi mahdollisimman yllätyksetön. Mutta jos takana on esimerkiksi todella löysä jousi ja iskari vastaavasti säädetty todella progressiiviseksi niin omien kokemusten mukaan lentoon lähtö vaikeutuu. Koska esim jyrkkään nokkaan ajaessa alkaa perä joustamaan pehmeän jousen takia nopeasti sitten iskarin progressiiviseksi säädetty puristusvaimennus alkaa hidastamaan iskarin liikettä kesken nokan ja näin ollen pyörän tasapaino muuttuu etupainoisemmaksi kesken lentoon lähtö vaiheen ja jos kuljettaja ei osaa joustaa jaloilla juuri oikein kompensoidakseen iskarin epä lineaarisuutta voi hypystä seurata peräkorkea.

Re: iskarien säätäminen

24.11.2012 0:02

alussa ehkä kannattaakin pitää paluu vaimennusta takana hitaammalla että tosiaan olisi vähän rauhallisempi.

mutta kyllä se paluu vaimennus taakse haetaan kuitenkin sitten isoissa röykyissä kohdalleen.

jos penkiltä tulee hyppyriin niin takakorkea on varma. jos haluaa sitten erikseen seat bouncee niin pitää tasoittaa balanssia kaasulla hyppyrin keulalla ja ilmassa painon siirrolla muuten menee etuperin voltiksi.

puristusvaimennukset vaikuttaa tietenkin myös oleellisesti hyppyyn lähtöö varsinkin jos on liian pehmeällä pyörä menee mihin haluaa. tärkeää on että etu ja taka pää on balanssissa koska muuten tulee puristusvaimennus tilanteessa balanssi muuttuu.

jos rata antaa myöden eli ei mutka ajossa tai röykyissä tule haittaa niin kannattaa etupään paluuvaimmenusta säätää hitaammalle jolloin ainakin omalla tyylillä hyppy nopeudet kasvaa ja ilma lento suuntasi paljon paremmin eteen päin eikä korkealle.

Re: iskarien säätäminen

25.11.2012 0:44

Pitääkö keulaan päästä ilmaa jostain 8o Kaveri oli just keulan huoltanu ja sano että se oli ottanu ilmat pois pumpuista, ja sano että siinä oli isoki ero ku otti pois ne. Koitettiin sitte multa ottaa niitä ilmoja pois niin eipä niitä edes ollu siellä. Kaveri avas sen pumppujen yläpäässä olevan ruuvin ja siitä pitäis sihahtaa ilmat ulos.

Re: iskarien säätäminen

25.11.2012 3:05

se ilma pääsee keulaputkiin stefojen ohi ajon aikana, kannatta "sihauttaa" paineet pois ennen seuraavaa ajokertaa.

Re: iskarien säätäminen

25.11.2012 10:19

Joo, kiitokset. :) Kumma ku mää oon ajanu jonkun 50h nyt enkä oo tienny tosta ilmajutusta mitään ja vielä ku aukastiin ne ruuvit niin sitä ilmaa ei edes ollu.

Re: iskarien säätäminen

25.11.2012 19:08

Kyllä sitä yleensä aina vähän on. Välillä enemmän välillä vähemmän. Ite aina ennen ku rupee ajamaan ni ilmat sihauttaa pois :)
Sitte jos sinne kerääntyy painetta ni kyllä huomaat eron ku päästät ilmat pois :)

Re: iskarien säätäminen

8.2.2013 0:01

morjes.
oisko kellään hyviä iskareitten säätö ohjeita talvispoorii.
mulla nyt 5w öljyt keulassa, ja on aika hemmetin jäykkä. ehkä sopiva kesällä enduroon. mut spoorii tarvis aikapaljon löysemmät ku ei paljoo tapeilta ajella.
jos jollain omassa pyörässä hyvät säädöt niin kerro ihmeessä.

takaiskarin saan löysemmäks tietysti jousta löystämällä, ja hienosäädöt naksuista, mut keulaan nyt olis siis säädöt hakusessa. onko kellää tota 2,5w öljyy, onko liian löysä jos ne laittais??

Re: iskarien säätäminen

8.2.2013 12:56

melko vaikea neuvoa kun et mainitse mikä pyörä on kyseessä, laita nyt kuitenkin sitä 2,5 öljyä jos klikkerit on jo täysin auki. ,jos taas paluu on nopea mutta "lyö käsille" niin reilusti vähemmän vaan samaa öljyä. ,takajousen esijännityksen löysääminen ei kyllä auta, saattaa jopa tuntua kovemmalta sen jälkeen; jousi kuskin painon mukaan( ns. painuma on pyöräkohtainen, 10 sentin molemmin puolin kuski satulassa) ja jos vaimennuksen säädöt ei riitä niin sitten vaan löysempi shimmitys. ,..ja tarkista että swingin & linkkujen laakerit ovat hyvässä rasvassa!

Re: iskarien säätäminen

19.3.2013 21:12

mihin kannattais viedä iskarit hultoon ja shimmitykseen? onko kellään tietoa/kokemusta, ja hintojakin olisi kiva tietää. eli paljon maksaa etu + taka iskarin huolto ja ainakin etusikareitten shimmitys.?

Re: iskarien säätäminen

19.3.2013 21:33

Skog racing.
Skogilla n.300e

Re: iskarien säätäminen

19.3.2013 22:14

Riippuu ihan missä päin asustelet niin osaa sanoa paremmin mutta onhan noita seppiä vajaa kymmenkunta ns.erikoismiehiä topi servise, skoog ,gustafsson, silvan&suominen. Jätkät kanssa kehunu långin teemua vaikkakin ns.uusi nimi porukoissa. Nyrkkinä sanottakoon mitä nimekkäämpi kaveri niin sitä parempi taksa, mutte ei suhteessa parempaa työtä...

Re: iskarien säätäminen

19.3.2013 23:45

tatu41 kirjoitti:mihin kannattais viedä iskarit hultoon ja shimmitykseen? onko kellään tietoa/kokemusta, ja hintojakin olisi kiva tietää. eli paljon maksaa etu + taka iskarin huolto ja ainakin etusikareitten shimmitys.?

mikähän vuosimalli mahtaa olla kyseessä? ,vanhemman etupään huoltaa aika helposti itsekin, ja miksi sitä keulaa tarvitsee shimmittää? ,eikö sulle riitä ulkoiset säädöt ja öljymäärällä pelailu?

Re: iskarien säätäminen

20.3.2013 7:22

tatu41 kirjoitti:mihin kannattais viedä iskarit hultoon ja shimmitykseen? onko kellään tietoa/kokemusta, ja hintojakin olisi kiva tietää. eli paljon maksaa etu + taka iskarin huolto ja ainakin etusikareitten shimmitys.?
Kannattaa muistaa sitten kun vie ne kepit shimmaukseen että pitää itse pystyä kertomaan mitä haluaa niille iskareille tapahtuvan,ei meinaa välttämättä ole helppo nakki tehdä niistä hyviä jos ei tiedä..

Re: iskarien säätäminen

23.4.2013 15:46

Löysin tosta mun rossista takaiskarin yläpäästä venttiilin. Mitä sillä voi säätää? Ja tuossa rossiassa ei oo takaiskaris semmosta *painekoteloo* vai mikä lie on. ;)