Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: iskarien säätäminen

21.10.2012 20:22

KxRider kirjoitti:pitäs kottaraisen takajousee saaha vähä lisää jäykkyyttä mut on nii utopinen toi iskari että en ota mitää selkoo. eli esijännitystä olen kyllä säätäny mut ei auttanu muuhu ku et on jonni verran korkeempi, ei jää mitenkää "löllymää" mut ei vaa oo mitää tuntoo takana ja kun kuvia kattoo ni aika matalalla perä menee usein. miten toi paine säiliö et iha ilmaako sinne työnnetää ja missä paineessa sen pitäs yleesä olla? en oo viel kattonu mitä siel nyt on. :D
Sinne painesäiliöön ei saa mennä koskemaan siellä ei ole ilmaa.Paras kun laitat iskarin remonttiin ja sitten hommaat omalle painolle sopivan jousen siihen. Sopiva jousi löytyy yleensä ammattilaisen ohjeiden mukaan. Ja sit tietenkin toi painuma kohdilleen eli se kuinka paljon se jousi painuu kasaan silloin kun istut pyörän päälle

Re: iskarien säätäminen

21.10.2012 20:33

mantsapoika kirjoitti:
KxRider kirjoitti:pitäs kottaraisen takajousee saaha vähä lisää jäykkyyttä mut on nii utopinen toi iskari että en ota mitää selkoo. eli esijännitystä olen kyllä säätäny mut ei auttanu muuhu ku et on jonni verran korkeempi, ei jää mitenkää "löllymää" mut ei vaa oo mitää tuntoo takana ja kun kuvia kattoo ni aika matalalla perä menee usein. miten toi paine säiliö et iha ilmaako sinne työnnetää ja missä paineessa sen pitäs yleesä olla? en oo viel kattonu mitä siel nyt on. :D
Sinne painesäiliöön ei saa mennä koskemaan siellä ei ole ilmaa.Paras kun laitat iskarin remonttiin ja sitten hommaat omalle painolle sopivan jousen siihen. Sopiva jousi löytyy yleensä ammattilaisen ohjeiden mukaan. Ja sit tietenkin toi painuma kohdilleen eli se kuinka paljon se jousi painuu kasaan silloin kun istut pyörän päälle

Juu siellä iskarissa taitaa olla typpi vastassa.

Hyvät ohjeet säätöön käyttäjän manuaalista. Ihan perus jamppa pärjää ajossa niillä, ja jos ei pärjää. Niin säätöön ammattilaiselle.

Re: iskarien säätäminen

24.10.2012 22:19

Mites noi etupumput onko niissä joku ihmeen linjaus joista netistä luin, kun jos ne ovat pielessä niin pumput tuntuu jäykiltä. Missä se linjaus niinku näkyy?

Kun käytin noi nyt huollossa laitoin paikallaan ja kun kokeilin oli aika paljon kovemmat mitä ennen, mutta kuinka kovat ne saa olla, kun painaa niitä niin jotain ehk 2cm jää käyttämättä kun ne tulee takas, eli kun vetää sitten ylös tangosta ne tulee sen 2cm viel ylöspäi.

Voi tosin olla että olivat kulahtaneet, vasta oon pyörän hankkinu niin en tiedä näistä juurikaan mitään.
Ei niitä tosin ollu huollettu vähään aikaan, taka iskariki oli ihan moro kun käytin sen huollossa joku aika sitte :D

Pyöränhän näät tosta sivusta.

Re: iskarien säätäminen

25.10.2012 12:32

kertokaas joku nopeesti et miten saan etupumpun liukuputken siit pääliputkesta erilleen, avasin jo pumput ja valutin öljyt pois, jousikin on jo otettu irti. mut nyt ku vetää liukuputkea ja sitä pääliputkea erilleen ni tökkää just ku on lähtemässä. onks siel joku lukirus vai miten saan noi stefat vaihettuu jos sen saa niit putkia erilleen??

Re: iskarien säätäminen

25.10.2012 13:57

Olisiko tuosta apua?

Re: iskarien säätäminen

8.11.2012 0:32

Alkaa jo v.......... EXC:n takaiskarin säätäminen. Nobel palkinto linkun keksijälle ja sille KTM:n insinöörille potku munille, joka on saanut KTM:n unohtamaan linkun toimivuuden...

Re: iskarien säätäminen

8.11.2012 8:06

Mikäs siinä muka niin V:mäistä säätää? Ite kyllä löytäny hyvät sääjöt aina.

Re: iskarien säätäminen

8.11.2012 9:05

:D, potki itteäs munille jos et osaa säätää :). PDS:ssän ainoa miinus on että on herkempi määperän muutoksille ja sekin korostuu enemmän crossissa (pehmeä hiekkapatti vs. kova savi)

Ja eikös ne laittanu linkutkin siksi että saisivat paremmin toimimaan supercrossissa ja myytyä jenkeille sitäkautta enemmän pyöriä.

Re: iskarien säätäminen

12.11.2012 23:28

osaiskohan joku kertoa paljon menee öljyä ktm exc 250cc -06 enduropyörään. ilman mitään mitta hässäköitä ostamalla eli purkin kyljestä katottuna.?

Re: iskarien säätäminen

13.11.2012 12:07

Taitaa olla aika tarkkaa noitten öljyjen kanssa, tarttet kyllä jonkun mitan mun milestä.

Itellä oli joku 357-36jotain millilitraa etupumppuihin :D

Re: iskarien säätäminen

13.11.2012 13:18

Varaat ½ l per keppi, ni riittää. Käy kuiteski ostaa sellanen mittahässäkkä millä pystyt mittaamaan pituutta millimetreinä..

Re: iskarien säätäminen

13.11.2012 18:08

-08 piikki exc menee 7dl per pumppu.

Re: iskarien säätäminen

22.11.2012 20:55

en tiedä onko tämä oikea topikki mutta kumminkin. mikä menee vikaan, yleensä tai oikeastaan aina lukuun ottamatta tätä yhtä kertaa ajan hyppyyn seisaalteen mutta kun 15 kierrosta oli takana, alko voimat loppuu ja tulin hyppyyn istualteen (en siis kerenny nousta). lopputulos oli kauhea takakorkee ja paniikkikaasun sekä perkeeleen moisella tuurilla kuitenkin tulin ehjin nahoin alas. olisin vähän lujempaa tullut niin olis puolikas etuperin volttiki tullu koettuu... :nolo: eli onko ajoasennossa vai iskareissa ongelma? videoita kun oon kattonu alan ammattilaisista nii kyllä ne istualtee kumminki menee hyppyy joskus?

Re: iskarien säätäminen

22.11.2012 21:03

Perse penkissä hyppyyn tuleminen aka. "seat bounce" on ihan oma hyppytekniikkansa mikä vaatii harjoittelua, kylmiltään ekoilla kerroilla takakorkeet on normaaleja.. :lol: Kannattaa alottaa varovasti kokeilemalla pienemmistä hypyistä.

käytetään lähinnä hyppyreissä mihin tullaan esim. mutkasta kovaa kiihdyttäen ja tarkoituksena saada hypylle lisää korkeutta/pituutta.

E: Niin siis vastaus kysymykseen on että iskareissa ei ole vika vaan tangon ja penkin välissä ;)

Re: iskarien säätäminen

22.11.2012 22:50

asia selevä, kiitos asian selvennyksestä!