Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Huolto & korjaus

1.5.2013 17:45

Joo'o... Vit-tuilija kotarin jarrujen ilmausta. Brenbon ja takajarrut. Ajattelin nesteet vaihtaa kun tuntu, että jarrutusteho heikentynyt. Siis mitä viddua kun sain j.nestesäiliön kannen avattua ja vasiten kokeilin heti perään jarrupolinta niin ei yhtä tuntoa enään. Siis mitä helevettiä?! Noh kokeilin ilmata perinteisesti, pumppasin j.polinta, polin pohjaan ilmanippa hiukka auki ja heti kiinni. Toistin melko kauan eikä mitään. Noh alako vituttaan jo melekolailla. Uutta taktiikkaa sitten. Ruisku täyteen j.nest. Ja letku i.nippaan. Nippaa auki ja per-kele peräsuoli pitkällä painaa nestettä ruiskusta i.nippaan. Mutta ei stn sitten lähtenyt neste kiertään ei kertakaikkiaan millään. E.jarrujen ilmaus em. Keinoin eli väärinpäin onnistui kohtuu inhimillisesti. Siis mikä helevetti mättää? Jos pyörä ois ees muutaman tonnin halvempi oisin suutuspäissäni polttanut sen. Niin paljon tuo temppuilu alko jo sapettaan.

Re: Huolto & korjaus

1.5.2013 18:38

Oon tapellut saman ongelman kanssa. Itselläni takajarru lähti toimimaan pitkällisen taistelun jälkeen niin, että irrotin jarruletkun pääsylinteristä ja upotin pääsylinterin kokonaan jarrunestettä täynnä olevaan astiaan. Sen jälkeen laitoin samaan astiaan jarruletkun pään upoksiin ja työnsin sen ruiskulla täyteen nestettä jarrusatulan ilmausruuvista. Sitten ruuvasin letkun takaisin pääsylinteriin kiinni sen ollessa kokonaan upoksissa jarrunesteessä.

Re: Huolto & korjaus

2.5.2013 20:47

JM82 kirjoitti:Oon tapellut saman ongelman kanssa. Itselläni takajarru lähti toimimaan pitkällisen taistelun jälkeen niin, että irrotin jarruletkun pääsylinteristä ja upotin pääsylinterin kokonaan jarrunestettä täynnä olevaan astiaan. Sen jälkeen laitoin samaan astiaan jarruletkun pään upoksiin ja työnsin sen ruiskulla täyteen nestettä jarrusatulan ilmausruuvista. Sitten ruuvasin letkun takaisin pääsylinteriin kiinni sen ollessa kokonaan upoksissa jarrunesteessä.


Kiitos vastauksesta...

Tänään yritin sen 6 tuntia ilmata tuota...
Kokeilin sillälailla, että irroitin pääsylinterin rungosta ja nostin sen sillälailla, että letku meni ylöspäin jolloin ilman olisi pakko nousta pienestäkin paineesta sylinteriin jäämättä johonkin mutkaan takkuilemaan.. Noh, Nestehän lähti tällälailla kiertämään, kun sitten ruiskulla jarrusatulan nipasta puristin tulemaan. Kuplat tuli sylinteriin ja sitten nestettä. Heti kun kuplien tulo lopppu, äkkiä nippa kiinni ja sylinteri takaisin runkoon kiinni. Pumppausta jarrupolkimesta, eikä mitään, ei sitten jumalauta ei mitään tuntoa.

Anteeksi nyt vain kielenkäyttöäni, mutta voi vi.. sitä vit...sen määrää. Siis ei prkl... :paha: :paha: :paha: :paha:

Jotenkin ei käy järkeen. Pitääkö tuo kokeilla tuota sun keinoa viimeisenä ratkaisuna... Onko tosi, että ktm on keksinyt näin fiksut jarrut pyöräänsä, että niitä ei stn normaalein keinoin saa ilmattua.

Jarrujärjestelmä ei edes vuoda mistään... Kyllä se jarrupolkimen painaminen luo painetta sinne letkuun kun sitä testasin lopuksi.. Laitoin ruiskun jarrusatulan nippaan kiinni ja nippa auki. Samalla sitten painelin jarrupolinta niin selvästi tuli paine ruiskuun.. Eli jarrujärjestelmään tulee painekin, mutta mikä helevetti siinä vastustaa että ei tule jarruun mitään tuntoa..

Ei hyvin heilu... :paha:

Re: Huolto & korjaus

2.5.2013 21:53

Eihän sulla vaan ole jarrupolkimen välivivun säätö liian tiukalla?
Eli pääsehään se pääsylkyn mäntä palautumaan aivan täysin silloin kun jarrupoljin on ylhäällä?
Jos mäntä jää "sisälle" niin säiliöstä ei mene uutta nestettä pääsylkkyyn, eikä sieltä jarrun päästäkään pysy painamaan uutta nestettä sisään.

Re: Huolto & korjaus

2.5.2013 23:43

mikä tarvike vaihdepoljin istuu yamaha yzf 250 2009 parhaiten? Twenty ainakin on ihan paskakiisseliä, vaikka kuinka kiristää niin pian taas klappia. Ei sitä uskalla käyttää, pelottaa että se syö spoorit aksilasta. Uus orkkis olis noin 120e. Vielä kun vehkeet on katollaan tiheseen tahtiin alkaa tuo käymään vähän lompakon päälle pitkässä juoksussa.
.

Re: Huolto & korjaus

3.5.2013 7:18

Mä ajelin kyseisellä vehkeellä Motokeitaan polkimilla, en kyllä millään muista nyt merkkiä.

Re: Huolto & korjaus

3.5.2013 8:11

CRhonkkeli kirjoitti:Jotenkin ei käy järkeen. Pitääkö tuo kokeilla tuota sun keinoa viimeisenä ratkaisuna... Onko tosi, että ktm on keksinyt näin fiksut jarrut pyöräänsä, että niitä ei stn normaalein keinoin saa ilmattua.


Kokeileppas sellasta keinoa, että kiilaat sen polkimen jarrutusasentoon ja annat olla yön yli.

Meillä ja monella muulla korjataan noin noita kotarin etu ja takajarruja. Monesti kun lähetään reissuun ja utoon pyörää työnnettäessä tuntuu etujarru pehmeältä, niin matkan ajaksi nipparilla jarruun pieni paine ja perillä jarru on taas hyvä.

Nää on tälläsiä nää kumipallojarrut.....

Re: Huolto & korjaus

3.5.2013 12:09

Hsippe kirjoitti:Eihän sulla vaan ole jarrupolkimen välivivun säätö liian tiukalla?
Eli pääsehään se pääsylkyn mäntä palautumaan aivan täysin silloin kun jarrupoljin on ylhäällä?
Jos mäntä jää "sisälle" niin säiliöstä ei mene uutta nestettä pääsylkkyyn, eikä sieltä jarrun päästäkään pysy painamaan uutta nestettä sisään.

No arvaahan oliko... Kyllähän sitä on melkoinen seppä.Kaikki varmaan johtu loppujen lopuksi siitä, että ku ostin pyörän viime kesänä niin pyöritin sen jarrupolkimen väliruuvin ääriasentoon, kun tuntui jarrut vähän löysältä. Eli pyöritin sen nyt siis niin löysälle, että ei painanut yhtään jarrumäntää. Sitten kokeilin ilmausta normaaliin tapaan ja parin pumppauksen jälkeen alko palautuun tunto polkimeen. :lol:

Re: Huolto & korjaus

3.5.2013 14:12

Nii i, ei se aina pyörän vika ole ;) .
Rtfm= Read the fu***g manual , kannattee joskus kokeilla.

Re: Huolto & korjaus

4.5.2013 12:11

Eli nostellaan tota vanhaa probleemaani. CR 125 (97) ei siis kestä ajoa muutamaa sataa metriä kauempaa, ennen sammumista nostaa vähän kierroksia ylös, lopulta booaa ja sammuu. Huono käyntiinlähtevyyskin on tosiasia, pitää olla lämpimässä tallissa (+20) ja tulpanreijästä bensaa sisään. Kerran sammumisen jälkeen ruuvasin tulpan irti ja se oli ihan kuiva, täten viittaisi bensansaantihommeleihin eikä niinkään sähköihin, vai mitä olette mieltä. Kuitenkin, seuraavat asiat on tsekattu:

-Kaasari putsattu ja ohjekirjan mukaiset säädöt
-Ilmanputsari on uusi ja öljytty
-Bensat on uuet
-Bensahana on aivan uusi ja täten puhdas
-Tankki saa korvausilmaa
-Ajoitus on katottu
-Ei ole väljä, hyvin repii...

Kaveri ehdotti että puola lakkais antamasta kipinää kun se lämpenee, voisiko olla mahdollista. Alkaa hermot loppumaan jo :D Kaasarin ylivuotoletkuja en muistanut kattoa mutta en tiedä voisko vaikuttaa.

Re: Huolto & korjaus

4.5.2013 14:31

L_rppa kirjoitti:Eli nostellaan tota vanhaa probleemaani. CR 125 (97) ei siis kestä ajoa muutamaa sataa metriä kauempaa, ennen sammumista nostaa vähän kierroksia ylös, lopulta booaa ja sammuu. Huono käyntiinlähtevyyskin on tosiasia, pitää olla lämpimässä tallissa (+20) ja tulpanreijästä bensaa sisään. Kerran sammumisen jälkeen ruuvasin tulpan irti ja se oli ihan kuiva, täten viittaisi bensansaantihommeleihin eikä niinkään sähköihin, vai mitä olette mieltä. Kuitenkin, seuraavat asiat on tsekattu:

-Kaasari putsattu ja ohjekirjan mukaiset säädöt
-Ilmanputsari on uusi ja öljytty
-Bensat on uuet
-Bensahana on aivan uusi ja täten puhdas
-Tankki saa korvausilmaa
-Ajoitus on katottu
-Ei ole väljä, hyvin repii...

Kaveri ehdotti että puola lakkais antamasta kipinää kun se lämpenee, voisiko olla mahdollista. Alkaa hermot loppumaan jo :D Kaasarin ylivuotoletkuja en muistanut kattoa mutta en tiedä voisko vaikuttaa.



oletko katsonut että onko vauhtipyörä ryykkinyt käämeihin/staattoriin? voi olla että petilaakerit menny tai kampiakseli ei ole suora.

mulla samanlaiset ongelmat cr250 vm91 ja koneen avattuani kampiakselissa 0,2mm heitto

Re: Huolto & korjaus

6.5.2013 22:19

Millähän saisi '06 Honda CR 125:n keulaa herkemmäksi? Tuntuu tosi pintakovalta ja pateissa lyö käsille ilkeästi. Liukuholkit ja stefat on uudet ja öljynä Belray 5w. Jouset ovat vakiot ja itse painan 74 kg ilman varusteita.

Re: Huolto & korjaus

7.5.2013 14:55

FMF kirjoitti:Millähän saisi '06 Honda CR 125:n keulaa herkemmäksi? Tuntuu tosi pintakovalta ja pateissa lyö käsille ilkeästi. Liukuholkit ja stefat on uudet ja öljynä Belray 5w. Jouset ovat vakiot ja itse painan 74 kg ilman varusteita.


Osta multa siihen löysemmät 0.4kg/mm jouset !!menin toope hommaan 250 cr:ään aiva liian löysät vieterit.Niillä on ajettu vain 2 tuntia. http://racetech.com/ProductSearch/1/Honda/CR125R/2006
Racetechin laskuri tarjois sun painolle 0.38kg/mm jousia,0.4:set olis aika lähellä;)

Toinen juttu mikä noita hondan keuloja vaivaa on midvalven (sisäpatruunan varren männässä oleva liian jäykkä simmitys.Itte just takkuan saman vaivan kans..

Re: Huolto & korjaus

7.5.2013 15:03

sklitva kirjoitti:Racetechin laskuri tarjois sun painolle 0.38kg/mm jousia,0.4:set olis aika lähellä;)

Hmm, miten sait 0.38 kg/mm? Mulla se tarjoaa 0.444 kg/mm. Käyköhän kakspuokin jouset muutenkaan, kun näissä on erilaiset pumput?

Re: Huolto & korjaus

7.5.2013 15:10

onko sag kohillaan? pumput missä kohin kolmiopaloissa?

Kuulostaa siltä että pyörä on liian takapainoinen.