Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

13.5.2009 22:08

josko kirjoitti:siinä on -06 mallin sylinteri ja lohkot. eikä niilläkään taida paljon eroja olla -05 malliin verrattuna. TRE:ssä on 5 vaihdetta ja -06 on 6 vaihdetta

Aijjaa, näinhän se saattaa ollakkin ;)

14.5.2009 1:55

Pearl kirjoitti:-klip-
Ja tässähän oli magneetossa joku palanen lisää, että on enemmä massaa ni luonollisesti hyrrävoimaa lisää, että siitäkin sitä vääntöä tulee.
-klip-

Ite mutuilen, että pyörivät massat lisäävät koneen sitkeyttä, ei niinkään vääntöä.

14.5.2009 15:59

mudface kirjoitti:
Pearl kirjoitti:-klip-
Ja tässähän oli magneetossa joku palanen lisää, että on enemmä massaa ni luonollisesti hyrrävoimaa lisää, että siitäkin sitä vääntöä tulee.
-klip-

Ite mutuilen, että pyörivät massat lisäävät koneen sitkeyttä, ei niinkään vääntöä.

Noniin kai se menee, kaveri tota puhu että en oo niin perehtyny :roll:

18.5.2009 21:28

Onko ihan normaalia:
Ajelin kotarilla mettässä, sitte oli vaikee paikka, ja kotari kaatu, itse kyllä pysyin pystyssä. Mulla on vähän vaikee pysyä pystyssä, kun pitää ite tyhjästä väsätä mettään reittejä, niin ei koskaan tiedä mitä on luvassa ;)
Niin, asiaan. Eli kun se kaatu kyljelleen, ja en jaksa edes seltitää, mutta se jäi kahden epämuodostuneen puun väliin kyljelleen silleen epäsikiösti, ja mopo oli siis kyljellään maassa.
alko kaasarin ylivuoto letkuista tulee bensaa, sitten kun vartin yrityksen jälkeen sain mopon irti siitä puitten välistä, niin se ei enää lähteny käyntiin.. lähin työntää kotiin päin, mutta ei sitä jaksanu työntää, ku oli niin jumalattomia ylämäkiä, eli ei ole sanonta oikein : KevytTyöntääMetsässä
Niin, hain sitte niitä työkaluja, ja avasin kaasarin kohokammion, ja tyhjensin bensat, ja pistin kiinni. Sitte kuivasin tulpan. Ei se vaan lähteny käyntiin, sitten vähättelemättä tunnin työnsin sitä sieltä mettästä, ja kun tuli tielle, ja tuli alamäki, niin lähtihän se mäkistartilla heti käyntiin :lol:
Vähän vituttiettei ollu polkemalla lähteny aikasemmi, mutta hyvä sinänsä, että lähti..
Niin onkos toi tommonen oireilu ihan normaalia, jos mopo joutuu kyljelleen?

18.5.2009 21:52

Pearl kirjoitti:plääplää

Meikäl teki ainakin kans tota hussella. Ku pistää vaan nopeesti bensahanan kiinni jos joutuu kauvvan nostelee.

18.5.2009 22:27

Domizz kirjoitti:
Pearl kirjoitti:plääplää

Meikäl teki ainakin kans tota hussella. Ku pistää vaan nopeesti bensahanan kiinni jos joutuu kauvvan nostelee.

No perkale, olis pitäny laittaa :D
Noo tietääpähän tästä eteenpäin..
Ja kun tuli ekan kerran avattus tota kotarin kaasaria, niin kun nostaa kohokammion kopan irti, niin mikä se on se tappi, joka on siinä pohjakupissa kiinni?

20.5.2009 18:26

Kaveri tossa ajo kotarilla, niin kappas ku löi takarenkaan lukkoon, ja epäiltiin aluks että se leipas.
Jäähytysnestettä oli, oli 98 bensaa, motulin öljyllä 2.5 - 3% seosta, ja jäähytysnestettä syyläri täynnä.
Eikä käyny yhtää kuumana.
Käynnistyspoljin ei liiku, ja mäkistartti ei tuottanut tulosta, takapyörä vaan lukossa. Magneeton vauhtipyöräkään ei pyöri..
Otin tosssa pytyn auki, pytty ja mäntä oli ku uudet, kampiakseli pyörii, mutta kiertokanki ei liiku kampiakselissa.
eli siinä kampuran, ja kiertokangen välissä on vissii laakerit, että ne kun uusii ni se on siinä?
Ja pitääko koneesta ottaa lohkot irti, että sen kampuran saa irti sieltä? Ja jos vaihan sinne ne laakerit, niin pitääkö se viiä liikkeeseen sitte "tasapainotettavaks" vai miten se nyt meni..

20.5.2009 19:14

kone levälleen ja uus kiertokanki laakereineen koneistamolla paikalleen

21.5.2009 12:26

33du kirjoitti:kone levälleen ja uus kiertokanki laakereineen koneistamolla paikalleen

Okei, eli siis otan kampura/kiertokanki/mäntä setin irti koneesta, ja vien sen johonki mp liikkeesee/koneistamoon, että vaihtaa sen kiertokangen laakereineen siihen? Sekö oli se juttu mitä itse ei pysty laittaan tarpeeks tarkkaan?
Onko tämä nyt oikee topicci, vai löytyykö parempiaki koneen purku topicceja, kun en oo alakertaa koskaan purkanu, niin olis kiva vähän neuvoo saada :roll:
Että mistä kannattas alottaa? Mulla on nyt pytty auki, ja huomenna käyn ostaan magneeton ulosvetäjän, minkä kokonen? Kuulin kaverilta että siihen käy samallainen ulosvetäjä kun PV:seen?
Niin, mistäs alotan? Kone ensin irti rungosta, ja kaasarin jätän ilmanputsarin kera runkoon paikalleen, Kytkinkoppa irti, kytkin setti irti, pulttipyssylläkö se kytkinkruunu piti irrottaa, derbissä se ainakin piti niin tehdä.
Saanko tuon kytkimen jälkeen purettua enempää, kun en vielä magneettoa saa irti?
Ja pikaisia vastauksia kiitos, tänään olis tarkotus saada se jo mahollisimman osiin ;)

21.5.2009 14:39

Kyllä, itse et pysty ilman kunnon työkaluja tasapainottamaan kampuraa. Ite otettiin omasta kotarista magneetto ihan normaalilla 2 haaraisella ulosvetäjällä, ihan hyvin lähti. Tosin magneetonulosvetäjä olis paras.

21.5.2009 15:00

Pearl kirjoitti:
33du kirjoitti:


Onko tämä nyt oikee topicci, vai löytyykö parempiaki koneen purku topicceja, kun en oo alakertaa koskaan purkanu, niin olis kiva vähän neuvoo saada :roll:
Että mistä kannattas alottaa? Mulla on nyt pytty auki, ja huomenna käyn ostaan magneeton ulosvetäjän, minkä kokonen? Kuulin kaverilta että siihen käy samallainen ulosvetäjä kun PV:seen?
Niin, mistäs alotan? Kone ensin irti rungosta, ja kaasarin jätän ilmanputsarin kera runkoon paikalleen, Kytkinkoppa irti, kytkin setti irti, pulttipyssylläkö se kytkinkruunu piti irrottaa, derbissä se ainakin piti niin tehdä.
Saanko tuon kytkimen jälkeen purettua enempää, kun en vielä magneettoa saa irti?
Ja pikaisia vastauksia kiitos, tänään olis tarkotus saada se jo mahollisimman osiin ;)


Ookko sitä derbin konetta koskaan kokonaan purkanu? Samalla periaatteella ne kaikki toimii. Rossien koneis on vaan vähän enemmän osia. Vähän järjestelet niitä osia sen mukaan mitä purat niin kyl se pitäs viel olla helppo laittaa kasaan. Kytkin kruunuu olis hyvä olla se pulttipyssy.

21.5.2009 16:12

Mikju kirjoitti:Kyllä, itse et pysty ilman kunnon työkaluja tasapainottamaan kampuraa. Ite otettiin omasta kotarista magneetto ihan normaalilla 2 haaraisella ulosvetäjällä, ihan hyvin lähti. Tosin magneetonulosvetäjä olis paras.

Kävin just hakeen kaverilta 40km päästä vartavasten sen ulosvetäjän :lol:
Että ensin pulttipyssyllä se mutteri siitä magneetosa, sitten ulosvetäjää kehiin?

Ja en ole derbin konetta avannu, muuten ku pytyn ja kytkimen.
Eiköhän tämäkin onnistu, kun on siistit ja valoisat työtilat, ja otan kameralla kuvia ei vaiheista, niin muistaa minne mikäki kuuluu ;)

21.5.2009 16:25

Oikea asenne!
Kyllä se siittä lähtee.

21.5.2009 21:33

Noniin. Just äsken sain sitte lohkot irti, ja kampura on nyt kädessä. Kiertokangen alalaakerithan ne paskana ovat.
Ainut ongelma oli se, että käynnistyspoljin ei lähteny irti :lol: Noo avasin sen lohkon, ja se lähti rattaineen mukaan sitten, joten purkaminen sai jatkua ;)
Niin mitähän nyt teen, että halvimmalla pääsisin?
Kannattaisko tilata jostain netistä uus kiertokanki laakereineen, ja viedä liikkeeseen, vai sanoo liikkeessä että hommaa siihe uuden kiertokangen, ja asentaa?

21.5.2009 21:54

Pearl kirjoitti:Noniin. Just äsken sain sitte lohkot irti, ja kampura on nyt kädessä. Kiertokangen alalaakerithan ne paskana ovat.
Ainut ongelma oli se, että käynnistyspoljin ei lähteny irti :lol: Noo avasin sen lohkon, ja se lähti rattaineen mukaan sitten, joten purkaminen sai jatkua ;)
Niin mitähän nyt teen, että halvimmalla pääsisin?
Kannattaisko tilata jostain netistä uus kiertokanki laakereineen, ja viedä liikkeeseen, vai sanoo liikkeessä että hommaa siihe uuden kiertokangen, ja asentaa?

Tilaat motokeitaalta kiertokangen ja laakerit. Ja viet sit jollekkin moottori koneistamolle.