Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

23.9.2010 0:13

Joo,kiitos.Eräs kuski sanoi minulle ajoasennon olevan jotenkin väärin,koska hän tietää kuinka paljon ajan,sekä asentoni,mutta ei osannut sitten sanoa selvää syytä reisien jumiutumiseen.Olen myös huomannut ajaessani pidempään,että jossain kohtaa reidet tavallaan vapautuu ja jaksaa ajaa vaikka kuinka pitkään.
Onkohan niin,että vanha käynnistyy hitaammin :D

23.9.2010 7:49

Tulipa mieleen että ajatko päkiöiltä? Jos et aja päkiöiltä niin pohkees ei tee töitä, jollon reisillä olis enemmän hommaa? Mutta itelläkin on aikas vahva fillaritausta, ei oo ikinä jalkojen väsyminen vaivannu.

23.9.2010 10:15

OA243 kirjoitti:Tulipa mieleen että ajatko päkiöiltä? Jos et aja päkiöiltä niin pohkees ei tee töitä, jollon reisillä olis enemmän hommaa? Mutta itelläkin on aikas vahva fillaritausta, ei oo ikinä jalkojen väsyminen vaivannu.

Voi olla,että ajan enemmänkin jalkapohjilla.Olen nyt niin paljon kuullut tosta fillarihommasta,että se pitää varmaan ottaa hallintaan.Oishan se muutenkin hyvää liikuntaa.

23.9.2010 19:37

ajotekniikkajuttu, ja myös fillarilenkit auttoi ittellä samaan vaivaan aikoinaan.

24.9.2010 9:42

Timpax: Vaikka mulla ei ole hajuakaan millanen sun ajotyyli on, niin veikkaisin että syy jalkojen puutumiselle on ns. "kyykkypaskalla" ajotyyli.

Ratkaisu: Pyri löytämään tasapainoinen ja ennenkaikkea rento seisomaasento jossa jalat ovat suhteellisen suorana(ei lukkopolvia) ja paino jakautuu tasaisesti myös yläkropalle ja käsille. Sellainen asento, jossa voi cruisailla rauhallisesti rataa ympäri vaikka tunnin. Siihen asentoon lisäät sitten pikkuhiljaa vauhtia.
Harjoituksena tuon asennon löytämiselle voisi olla vaikka pitkän mökkitien ajaminen pelkästään seisten. Silloin huomaa jos jännittää jaloilla turhaan. Lisäksi tangon nostaminen pystympään ja kyynärpäiden nostaminen auttaa tasapainoisen asennon löytymiseen.

eipä reisitreenistäkään haittaa ole

Pidätän oikeuden olla väärässä, koska en tosiaan ole nähnyt tyyliäsi.

24.9.2010 10:03

SMK) kirjoitti:No mä oon aina ihmetelly miten porukka selittää tapeilta ajamisen käyvän jalkojen päälle, kun ittellä ei ole jalkojen kans ollu tapeilta ajaessa ikinä muuta ongelmaa kuin kahtena ekana keväänä lumispoorilyllerrysten jälkeen n. 1,5h yhtäjaksoisen (ei tauon taukoa) kohdalla kipeytymistä polvissä. Käsiin kyllä ottaa, sitä enempi mitä ylisuuri peli alla on, mutta ei jalkoihin. Oltiin just 4vrk Saarenmaalla ja reisien loppumista valitteli aika moni, mulla ei samoissa lihaksissa edes tuntunu koko aikana. Ainoo ero siinä porukassa ja ylipäänsäkin aina kun moista keskustelua viriää, on fillarienduro. Eli mä harrastan sitä, enkä tiedä ketään joka harrastais ja mopon päällä jalat väsyis. Vaikka toiset käy puntilla ja minä en, mun jalat ei ryydy. Toinen ero on toki sekin, että olen alusta asti harrastusta ajanut enempi tapilta kuin muut, eli jalat on varmasti vahvistunu siinä ohessa lisää. Mutta kun ongelmia ei ole ollut alkuunkaan, väitän kivikoiden, mäkien, kallioiden jopa kylki edellä ylöspäin pompottelun fillarilla antaneen sen pohjan. Trial'n ajamisessa, kuulemma, tyypillisesti aloittelijoilla ei riitä voima eikä nopeus jaloissa. Mulla riitti, ainakin se nopeus ja kestävyys, voima vai massa, sitä en osaa sanoa, ei. Mutta uskallan väittää, että kun maastofillarilla ajat edes kerran viikossa sen enskalenkin läpi, alkaa helposttaa mopoilussa nopeesti. Käy alkuun aika pahasti reisille sutasut, opitpa samalla haltsaamaan pitoa ja milloin sit mopolla annat kaasua, eli se trial-miesten "pitää tietää missä takapyörä milloinkin menee".


Mut jos muu porukka ajais sun vauhtia, ni eihän ne väsyis ollenkaan!

24.9.2010 12:09

[quote="highfive"]Timpax: Vaikka mulla ei ole hajuakaan millanen sun ajotyyli on, niin veikkaisin että syy jalkojen puutumiselle on ns. "kyykkypaskalla" ajotyyli.

Ratkaisu: Pyri löytämään tasapainoinen ja ennenkaikkea rento seisomaasento jossa jalat ovat suhteellisen suorana(ei lukkopolvia) ja paino jakautuu tasaisesti myös yläkropalle ja käsille. Sellainen asento, jossa voi cruisailla rauhallisesti rataa ympäri vaikka tunnin. Siihen asentoon lisäät sitten pikkuhiljaa vauhtia.

Kiitos neuvosta.Tätä samaa on pohdittu tuolla radan reunalla(eilen viimeeksi) ja kyllä näin on ,että mulla
on liian matala ajoasento.Seuraavan kerran opettelen pelkästään oikeaa ajoasentoa.

24.9.2010 17:15

Kuinkas pitkä olet? Kannattaa kiinnittää myös huomiota tankoon ja sen asentoon. Matala tanko ajaa väkisinkin pidemmän kaverin huonoon asentoon.

24.9.2010 22:47

Ite hoksasin kans jalkojen väsyvän, kun rupesin pitämään jaloilla pyörästä kiinni enemmän.

Kaikki lähti siitä, että kädet väsy tosi paljon ja tätä ongelmaa puitiin porukalla. En juuri käyttänyt jalkoja ajaessa, vaikka olis pitänyt. Harjottelin puristamaan pyörää polvilla vähän kovemmin, jotta käsille ei tulisi niin suurta kuormaa. Se auttoi jonkun verran käsien väsymiseen, mutta sit taas kintut oli ihan morjes. Kyllä nekin siitä sitten sai treenattua paremmiksi ja ajaminen helpottu tosi paljon. Pitkät ylämäet (riihimäki, luumäki, siilinärvi) oli aina (on ne vieläkin) myrkkyä, mut ne helpotti kun ymmärsi pitää pyörästä jaloilla kiinni.

Ajotyylin muuttaminen on kyllä pirun vaikeeta, jos on ajanut "aina" samalla tyylillä ja yhtäkkiä pitäiskin muuttaa ajotyyliä radikaalisti, ni ei se helppoa ole.

Riippuu myös siitä, että minkä kokonen sälli sä olet. Jos on liian matala stonga tai penkki, niin se vaikuttaa kans. Voi olla, että oot liian kyyryssä siinä pyörän päällä matalan stongan takia, tai sun polvet on todella koukussa matalan penkin takia. Perseen nostaminen penkistä on tosi vaikeeta ja raskasta, sekä kyyryssä ajaminen on hankalaa ja vie mehut miehestä.

Junniorina kaverilla oli samanlainen 125 yz kuin mulla, mutta siinä oli erilainen stonga kiinni. Ajoin sitä pyörää ja ajoasento tuntui heti paljon paremmalta kuin omassa pelissä. Ei muuta kuin tankokauppaan ja faijan lompsa levälleen. Lähti varmaan 1min ja 20 sekkaa kierrosajasta pois, kun ei tarttenu mönkiä sen kummallisen ohjaustangon kanssa. :)

25.9.2010 3:57

rjm kirjoitti:Kuinkas pitkä olet? Kannattaa kiinnittää myös huomiota tankoon ja sen asentoon. Matala tanko ajaa väkisinkin pidemmän kaverin huonoon asentoon.

Olen 189 ja painan 86.Mulla on parin sentin koropalat,mut täytyy nostaa ohjaustankoa pystynpään ja kokeilla uudestaan.

26.9.2010 10:23

Olisko kellään linkkiä MXoN:n live-lähetykseen?
Hyvä wert, koita vielä saada ne ripulireites iskuun.

26.9.2010 10:38

SMK) kirjoitti:Olisko kellään linkkiä MXoN:n live-lähetykseen?
Hyvä wert, koita vielä saada ne ripulireites iskuun.

Tarkoitatko freecaster.tv

26.9.2010 10:42

Kellään tarvetta 18" tuuman vanteelle talonin kultaisella keskiöllä ja 200€ solukumilla varustettuna?
500€/tarjous

26.9.2010 15:02

http://www.redbull.com/cs/Satellite/en_INT/001242832270051

Ei kai tota freecasterin premium lähetystä kukaan oikeesti pysty katsomaan, ei siitä erota kun pyörän värin. Toivottavasti red bullilla parempi kuvanlaatu.

27.9.2010 22:38

Hmm, lohkot irrallaan toimii kaikki vaihteet niinku pitää, mutta ku ne lyö kasaan niin ainoastaan vapaa ja ykkönen toimii. Vaihteisto on koottu täysin kirjan mukaan.