Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: 4T vs. 2T

21.3.2013 22:10

Ei edes männänvaihtoa? :eek:

Re: 4T vs. 2T

21.3.2013 23:27

Mitä sitä nyt turhaan vaihtelemaan ;) Mutta ei kai sitä kukaan estä jos alkaa esiintymään pakottavaa tarvetta. Kyllähän tolla piikilläkin kotkotti menemään 100h sekalaisessa käytössä ihan hyvin, niin en epäile etteikö isolla 2t:llä voisi ajaa yhtälailla.

Re: 4T vs. 2T

21.3.2013 23:49

racingbikeltäki sanottiin että 300 vaihdetaan mäntiä suunnilleen 100-150 tunnin kohdilla vasta ensimmäisen kerran..

Re: 4T vs. 2T

22.3.2013 5:26

Pitää paikkansa. Aivan turha vaihtaa ennen 100-150h jos katsoo että oma ajo on semmosta että kestää. Ei noilla tunneilla useinkaan ole edes urat kulunu pois, pakoaukosta sen näkee kun siitä ne kuluu eniten.
Uskomattoman sitkee vehje toi 300exc, sieti kyllä ihan kaikkea laihoista seoksista hajonneisiin petareihin ja kieroon kampiakseliin. Silti oli potkut tallella ja mitään jälkeäkään ei koneeseen jäänyt sisuskalujen vaihdon jälkeen. Vaikka nyt onnea olikin matkassa kieltämättä.

Re: 4T vs. 2T

31.3.2013 19:03

No niin nyt on päästy täälläkin 2-tahdin hajuun, kun tuli ostettua KTM 200 EXC.
Aivan käsittämättömän mukava ajokki! :)

Vähän offtopiccina voisin kysästä, että mitä lähden ekana säätämään, kun nyt meinaa röpöttää suht paljon ala- ja keskikierroksilla, mutta yläkierroksilla/piikillä ei ole ongelmia ja käy tosi nätisti?

Käytännös röpöttää koko aja, jos ei aja piikillä, mutta ei sinänsä ajoa haittaa... :)

Re: 4T vs. 2T

31.3.2013 21:48

Monet on mahdollisuudet mutta lähtisin ensin laskemaan neulaa pykälällä, eli sokka pykälän verran ylemmäs. Toinen on ilmaruuvi jonka säätö vaihtelee yksilöittäin/kelien mukaan jonkin verran, yleensä noin 1.5-2 kierrosta auki. Tällä harvemmin on kuitenkaan vaikutusta prötäämiseen paitsi jos se johtuu koneen tukkoisuudesta.

Re: 4T vs. 2T

31.3.2013 22:52

En tiedä kuinka paljon olet ollu 2-tahdin kanssa tekemisissä, mutta ethän nyt tarkota siitä niiden ominais räpätystä, kun ajaa esim tasakaasulla?

Re: 4T vs. 2T

1.4.2013 0:09

SimplemÄÄn kirjoitti:En tiedä kuinka paljon olet ollu 2-tahdin kanssa tekemisissä, mutta ethän nyt tarkota siitä niiden ominais räpätystä, kun ajaa esim tasakaasulla?

Oon kyllä tietonen tuosta tasakaasulla ilmenevästä räpätyksestä, mutta tuntuu että tuossa omassa Kotkassa räpätystä ilmenee normaalia enemmän.

Esim. kiihdyttäessä räpätystä on huomattavissa määrin aina piikille asti, kun vois olettaa, että räpätystä ei niinkään olis siinä vaiheessa, kun vauhtia lisätään, tai ainakin se olis minimaalista.

Periaattessa tuossa on kaks kaasualuetta, räpätys ja piikki :)



BTW. Toivottavasti tajuatte jotain viestistä. En vain osaa tuoda asiaa selvästi esille :D

Re: 4T vs. 2T

1.4.2013 0:33

Kyllä toi aika selvä on ettei sen noin kuulu toimia, jos konetta kuormittaessa rötää. Ihan muuten vaan varmistan että kai tulppa on vaihdettu täysin uuteen, siitä aina lähdetään.

Re: 4T vs. 2T

1.4.2013 1:19

Tulppa ei aivan uus ole, mutta just puhdistettu ja välys tarkistettu. Kipinä oli tallessa ja vimosen päälle hyvä. Toki voin uudella tulpalla kokeilla, kun semmosen löydän.
BR8EG tulppia ei ihan kaikilta huoltoasemilta löydy, joten pitää semmonen jostain bongata ensiks. BR8ES tulppia sen sijaan lojuu joka paikka täynnä. Tiedä sitten miten toimii, mutta kierteet ja pituus on identtiset.

Neulaa vois koittaa laskea pykälän ja mahdollisesti myös testata pienempää tyhjäkäynti suutinta?

Kaikki vinkit on kuiteki aina kullan arvosta infoa. ;)

Re: 4T vs. 2T

1.4.2013 1:31

Selvä, ja katohan kuinka tukossa ilmanputsarikin on edellisen omistajan jäljiltä. Vetää seokset rikkaalle muuten.

Re: 4T vs. 2T

1.4.2013 2:16

Käytä ihan hyvällä omallatunnolla sitä es tulppaa kun yleensä harrastajan on ihan turha reisingistä maksaa. 300exc:n suositustulppa on br7es ihan näin esimerkkinä.

Eg tulpassa on vain erilainen keskielektrodi jonka pitäs antaa parempi kipinä. Mutta ikinä en oo mitään käytännön eroa huomannut es ja eg välillä.

Re: 4T vs. 2T

1.4.2013 13:13

Kiitos tästä!

Ilmanputsari tosiaan on puhdas, mut ehkäpä siinä on jotku kunnolla rikkaat talvisäädöt käytössä. Täytyy avata kaasari ja kattoa minkä kokosta suutinta sieltä löytyy.

Nää pitäis olla ohjekirjan mukaan vakiona:

pääsuutin: 180 (185)

tyhjäkäynti: 35 (45/48)

Neula: (noz g / noz h)

Neula ylhäältä laskettuna kolmannessa pykälässä.

Ei tosiaan itellä tietoo mitä nuo suluissa olevat luvut meinaa, mutta näin ohjekirjassa. Ja kaasuttimena siis Keihin PWK 38 AG

Re: 4T vs. 2T

1.4.2013 17:01

Joo ota huomioon että nuo ensimmäiset numerot on kuristetulle mopolle!!

Suluissa olevat täysille tehoille. ;)

Re: 4T vs. 2T

1.4.2013 19:38

SimplemÄÄn kirjoitti:Joo ota huomioon että nuo ensimmäiset numerot on kuristetulle mopolle!!

Suluissa olevat täysille tehoille. ;)


Eikös näissä EU-versioissa oo 38mm kaasutin jonka luistin liikkumista on rajoitettu 36 milliin? Vai sitäkö tarkotit mopolla? ;)