Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: iskarien säätäminen

30.6.2012 20:58

Hei vaan kaikille! Eli ostin tossa uuven menopelin itselleni ja nyt pitäs sitte säätää isskarit oman mieltymyksen mukaan. Ongelma iskee siinä että manuaalista en ota selkoo ollenkaa... Pitäs siis säätää takasta siis niin että olis vähä korkeemmalla ja jäykempi, siis meinaa pohjata radalla ajaessa jo aika herkästäkin ja muutenkin on perä aika matala. Ja eikös sen iskarin pitäs olla siinä jäykkyystasolla et ku istuu päälle ni painuu n. 10cm alas, no mulla painuu 15-20cm alas. Niistä muista säädöistä en kyllä ota selkoo myöskää et mikä idea niillä sitte on. etusta pitäs kans säätää sen verra et ois vaa hieman jäykempi ku pohjaa pöytähyppyris. yksin kertasesti lisää öljyy vai? Kiitos jo etukäteen kaikille auttaville tahoille! Pyörä siis toi ktm sxs 540 -04 ja iskareina toimii WP :D

Re: iskarien säätäminen

30.6.2012 22:25

Paljonkoha sulla mahtaa painoa löyty? 20cm kuulostaa melkopaljolta. Ensinnä ainaki ite kokeilisin käyttää huollossa iskaria/iskareita. Jos ei toimi nii jousia vaihtoon.

Re: iskarien säätäminen

1.7.2012 0:27

20 cm sag pyörä pukilla vs. pyörä maassa ja kuski päällä(jos istut, niin istu keskellä pyörää, n. jalkatappien kohdalla) kuulostaa aika hurjalta. Jos tuo pitää paikkansa ja jousessa on kuitenkin sen verran esijännitystä ettei se hölsky ihan vapaana niin tarvitset monta kertaluokkaa jäykemmän jousen. Säätötouhun pitää lähteä siitä että iskarit ovat kunnossa (eli huollettu) ja jousien jäykkyys kohdallaan.

Otapa muuten videota näistä "pohjaamisista". Ihan aina niissä ei ole kyse siitä että iskarit oikeasti pohjaavat.
Viimeksi muokannut Anssi_L päivämäärä 1.7.2012 20:45, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: iskarien säätäminen

1.7.2012 20:28

sagin kyllä pitäisi olla 95mm-110mm välissä tai on ihan turha mennä edes radalle.

Re: iskarien säätäminen

12.7.2012 23:04

Painoa löytyy sen karkeat 90kg ja ostin pyörän liikkeestä ja siellä olivat huoltaneet iskarit eli luulis et ovat ainaki kunnossa! ja kun katoin ni sen iskarin jousen jännityssäätö oli aikaspienellä... ja sen verran "pohjaa" et rengas osuu änärii iha kunnol... ei suurta kulumista ainakaa renkaas kuitenkaa ole. tähä hätää en parempaa kuvaa löytäny koneelt mut kuitenki --> file:///C:/Users/Asus/Desktop/kotari/028.JPG ja file:///C:/Users/Asus/Desktop/kotari/020.JPG

Re: iskarien säätäminen

13.7.2012 10:41

sillä takaiskarin jousen esijännityksellä sitä saggia muutetaan. Kiristät jousta nii sag pienenee, mutta kannattaa mitata se oikeaoppisesti mitalla sitten!

Ja ei noita kuvia näe, linkitit vaan tiedostopolun omalta koneeltasi!
Ja tottakai iskarit aina välillä pohjaa, olen pitäny ainakin etupäässä n.1cm varoja onnistuneen kierroksen jälkeen, että sitten kun menee tasaselle niin ei tarvi heti mennä ambulanssiin.

Re: iskarien säätäminen

13.7.2012 18:52

Oot siis kattonut esim. nippusiteellä missä kohtaa se keula on pohjassa vai? Että osaat pitää sen 1cm varan? Mä oon jonkun verran viettänyt aikaa noita iskareita säätäessä enkä tiedä sentin tarkkuudella paljonko liukuputki menee yläputken sisään keulan pohjatessa. Kokonaanhan liukuputki ei sinne uppoa. Ja pohjausventtiili käsittääkseni vaikuttaa jo paljon pidemmällä matkalla kuin viimeisellä sentillä, joten kyseinen säätö ei kauheasti pohjaamiseen enää vaikuta. Eikä sieltä mitään ranteet murtavaa jysäystä tule kun se pohjaa. Testattiin iskareita viimeks toissailtana Kaanaassa, tehokkaalla kierroksella keula pohjas useampaan otteeseen, (liian vähän öljyä, edelleen) mutta eihän se juuri missään tunnu kun ei tulla viidestä metristä tasaiselle.

Re: iskarien säätäminen

14.7.2012 13:19

o-rengas aina pumpuissa, juu ei pölystefa ihan loppuun asti mene. Mutta o-renkaalla mittaillut että jää silmämääräsesti sen 1-1.5cm putken alapäästä normikierroksella. Öljymäärällä tuota pohjaamista säädelly.

Kaanaa tässä itselläkin ollut "koti"ratana, eniten ongelmia pohjaamisessa oli takasuoran hyppyrillä ennen hidastehyppyriä. Sain iskarit hyviin säätöihin ja vedinkin tuon hyppyrin sinne alas tasaselle. Oli onneks alusta säädöissä niin ei sattunut.

"Edit ja kyllähän se olisi optimaalista että pohjaisi joka kierros, mutta pidän ainakin itse hieman "varasta" että jos meneekin vajaaksi tai pitkäksi.

Re: iskarien säätäminen

14.7.2012 17:17

Joo joo, erikoinen että siinä pohjailee, itellä on se hidastehyppyristä alastulo paljon isompi ongelma. Ja eihän se pohjassa saisi käydä, mulla on tosiaan siellä liian vähän öljyä. Ei vaan jaksa/ehdi montaa kertaa viikossa hienosäätää sitä öljypintaa kun rata vaihtuu. Savella ei Kaanaan säädöillä olevilla kepeillä tapahdu oikein mitään. :D Sitä lähinnä hain takaa että eihän se pohjaaminen vaarallista ole, pohjausventtiili tosiaan käsittääkseni vie pahimman iskun.

Re: iskarien säätäminen

18.7.2012 13:13

miten honda crf250r -06 pyörän takaiskarista saa jousen vaihdettua? tarviiko purkaa koko paska?

Re: iskarien säätäminen

18.7.2012 14:20

Eiköhän se mene samoin kuin muissakin uusissa, eli iskari irti, jousen esijännitys löysäksi ja sen jälkeen voi jousen alapäässä olevan "kauluksen" ottaa pois ja vetää jousen alakautta pois ja uuden tilalle.

Re: iskarien säätäminen

11.8.2012 10:31

Miten tuon takaiskarin saa palautumaan hitaammin, koska nytten se oikeen pomppaa takaisin kun sitä painaa alaspäin?

Re: iskarien säätäminen

11.8.2012 10:50

paluuvaimennusta kireemmälle, yleensä alapäässä sen säätö.

Re: iskarien säätäminen

11.8.2012 11:13

Jos se oikeesti _pomppaa_ takaisin eli on oikeestaan pelkän jousen varassa ja on ns. hyppykeppi nii sit suosiolla huoltoon, on vuotanu tuotteet ulos.

Re: iskarien säätäminen

17.8.2012 16:21

Mites kun purin kotarin (200 EXC) keulan, ja siellä ei ollu tämän kuvan: http://partsfinder.onlinemicrofiche.com ... &A=219&B=9
osia nro.20 ja 14, mistähän syystä?
Ja nyt kun tilasin uudet holkit, siinä tuli kaikenkaikkiaan 3 holkkia, ja ennen ei ollu kuin 2...?
Eli holkki numero 20 tuli "ylimääräisenä.
Ja mikä tuo putki nro. 14 on?