Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

7.10.2013 20:24

Toi weeto269:n linkittämä laite on varmasti hyvä, mikäli mopossa vain riittää virta polttamaan sitä. Uskoisin riittävän vaikkakin ottoteho 60w. Painoahan tuolla on 1.7kg joten kiinnitys on syytä olla tukeva. Mikään ei ärsytä enempää kuin huonosti kiinni oleva valo. Tuossa on tulevaisuus enska valojen saralla. Itse olen vanha jyyrä ja vannon edelleen xenonien nimeen ja niillä jatkan kunnes ne saan rikki ja tulee tarve katsella muuta. Oma xenon maski on laihtunut jo 945grammaan joka alkaa olemaan tällaiselle koti askartelijalle hyvä saavutus. Ottotehoa en ole mitannut syttyessä, mutta palaessa vain 35w eikä se sulata käämin päältä lakkaa kun on samaa luokkaa alkuperäisen valon kanssa. Hienosti on menty jo vuosia eri kehitys asteilla.

Kuva

Kalliimmaksi on tämä tullut reilusti kuin tuo weeton linkissä oleva, mutta kun on pakko saada tehdä itse ja tuskailla tallilla epäonnistumisien parissa. Tuollaisen ledivalon hankkisin varmasti mikäli en olisi näihin omiin kötöstyksiin uhrannut näin paljon aikaa ja rahaakin.

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

19.10.2013 18:54

Tommi. Oletko tehnyt mitään staattorille? Itellä viime vuonna 35w xenonilla akku tyhjeni 1-2h ajon jälkeen :roll: .

Kait sinulla 200 exc on? Ei tietääkseni ole erinlainen staattori 125:ssa?

Entä mikäs umpio sulla on tuohon rakennettu?

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

19.10.2013 23:43

En ole tehnyt staattorille enkä muillekkaan sähköille mitään, ovat täysin vakiot. Käyttämäni valopaketti ei vaadi mitään muutoksia toimiakseen. Kaikki mitä Xenon tarvitsee on maskissa kiinni jolloin vaihto on erittäin helppo ja nopea. Voin ajaa valoisan ajan vakiolampulla ja vasta pimeän yllättäessä vaihdan Xenon maskin tilalle ja ajot voi jatkua.

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

19.10.2013 23:51

Mitään vinkkejä, miten sitten kannattaisi piikkiseen väsätä xenonit?
Jos olet kerta tuohonkin peliin sanut. :)

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

28.10.2013 23:52

Ei kellään oisi mitään tietua passaako tuo valopuolallinen staattori 00vm pyörään kun 99vm lukee eli eikö pitäisi olla samanlaiset sähköt jos oikeassa olen? :roll: http://www.electrexworld.co.uk/acatalog ... f_L38.html

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

25.11.2013 0:39

Tämmöset tuli piikkiseen tälle vuodelle rakennettua. Eli 2 x 35w xenonit ja sitten 4 x cree xm-l ledi kypärävalo.

IMG_1902.JPG
IMG_1892.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

2.12.2013 23:02

Kaipailisin apua vähän paremmin sähkötekniikkaa osaavilta lähinnä tarkistamaan laskuni, itsellä kun ei sähköopista ole taustalla kuin yläasteen opinnot ja satunnaiset omat googlailut ja kantapään kautta suoritettu kokeileminen.

Olen aikeissa ostaa tämän valon ja siihen 4 kennoa näitä akkuja, jotka olen ajatellut kytkeä sarjaan. Jos löydän sopivan ja tarpeeksi tehokkaan valopuolan, niin laitan sitten sellaisen, ja akut saavat käyttöä kypärävalon kanssa (joka sekin on vielä vasta suunnitteluasteella).

Laskuni ja työvalon speksit:
P=teho=60W
Virrankulutus: P/U=I = 60W/14,8V=4,05A
Käyttöjännite noiden akkujen kanssa: 4 * 3,7V = 14,8V
Akkujen virran kapasiteetti: 4 * 2700 mAh = 9600 mAh= 9,6 Ah

Noista voidaan siis laskea, että akku kestäisi 9,6Ah/4,05A=2,3h = 2h 22min

Olenko nyt ihan metsässä laskujen kanssa ja toimiiko valo jos kytken akut siihen suoraan kiinni?

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

2.12.2013 23:37

AceFin kirjoitti:Kaipailisin apua vähän paremmin sähkötekniikkaa osaavilta lähinnä tarkistamaan laskuni, itsellä kun ei sähköopista ole taustalla kuin yläasteen opinnot ja satunnaiset omat googlailut ja kantapään kautta suoritettu kokeileminen.

Olen aikeissa ostaa tämän valon ja siihen 4 kennoa näitä akkuja, jotka olen ajatellut kytkeä sarjaan. Jos löydän sopivan ja tarpeeksi tehokkaan valopuolan, niin laitan sitten sellaisen, ja akut saavat käyttöä kypärävalon kanssa (joka sekin on vielä vasta suunnitteluasteella).

Laskuni ja työvalon speksit:
P=teho=60W
Virrankulutus: P/U=I = 60W/14,8V=4,05A
Käyttöjännite noiden akkujen kanssa: 4 * 3,7V = 14,8V
Akkujen virran kapasiteetti: 4 * 2700 mAh = 9600 mAh= 9,6 Ah

Noista voidaan siis laskea, että akku kestäisi 9,6Ah/4,05A=2,3h = 2h 22min

Olenko nyt ihan metsässä laskujen kanssa ja toimiiko valo jos kytken akut siihen suoraan kiinni?


pakkasessa akut kestää vähemmän!

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

2.12.2013 23:44

Juu sen tiesinkin ja ajattelinkin tehdä akuille jonkun akkuliivin takin alle, jolloin ne pysyisivät lämpiminä ja toisaalta lämmittäisivät minua. Onko turvallinen ratkaisu? Varmistan vielä, että onko laskuni oikein?

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

3.12.2013 9:16

Pikaisella vilkaisulla sanon että tässä kohtaa menee pieleen.
AceFin kirjoitti:Käyttöjännite noiden akkujen kanssa: 4 * 3,7V = 14,8V
Akkujen virran kapasiteetti: 4 * 2700 mAh = 9600 mAh= 9,6 Ah

Noista voidaan siis laskea, että akku kestäisi 9,6Ah/4,05A=2,3h = 2h 22min

Eli akut on tarkoitus kytkeä sarjaan jolloin niiden kapasitteeti ei kasva, jännite kylläkin. Eli sarjaan kytkettyjen akkujen kapasiteetti on edeleenkin 2700mAh ja näin ollen ne laskennallisesti kestävät tuota 60W kuormaa reilu 30min.

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

3.12.2013 12:39

Okei, juuri tällästä infoa kaipasinkin. Täytyy siis miettiä viritykset uudestaan. Löysin ebaysta sopivan staattorin, joten enää kaipaan akuista virtaa vain 2 * 10W ledeille.

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

3.12.2013 21:58

Hei hei. Tuon valon voi laittaa suoraan pyörän virtoihin kiinni. Ei tarvi mennä muutteleen virtapäitä. Kokemusta täältä päin 3 pyörästä. 2 pyörää on ihan akuttomia.
Vai mitäs olet oikein suunnittelemassa? Tuo pyörään ja kypärävalot?

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

4.12.2013 1:15

Itsekin suosittelisin ottamaan pyörän sähköistä, koska niilä pääsee jo pitkälle. Kuulostaa aika kamikaze-meiningiltä alkaa takin alle kasaamaan useita akkuja, jotka kaiken hyvän lisäksi ovat todennäköisesti jotain kiina-kamaa. :D

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

4.12.2013 8:37

Kuinka paljon tehoa nuo kotarin alkuperäiset valopuolat tuottavat? Jos siis riittää teho, niin totta kai laitan ilman akkuvirityksiä.

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

4.12.2013 23:12

Taitaa vakio tuottaa sen vakio polttimon vaatimuksen verran? Oliko se 35w?. Mikäli joillakin on hyviä kokemuksia moisesta niin eipä siinä taida riskiä enää olla, joten kiinni vain. Toisaalta olen nähnyt käytettävän tavis H4 polttimoakin ja palaahan sekin siellä, palaako sillä kirkkaudella kun voisi on eriasia. Vakio johdot on aika ohkaisia. Valon parantamiseksi toimivin on etsiä sellainen mahdollisimman iso pinta-alainen umpio johon löytää vakion tehoisen sopivan polttimon. Omissa testeissä olen päätynyt siihen että pinta-alasta on eniten hyötyä valon määrän lisäämiseksi. Sitten vielä kun tarpeeksi testaa löytää sellaisen kuvion mistä itse tykkää, toiset tykkää pisteestä kaukana ja toiset laajemmasta ja lähemmäksi valaisevasta. Ne on haettava omaan nopeuteen sopivaksi.