Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

8.10.2005 22:50

Kertokaahan etenkin te jotka myös talvella pimeässä olette tarjenneet ajella että miten oletta parantaneet pyöränne valotehoa.

Myynnissä on tehokkaampia valopuolia ja vaikka mitä, mutta ihan ekaksi kannattaisi varmaan alkaa polttimoa vaihtamaan vaiko suoraan koko maskia jo uusimaan.?
Mitään kypärävaloja en ajatellut hommailla...

Te joilla on KOKEMUSTA kertokaa kiitos.

8.10.2005 23:05

Tupla-valomaskilla ite pärjäilin mainiosti koko viime talven. Toinen polttimo 15w, 35' asteen kulmalla ja toinen 50w, 27' kulmalla. Virran niille hoitaa biltemasta ostettu akku, mikä on soviteltu ilmanputsarikotelon sisäpuolelle kiinni. Virtaa siitä kestää suunnilleen 3 ajotuntia ja lataus 4 tuntia. Olis tarkotus laittaa toi 50w polttimo tuleen pyörän sähköistä ens talveks, niin kestäis sitten paljon pidemmällä latausvälillä.
Valaistus on aivan riittävän tehokas.
Hintaa tulee maksimissaan ~70e noille palikoille.

9.10.2005 17:57

Jos sulla on enskakotari, niin siitä irtoaa ihan hyvät valot.
Orkkisumpiolla ei tee kyllä missään pyörässä mitään ja spoteissa taas on pallon mallinen valokeila...eli eti semmonen H4 -umpio missä on mahdollisimman suuri REF XX (XX tilalal luku 10-37,5) -luku ja osta se. Mitä suurempi em. luku, sitä suurempi intensiteetti samalla polttimolla.
Itselläni on 8" Bosch ref 25, löytyy myös 9" Hellaa ref 32,5 tai 37,5.
Kypärään kannattaa laittaa myös valoa, sillä mopon oma valo pomppii samaa tahtia kuin pyöräkin...todella v-mäinen mm. patikossa ajaissa. Lisäksi maastossa ajaissa sillä valaistuksen kolmiulotteisuudella on merkitystä ja mitä kauempana valolähteet toisistaan on, sen parempi.
Itselläni tuntui vielä viime vuonna parhaalta 2*20W spotit 24 asteen kulmalla, mutta nyt ne kyllä lähtee ja tilalle tulee jokin 12-15 asteen spotit, ei nimittäin tunnu näyttävän tarpeeksi pitkälle.
Noita pystyy polttaan kirkkaana kotarinkin valokäämillä kunhan laittaa taakse ledivalon, muuten sammuu valot jarrutuksissa kun takavalo haukkaa yhden spotin tehot.
Mun kotisivuillani on enemmän juttua noista valokokeiluistani jos kiinnostaa.

10.10.2005 19:13

No niin. Ledilippa on mopoon tulossa kyllä muutenkin, mutta hitostako nyt osaan bongata parhaimman maskin tuohon.
Useasti ei noita "ref xx" arvoja edes näy missään (vai oonko vaan sokea..)

Mutta siis yleiset tarvikemaskit kuten polisport, ufo ym. pitäis pelittää jo paljon paremmin yhdessä ledilipan kanssa kuin tuo alkuperäinen valo-yhdistelmä eikö?

10.10.2005 23:40

En tosiaankaan puhu mistään mopon valomaskeista vaan ihan auton pyöreistä H4-umpioista. Vaikka jyllä katukäyttöön tyypitetyn kuramopon umpiosta se ref-luku pitäis yhtä laila löytää...ei vaan taida olla edes sitä 10:ntä.
Eli autotarvikekauppaan "suurimmalla referenssiluvulla olevan pyöree H4 jos löytyy, täysin symmetrillä on jo ihan arvoakin...". Sit saat tuommosen Bosch'n, Hellan tai Valeon ref 25:n ja alat väsätä sille kiinnikkeitä johonkin, minkä taas saat kiinni etupumppuihin.

Valmiita valomaskeja mulla on kerran ollut yksi aika hyvä, pieneksi. -98 TM:n H4:lla ja ihan lasilla varustettu umpio...kävin hakeen Purolta just viimesen hätätlantene varalle mutta eiköhän sillä taas seuraavassa tule uusia. Uudemman mallisissa hehkulankapolttimollisissa se valoteho on ihan papusta, samalla lailla kuin kottaraisissa ja ties missä muissa. Gassiin H4-umpiokin näyttää ihan lupaavalta.

12.10.2005 20:13

Tuo alkuperäinen näyttää olevan 35w HS1? polttimolla varustettu maski.

Noista hieman "normaalimmista" maskeista en löytänyt parempaa kuin jottain seuraavaa: 2 x H3. 12V/55W (ei tietoa muista arvoista)
Tuossakin umpiot ovat pyöreitä mutta parhaimmalta vaikuttaisi kuitenkin tähän asti.

Mahtaisiko tuollaisella nähdä nenäänsä pidemmälle?
Kaikkea täytys vaan kokeilla, mutta kun ei viittis kauheen isoa kasaa tota rojua ostaa nurkkaan. Ja siis kun nyt koolla ja näöllä on kait väliä.

13.10.2005 10:18

Ei sulla riitä käämissä watit polttaan kuin toista H3:sta kerrallaan. Mene nyt vaan sinne autotarvikekauppaan...toki siihen kottaraisen umpiooon käy vaikka "ei tiehyväksytty" 90/100W H4, mutta ei se siltikään mihinkään näytä ja heijastin vaan mustuu hetkessä. Tahtoo meinaan mustua ihan 35W:llakin.
Normaalimaskeista varmaan ainoat kohtuulliset on ihan lasilla varustetut gassiin ja temmin vanhemmat H4-maskit. Ei vaan ihan istu kotarin väreihin.

20.10.2005 14:04

Ei taida tänne kuulua mutta ihmettelen yhtä asiaa.. Eli tossa torstaina mentin faijan kysyy mänää tohon ktm:ään, ja sitten faija päättiki siellä että tuodaan se pyörä tänne niin ammattilaiset vaihtavat sen.. no ne nyt vaihto sen männän sitten, ja siellä oli 1-renkainen vertex mäntä, ja sellaisen he sinne pisti, putken suoristivat, pa-säätimen putsasivat, itse vaihdoimme toisen kerran jäähynesteet ja öljyt, mutta on se kumma kun ei tehoa tullut yhtään? ei jaksa keulia kaasusta, tuntuu että tehot vain laskivat.. eihän tuollaisella ole kiva ajaa jos se ei jaksa vetää.. no olin sillee et kai se siitä.. pitääkö tuota ajaa sisään että se alkaa toimimaan kunnolla?

20.10.2005 14:13

Ja mäkun luulin, että rxDriver on jo rauhottunut.

20.10.2005 14:18

RxDriver kirjoitti:Ei taida tänne kuulua mutta ihmettelen yhtä asiaa.. Eli tossa torstaina mentin faijan kysyy mänää tohon ktm:ään, ja sitten faija päättiki siellä että tuodaan se pyörä tänne niin ammattilaiset vaihtavat sen.. no ne nyt vaihto sen männän sitten, ja siellä oli 1-renkainen vertex mäntä, ja sellaisen he sinne pisti, putken suoristivat, pa-säätimen putsasivat, itse vaihdoimme toisen kerran jäähynesteet ja öljyt, mutta on se kumma kun ei tehoa tullut yhtään? ei jaksa keulia kaasusta, tuntuu että tehot vain laskivat.. eihän tuollaisella ole kiva ajaa jos se ei jaksa vetää.. no olin sillee et kai se siitä.. pitääkö tuota ajaa sisään että se alkaa toimimaan kunnolla?


Kone ottaa kuitenkin tehopiikin?

20.10.2005 15:15

Tony Eightyseven kirjoitti:
RxDriver kirjoitti:Ei taida tänne kuulua mutta ihmettelen yhtä asiaa.. Eli tossa torstaina mentin faijan kysyy mänää tohon ktm:ään, ja sitten faija päättiki siellä että tuodaan se pyörä tänne niin ammattilaiset vaihtavat sen.. no ne nyt vaihto sen männän sitten, ja siellä oli 1-renkainen vertex mäntä, ja sellaisen he sinne pisti, putken suoristivat, pa-säätimen putsasivat, itse vaihdoimme toisen kerran jäähynesteet ja öljyt, mutta on se kumma kun ei tehoa tullut yhtään? ei jaksa keulia kaasusta, tuntuu että tehot vain laskivat.. eihän tuollaisella ole kiva ajaa jos se ei jaksa vetää.. no olin sillee et kai se siitä.. pitääkö tuota ajaa sisään että se alkaa toimimaan kunnolla?


Kone ottaa kuitenkin tehopiikin?


Ottaa kyllä tehopiikin, mutta hyvin laiskan sellaisen.. Kierrokset nousee sillee hitaasti.. Mikäköhän tos pyörässä on :S

20.10.2005 15:19

liian ison männän pistivät kuitenkin...

20.10.2005 15:32

Pytty on soikee ja väljä! :eek:

20.10.2005 15:37

PA-säädin ei toimi?

20.10.2005 15:50

Ja kaasarin säädöt on mitkä?
Voi olla rikkaalla, voi olla että pa-säädin on väärin säädetty, oliko pytyssä naarmuja?