Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

2.4.2009 23:05

Sitten kannattaa huomioida vielä se että kotarissa ainakin pari vuotta taaksepäin oli vakiona lineaarinen jousi. Vaihtamalla progressiiviseen saa vähän enemmän herkkyyttä. Itellä tuollainen progressiivinen ja huomaa kyllä eron kaverin lineaariseen jouseen verrattuna.

3.4.2009 0:16

Juu ja ne -03 asti PDS:n kaverina olleet prog. jousethan oli ihan kiitettävän progressiivia, toisissa pyörissä oli linkut vähempi progressiivisia. Ite sain Skain perän toimiin aika hyvin PDS00 -jousella, joskin PDS0 on löysin KTM-orkkis-vaihtoehdoista ja sopii vasta yli 65kg ja kovempivauhtiselle.

4.4.2009 14:20

Millastakohan pyörää kannattais alkaa kattelemaan kun piikin myyn pois, Oon ajatellut jotai exc 250 4t tai 450 4t. onko mitään järkeä ostaa neljäpuokkia jos aikoo pitää 25kW kuristuksia paikoillaan? Joku tollanen 250 4t kotari ois varmaan kaikkein "paras" vaihtoehto, koska ajoa tulee maastossa ja tiellä. Vai pitäisikö katella joitakin 2t mallejakin?

4.4.2009 14:47

Jos tulee kilometrejä tielläkin niin valitsisin vajaatahdin nelarin sijasta sen takia että nelariin rupee uppoon rahaa huoltoihin aika paljon ja tiheempään tahtiin kuin kakstahtiin. Ei se 2tahtikaan ikiliikkuja ole mutta rahasummat on aika erilaiset kun puhutaan koneen osista.

4.4.2009 15:06

no mutta toisaalta taas se nelari ei syö bensaa siellä maantiellä käytännössä mtn vrt 2t
ja ku sillä tyhjäkäynnillä siellä puksutetaa nii eipä se siinä oikeen kulukkaan.
ja jos se kerta seka käyttöö tulis nii ehottomasti se 450

4.4.2009 15:35

Joo jos nelari niin ehottomasti 450. Ei se nyt niin suuri ero ole, ihan yhtä hienosti puolikkaalla kakstahilla pystyy ajaan pienil kierroksil. Tiedä sitten minkälaiseen kylänkiertoon toi tulisi, jos enimmäkseen katukäyttöön niin puolikas nelari on aika huono vaihtoehto.

4.4.2009 18:26

Kaverin ois ehkä tarkotus ostaa minicrossin jälkeen joku vähän isompi pyörä, ite se on meinannu 85cc mut mun mielest se jää vähän liian pieneks jo parin kuukauden pääst :lol: mielestäni kannattais ostaa 125 2-t tai 250 4-t et ei tarvis vaihtaa samantien isompaan pyörään. Mitäs mieltä te ootte??

4.4.2009 18:56

Jay_|P kirjoitti:Joo jos nelari niin ehottomasti 450. Ei se nyt niin suuri ero ole, ihan yhtä hienosti puolikkaalla kakstahilla pystyy ajaan pienil kierroksil. Tiedä sitten minkälaiseen kylänkiertoon toi tulisi, jos enimmäkseen katukäyttöön niin puolikas nelari on aika huono vaihtoehto.

Kilometrejä tulisi melko paljon ja ne koostuisivat pääosin juuri kylillä pärräämisestä ja poluilta vähän vähemmän. Heittäkääs jotai pyörää mitä kannattais alkaa kattelee, hinta max n. 7000e Eli siis jonkun verran käytetty irtoaa tuohon hintaan

4.4.2009 19:39

"Kilometrejä tulisi melko paljon ja ne koostuisivat pääosin juuri kylillä pärräämisestä ja poluilta vähän vähemmän. " Ei kylille mikään noista luetelluista pyöristä.

4.4.2009 19:48

paapeli kirjoitti:"Kilometrejä tulisi melko paljon ja ne koostuisivat pääosin juuri kylillä pärräämisestä ja poluilta vähän vähemmän. " Ei kylille mikään noista luetelluista pyöristä.

et varmaan ihan tajunnut mitä tarkoitin mutta pääidea oli se että ajoa tulisi tiellä ja poluilla. Ja tuo"luetelluista pyöristä" niin juuri kirjoitin että ehdottakaa jotakin pyörää..

4.4.2009 19:51

Paljon haluisit huoltaa sitä pärrää sitte? Esim Suzuki DRZ400 ei tarvi koko ajan huoltaa. Kun taas Yamaha WR450f tarvii enemmän sitten.

4.4.2009 20:38

Ranpo kirjoitti:Paljon haluisit huoltaa sitä pärrää sitte? Esim Suzuki DRZ400 ei tarvi koko ajan huoltaa. Kun taas Yamaha WR450f tarvii enemmän sitten.

jos siinä alle 400e pysyis kesän huollot ja taitoa löytyy itseltä joten aina ei pidä huoltoon viedä. Saako mitään hondan 250cc rekisteriin?

4.4.2009 20:40

eetuli kirjoitti:jos siinä alle 400e pysyis kesän huollot ja taitoa löytyy itseltä joten aina ei pidä huoltoon viedä. Saako mitään hondan 250cc rekisteriin?

No sit ei varmaan ostella hirveen kireellä koneella olevaa pyörää?

4.4.2009 20:49

eetuli kirjoitti:
Ranpo kirjoitti:Paljon haluisit huoltaa sitä pärrää sitte? Esim Suzuki DRZ400 ei tarvi koko ajan huoltaa. Kun taas Yamaha WR450f tarvii enemmän sitten.

jos siinä alle 400e pysyis kesän huollot ja taitoa löytyy itseltä joten aina ei pidä huoltoon viedä. Saako mitään hondan 250cc rekisteriin?

HM Hondia saa, mutta hintaa jo noin 10k uutena. http://www.finnmoto.fi/HM/index.htm

5.4.2009 0:13

Jay_|P kirjoitti:Jos tulee kilometrejä tielläkin niin valitsisin vajaatahdin nelarin sijasta sen takia että nelariin rupee uppoon rahaa huoltoihin aika paljon ja tiheempään tahtiin kuin kakstahtiin. Ei se 2tahtikaan ikiliikkuja ole mutta rahasummat on aika erilaiset kun puhutaan koneen osista.


Sulla kun on hiukka järkeekin päässä (aina välillä), niin vastaan nyt ihan asiallisesti:

Sovitaanko, että ennen kuin alat latelene noita "viisauksias", hankit vähän omaakin kokemusta asioista?
Nyt puhutana kuitenkin moottoriurheilusta, eikä kylillä rässimisistä js snägärin ympäri paskaringin ajosta. Eli oletuksena tiellä ajaminen on muun liikenteen mukana asiallista liikkumista ja huomioiden nappuloiden vaikutus ajoon, 80km/h aika yleisesti ne isoimmat tiet mitä pääsääntösesti siirtymiin käytetään.
Faktaa:
Vajaatahtiset on mahdotonta säätää toimimaan täydellisesti sekä tiellä, että maastossa => iso riski koneelle tai huono mettässä, siommat kulut. Nelari toimii aina ok.
Vajaatahtinen kuluu tielä ajossa siinä kuin metsässäkin, vrt. vaikkapa se bensakulutus, ainut lähes yksikäsitteinen tapa huoltovälien määrittelyynkin on käytetyt litrat ==>> tiellä ajo on todellisuudessa vajaatahtisella täysin älytöntä.
Pikkunelari ei muutn ole mikään pommi, krossissa ne on liia kovilla, tiellä ajo on pelkkää puksuttelua ja ihan noin vertailun vuoks mm. muuan valkokilpinen WR250F 14tkm eka avaus ja vielä täysin kunnossa, 70% siirtymiä. Mun pyörällä ajettu nyt 1700km ja kaikki täysin uutta vastaavaa. Piikissä mäntä olis näillä ajoilla jo männänvaihtokunnossa.
Husaberg FE400 kaverilla m. 98, valkokilpinen ja ollu ekat 100h ihan tiekäytössä, sitten n. 2/3 siirtymiä, 400h ajettuna kaveri otti motin auki (2. omistaja) ja kas kun ei ollu edes mäntä merkittävästi kulunu! Kaveri kotiutettiin ausseista helmikuun lopussa ja tuumas vaan et on se hyvä kun vanha ratsu on vielä täydessä iskussa niin on varaa harrastaakin.
Nelarin remppa ei tosiaankaan tule kalliiksi, jos asiat tekee ajallaan. Tiellä ajossa on merkki/mallikohtasia juttuja, jotka pitää hoitaa suhteessa aikasemmin kuin metsäajossa menisi, kun esim. mäntä kestää metsäajoon nähdne tolkuttoman pitkään. Ja se pätee myös pikkunelareihin. Esimerkkeinä näistä vois mainita Jampeissa nokkaketjun, kotareissa laakerit ja etnekin tp-akseli.

Mut älä rupee päteen, kun et kerran mitään oikeesti asiasta tiedä. Mä puolestani laitan raporttia sit kun Shercon eka rajapyykki, eli 5tkm, on takana ja sit 10tkm. Mulla tulee siinä 50% siirtymää ja siten 5tkm kohdalle pitäis päästä ilman venojen säätöö, männän vaihtoo tai mitään. Ei toivookaan, millään piikillä, kun puhutaan RISKITTÖMÄSTÄ ajosta. Se on aian eria asia ne, jotka muka ajaa enskaa, käy mettässä konttamassa parin kivne yli ja reivttää lopun aikaa tiet rullalle ja ajaa männän niin loppuun ettei sillä piheinkään kisakuski olis enää vuotene uskaltanu startata missään yli 1k kotoo...
Viimeksi muokannut SMK) päivämäärä 5.4.2009 8:30, muokattu yhteensä 1 kerran