Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

3.3.2009 13:00

Kuuskytluvun puollissavälissä kun ajoin päitsiä niin silloin ei tarvinnu hotellista välittää, ajettiin yön läpi.Tosin Lahdessa ja Jyväskylässä oli muistaakseni 2 tunnin tauko että ehti vähän evästä syödä ja tehdä pientä huoltoa jos oli tarvis.Yleensä oli. En kyllä päässy kun kerran Jawalla läpi, kaks kertaa piti keskeytää teknillisiin vaikeuksiin.

4.3.2009 1:02

Eikä ollu liioin Goretex'ejäkään silloin... Nykypäivänä saa sentään valita paleltuuko ja kituuko maksimaalisesti, vai minimaalisesti. Veikkaisin että olis silloin 60-luvullakin kelvannut Goret ja Xenonit :D

4.3.2009 13:34

Joo kyllä kaikki on menny eteenpäin.Oli meillä kyllä öljykangastakit ja housut jotka oli oikeestaan ihan hyvät. Valoina oli traktorin lisävalo joka oli kova sana silloin.
Nastojakin käytettiin, tosin vain tavallisia auton nastoja.En kyllä muista koska nastat tulivat päitsille, voi olla että ajelin tuon ensimmäisen kisan ilman nastoja.
Nyt vaan harmittaa että tuli pidettyä melkein 40 vuoden tauko moottoripyörällä ajamisessa.
Viimeeksi kisailin Kanadassa krossia 450cc 2t Hussella vuonna -72 ja -73. Sitte piti alkaa tehdä "oikeita töitä " kokopäiväisesti ja elättää perhettä. Ajaminen jäi kokonaan pois jostain syystä.
Toin kyllä tuon hussen Suomeen ja myin sen pois muutama vuosi sitten kun se lojui vain tallissa eikä ollu tullut laitettua sitä ajokuntoon. Sillä oli ajettu vain kahtena vuonna ja kaikki oli viellä melkein alkuperäistä.
Joku kuulemma laittoi sen alkuperäiskuntoon ja piti olla kuvakin sitä Husse lehdessä etusivulla ?

23.8.2009 0:29

Mites noi lisenssijutut crossipuolella menee? Jos kaikki pyöräkuviot, treenikuviot, budjetit yms. järjestyy niin kiinnostais kokeilla MXJ-luokan kilpailua ens kaudella, mutta sarjaa ei ole tarkoitus kiertää. Eli saako näihin yksittäisiin kisoihin lisenssiä, vai pitääkö maksaa se koko kauden lisenssi jos haluaa käydä kokeilemassa?

23.8.2009 1:09

Kertalisenssi on jo nyt jotain lk. 130e, eli jos neljä kisaa ajaa, kantsii ottaa vuosilisenssi. Siltäkin varalta, että sattuis kiinnostaan ajaa vaikka joku CC tai jäärataa. Toisaalta siksi, että lisenssin vakuutuksen turvin voi suorana marssia Koskiklinikalle.

Jos sulla on vaikak joku hulttiovakuutus, tmv. lasten tapaturma, yritä saada ne yhtiössä täyttään sen SML:n kaavake, jolloin lisenssin hinta putoo kolmannekseen. Mulla kun on nyt yrittäjän tapaturma, niin koita. Tosin se fysioterapia... no terve, siis millä todennäkösyydellä mä telon itteni kuten Eetu, että sitä oikeesti tarvii? Mulla tuli Eetuun suhteessa vaan pikkuremppaa, eli eturistiside ja siinä riitti yks fysiokäynti, jonka jälkeen lekuri totes ettet sä sitä kyllä tarvii. Mutta JOS kävis pahemmin ja makais 3kk noin alkuun, saattas tarvitakin. Tosin mulla tuli siihenkin maksusitoomus liikenteestä - loppupeleissä olin varmaan yks Pohjolan halvimmista eturistisiderempoista.

Seuraavaks tulee vääntää siitä mitä lisenssi korvaa ja mitä ei. No koulupoikien suhteen se liikenteen korvaavuus on ollu usein ihan mitätön - ne kun laskee mitä maksaa a) ja mitä b), siis julkiselel ja halvimman mukaan. Julkinen kun joutuu miettiin myös yhteiskunnallisia kuluja, siis lapset hoidetaan ensin. Hyvällä tsägällä saat hyvän kirurgin, Koskissa semmosta ei vaan ole.

Eli, vakuutusturva on tärkein. Jos se on kunnossa ja meinaat ajaa max. 3 kisaa, voit ottaa kertalisenssinkin. Muutoin vuosilisenssi, silloin on ainakin valuutus myös harjoitellessa.

23.8.2009 9:36

Emmää maar oo käyny ku jottain 50krt fyssarilla vuoden sisää, näyttävät olevat jotain 60e/krt mehiläises

23.8.2009 12:56

33du kirjoitti:Emmää maar oo käyny ku jottain 50krt fyssarilla vuoden sisää, näyttävät olevat jotain 60e/krt mehiläises
mites kuntopuoli?joko pystyt ajohommiin

23.8.2009 16:25

Osku19 kirjoitti:Mites noi lisenssijutut crossipuolella menee? Jos kaikki pyöräkuviot, treenikuviot, budjetit yms. järjestyy niin kiinnostais kokeilla MXJ-luokan kilpailua ens kaudella, mutta sarjaa ei ole tarkoitus kiertää. Eli saako näihin yksittäisiin kisoihin lisenssiä, vai pitääkö maksaa se koko kauden lisenssi jos haluaa käydä kokeilemassa?

Et pääse tuolla "isolohkolla" MXJ-luokkaan, nuorten luokassa tarvii olla piikki tai pikkunelari. MXB on iän ja pyöräkoon suhteen avoin.

Lisenssien hinnat (SML)

23.8.2009 16:44

Osku19 kirjoitti:Jos kaikki pyöräkuviot, treenikuviot, budjetit yms.

Osku tietää varmaankin sen, ja mitä itse tuosta tekstistä ymmärsin. Niin pyörä olisi vaihtumassa?

23.8.2009 17:12

lerppa kirjoitti:
33du kirjoitti:Emmää maar oo käyny ku jottain 50krt fyssarilla vuoden sisää, näyttävät olevat jotain 60e/krt mehiläises
mites kuntopuoli?joko pystyt ajohommiin


Pari viikkoo fillarilal pystyny ajeleen, enskaan ei puhettakaan koska jalka ei taipuis edes tapille, tai ei riittäs tasapaino ajaa tapeiltakaan

23.8.2009 18:11

Meinaatko vielä joskus palata kurapyörän päälle?

23.8.2009 18:58

Paha sanoa.. ei kyl yhtään polttele tällä hetkellä.. ehkä jonku möhköenskan vois hommaa sit vanhana

23.8.2009 19:04

Se eka ajokerta vastais varmaan 10 fysioterapeuttia..

23.8.2009 19:51

tuskinpa vain.. polven liikerata menee heittämällä laidasta toiseen, pysähtyy vain kuin seinään alle 100asteen käännöllä.. maksimeita tehdään 3-4krt viikossa salilla ja sitten tolla fillarilla lisäksi..

Kai se vaatii puukkoa vielä joskus jotta sais lisää liikerataa

23.8.2009 20:40

Domizz kirjoitti:
Osku19 kirjoitti:Jos kaikki pyöräkuviot, treenikuviot, budjetit yms.

Osku tietää varmaankin sen, ja mitä itse tuosta tekstistä ymmärsin. Niin pyörä olisi vaihtumassa?


Juu, oli tiedossa. Pyörä vaihtuu jos rahatilanne sallii, kattoo nyt, keväällä sen näkee. 150cc KTM tai joku laitettu 125cc olis siinä tapauksessa hakusessa.

E: Kiitti fuel linkistä. Eli saisin ajaa tällä lisenssillä niin pitkään kun ikää on alle 16v?:

Nuorisolajit-lisenssi

Oikeuttaa kilpailemaan Suomessa ja muissa maissa alle 16-vuotiaille tarkoitetuissa C-luokkien ja MXJ-luokan kilpailuissa kaikissa moottoripyörä- ja moottorikelkkaurheilun lajeissa (ei MM- ja EM –kilpailuissa).
125 € omavastuu 0 €.