Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
27.9.2005 7:43
Osaako kukaan neuvoa löytyykö jostain netistä manaaleja 1998 malliseen KTM SX 125:seen? Erityisesti kiinnostaisi Marzocchi Magnum 45 -etuhaarukan huolto-opas.
27.9.2005 9:19
Jollain antaa selkokieliset ohjeet -03 sx:ään keulan öljyjen vaihtoon? Mistä öljyt pois? Paljonko uutta tilalle, mitta, mitataan mistä mihin? Mitä öljyä? Minkalaista puhdistusta sisältä päin?
27.9.2005 9:31
Jos siinä on ihan perinteinen USD-keula, niin
1) Irroitat etupyörän
2) Avaat ylä-T-kappaleen ruuvit
3) Löysäät yläkorkit
4) Avaat ala-T-kappaleiden ruuvit ja otat pumput käteen. Laita vaikka nojaan johonkin jos olet löysaännyt niin paljon että saattaa vuotaa korkin juuresta
5) Otat keulaputken käteen ja avaat yläkorkin kokonaan. Yläputki liukuu nyt alas.
6) Pidät sopivan kokoisella puhtaalla kiintoavaimella vastaan jousen yläpään tienoilla olevasta kannasta ja kierrät yläkorkista. Näin saat jousen pois.
7) Iskari ylösalaisin, pumppaat männänvarresta (astia alle), annat välillä valua. Niin kauan ettei öljyä enää tule. Jos sieltä tulee ihan hirveää kuraa, niin lorauta sinne 1-2dl uutta öljyä ja pumppaile kunnolla, jonka jälkeen valutat sen pois. Näin saat hiukan huuhdeltua niitä pohjamutia.
Toki se iskari pitäisi purkaa kokonaan, etenkin jos se öljy on jo huonoa, mutta ellet ole ennen esim. stefoja vaihtanut, niin kyllä tuokin saa jo riittää, kyllä siitä hyvä tulee.
27.9.2005 10:37
Toisaalta se iskarin kokonaan purkaminenkaan ei ole mikään ylitsepääsemätön homma, jos siellä sitä mömmöä on ihan todenteolla. Alakorkki pulttipyssyllä auki ja sit nykäsee liukuputken ulos. Sen jälkeen saakin jo putsattua about kaikki paikat. Hitsi miten hyvältä näyttää jonkun ei-niin-huolletun rossimopon iskariöljyt, kun ne vaihdetaan ekan kerran viiteen vuoteen.
27.9.2005 10:59
mitäs öljyä sinne laitetaan, 5W 10W? Mikä vaikuttaa mitä öljyä laitetaan?
27.9.2005 12:36
Wille123 kirjoitti:No mitäs hyviä puolia kotarissa on verrattuna muihin? Huonoja puolia?
Luin testejä, niin moottoria ja jousitusta kehuttiin, tosin jousitusta sanottiin hiukan jäykäksi.
mä ainaki tykkäsin kaverin kotarin moottorista, yllättävän laajasti se väänsi:O
ja sitte vikaa oli sen verran että se tuntu ihan vitun raskaalta ja kankeelta ku tottunu vain CR:llä röösäämään
ktm:n varaosatki taitaa olla aika hyvis hinnois?
27.9.2005 12:46
Jos sen haluaa purkaa kokonaan, niin sitten kannattaa aloittaa avaamalla iskarin alapää. Mieluummin pulttipyssyllä. Kokonaan purkamista en kyllä neuvoisi tekemään kun öljynvaihtokin on vielä vähän hakusessa. Saattaa jäädä mäntä huiluun tai purkaissa mennä huilu vaihtokuntoon.
Talveksi sanoisin, että 2,5W öljy, 5W ihan max. Jos tulee löysä, niin vaihda sitten jäykempään.
27.9.2005 19:36
No niin ,eka putki aukastu ja öljyn pinta oli huimat 30cm. Suositus ilmeisesti 12-15cm? Jousen kanssa vai ilman? Eihän sieltä tipu nyt mitään osia, aukasin yläkautta ja otin jousen pois. Näyttäs ihan kun semmonen n.6-8mm "tanko" yrittäis tulla ulos kun kääntää kylelleen iskarin? Ja voiko sitä pumpata siitä mustasta "putkilosta" mikä siellä sisällä vai pumppaanko vaan niistä putkista mitkä nyt ulos päin näkyvät?
Osaako joku sanoa mikä vois olla toisessa iskarissa, jota en siis vielä ole aukassu, kun palautus säädön namiska pyörii normaalisti ja naksut tuntuvat, mutta kiinni päin pyörittäessä se ei mene ikinä kiinni vaan jatkaa pyörimistä.
27.9.2005 20:55
Ööh, 30cm???
Tuota noin, ensinnäkin se tanko, se on välikappale, jolla se paluuvaimennuksen säätoruuvi vaikuttaa siihen itse neulaan siellä alhaalla ja kyllä, se saa tulla sieltä pois, muista laittaa takasin
. Tuosta kiinni menemättömyydestä, ellen nyt ihan väärin muista niin siellä on kyllä ihan normaali kierre, eli maksut varmaan tuntuu mutta mikään ei liiku.
Sit tosta öljypinnan mittaamisesta, se yläputkihan lasketaan siis alas ja se pinta mitataan siitä yläputkesta silloin. Ohjearvo ainakin -02--03 EXC on tontilla 100-120mm mutta 2-satku ja piikki oli ainakin ihan sikakovia silleen. 140mm asti kärsii pudottaa ilman että liukuholkit pääsee kuiville tai vaimenninmäntä hörppää yläpäässä ilmaa. Ja se pumppaaminen tehdään siitä männän varresta, siitä kirkkaasta osasta jonka sisään se karkaava tanko menee.
Eiks sulla tosiaan oo manuaaleja tohon?
28.9.2005 11:08
Minulla ei edelleenkään ole niitä manuaaleja, enkai muuten täällä kyselisi. Ja jäi taas epäselväks että katotaanko se pinta nyt jousen kanssa vai ei? Ja mikä mahdollisesti on nyt siinä paluun säädössä vikana? Aukastava kokonaan se iskari ja katottava se venttiilin pää? Ja kun öljyt on laitettu ilmataan, siitä kirkkaasta osasta jossa on myös se musta muovi juttu, mikä lie osan nimi? Jos nyt kokonaan aukasen sen toisen, alapäästä auki? Mitä sieltä löytyy ja onko jotain varottavaa?
28.9.2005 12:57
Älähän nyt hermostu.
Ilman jousta mittaat. Ei se jousen kanssa varmaan onnistuisikaan.
Se paluupuolen säätöhän on siinä yläkorkissa, siitä voi olla kierteet pilalla, eli ihan riittää kun otat sen yläkorkin irti.
Alapäästä tulee puristusvaimennuksen venttiili pois, paluupuolen osat on sen alumiinisen huilun sisällä, mihin se männänvarsikin menee.
28.9.2005 13:22
Pitääpä tutkia tuota korkkia? ELi siitä kun kierrittää se työntää sitä tankoa suuntaan tai toiseen? Tosin eihän se tanko siinä nyt ole kun korkit on kädessä. Ei tämä hermostumalla valmiiks tule ; )
Täytyy vaan kaikki koittaa selvitellä koneen kautta ja kun töistä illaks pääsee kotia niin on taas jotain tietoa millä homma saatas kohti valmista.
Kiitoksia kaikille auttaneille! Palataan....
28.9.2005 16:46
http://www.krabbe-ktm.de/WP-Gabel.pdf Tuolta löytyy jonkun wp:n keulan huoltomanuaali, jos vaikka siitä olis jotain apua.
28.9.2005 17:53
Öljynpinta mitataan ilman jousta ja iskari lytyssä. Eli jos iskari on vielä kiinni pyörässä, niin vempain pitää laskea pukilta siten, että iskarit painuvat kasaan.
28.9.2005 19:35
Pitääkö iskareista päästää paineet joka ajokerran jälkeen pois? Siis avaamalla ruuvia yläpäästä.