Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
2.5.2012 20:36
jo kirjoitti:ilexxx kirjoitti:Mua kiinnostais tietää, että onko mahdollista tavallaan vaan parantaa iskareiden toimintaa vakiosta, siis esim kun myydään niitä race-techin kittejä, ni tuli mieleen niistä. Mutta en tarkoita että sitä välttämättä hankkis vaan esim veis jollekkin ammattilaisel laitettavaks vakiot. Mutta siis tarkotan etten tiedä yhtään mitä niille pitäis tehdä, mutta haluan tietää että onko niissä sellaista varmaa parantamisen varaa vakiosta, että niistä vaan tulis sulavammat tai jotain asetuksia sinänsä muuttamatta, jos joku ymmärtää mitä tarkoitan..
Ei kannata viedä ennen kun on selvä kuva iskareista minkälaisia muutoksia haluaa.
Kannattaa ensin perehtyä oikeisiin jousien jäykkyyksiin ja asioihin mitä pystyt itse helposti säätämään naksut,sag,etupumppujen korkeus,öljynmäärä etuiskareissa,tangon asento.
Ja ajotekniikkaa pitää olla myös hyvin hallussa tai tulee muuten aivan väärä kuva vaikka pyörä olisikin säädetty oikein.
Kun nuo on hallussa ja tuntuu että ei vieläkään pelaa niin pitäisi ainakin olla jo selvä visio mitä haluaa.
Ok, selvä. Öljyt vaan vaihtoon koska en tiedä yhtään mitä pitäis säätää, eikä oo mielenkiintoa ees perehtyä aiheeseen kovin tarkkaan. Aika hyväthän nuo vakiot kyllä mielestäni on.
2.5.2012 22:08
painan 72kl. ajan pelkkää enduroa. mikä olis hyvät astukset mun iskareille? jos joku osaa kertoa tai haluu lisää tietoa et vois antaa vähän tarkemmat ohjeet hyviin säätöihin ni kysykää.
2.5.2012 22:18
eipä sitä kukaan muu pysty ilman näkemistä sanomaan, mutta millä pyörällä ajat? Jenkki foorumeilta löytyy pyörä kohtasia topicceja joissa porukka kertoillu omia setuppeja, mutta eipä niillä samoilla välttämättä suomienskaa aja.
Säädä ensin sag kohdalleen, pyörästä riippuen vakio on 95mm-105mm. Ja aina ilmaa etuiskarit pukilla ennen ajoa ajolämpötilassa. Endurossa puristusvaimennukset saa aika pehmeällä olla joka säätö. Ja paluuvaimennusta tulee pidettyä itsellä ainakin melko nopealla (soft) auttaa juurien kanssa . Tämä varsinkin etuiskareissa.
3.5.2012 5:50
Ainaki yks perus sääntö mistä tietää onko säädöt edes sinne päin.
Kun painat pyörän keskeltä pyörää alaspäin tulee sen joustaa edestä sekä takaa.
Eli jos muuten ei ole hajuakaan eikä mielenkiintoa säätää niin laittakaa se pyörä edes vähän balanssiin. Jousitus on kuitenki tärkeässä roolissa ajoit missä vain ja pelastaa monet kaatumiset ja loukkaantumiset. Tosin sairaalan vuoteella on hyvää aikaa viimeistään perehtyä alustan toimintaan.
paluuvaimennuksesta ensinumerossa.
3.5.2012 9:23
fmx016 kirjoitti:Ainaki yks perus sääntö mistä tietää onko säädöt edes sinne päin.
Kun painat pyörän keskeltä pyörää alaspäin tulee sen joustaa edestä sekä takaa.
Eli jos muuten ei ole hajuakaan eikä mielenkiintoa säätää niin laittakaa se pyörä edes vähän balanssiin. Jousitus on kuitenki tärkeässä roolissa ajoit missä vain ja pelastaa monet kaatumiset ja loukkaantumiset. Tosin sairaalan vuoteella on hyvää aikaa viimeistään perehtyä alustan toimintaan.
paluuvaimennuksesta ensinumerossa.
Juu tollattiin oon tehnyt kyllä, aika kovalta tuntuu toi etuhaarukka takajousitukseen verrattuna, mut oon laittanut kuiteskin takapään jousen oikealle kireydelle ja sitten naksuista säätänyt etupäätä ja hiukan vähemmän öljyä laittanut sinne, et menis tasasemmin perän kanssa alas
D
3.5.2012 10:42
Apuja kaivattaisiin tohon pyörän balanssin hakuun. Sag on kohdillaan ja keula huollettu 15h sitten, mutta pyörä ei ole balanssissa. Takapainolla mennään. Eli keula pitäisi saada painumaan helpommin. Sitten mietin myös, että pitäisi hommata löysempi takajousi kun toi vakio on tehty hiukan tukevammalle kaverille. Painoa mulla n. 65kg. Tuntuu radalla välillä mutkissa, että siirtyy jousto selkään.
3.5.2012 12:26
Itelläni on ollut liian lötkö, varsinkin takapää. Viime kesänä tuli sen verran kaasua takasin, et tälle vuodelle oli pakko hankkia jäykempää vieteriä. Parin ajokerran jälkeen on huomannut eron, nyt pitää hivenen vielä miettiä keulaa, mutta en usko että lähden sille mitään tekemään.
3.5.2012 14:05
FOX151 kirjoitti:Apuja kaivattaisiin tohon pyörän balanssin hakuun. Sag on kohdillaan ja keula huollettu 15h sitten, mutta pyörä ei ole balanssissa. Takapainolla mennään. Eli keula pitäisi saada painumaan helpommin. Sitten mietin myös, että pitäisi hommata löysempi takajousi kun toi vakio on tehty hiukan tukevammalle kaverille. Painoa mulla n. 65kg. Tuntuu radalla välillä mutkissa, että siirtyy jousto selkään.
Voisit kokeilla vaikka keulasta kaataa kummastakin putkesta 10ml öljyä pois. Ilmareiästä.
3.5.2012 17:40
Ennen öljyjen tiputtamista, paljonko jää etuputkilla tyhjää liikkumatilaa kun olet käynyt ajamassa? Jos et ole vielä kattonu ni nippuside liukuputkeen ja ajoa vähän, pari isoa hyppyä jne. ni näkee kuinka syvällä keula käy.
3.5.2012 21:54
FOX151 kirjoitti:Apuja kaivattaisiin tohon pyörän balanssin hakuun. Sag on kohdillaan ja keula huollettu 15h sitten, mutta pyörä ei ole balanssissa. Takapainolla mennään. Eli keula pitäisi saada painumaan helpommin. Sitten mietin myös, että pitäisi hommata löysempi takajousi kun toi vakio on tehty hiukan tukevammalle kaverille. Painoa mulla n. 65kg. Tuntuu radalla välillä mutkissa, että siirtyy jousto selkään.
Paljonko on freesag kun race sag on oikea. Eli ero mitassa kun takapyörä on ilmassa pukilla ja kun pyörä on maassa omalla painollaan. Kertoo aika hyvin onko jousi oikea.
Kuulostaa aika oudolta että on takapainonen liian jäykällä jousella, onko keulassakin painoasi jäykemmät jouset? Iskareita voit yrittää siirtää ylöspäin, varo kuitenkin ettei eturengas pohjaa lokasuojaan.
3.5.2012 22:07
Itselläkin on nyt vähän ongelmaa, vakio jouset kummassakin päässä. Viimekesänä pyörä oli hyvin balanssissa, keula ei ehkä pelannut niinkuin halusin oli jarruissa kovan tuntunen ja hypyissä pohjas. Öljymäärän lisäyksellä sain siitä turvallisen.
Nyt hommattuna korotuspalat ja korkeampi penkki kun mittaa sattuu olemaan. Nyt mutka ajo parani tuntuvasti, mutta nyt suorilla vaikea päästä hyökkäämään kun painoa vaike saada tarpeeksi eteen. Tuntuu että roikkuu vaan perässä vaikka kuinka menisi eteen seistessä.
Tangon siirto eteen auttaisi,mutta renthalin palikat on jos etummaisessa paikassa. Tuli kuitenkin yritettyä kallistaa tankoa yli "normi"linjan eteenpäin jopa huomattavasti pumppujen linjasta eteenpäin. Auttoi kyllä selvästi, mutta alkaa tulla vastaan tangon taivutus.
Etupäähän pitäisi pistää pykälää jäykemmät jouset ja simmittää puristuksen alkua herkemmäksi,keskeltä vähän pehmeämmäksi ja pohjalta huomattavasti jäykemmäksi(öljymäärä).
Takapäähän voisi kokeilla myös tänä kesänä jäykempää jousta tällä hetkellä taisi olla race 103mm ja free sag 35-40.
3.5.2012 22:23
Mittasin uudelleen free- ja race sagin. Free oli 2,5cm ja race 9cm.
Racetechin laskurin mukaan mun painoiselle eteen pitäisi olla 0,43kg/mm ja vakio on 0,46 ja takana sensijaan 4,9kg/mm ja vakio takana on 5,2. Ja tosiaan tuo vakio jousi on parhaimmillaan sellaiselle 84kg äijälle.
Ei noita keulapumppuja kyllä kovin paljoa pysty nostamaan, mutta tuskimpa edes tarvii. Varmaan pienikin nosto vaikuttaa?
3.5.2012 23:14
jo kirjoitti:Takapäähän voisi kokeilla myös tänä kesänä jäykempää jousta tällä hetkellä taisi olla race 103mm ja free sag 35-40.
Jos kyseessä ei ole KTM niin nuo luvut viittaavat jo aika lailla niin jäykkään jouseen kuin sinulla yleensäkään kannattaa olla.
4.5.2012 17:15
FOX151 kirjoitti:Mittasin uudelleen free- ja race sagin. Free oli 2,5cm ja race 9cm.
Racetechin laskurin mukaan mun painoiselle eteen pitäisi olla 0,43kg/mm ja vakio on 0,46 ja takana sensijaan 4,9kg/mm ja vakio takana on 5,2. Ja tosiaan tuo vakio jousi on parhaimmillaan sellaiselle 84kg äijälle.
Ei noita keulapumppuja kyllä kovin paljoa pysty nostamaan, mutta tuskimpa edes tarvii. Varmaan pienikin nosto vaikuttaa?
Mitenkäs tuo pyöräs tuntuu "takapainoiselta". Eipä noihin laskureihin sokeasti kannata luottaa. Kyllä takajousi ainakin näyttäisi olevan sopiva, mutta pidät kyllä aika pientä race saggia jos tuolla hondalla ajelet. Tosin sen lisääminen vain pahentaisi takapainoisuutta.
Säätäessä ota huomioon että sagin säätäminen vaikuttaa iskarin käyttäytymiseen ja naksujenkin yleensä pitää silloin säätää.