Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: iskarien säätäminen

7.3.2012 18:09

pv_bömber kirjoitti:Mites tota takaiskarin paluuvaimennusta säädetään?
E: Ja kun keulassa putkien päässä on semmoset paineilmanipat niin paljon niihin kuuluu laittaa painetta vai onko ne vaan ilmausta varten?

Vastauksia? Kyllä joku varmasti tietää.

Re: iskarien säätäminen

7.3.2012 19:34

pv_bömber kirjoitti:
pv_bömber kirjoitti:Mites tota takaiskarin paluuvaimennusta säädetään?
E: Ja kun keulassa putkien päässä on semmoset paineilmanipat niin paljon niihin kuuluu laittaa painetta vai onko ne vaan ilmausta varten?

Vastauksia? Kyllä joku varmasti tietää.


Iskarin yläpäässä kaasusäiliön vieressä on ruuvi, sitä säätämäälä.

Paineen positoon. Ei sienne keulaan mitään painetta tungeta. Sinne syntii sitä ihan itsestään ja ne pitää päästellä sieltä pois.

Re: iskarien säätäminen

7.3.2012 20:53

alapäässä on se paluuvaimennuksen säätö, se ruuvi vaikuttaa puristusvaimennuksen määrään.

Re: iskarien säätäminen

7.3.2012 20:55

tatu41 kirjoitti:ja vielä lisään senverran ylempään kysymykseen että kun noita jousia on niin paljon esim 4,4ja 4,0 etujousia niin mikä noista on löysin jousi.???

pienempi luku tarkoittaa löysempää jousta.

Re: iskarien säätäminen

7.3.2012 20:56

pv_bömber kirjoitti:
pv_bömber kirjoitti:Mites tota takaiskarin paluuvaimennusta säädetään?
E: Ja kun keulassa putkien päässä on semmoset paineilmanipat niin paljon niihin kuuluu laittaa painetta vai onko ne vaan ilmausta varten?

Vastauksia? Kyllä joku varmasti tietää.
Eli vissiin niin vanha peli et on vielä etuiskareissa sellaset samanlaiset paineilmaventiilit kun renkaassakin?Kannattaa mitata paljonko niissä on painetta,mutta älä laske kaikkia paineita pois.Joku 1,5-2bar vois olla kokeilun arvoinen ja typpi olis parasta mutta ilmakin käy

Re: iskarien säätäminen

8.3.2012 9:08

ei kun paineet pois, jousen esijännityksellä(esim. sopivat putken tms. pätkät jousien lisäksi) voi estää keulan "makaamista" ja öljymäärällä ja viskositeetilla estää pohjaamista. ,jos itse jouset ovat liian löysät niin niitä voi lyhentää jonkun verran(useimmissa pyörissä jousi ei mene lähelle"metalli metallia vasten",kannattaa mitata tarkasti ja jättää vähän pelivaraa..).

Re: iskarien säätäminen

9.3.2012 22:19

Eli ne paineilmaventtiilit on identtiset renkaiden paineilmaventtiileiden kanssa. Siis vehje on vuodelta 1987 eli vanha on. Siinä pumpun alapäässä on sellainen vanha tarra mistä ei paljon selvää saa mutta siinä lukee jotain "max seal pressure 36 psi". Ja 36 psi on jotain 2.5 bar ja ei tuollaset paineet sinne tule itsestään.

Re: iskarien säätäminen

10.3.2012 12:00

yritäppä ajaa tommosilla paineilla niin huomaat ettei toimi.

Re: iskarien säätäminen

10.3.2012 13:05

pv_bömber kirjoitti:Eli ne paineilmaventtiilit on identtiset renkaiden paineilmaventtiileiden kanssa. Siis vehje on vuodelta 1987 eli vanha on. Siinä pumpun alapäässä on sellainen vanha tarra mistä ei paljon selvää saa mutta siinä lukee jotain "max seal pressure 36 psi". Ja 36 psi on jotain 2.5 bar ja ei tuollaset paineet sinne tule itsestään.
Koita ei se siitä hajoa,saahan ne sit laskettua pois.Itsellä pidin classikki pyörässä 1,5 bar edessä crossi hommissa

Re: iskarien säätäminen

11.3.2012 22:15

willik kirjoitti:Räjäytyskuva on kova sana.

Jouselle on sorvattu cartridgen ulkokuoreen uusi ura mihin jousenpidike/jousilautanen on seger renkaalla oletettavasti kiinnitetty. Tai sitten tehty jousta lyhentämällä. Jompi kumpi.

Holkki on cartridgen sisällä öljytilassa missä mäntä liikkuu. Elikkäs männänvarressa.


Avattiin nyt hondan keula, mut nyt on ongelmana että miten sen männänvarren saa ulos sieltä cartridgen sisältä että sen madallusholkin voisi ottaa pois? Vai saako sen holkin jollain muulla konstilla sieltä pois? Ja jouselle oli sorvattu uusi ura, eli sen saa siirrettyä siihen mihin se kuuluukin.

Re: iskarien säätäminen

12.3.2012 10:36

Ota sisäkammio auki ja ruuvaa siitä männänvarren alapäästä se alumiinimurkula pois niin varsi tulee yläkautta pihalle. Kammion sisäpuolelta saa hylsyavaimella männänvarren yläpäästä kiinni, jos tarvitsee.

Re: iskarien säätäminen

16.3.2012 19:51

Miten etu- ja takaiskunvaimentimien huollontarve ilmenee? Eli millä tavalla huomaa, että iskariin tarttis vaihtaa litkut? Kannattaako tunteja katsoa?

Kiinnostas tietää varsinkin takaiskarin osalta, kun en ole koskaan päässyt kokeilemaan, minkälainen juuri huollettu iskari on ajaa.

Re: iskarien säätäminen

16.3.2012 21:02

No nimenomaan tunteja katsomallahan se selviää. Kyllähän se 80-100h alkaa oleen maksimi mitä iskarilla kannattaa vetää. Ja kyllä se juuri huollettu toimii huomattavasti herkemmin.

Re: iskarien säätäminen

21.3.2012 17:00

Mitä oljyä laitan 89 vuosimalli cr:än etuiskariin??

Re: iskarien säätäminen

21.3.2012 20:37

Jotain keulaöljyä.

esim. http://www.24mx.fi/motocross/p|773/haar ... otul/s701/ ja 5w on aika perushyvää.