Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

30.11.2006 15:15

Latexdude kirjoitti:
SMK;-) kirjoitti:Pornovaatehemmo: voi saada tehdasosana hiilariänkän, mutta järkevämpää laminoida vaippa ite. Vai mitä osaa meinasit? Orkkis motovanteita saapi kyllä.

Joo vastasitkin noihin kahteen mitä en halunnut tietää, tuota ufon takalippaa katsoin, ei taida olla mikään tm:n tehdasosa kun on ton värinen? Mutta kun ufon sivuilta katoin, he eivät tee katesarjoja temmiin :S Mistäköhän tollasen sais? Sopii pirun hyvin ;)


Änkkä on leovincen perus mopo vaimennin (varmaan hienot äänet...). Ja ufo tekee muovisarjoja temmiin..

38e näyttäis tommonen takalokari maksavan, en osaa sanoo kuvan perusteella onko täsmälleen sama, mutta näyttää kyllä olevan.

30.11.2006 15:23

Renthal kirjoitti:
Niko901 kirjoitti:
Oretna kirjoitti:
Niko901 kirjoitti: Noi inssit sais minun mielestä hirttää narulla, kun ei edes ton vertaa älyä...


Milläs sä sitten ajaisit? Polkupyöräl? Eiku neki on inssien suunnittelemia, kävellä saisit, mut kengätki joutuisit teetättää suutaril tai tekemään ite..


Kappas, minäkin osaan suunnitella pyörän, jos vaan ei rahasta olisi puutetta...


Jos ihan puhtaalta pöydältä rupeisit suunnittelemaan kaiken moottorin virtauksista, jäähdytysjärjestelmän termoodynamiikasta, vaihderattaiden kuormituksista, iskarien sisäisistä virtauksista ja niin edelleen, sillein että siitä tulisi mahdollisimman suuri voitto, niin veikkaan että voisi olla vähän hiljaista.


ja siihen päälle vielä runkogeometria ja voi sulla menää piirustusten tekemisessä sormi suuhun + materiaalien kestävyyden laskeminen;)

30.11.2006 15:29

Niko901 kirjoitti: Kappas, minäkin osaan suunnitella pyörän, jos vaan ei rahasta olisi puutetta...


Rahasta nimenomaan on puutetta, aina. Kuten Renthal tossa mainitsikin, se on vähän muuta kuin kokeilla toimiiko ja kestääkö tämmönen nyt tässä, eikä sekään viellä se pahin pulma ole, se pitää tehdä viellä mahdollisimman halvalla. Mietis ny vähä itekkin ennen ku rupeet laukoo ihan järjettömyyksiä täällä. Varmasti pv:n sylinterinkin saa toimimaan tm:ssä jos tarpeeks virittelee, mutta yleensä ne moottorin ominaisuudetkin pitäis saada säilymään jollakin tasolla.

Jos oot vielki eri mieltä, ni sä oot vähä väärässä paikassa jos jotai tm:n raatoo virittelet, sunha pitäis olla suunnittelemas niitä moottoreita. Ja varmasti ne sut ottaa jos sul näyttöjä on :)

30.11.2006 16:05

Tää Niko repii nyt vaan peliverkkareitaan siksi kun olin sitä mieltä, että 900e on ihan posketon hinta koneesta, jonka laatikossa on vaurio tai kuluneisuutta miksi ne lukkorenkaat ei kestä. Ja imukurkku mälvätty jollain kitillä, läpissä sanomista, kaasarin kuluneisuudesta ei tietoa...ja mä menin vielä epäilemään et tietääköhän se edes mikä on kunnossa kun toi imukurkkukin on sen mielestä hyvä. -03 piikitkin maksaa kuulemma 4000e ;-)

Eli annetaan Lapinlahden lintusten lennellä omassa ilmatilassaan :D ja huokaillaan me vaan suu virneessä kun mopo taas seuraavan kerran "ei oikein toimi" ;-)

30.11.2006 16:45

SMK;-) kirjoitti:Tää Niko repii nyt vaan peliverkkareitaan siksi kun olin sitä mieltä, että 900e on ihan posketon hinta koneesta, jonka laatikossa on vaurio tai kuluneisuutta miksi ne lukkorenkaat ei kestä. Ja imukurkku mälvätty jollain kitillä, läpissä sanomista, kaasarin kuluneisuudesta ei tietoa...ja mä menin vielä epäilemään et tietääköhän se edes mikä on kunnossa kun toi imukurkkukin on sen mielestä hyvä. -03 piikitkin maksaa kuulemma 4000e ;-)

Eli annetaan Lapinlahden lintusten lennellä omassa ilmatilassaan :D ja huokaillaan me vaan suu virneessä kun mopo taas seuraavan kerran "ei oikein toimi" ;-)


Haha, tajusin vaan tossa, miten muutkin haukkuu sinut maan alimpaan rakoon.

Keihin on ihan uudenveroisessa kunnossa, sanoin muistaakseni luistista mistä kysyit.

Kerros mitä siinä on vituillaan, kun itse sinun mielestä isoin vika on siinä se, että imukaulaa on epoksilla ulkoopäin paikattu,..

Että mene sinä "tietävä" täältä jonnekin muualle, kun pituuttakin on sulla vähemmän kuin kehareilla, siinä se järkikin näkyy...

30.11.2006 17:15

Oretna kirjoitti:
Niko901 kirjoitti: Kappas, minäkin osaan suunnitella pyörän, jos vaan ei rahasta olisi puutetta...


Rahasta nimenomaan on puutetta, aina. Kuten Renthal tossa mainitsikin, se on vähän muuta kuin kokeilla toimiiko ja kestääkö tämmönen nyt tässä, eikä sekään viellä se pahin pulma ole, se pitää tehdä viellä mahdollisimman halvalla. Mietis ny vähä itekkin ennen ku rupeet laukoo ihan järjettömyyksiä täällä. Varmasti pv:n sylinterinkin saa toimimaan tm:ssä jos tarpeeks virittelee, mutta yleensä ne moottorin ominaisuudetkin pitäis saada säilymään jollakin tasolla.

Jos oot vielki eri mieltä, ni sä oot vähä väärässä paikassa jos jotai tm:n raatoo virittelet, sunha pitäis olla suunnittelemas niitä moottoreita. Ja varmasti ne sut ottaa jos sul näyttöjä on :)


Ei pahemmin noi teoriahommat ja inssikoulutus kiinnosta... ja noi suunnittelu hommat eivät saa olla mistään rahasta juurikaan kiinni, missään ajoneuvojen valmistuksessa...
mielenkiintosempaa on itse osata tehdä käsin jotain, eikä vaan paperilla.

Ja lopetetaan koko kinastelu asiasta nyt.


Ja smk, se viimenen tarjoukseni oli halpa, 800e...
Ja sisälsi vielä täydelliset osat.
Mp- purkamoiltakaan et mottia saa niin halvalla, missään paska kunnossakaan...

Esim. mp-pitstop ja muut alan purkamot...(purkupyörät, toi tm:ni ei todellakaan ole purku kunnossa)

Vieläpä muutit tohon hinnan 4000e viestiisi, vaikka kirjoitin kyllä 3000-4000e, sekö on tiukka 4000?
Eikö laskupääsi toimi oikein?

Katoin nettimotosta, niin löysin noin 3300e 2002 vuoden ktm sxs:nkin.
Ja paljon muita.
Hakuni kesti alle 5min, jona aikana löysin noita "kalliita" pyöriä mielestäsi.
Ja noi ois varmasti samalla arvostelullasi kaikki paskoja.
Viimeksi muokannut Niko901 päivämäärä 30.11.2006 17:39, muokattu yhteensä 4 kertaa

30.11.2006 17:22

Niko901 kirjoitti:Että mene sinä "tietävä" täältä jonnekin muualle, kun pituuttakin on sulla vähemmän kuin kehareilla, siinä se järkikin näkyy...


Ehkä se on ihan joku muu, jonka kannattaisin lähteä menemään täältä. Ja takas aiheeseen.

30.11.2006 19:02

Niko901 kirjoitti:ja noi suunnittelu hommat eivät saa olla mistään rahasta juurikaan kiinni, missään ajoneuvojen valmistuksessa...

Mietis nyt. Jos budjettia ei ois määrätty, niin mitäpä valmiit vekottimet maksaisivat? Sehän on nyt aivan päivän selvä asia, että jokasella osastolla on budjettinsa.

Ja toi "itse osaaminen" on kans aika hauska juttu. Kyllähän sitä ihminen osaa maalaisjärjellään rakentaa tiettyyn rajaan asti. Leikitään, että rakennat venetrailerin. Käytät siihen 200 työtuntia ja 20 metriä rautaputkea.
Sitten tulee ihminen, joka täräyttää asiat paperille ensin. Hän kuluttaa 150 työtuntia ja 15 metriä rautaputkea, kun hommat oli suunniteltu hyvin ja kantavuudet laskettu edes sinnepäin. Vähemmän aikaa ja kustannuksia = hyvä. Liike-elämässä se oli siis rahaa. Tässä tapauksessa ei vituttanut, eikä lompsa laihtunut niin paljoa, trailerista tuli kevyempi ja hiace jaksaa hinata sitä helpommin. Piirrustuksista se rakentaminen alkaa. Aina. Oli kyseessä miltei mikä vaan. Koulussakin se opetettiin. Kuuntelitko tunnilla?

30.11.2006 19:05

wert kirjoitti:
Niko901 kirjoitti:ja noi suunnittelu hommat eivät saa olla mistään rahasta juurikaan kiinni, missään ajoneuvojen valmistuksessa...

Mietis nyt. Jos budjettia ei ois määrätty, niin mitäpä valmiit vekottimet maksaisivat? Sehän on nyt aivan päivän selvä asia, että jokasella osastolla on budjettinsa.

Ja toi "itse osaaminen" on kans aika hauska juttu. Kyllähän sitä ihminen osaa maalaisjärjellään rakentaa tiettyyn rajaan asti. Leikitään, että rakennat venetrailerin. Käytät siihen 200 työtuntia ja 20 metriä rautaputkea.
Sitten tulee ihminen, joka täräyttää asiat paperille ensin. Hän kuluttaa 150 työtuntia ja 15 metriä rautaputkea, kun hommat oli suunniteltu hyvin ja kantavuudet laskettu edes sinnepäin. Vähemmän aikaa ja kustannuksia = hyvä. Liike-elämässä se oli siis rahaa. Tässä tapauksessa ei vituttanut, eikä lompsa laihtunut niin paljoa, trailerista tuli kevyempi ja hiace jaksaa hinata sitä helpommin. Piirrustuksista se rakentaminen alkaa. Aina. Oli kyseessä miltei mikä vaan. Koulussakin se opetettiin. Kuuntelitko tunnilla?


väitinkö, että piirrustuksia ei tarvitse?

En, piirrustuksethan on tarkein osa suunnittelua ja sen jälkeen vasta toteutusta mietitään...

itse vain vertasin ton tekemisen ja lukemisen eroja siinä yhdessä viestissä.
Itse valitsen noista työssä tekemisen ja kohtuullisen määrän lukemista, siksi en valmistukaan insinööriksi, vaan leko-asentajaksi.

30.11.2006 19:36

Ei helkkari, kyllä on maailma pyörähtämässä radaltaan, jos kyseessä olevien tietojen pohjalta moottoritekniikkaa suunnittelemaan :D

Ei näin, ei näin, noh jotkut luulevat itsestään liikoja, mutta tuo menee jo "vähän" yli.

30.11.2006 19:54

Kyllä kuule noi inssitki osaa tehä asioita muutakin kuin paperilla. Eikä se, että on amis tausta tarkota, etä osaa käsillään tehä. Omalla alalla tietenki pitää osata hommat. Kyllä se tietotaito on kova sana. Vaikee on esim temmin koneesta(pysytään aiheessa;)) vikaa jos ei oo tietotaitoo mikä vaikuttaa mihinkin ja mitä sieltä lohkojen välistä löytyy. Taitaa sulla Niko olla vaa huono itsetunto ja tarvii paikata sitä haukkumalla muita, jotka on nähny vaivaa koulutuksensa eteen.

30.11.2006 20:09

ei ole...

Ei isompaa inssejä vastaan, mutta huonoja kokemuksia.
ja mm. yhdellä entisellä ilmavoimien teknillisen koulun opettajallakin, joka kertoi näistä insseistä, jotka asepalveluksekseen menivät insinööritutkinnon jälkeen ilmavoimien teknilliseen kouluun...
Heitä oli kuulema hänen aikanansa vähän siellä, ja kaikki käyttäytyivät samalla tavalla siellä.

Kun lukion ja toisen asteen kokeiden jälkeen tavallisesti sinne mentiin, niin oletettiin, että joka koe tehdään ensimmäisellä koekerralla.
No, kyseisen opettajan ensimmäisessä kokeessa nämä inssit olivat käyneet, mutta lukeneet vain kysymykset läpi, ja jättäneet kokeeseen vastaamatta, tuoden sen opettajalle.
Tämä toistui 4 kertaa peräkkäin.
5:ssä heitä varten pidetyssä uusinnassa oli yli puolet samoja kysymyksiä kuin aiemmissa kokeissa, niin sitten he vastasivat.

He sanoivat, että näin pitää saada tehdä kokeet, niin tehdään kuulema yleisesti inssikokeissakin.

No, ei ollut toistunut, kun oli pari kertaa saaneet juosta hallia ympäri.

Ja ruikuttivat opettajalle siitä, kun eivät saaneet täysiä pisteitä, vaikka joka kysymykseen löytyi oikea vastaus.
Heillä oli vaan ollut joka kysymyksessä 5 eri vastausta :D


eli ei voi heidänkään teoria taitoihinkaan aina luottaa...

Mutta kyllä ne olivat lopulta ihmisiksi osoittautuneet, kun olivat saaneet tarpeeksi monta kertaa juosta hallia ympäri...
Mut nyt loppu...

30.11.2006 22:03

Voi sinua. Mäkin osaan yhden, Raatikaisen Ipe kerto. Miks insinööri ei voi syödä suolakurkkuja purkista? Kum ei pää mahdu ja käsillä ei osaa tehdä mitään! ;-)

Mieti ens kerralla kun meinaat uskoa ihan kaikkkea, että värittyskö noi tarinat kenties matkalla? Saattaa joskus jopa käydä niin, että joku insinöörivitsi saa alkunsa jostain pojaklopista, joka luulee oikeesti osaavansa kaiken kun se on melkein insinööri.

Koita löytää se vian aiheuttaja pyörästäsi. Valitsemallasi varmasti viisaalla tiellä.

30.11.2006 22:17

Mitä yhteistä on salamalla ja insinöörillä?
Ensin välähtää ja sitten tutkitaan vahingot.

nimin. insinööriksi aikova;)

1.12.2006 0:21

Savun hälvettyä tarkistetaan kytkennät ;-)