Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: KTM 250 EXC 2t/4t

6.10.2012 23:10

morjes. osaisko kukaa neuvoa että mikä ktm 250cc exc -06 on vikana kun ei korkeilla kierroksilla mene vaihde päälle. ostin pyörän noin vuosi sitten ja aina tehnyt samaa. ajan aika harvoin pellolla tai crossi radalla, enemmän enduroa niin ei ole tuo vika niin paljoa haitannut kun ei pääse enduro pätkillä ajamaan oikein kierrokset tapissa, mutta esim pellolla jos on kierrokset korkeella ja koittaa vaihtaa isompaa vaihdetta ni ei mene millään vaikka päästää kaasun ja painaa kytkintä, pitää odottaa ennenku kierrokset on aika alhaalla ni sitte vaihtuu ihan normaalisti.
öljyjä olen vaihdellut mutta ei vaikuta mitenkään, joka kerta kun olen vaihtanut pyörään öljyt niin öljytulpan magneetissa on ollut vähän metallipölyä, saisko sitä olla yhtään vai kuuluuko asiaan??

tänään kun olin peltokisoissa ja yritin ohittaa jotain toista kuskia, niin kierrokset oli ihan tapissa ja rupesin pykältää isompaa mutta sama vaihde pysyi kokoajan vaikka 5-6 kertaa kokeilin ohituksen aikana laittaa isompaa vaihdetta kytkimen kanssa.

eikä mene vaihde päälle ilman kytkintäkään.

Re: KTM 250 EXC 2t/4t

7.10.2012 8:15

tatu41 kirjoitti:morjes. osaisko kukaa neuvoa että mikä ktm 250cc exc -06 on vikana kun ei korkeilla kierroksilla mene vaihde päälle. ostin pyörän noin vuosi sitten ja aina tehnyt samaa. ajan aika harvoin pellolla tai crossi radalla, enemmän enduroa niin ei ole tuo vika niin paljoa haitannut kun ei pääse enduro pätkillä ajamaan oikein kierrokset tapissa, mutta esim pellolla jos on kierrokset korkeella ja koittaa vaihtaa isompaa vaihdetta ni ei mene millään vaikka päästää kaasun ja painaa kytkintä, pitää odottaa ennenku kierrokset on aika alhaalla ni sitte vaihtuu ihan normaalisti.
öljyjä olen vaihdellut mutta ei vaikuta mitenkään, joka kerta kun olen vaihtanut pyörään öljyt niin öljytulpan magneetissa on ollut vähän metallipölyä, saisko sitä olla yhtään vai kuuluuko asiaan??

tänään kun olin peltokisoissa ja yritin ohittaa jotain toista kuskia, niin kierrokset oli ihan tapissa ja rupesin pykältää isompaa mutta sama vaihde pysyi kokoajan vaikka 5-6 kertaa kokeilin ohituksen aikana laittaa isompaa vaihdetta kytkimen kanssa.

eikä mene vaihde päälle ilman kytkintäkään.
Kotarissa toi metallipöly kuuluu asiaan mutta eihän se vaihdepoljin vaan ota kiinni mihinkään? Mulla oli joku tarvikepoljin niin otti kiinni ja aiheutti just sitä ettei saanut vaihdettua kunnolla

Re: KTM 250 EXC 2t/4t

7.10.2012 10:15

okei eli ei ole siitä metallipölystä kiinni,
vaihdepoljin ei ota mihinkään kiinni, vaihteet menee ihan hyvin kun ajaa pienemmillä kierroksilla ja aika ylhäällä. mut sit jos vinguttaa ihan tappii tai vähän ylemmäs ni vaihteet menee tosi harvoin jos ollenkaan.

Re: KTM 250 EXC 2t/4t

7.10.2012 13:04

tatu41 kirjoitti:okei eli ei ole siitä metallipölystä kiinni,
vaihdepoljin ei ota mihinkään kiinni, vaihteet menee ihan hyvin kun ajaa pienemmillä kierroksilla ja aika ylhäällä. mut sit jos vinguttaa ihan tappii tai vähän ylemmäs ni vaihteet menee tosi harvoin jos ollenkaan.


Tuo vika voi johtua siitä, että vaihderumpua vasten oleva jousikuormitteinen laakeri on rikki. Kuvassa osa nro. 24

Kuva

Re: KTM 250 EXC 2t/4t

7.10.2012 23:46

Vähän epäilen, mutta en nyt sitä mitenkään poissulje, avaamalla näkee.
Luulis että toi "rulla" vaikuttais myös alaspäin vaihtaessa, ja muutenkin vaikea uskoa että se laakeri millään hajoaisi kun ei niin kovalla kuormalla ole eikä pyöri.
Oma veikkaus olis rattaiden "lukituspykälät", eli ne joita on kolme per ratas, kuluneet tms.
Auki se jokatapauksessa pitää ottaa, ellei sitten vaan pelkkä kytkinkopan avaus riitä kun siinähän tuo nro. 24 vipulaakerisysteemi on näkyvillä.

Itellä oli tietyllä tavalla saman tyyppistä ongelmaa kolmesatasessa, vaihteet meni kyllä mutta monesti vähän nopeemmin vaihtaessa ei, kierrokset yleensä siinä vaiheessa melko korkeella.
Monesti joutui poljinta nostamaan oikein voimalla, ja pitämään sitä hetken ylhäällä että varmasti meni pykälä päälle.
Mutta siinä saattoi olla syynä hieman kuluneet vaihteensiirtäjärummun lovet. Kaikki muu kun oli täysin kunnossa.

Re: KTM 250 EXC 2t/4t

8.10.2012 7:28

_Jre_ kirjoitti:Vähän epäilen, mutta en nyt sitä mitenkään poissulje, avaamalla näkee.
Luulis että toi "rulla" vaikuttais myös alaspäin vaihtaessa, ja muutenkin vaikea uskoa että se laakeri millään hajoaisi kun ei niin kovalla kuormalla ole eikä pyöri.
Oma veikkaus olis rattaiden "lukituspykälät", eli ne joita on kolme per ratas, kuluneet tms.
Auki se jokatapauksessa pitää ottaa, ellei sitten vaan pelkkä kytkinkopan avaus riitä kun siinähän tuo nro. 24 vipulaakerisysteemi on näkyvillä.


Minulta meni joskus kyseinen laakeri rikki ja oireena oli juurikin tuo vaihteiden takkuamien. Laakeria kuormittava jousivoima on melko suuri, joten kyllä se voi todellakin mennä rikki.

Re: KTM 250 EXC 2t/4t

14.10.2012 17:53

Moi
2t 2002 hukkaa johonkin vähän vettä , ei paljon mutta ajon jälkeen syylärin rivat näkyy. Olisiko pytyn ja kannen valinen tiiviste vai jokin muu ? Onko jollain ollut samanlainen vika ?

Re: KTM 250 EXC 2t/4t

14.10.2012 18:59

Syylärin korkki, vesipumpun stefa, pytyn alatiiviste tai mikä tahansa tiiviste mikä on jäähykanavan kohdalla, esim. pakoaukonsäätimen etulevyssä kiertää neste ja siellä on myös o-renkaita.
kannentiivistekin hyvin todennäköinen syy, katso korkista kupliiko neste kun pyörä on käynnissä.

Re: KTM 250 EXC 2t/4t

21.10.2012 0:13

kysyin aikasemmin tosata vaihteiden takkuamisesta, kun ei meinaa mennä korkeilla kierroksilla vaihteet silmään,.
niin tänään avasin koneen, toi numero 24 laakeri oli kunnossa. mutta toi numero 36 laakeri mikä tulee tohon vaihe kiksiin, ni kuuluuko sen laakerin se sisä osa liikkua edes takas sivuttain, eli se on vähän väljä se laakeri pesä siihen laakerin runkoo.
kuuluuko olla vai oliskohan vika siitä kiinni.

Re: KTM 250 EXC 2t/4t

21.10.2012 11:53

Tietääkös täällä kukaan, meneekö 250 EXC:n vanteet 525:een?

Re: KTM 250 EXC 2t/4t

21.10.2012 13:43

AceFin kirjoitti:Tietääkös täällä kukaan, meneekö 250 EXC:n vanteet 525:een?

väärän merkin omistaja kun olen, en varmaksi sano, mutta on kyllä sellainen käsitys että pitäisi käydä

Re: KTM 250 EXC 2t/4t

21.10.2012 15:52

Nyt ehtisin tarkemmin tutkimaan ja vika löytyi syyläristä eli vuotaa. Oletteko käyttänyt mitään mömmöjä vai alanko etsimään uutta/käytettyä syyläriä.

Re: KTM 250 EXC 2t/4t

21.10.2012 21:05

TILMA kirjoitti:Nyt ehtisin tarkemmin tutkimaan ja vika löytyi syyläristä eli vuotaa. Oletteko käyttänyt mitään mömmöjä vai alanko etsimään uutta/käytettyä syyläriä.


Ei kannata käyttää mitään paikkamömmöä. Se vaan tukki koko jäähdytysjärjestelmän. Vie jäädytin jollekkin paikalliselle jäähdytinkorjaamolle, jossa laittavat sen kuntoon.

Re: KTM 250 EXC 2t/4t

21.10.2012 21:18

JM82 kirjoitti:
TILMA kirjoitti:Nyt ehtisin tarkemmin tutkimaan ja vika löytyi syyläristä eli vuotaa. Oletteko käyttänyt mitään mömmöjä vai alanko etsimään uutta/käytettyä syyläriä.


Ei kannata käyttää mitään paikkamömmöä. Se vaan tukki koko jäähdytysjärjestelmän. Vie jäädytin jollekkin paikalliselle jäähdytinkorjaamolle, jossa laittavat sen kuntoon.



Näin vähän arvelinkin, täytyy purkaa tutkia. Mistä voisi löytyä käytettyjä syyläreitä ? Uudet maksaa varmaan hunajaa.

Re: KTM 250 EXC 2t/4t

21.10.2012 21:55

http://www.24mx.fi/motocross/p/twenty-h ... imet/k219/

Löytyiskö tosta sopivaa?