Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: 4T vs. 2T

5.10.2012 20:16

opa_ kirjoitti:Haluaisin kuitenkin faktaa tästä.

Eli teho ja vääntökäyrät rinnakkain ja tehot sekä väännöt esim. 1000, 2000, 3000 kierroksella jne.


Tuossa Suzukien arvoja muutaman vuoden takaa:

http://img116.imageshack.us/img116/8247 ... el2zf7.jpg

Re: 4T vs. 2T

25.11.2012 11:35

2t, en oo päivääkään katunu sen ostoa ;) Oikeestaan ainoo miinus minkä oon huomannu on se kun kerran loppu bensa montulla eikä ollu öljyä mukana nii en voinu työntää bensa-asemalle vaan piti kotiin työnnellä :lol:

Re: 4T vs. 2T

8.12.2012 14:02

Itellä tähän asti aina ollu 2-t pyörä ja olen nelareita vastaan ollu, nyt joku ihme ja kumma iskeny ku tullu tässä noita nelareita kateltua. Lähinnä niissä nuo huollot pelottaa. Jos vaikka tuommosta 450 nelaria kattois niin kuinka usein porukat niihin on mäntää vaihdellut? Ja mitä kaikkea muuta pitää ottaa huomioon? 2-tahtisessa harrasteajossa riittää ku männän vaihtaa ja nämä perushuollot päälle.

Re: 4T vs. 2T

8.12.2012 15:47

Kyllä sillä nelipuokilla jonkun 100h ajelee männällä ihan harrastelija ilman ongelmaa. Vähän enemmän kahvaa niin kannattaa jossain 50h-70h kohdalla varmaan alkaa miettimään. Venoilla pääsee sen 100h+, tosin kannattahaan nekin välillä tarkistaa, eihän siinä muuta ku öljyjä ja suodattimia vaihtelee.

Re: 4T vs. 2T

8.12.2012 16:22

Kiitos tästä, ja alhaalla "kestää" kaikki samalla tavalla ku 2-tahdissaki?

Re: 4T vs. 2T

8.12.2012 18:01

Olen nyt yrittäny saada jotain selkoo näistä eri tahdin koneista, mutta omaan asiaan en ole vielä vastausta saanu. Eli tarkotuksena olis ostaa täysverinen motocross pyörä tossa joulukuun jälkeen. Kuutioltaan 125-250cc. Edellisestä pyörästä (Yamaha 80cc 2t) on aikaa 6-7vuotta, joten alottelijasta vielä mennään. Pöyrä tulisi sekalaiseen ajoon, montuille ja metsäpoluille, tai missä nyt mukavan näköistä maastoa ikinä onkaan.

Mulla on mielikuva että pienemmällä koneella, esim. 125cc, nelari ei toimi vielä niin hyvin kuin 2t. Eli nelari olisi hyvä kun ajatellaan suurempia koneita, esim. 250cc. Onko tässä mitään perää vai puhunko niinsanottua paskaa. Kuinka on asian laita jos katsotaan 150cc konetta, vaikkapa Hondan CRF 150 pyörää.

Ite en ole koskaan nelaria kokeillut, se kiinnostais mutta en nää 2tahdissakaan mitään vikaa. Nuo huolto tarpeet ei luultavasti kovin paljoo vaikuta ostopäätökseen vielä tässä vaiheessa, niitä laskeskelen sitten jos harrastus alkaa kehittyä.

Sanottakaan vielä se, että pyörä ei tule olemaan uusinta uutta, koska budjetti ei ole kuin max. 2000€. Ajamisen hauskuus on se tärkein asia meikäläisellä.

Jonkulaine +/- taulukko vois olla kova sana koko keskustelun kannalta ;)

Re: 4T vs. 2T

8.12.2012 18:16

Melkein lähtisin siitä että 2000 budjetilla ei ole muita vaihtoehtoja kun 2-tahti pyörä. Remppaa kuitenkin täytyy tehdä molempiin ja tohon vajaa tahtiseen se on aikapaljon halvempaa

Re: 4T vs. 2T

8.12.2012 18:31

latettaja kirjoitti:Olen nyt yrittäny saada jotain selkoo näistä eri tahdin koneista, mutta omaan asiaan en ole vielä vastausta saanu. Eli tarkotuksena olis ostaa täysverinen motocross pyörä tossa joulukuun jälkeen. Kuutioltaan 125-250cc. Edellisestä pyörästä (Yamaha 80cc 2t) on aikaa 6-7vuotta, joten alottelijasta vielä mennään. Pöyrä tulisi sekalaiseen ajoon, montuille ja metsäpoluille, tai missä nyt mukavan näköistä maastoa ikinä onkaan.

Mulla on mielikuva että pienemmällä koneella, esim. 125cc, nelari ei toimi vielä niin hyvin kuin 2t. Eli nelari olisi hyvä kun ajatellaan suurempia koneita, esim. 250cc. Onko tässä mitään perää vai puhunko niinsanottua paskaa. Kuinka on asian laita jos katsotaan 150cc konetta, vaikkapa Hondan CRF 150 pyörää.

Ite en ole koskaan nelaria kokeillut, se kiinnostais mutta en nää 2tahdissakaan mitään vikaa. Nuo huolto tarpeet ei luultavasti kovin paljoo vaikuta ostopäätökseen vielä tässä vaiheessa, niitä laskeskelen sitten jos harrastus alkaa kehittyä.

Sanottakaan vielä se, että pyörä ei tule olemaan uusinta uutta, koska budjetti ei ole kuin max. 2000€. Ajamisen hauskuus on se tärkein asia meikäläisellä.

Jonkulaine +/- taulukko vois olla kova sana koko keskustelun kannalta ;)

no ensimmäisenä sulkisin pois tuon 125cc 4t. se on ns. tossumopo jolla ajetaan korvet polvissa. omasta mielestäni kannattaa hankkia 250cc 4t koska on helpompi ajettava kuin 125cc 2t. huom oma mielipide. onhan se totta että 2t olisi huolloissa parempi ja tulisi halvemmaksi mutta 4t: ssä on voimaa koko alueelta ja näin se on helpompi ajettava

Re: 4T vs. 2T

8.12.2012 18:39

Nyt ennenkuin kauheasti alkaa pyöriä ehdottelemaan niin olisi kiva kuulla kyseisen henkilön ikä ja koko mikä vaikuttaa varmasti joissakin määrin pyörä valintaan.

Ja littlerider ei tainnu lukea kunnolla kun budjetti oli 2k luokkaa.

Re: 4T vs. 2T

8.12.2012 19:29

^^jünther^^ kirjoitti:Kiitos tästä, ja alhaalla "kestää" kaikki samalla tavalla ku 2-tahdissaki?


Kyllä joo, samaa tekniikkaahan ne alakerrat teoriassa on.

Re: 4T vs. 2T

8.12.2012 19:35

Kestää varmasti pidempäänkin kun "uivat" öljyssä nelarissa. Ja ei niitä liikkuvia osi nii kauheasti enempää ole. Kannattaa tosin nelariin mäntää vaihtaessa vaihtaa samalla nokka ketju.

Re: 4T vs. 2T

8.12.2012 19:52

[^lollero^] kirjoitti:Nyt ennenkuin kauheasti alkaa pyöriä ehdottelemaan niin olisi kiva kuulla kyseisen henkilön ikä ja koko mikä vaikuttaa varmasti joissakin määrin pyörä valintaan.

Ja littlerider ei tainnu lukea kunnolla kun budjetti oli 2k luokkaa.

ja meinaatko ettei kahdella tonnilla saa kunnollista 250cc 4t pyörää?

Re: 4T vs. 2T

8.12.2012 19:57

Ikää kuskilla on 21, mutta pituutta vaan 170cm :D

Re: 4T vs. 2T

8.12.2012 23:06

Jos kerta siis kyseesä vähän vanhemman puoleinen (vrt. foorumin yleinen kyselijä n15v) niin paras vaihtoehto on varmasti 250 nelari. Piikki ei mikään mahdottumuus, mutta varmasti kääntyy 250 4/2t puolelle. Ja pituus ei ole mikään ongelma, korkeintaan tekosyy ;)

Ja kyllä uskallan väittää että aika nihkeää on valikoima max 2000 maksavista pikkunelareista. Sääntönä kannattaa pitää että ei alle -06 malleja, tästä varmasti saadaan täälläkin sota taas mutta aikas lastenvikaisia nuo ekat nelarit ja korjausten hinnat naurettavia verrattuna pyörän hintaan/arvoon.

Re: 4T vs. 2T

9.12.2012 13:18

no tuossa olen samaa mieltä -06 tai uudempi. pari vaihtoehtoa = http://www.nettimoto.com/honda/crf/1424867 http://www.nettimoto.com/honda/crf/1425463 eihän täällä saisi mainostaa mutta ostakkee!!! http://www.nettimoto.com/kawasaki/kx/1426832 ;)