Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
15.1.2012 21:25
^risto^ kirjoitti:Juho_ kirjoitti:
Pyörinä Yamahan yz250f -07 ja yz450f -08. Tarttisko tehdä sen kummempia talvisäätöjä kaasarille? Onko minkälaisia kokemuksia miten toimii hieman kylmemmillä keleillä?
Itsellä on juuri tuon ikäinen pikkunelari Yamaha. Vaihdoin pääsuuttimen ja tyhjäkäynti suuttimen isompaa. Jos oikein muistan niin pääsuutinta n. 5 numeroa isompi ja tyhjäkäynti suutinta pari kokoa isompi. Seosruuviakin pitäisi säätää vähän.
Tyhjäkäynnillä pyörittäessä nopealla kaasunlaitolla pyörä booaa ja sammuu, jos pitää kaasun pohjassa. Tämä ilmeisesti johtuu siitä kun en itse vielä ole seosruuvia säätänyt ?
Itselläni on ollut useampi Yamahan pikkunelari. Nykyisin ajossa oleva yksilö toimii endurokäytössä kesät talvet kaasariin koskematta. Kaasun avaus -> booaus johtuu 90% kiihdytyspumpusta. Kiihdytyspumpun ruikkaamaan määrään vaikuttaa kaasarin Leak Jet. Pienempi Leak Jet = enemmän bensaa. Pelkkä kiihdytyspumpun ruikkaaman bensan oikea määrä ei riitä, ajoituksen tulee olla oikea. Huolla kiihdytyspumpun vivusto, puhdista kanavat, säädä ajoitus (ohjeita löytyy youtubesta) ja tarkista kalvon kunto. Laiska asentaja tekee vain o-ring modin, sekin poistaa monesti osan booaus ongelmaa.
17.1.2012 20:24
Oon kyllä nyt ihan kuutamolla ton hondan kanssa. Laitoin juuri 48 tk suuttiminen, mitään muuta en vielä muuttanut ja nyt kun kokeilin käyttää, niin lähti käyntiin aivan normaalisti. Siinä lämmittelin sitä jonkin aikaa ja kun annoin olla ihan vaan tyhjäkäynnilä niin yhtäkkiä alkoi käymään hieman huonommin ja sitten sammui, enkä sitä sen jälkeen käyntiin enään saanut.
17.1.2012 21:27
Päivitystä. Nyt lähti honda käyntiin ja sain säädettyä tyhjäkäynnin mukavaksi papatukseksi. Enään ongelmana ovat, että pyörän joutuu käynnistämään kylmänä hot starttia käyttämällä. mihin tämä voisi viitata? Ja 1/2 kaasulla käynti on melkosta röpötystä. Täytyy huomenna ottaa testicaali noilla kervinen suosituksilla ja katsoa onko vaikutusta.
Eli tämän hetken tilanne: main 180, tk 48, neula 4. ja seosruuvi 1 3/8
17.1.2012 22:20
Neulan voit jo heti alkuunsa laittaa siihen vakioasentoon. Pääsuuttimella ei ole niin väliä onko se nyt 178 tai vaikka 182. Nelari on hieman vaikea tottumattoman kuulostella onko liian rikkaalla vai laihalla, mutta siitä sen oppii.
17.1.2012 22:35
Kokeilkaa niitä asetuksia, ei kukaan voi heittää pystymetsästä oikeita teille. Jokainen moottori on yksilö. Esim itselläni oli kaksi saman valmistajan, saman vuosimallin 500cc nelaria. Samalla kaasarilla ja putkella, aivan eri asetukset kummassakin jotta koneen sai toimimaan kunnolla.
Lämmitättekö moottoreita ennen käynistämistä esim. toholla?
18.1.2012 0:03
Kervine kirjoitti:Neulan voit jo heti alkuunsa laittaa siihen vakioasentoon. Pääsuuttimella ei ole niin väliä onko se nyt 178 tai vaikka 182. Nelari on hieman vaikea tottumattoman kuulostella onko liian rikkaalla vai laihalla, mutta siitä sen oppii.
Jep ja tässä sitä nimenomaan nyt opetellaan
18.1.2012 18:44
Nyt toimii!! Kiitti jätkät neuvoista. Elikkä neula kolmanessa lovessa ja tk 48 niin niillä toimii.
19.1.2012 21:14
Miten tota seosruuvia kuuluu vääntää. Pyörä yz250. Onko niin että sitä pyöritellään ja kuunnellaan että missäkohti pyörä käy nopeinta tyhjäkäyntiä vai mitenkä? Ja mitenkä noi pikku pakkaset vaikuttaa siihen säätämiseen, rikkaammalle?
7.2.2012 21:30
Yam66 kirjoitti:Miten tota seosruuvia kuuluu vääntää. Pyörä yz250. Onko niin että sitä pyöritellään ja kuunnellaan että missäkohti pyörä käy nopeinta tyhjäkäyntiä vai mitenkä? Ja mitenkä noi pikku pakkaset vaikuttaa siihen säätämiseen, rikkaammalle?
Anyone?
ja sit sellai homma tuli mieleen että kun puhutaan että jos talvella ajaa vakio suuttimella ni menee laihaks. Eli voiko vakio suuttimella kone helpommin leikata tollasessa perus talvi rossailussa?
7.2.2012 22:05
Ite tykkään ajaa talvella ainaki pehmeillä iskari säädöillä ja vähä löysemmällä jousella kun kesäsin. jja keula putkia voi nostaa ylöspäin jos on paljon pitoa!
9.2.2012 11:26
leikkaa nopeastikin jos on laihalla. isompaa suutinta tottakai. 2t pyörissä ei ole seosruuvia vaan ilmaruuvi. Mitä enemmän sitä avaa sen laihemmalle menee. Säätö pitäisi olla jossain siinä 3/4 ja 3 kierroksen välissä. Mutta eipä tuolla nyt ihmeitä saa aikaan jossei tyhjäkäynti suutin ole oikea.
9.2.2012 17:36
Siis ensin kiinni ja sit vajaa kierros - 3 kiekkaa auki? täytyy toi kaasari availla ja kattoo et mimmoiset suuttimet siel on.
10.2.2012 16:01
Sitte noist suuttimista. eli pääsuutin on tietysti main jet. ja pilot jet sitte tyhjäkäyntisuutin? Ja niitten vaihtamisesta aina puhutaan. Mutta kun tää käyttöohjekirja tuntee myös power jetin, mitäs se meinaa? ja mistäs suuttimesta johtuu se kun pyörä käy pakkasilla ihan mielettömän kovaa tyhjäkäyntiä ryyppy päällä? Ilman ryyppyä käy aika normaalilla nopeudella. Lisätään vielä että käyttöohjeen mukaan talvikeli on alle 10 astetta.. Ja sen mukaan suosittelee samaa suutinta kesä ja talvikeleille, eli eipä taida tuntea suomen talvea.
Puhuu vain että pitäis olla jet needle erilainen.
2.3.2012 23:33
Tarvis vähän tietämystä 300EXC:n -09 säätöjen hakemiseen....
Tällä hetkellä paikallansa 40/175 suuttimet ja G -neula. Ongelmana alakierroksilla pieniröpellys. Yläkierroksilla toimii hyvin. Tasaisella on pientä nykimistä alarekisterissä, aivan kuin ei saisi lööperiä tai saako sitten liikaa, että meinaa tukehtua?