10.8.2005 0:13
10.8.2005 0:20
10.8.2005 0:45
Fincross.Net kirjoitti:PYÖRÄN YLEISTÄ HUOLTOA
Ilmasuodatin tulee pestä ja öljytä mielellään jokaiselle ajokerralle. pölyisissä olosuhteissa suodattimia menee useampiakin yhdellä ajokerralla. Suodattimet on hyvä pestä liuotinpesuaineella ja sen jälkeen yleispesuaineella ja kuumalla vedellä. vaihtoehtoisesti voi käyttää suodatinvalmistajien pesuaineita. Anna suodattimen kuivaa kunnolla ennen öljyämistä. Öljytyn suodattimen olisi hyvä antaa kuivaa jokusia tunteja ennen asentamista paikalleen. 4-t pyörissä juuri öljytyn suodattimen asentaminen paikalleen voi aiheuttaa tyhjäkäynti/käynnistysongelmia. Syynä on se että suodattimesta saattaa irrota öljyä, joka joutuu tyhjäkäyntipiirin pieniin kanaviin ja tukkii ne.
Kytkimen massa- ja välilevyjen kestävyys riippuu täysin ajotyylistä. Toisilla kuskeilla kytkin saattaa kestää 50 – 70 tuntia, joillain 10 – 15 tuntia. Jos kytkin on alumiinisilla välilevyillä, eivät massalevyt kulu juurikaan, mutta jos kytkin on teräksisillä välilevyillä, on massalevyjen paksuus syytä mitata ja verrata valmistajan antamiin ohjearvoihin.
Kytkinkorin (kytkinkello) kestävyys vaihtelee merkeittäin aika paljon. Kun kytkinkorissa ja kytkimen keskiössä on havaittavissa kulumaa (koloja) on se syytä uusia. Kulunut kytkinkello aiheuttaa kytkimen toimintaan ongelmia, kytkin ei irrota kunnolla ja saattaa nykiä luistatettaessa.
Männän vaihtoväli riippuu ajotavasta ja vauhdista, mutta 125.ssa suosittelen max.vaihtoväliksi harrastuskäytössä 30 tehollista ajotuntia, aktiivisessa kisa/treenikäytössä 10 – 15 tuntia riippuen pyörämerkistä. 80:sissa vaihtoväli on lyhyempi hieman, 250:ssa pidempi, mutta yli 30 tehollista ajotuntia ei tulisikatiivisessa kisa/harrastekäytössä ylittää.
Mäntä kannattaa vaihtaa hyvissä ajoin ennenkuin käy näin. Silloin on haussa myös uusi sylinteri.
Vaihteistoöljyt on syytä vaihtaa joka toisen/kolmannen ajokerran jälkeen. Jos kytkin on alumiinisilla välilevillä, on öljynvaihtoväli lyhyempi.
Vaihteistoöljynä voi käyttää siihen tarkoitukseen suunniteltuja tuotteita, joissa on kytkimen lisäaine mukana. Vaihtoehtoisesti voi käyttää myös API SG –luokan mineraaliöljyä ( moottoriöljyä) viskositeetiltaan 10w40 tai 10w30. Missään tapauksessa ei tule käyttää täyssynteettistä / osasynteettistä moottoriöljyä.
Läppäkurkun läppien kuntoa kannattaa tarkkailla säännöllisesti noin 10-15 ajotunnin välein. Riippuen ajotyylista ja pyörästä läpät kestävät 20 – 50 ajotuntia, mutta saattavat ”irvistää” jo ennen sitä. Läppien tulee olla reunoiltaan ehjät ja niiden tulee istua tiiviisti läppärunkoa vasten.
Kiertokangella ja runkolaakereilla ajaa käytöstä ja huollosta riippuen 70 – 100 tehollista tuntia turvallisesti. 80 ja 125:ssa kannattaa vaihto tehdä 50-70 tunnin paikkeilla. Samalla vaihdetaan tietysti kampiakselin tiivisteet ja ainakin vetoakselin laakeri ja tiiviste.
10.8.2005 12:06
10.8.2005 15:46
10.8.2005 15:57
10.8.2005 17:31
10.8.2005 20:20
10.8.2005 21:28
10.8.2005 21:31
Ritari ässä kirjoitti:Ota ohjekirja käteen ja katso sieltä! Jos et omista niin oma on menetyksesi.
En minäkään enää muista kuin että pääsuutin oli 185, ja neula taisi olla NOZH. Omassa oli kesällä 48 tyhjis mutta muistelisin että vakio oli pienempi tj.
10.8.2005 21:37
Ritari ässä kirjoitti:Ota ohjekirja käteen ja katso sieltä! Jos et omista niin oma on menetyksesi.
En minäkään enää muista kuin että pääsuutin oli 185, ja neula taisi olla NOZH. Omassa oli kesällä 48 tyhjis mutta muistelisin että vakio oli pienempi tj.
10.8.2005 23:06
10.8.2005 23:10
Wille123 kirjoitti:Miten teillä on noin isot suuttimet? mulla oli 185 liian iso ja piti lyödä 180!
11.8.2005 1:01
11.8.2005 1:13