Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

24.9.2013 10:16

wolvie kirjoitti:Ymmärtääkseni monelle hyppy sarjosita MXB-kisoihin on liian iso ja monesti liian kallis.


Tämä on totta. Ja jatkojalostuksena: myös hyppy MXB --> MXA on todella kova. MXB on profiloitunut harrastepenaluokaksi (mm. erän pituus 15+2). Jos MXB:stä nousee A:han niin se vaatii aivan älyttömän määrän treenitunteja talvella. Siinä varmasti jokainen sitten kyselee että miksi - suurin osa on kuitenkin jo "aikuisikään ehtineitä" työssäkäyviä (perheellisiä) ukkoja. Parkkinen näytti Lappeenrannassa että MXB:n kärjen taso on aivan riittävä A-luokkaan, vauhdista ei ole kyse vaan siitä että kuinka paljon pystyy ja haluaa laittaa tunteja harrastukseen.

Tuossa ois kyllä luokkien yhdistämiselläkin jonkin verran mahdollisuuksia - eli varauksella nyt ainakin kannatan tuota kuutiotilavuuksien unohtamista.
MXC => Harrastepenaluokka - ja mukaan pääsisi sellaisella "kansallisella lisenssillä" mikä olisi selkeästi edukkaampi kuin nykyinen lisenssi. Erän pituus 15min +2, ehkä jopa snadisti lyhyempi riippuen sitten että minkälaista porukkaa mukaan saataisiin. Meritoituneet kuljettajat MXB:hen.
MXB => Käytännössä nykyisellään MXB ~top 20 + MXJ ~top 30. Voisivat ajaa vaikka 18min +2. Tämän luokan kuljettajilla olisi osallistumisoikeus MXA SM:miin kuten MXJ-kuljettajilla on on tällä hetkellä.
MXA => SM-luokat. MX2/MX1/SX - miten vaan sitten haluttaisiin. Erän pituus: 25min +2

Tuo SM:mien erien pituus 30min on aika old school. Kurkin eilen SVEMO:n sivuja ja huomasin että sielläkin ajetaan 25min +2. Tuo on erän pituus myös EM-sarjassa. SM-sarjassa ajetaan yhtä pitkiä eriä kuin MM-sarjassa. MM-sarjan kuljettajia meillä on mitä, 2? (+MX3 kaverit). Tuossa voisi olla ns. harmonisoinnin paikka.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

24.9.2013 17:22

JayDaddy kirjoitti:Tuo SM:mien erien pituus 30min on aika old school. Kurkin eilen SVEMO:n sivuja ja huomasin että sielläkin ajetaan 25min +2. Tuo on erän pituus myös EM-sarjassa. SM-sarjassa ajetaan yhtä pitkiä eriä kuin MM-sarjassa. MM-sarjan kuljettajia meillä on mitä, 2? (+MX3 kaverit). Tuossa voisi olla ns. harmonisoinnin paikka.


Erien lyhentäminen voisi olla piristysruiske SM-sarjalle. Yleisö jaksaisi seurata kilpailua, erot ei välttämättä olisi niin suuret, huonokuntoiset voisi jaksaa puristaa hieman paremmin ja näin syntyisi kilvanajoa.

Ja ne ketkä ajaa KV-sarjoja, jaksaa kyllä ajaa sen 30min erän full speed, eli se ei voi olla peruste, että eriä ei lyhennetä. Toki aina voi palata vanhaan, 45min + 2 kierrosta...

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

24.9.2013 17:40

MC obeesi kirjoitti:
JayDaddy kirjoitti:Ja ne ketkä ajaa KV-sarjoja, jaksaa kyllä ajaa sen 30min erän full speed, eli se ei voi olla peruste, että eriä ei lyhennetä. Toki aina voi palata vanhaan, 45min + 2 kierrosta...


Niin ja lisätään tuohon vielä se kolmas erä :D

Siis tuo Jayn ehdottama C,B ja A luokka olis todella toimiva.
A Luokassa MX2 ja MX1, muut open + Piikkiluokka.
C:hen joku edullinen lisenssi jolla houkutellaan porukkaa viivalle.
Kuinkas erottelet sitten kuka saa ajaa C tai B luokassa ettei kaikki B luokan kuskit valu tuonne C:hen ajelemaan.

Erien lyhentämisellä ei varmaan puomit vielä täyty, mutta jos sillä ja muutamalla muulla uudistuksella saisi päivän nopeampaa tahtia läpi tai vaikka ängettyä yhden luokan vielä päivään lisää.
Turhaa diipadaapaa on kyllä kisoissa liikaa. Enemmän actionia kehiin vaan!

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

24.9.2013 18:07

MxA 25min+2 kaksi erää. nykyinen lisenssi
MxB 15-20min+2 tai 10min+2 x 3 erää lisenssi 300€
MxC 10-15min+2 lisenssi 200€

Raimo kuski minä tarvin sen tunnin tauon! erän pituudesta riippumatta oon iha piipussa ja mopoki pitäs huoltaa :lol:

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

24.9.2013 19:16

Kun 70-luvulla itse aloitin crossin ajamisen niin ei ollut tällaisia ongelmia.., lisenssi oli suht. halpa, ei ollut osallistumimaksuja, saimme sen sijaan starttirahaa 40mk/kisa. Treenaaminen oli ilmaista, ei kausikorttisysteemiä, plus radat olivat hyviä ;) ( kisoihin tasattiin ensimmäinen mutka, treenata saimme totaalisen röykkyisillä radoilla; voisiko se olla osasyynä suomalaisten hyvään MM-menestymiseen??). B-luokat ajoivat 20min+2 kierrosta, A 30+2, MM 40+2. Kisoja oli paljon, samoin osallistujia, ahkerimmat kuskit ajoivat plus20 kisaa/kausi. Näyttää nykyään olevan korkea kynnys lähteä kisoihin vaikka rahaa näyttää harrastajilla kyllä olevan( kukahan tänä päivänä kulkisi pitkin suomea pyörä kyljellään 14 vuotta vanhan farmariauton kontissa takaluukku auki kun ei kiinni mahdu :D ?). Hauskaa homma ainakin silloin oli, enkä muista "tekstiiliurheilijoita" olleen joukossa..

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

24.9.2013 21:09

Kyllä se taitaa siitä rahasta vaan olla kiinni aika monella. Niinkuin itse sanoit, joskus muinoin on ollu edukkaampaa.

Jos nyt otettaisiin osallistumismaksut pois, lisenssin hinta alas ja annettaisiin kaikille viivalle jaksaneille 40€, niin saattaisi olla puomit taas aika nopsaankin täynnä. Vielä kun bensa olis myöskin (suhteessa) halpaa kuin muinoin, eikä pyörien hinnatkaan huitelis tuolla lähempänä 10k€.

Itse ajan 460€ maksaneella Ford Transitilla, sinne mahtuu pyörä hyvin ihan ovet kiinni. En usko että farmarilla on sen edukkaampaa kuskata pyörää.. ;)

Täällä on esitetty hyviä ideoita osallistujamäärien nostamiseksi. Itse myöskin vähentäisin kisojen määrää (mun mielestä riittäis vaikka 5 sm ja 5 kansallista per kesä ja siihen erilliset hallisuperit talvelle mitkä ei olis sarjassa mukana), yhdistäisin luokkia ja alentaisin lisenssin (tai kertalisenssin) hintaa.

Itselläni on suuri kynnys hankkia lisenssi, koska silloin pitää ajaa vähintään 5 kisaa, että koko kauden lisenssi tulee halvemmaksi kuin kertalisenssi ja kertalisenssillä en lähde ajamaan, koska yli 100€ yhden kisan ajolupaan (+muut kulut) on naurettavan paljon, joten ajan vain niinä kausina kun tiedän, että pääsen (joudun) ajamaan vähintään sen 5 kisaa.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

24.9.2013 21:55

Kulut järkevälle tasolle, niin kuskejakin on viivalla. Vähän kuskeja -> vähiltä kuskeilta pitää nyhtää yhä enemmän. Perheellisenä kerkiää ajamaan vain muutaman kisan vuodessa, joten kulut ovat aivan liian kovat kisaa kohden. Ilman ambulanssilentokusetusta lupaan käydä ajamassa muutaman kisan vuodessa.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

24.9.2013 23:43

Tämä Motot.netin palsta on selkeesti parempi jos haluaa saada jotain järkeviä ideoita crossin kehittämiseksi, FB:n puolella ja mitä alan lehdestä luin niin joko mennään utopian puolelle (tyyliin kaikille maksetaan starttiraha, kaikille oma luokka jne.) tai sitten roikutaan 80- ja vielä -90 luvun meiningissä (vaikka laji ja ihmisten arki on täysin erilaista kuin silloin) :D

Erityisesti JayDaddyn pitäisi mennä sinne Tampereen keskustelutilaisuuteen antamaan jotain ideoita, vaikka tuskin sielläkään mitään järkevää syntyy. Syy miksi noita olen yrittänyt heitellä laidasta laitaan on se, että usko lajiryhmiin on mennyt jo kauan sitten ja ainoa tapa olisi antaa valmis idea aikatauluineen ja perusteluineen, jolloin jengi voisi sitten joko hyväksyä tai hylätä sen. Erityisesti nillä ihmisillä jotka ei itse aja tai edes toimi mekaanikkona tms. tuntuu olevan vahvimmat mielipiteet ja surkein ymmärrys kaikesta.

Ongelmana laji harrastajille ei ole pelkästään rahan puute vaan myös aikapula on iso syy miksi ei puomit ole täynnä. Itsellä tuli vuodessa pyörään vähän päälle 30 tuntia mittariin ja niistä suurin osa kisoista ja sarjacrosseista. Kisoja tälle kaudelle tuli muistaakseni viisi ja ongelmana on se, että ei yksinkertaisesti ole aikaa käyttää koko viikonloppua kisoissa kökkimiseen. Koko viikonloppu siis tarkoittaa sitä, että lauantaina pakataan kamat ja siirrytään kisapaikalle, sunnuntaina kisataan ja myöhään illalla vasta kotona. Eli meikäläisen (ja varmasti aika monet muut työssäkäyvät perheelliset tyypit, joita löytyy aika pirusti sekä A-luokasta, että harrastajista) saisi useammin puomille tai edes katsomoon jos saataisiin:
- aikataulut tiivimmäksi ja erät lyhyemmiksi
- kisat lauantaina
- jälki-ilmoittautuminen maksimissaan tuplat, mielummin vaikka vaan +20€

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

25.9.2013 8:31

Ihan kaikella kunnioituksella kaikkia lajiryhmäläisiä kohden, mutta....

Mun käsitys on että meillä ei tällä hetkellä ole lajiryhmää ollenkaan. Ainakaan lajiryhmän työ ei näy millään lailla kentän suuntaan. Tiedän että lajiryhmän jäsenet ovat käyneet tarkistamassa eri ratoja tänävuonna mutta silti sanon ettei lajiryhmää ole.

Nyt kun lajiryhmän tilanne on se mikä siellä nyt näyttäisi olevan on erittäin vaikea kuvitella että lajiryhmällä olisi kykyä tehdä mitään isompia muutoksia nykyiseen systeemiin. Jos ruvetaan tekemään isoja muutoksia vaatii se että sääntöjä rukataan vähän jokapuolelta ja se taas vaatii ihmisen joka osaa lukea sääntöjä oikealla tavalla ja osaa myös kirjoittaa sääntöjä. Sääntöjen lukemiseen ja uudelleenkirjoittamiseen tarvitaan useiden henkilöiden aikaa ja vaivaa, muuten niistä tulee epämääräisiä ja ne aiheuttavat pahimmillaan enemmän onglemia kuin hyötyä.

Mitä yritän tällä kaikella sanoa on se, että jos/kun lajiryhmän suuntaan ruvetaan rustaamaan ehdotusta pitäisi siinä ehdotuksessa keskittyä vain muutamaan oikeasti oleelliseen asiaan. Ei mitään koko lajia uusiksi laittavaa, vaan pieni palanen kerrallaan.

Minun kantilta sellaisia tärkeitä ja helppoja asioita viedä eteenpäin:
1) erän pituus MX2 ja MX1 -luokissa pikkuisen lyhyemmäksi niin MXB:stä hyppy ei olisi liian iso (mahdollistaisi MXB:stä siirtymisen eteenpäin)
2) Vakuutusehtojen muokkaaminen sellaiseksi että kilpailitus on oikeasti mahdollista (saataisiin lisenssin hintaa alemmaksi kun ei tarvita tuplavakuutuksia)
3) kaikille luokille kisoihin 2 erää, myös karsiutuneille
4) järjestäjille enemmän vapautta päivän aikataulun suunnitteluun ja tiivistämiseen
5) MXC-luokkaan muutos jolla saadaan nostettua C/B:sä enemmän kuskeja C/A:han (esimerkiksi matalampi pisteraja, enemmän kuskeja saa pisteitä, tarjotaan nostoa tämänvuoden C/B 30 parhaalle)

Itse haluaisin tehdä joissakin kohdissa, kuten MXC-muutoksessa, rajumpia muutoksia mutta jonkun pitää myös tehdä ne käytännön järjestelyt että muutos on mahdollista.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

25.9.2013 10:36

Wolvie on oikeilla linjoilla, muutoksien pitää olla mahdollisimman yksinkertaisia.

Käsittämätöntä on tuo päivän pituus, näillä aikatauluilla karkotetaan viimeisetkin katsojat niiltä vähiltäkin kisaajilta.

Kaikki turhat tauot pois, jo niinkin yksinkertaisella muutoksella kuin menemällä suoraan puomille tutustumiskierrokselta päivää saataisiin tiivistettyä melkein tunti.
Kun joka paikasta nappaisi viisiminuuttisen pois kisapäivä lyhenisi usealla tunnilla.

Ihme juttu muuten, että sarjacrosseissa saadaan lähes sama ohjelma mikä oikeissa kisoissa vie reilun puoli vuorokautta vietyä läpi reilussa kolmessa tunnissa....

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

26.9.2013 13:01

M-Racer kirjoitti:Erityisesti JayDaddyn pitäisi mennä sinne Tampereen keskustelutilaisuuteen antamaan jotain ideoita, vaikka tuskin sielläkään mitään järkevää syntyy.


Oon mä tota miettinytkin. Mielenkiintoista ois nähdä ja kuulla vähän mietteitä. Vaikka internet on hieno juttu niin se myös aiheuttaa sen että jokaisella on ääni. Ja usein ne fanaattisimmat (puolesta/vastaan) on niitä äänekkäimpiä. Harvoin ratkaisu löytyy ääripäistä. Ei mulla kyllä ihan hirveen suuret odotukset tuosta keskustelutilaisuudesta ole. Äkkiseltään voisin kuvitella että fokus on aivan liian laaja. Järjestäjillä on omat ongelmansa, kuljettajilla omansa jne jne.

Onkohan tätä keskustelutilaisuutta pohjustettu millään tavalla? Vai tuleeko se olemaan yleistä höpinää?
Äkkiä lähtee homma rönsyilemään. Kurre siellä hyvänä maalitauluna ja siellä pääsee vaikka sitä omaa agendaansa ajamaan ja kohdistamaan sen suoraan ylimpään. :)

E: SML:N AJAJALISENSSIEN HINNAT LASKEVAT VUODELLE 2014
SML:n ajajlisenssien hintoihin tulee muutoksia vuodelle 2014.
Lisenssien hinnat 2014
- Harrastelisenssi 50 €
- Nuorisolajit –lisenssi 120 €
- Rajoitettu –lisenssi 170 €
- Kaikki lajit –lisenssi 400 €

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

26.9.2013 17:31

Noinkohan tuo keskustelutilaisuus saa suurta suosiota kun samaan aikaan on porukka superia ajamassa....

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

28.9.2013 9:49

No niin - sitten mennään! Kello 11:00 alkaa treenit.

Karsintaerät:
MX1 @ 15:20
MX2 @ 16:20
Open @ 17:20

...tai sitten ne on aina puolelta, riippuu mistä lähteestä katsoo. :)

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

28.9.2013 10:37

Noista reeneistä ei siis tuu mitään livekuvaa? Tai mulla ainaki mxlife.tv näyttää että 3:53:10 ja sit alkaa live pyörimään. :s

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

28.9.2013 12:00

1 A. Cairoli (13) KTM 01:40.067 6: 01:40.067 7: 14:53.832 8: 02:36.235
2 E. Bobryshev (31) HON +00:00.104 +00:00.104 01:40.171 14: 01:46.567 15: 01:55.077 16: 01:40.171
3 G. Paulin (16) KAW +00:00.085 +00:00.189 01:40.256 10: 02:12.956 11: 02:07.438 12: 01:40.532
4 T. Searle (22) KAW +00:00.103 +00:00.292 01:40.359 14: 01:58.100 15: 01:48.273 16: 01:48.387
5 K. d. Dycker (4) KTM +00:00.700 +00:00.992 01:41.059 8: 02:52.393 9: 01:41.059 10: 05:12.356
6 B. Metcalfe (28) KAW +00:00.362 +00:01.354 01:41.421 17: 01:42.186 18: 03:02.786 19: 01:51.526
7 K. Lynggaard (52) YAM +00:00.598 +00:01.952 01:42.019 14: 01:53.983 15: 01:46.781 16: 01:56.402
8 R. Dungey (7) KTM +00:00.165 +00:02.117 01:42.184 18: 01:42.286 19: 01:42.742 20: 02:48.501
9 V. Guillod (55) KTM +00:00.232 +00:02.349 01:42.416 15: 02:10.418 16: 01:49.469 17: 01:42.770
10 M. Nagl (1) HON +00:00.220 +00:02.569 01:42.636 11: 01:43.505 12: 01:56.138 13: 01:42.636