18.7.2010 21:57
Guuna#243 kirjoitti:Tuo kuumuus tuntuu olevan aika petollinen asia monellekin eri henkilölle. Mm. Tomachan yhtä kisaa/erää (mikälie osakilpailu oli) johti ties kuinka kauan, mutta n. 10 viimisen minuutin aikana romahti täysin. Maalin pääs sijoilla 10-15. Jälkeenpäin isänsä haastattelussa selvis, että kuumuus oli vaan vieny kaikki voimat.
Itellä oon ainakin huomannu, että pelkkä vesitankkaus ei välttämättä riitä. Kannattaa katella jtn urheilujuomaa, missä olis just noita suoloja ja mineraaleja mukana. Sitä kuitenkin tulee hikoiltua ihan tolkuttoman paljon.
18.7.2010 21:57
Guuna#243 kirjoitti:Itellä oon ainakin huomannu, että pelkkä vesitankkaus ei välttämättä riitä. Kannattaa katella jtn urheilujuomaa, missä olis just noita suoloja ja mineraaleja mukana. Sitä kuitenkin tulee hikoiltua ihan tolkuttoman paljon.
18.7.2010 22:13
wolvie kirjoitti:Hyvinkään rata on todella erikoinen tapaus. Ollaan lasten kanssa käyty siellä viimeisen kuukauden aikana varmaan kerran viikossa. Joka kerta rata on ollut ihan kauheassa kunnossa, kauheasti uria, pattia ja reikää ja hyppyrit pelkkää uraa.
18.7.2010 22:23
Anssi_L kirjoitti:Omana mielipiteenäni 65:llä ei ole mitään asiaa Hyvinkään isolle radalle paitsi ehkä pienille pyörille varattuina aikoina tai jos kuski todella osaa syöttää. Se on vaarallista kaikille osapuolille.
18.7.2010 23:01
olen samaa mieltä.. ,ja itse "tankkaan" nestettä jo vuorokautta ennen, kisapäivänä coctailia vichy/appelsiinituoremehu 50/50.wolvie kirjoitti:Guuna#243 kirjoitti:Itellä oon ainakin huomannu, että pelkkä vesitankkaus ei välttämättä riitä. Kannattaa katella jtn urheilujuomaa, missä olis just noita suoloja ja mineraaleja mukana. Sitä kuitenkin tulee hikoiltua ihan tolkuttoman paljon.
Toi vettä väkevämpien ravinteiden käyttäminen on oikeastikkin hyvä ajatus. Missään nimessä ei kannata valmistautua ajoon luomalla energiajuomaa. Esimerkiksi purkillinen Gainomaxia tai jotain muuta vastaavaa palautusjuomaa. Näissä kun on nopeasti ja hitaasti imeytyvää energiaa ja erilaisia muitakin ravinteita joita menetetään hikoillessa.
Tämmönen erittäin lämmin keli on hyvä esimerkki sellaisesta kelistä jolloin peruskunnon merkitys kasvaa erittäin paljon. Kannattaa reenailla vaikka talvikaudella jotain sellaista lajia jossa mennään matalalla tai keski sykkeellä pitkiä aikoja (esim perinteisen tyylin hiihto). Tuo pitkäaikainen rasitus on tärkeätä myös siksi, että silloin elimistö oppii käyttämään elimistössä olevia rasvavarastoja energian tuottamiseen.
19.7.2010 10:26
19.7.2010 10:41
19.7.2010 11:27
On oikeasti aika haastava homma yrittää löytää aloitteleville kuskeille sellaisia ratoja joissa heidän olisi turvallista, mielekästä ja riittävän haasteellista ajaa. Meillä ajot alkoivat viimekesänä lavangossa mini ja väliradalla, josta siirryttiin Kolmperän isolle radalle, sieltä takaisin Lavankoon väliradalle ja nyt tänäkesänä ollaan ajettu lavangon väliradalla ja isolla radalla sekä Hyvinkään ja siuntion isoilla radoilla.
19.7.2010 11:35
Anssi_L kirjoitti:Usein treenatessa palautusjuoma on varmaan tehokkain lisäravinne. Jos hikoilee ihan sikana niin urheilujuoma on suorituksen aikana/niiden välissä parempaa kamaa kuin pelkkä vesi, koska se imeytyy paremmin ja pitää suolatasapainon paremmassa kuosissa.
Tietysti täytyy pitää huolta että kehon energiavarastot ovat kunnossa ennen treenausta/kisaa ja että nesteytys on kunnossa.
Mitään uuttaa ruokavaliota tai lisäravinteita ei kannata kokeilla ekaa kertaa vasta siinä tärkeässä kisassa. Lähinnä joku ei sovi jollekin ja kama ei imeydykään tai muuten vain saa aikaan vatsavaivoja.
19.7.2010 11:50
19.7.2010 12:36
19.7.2010 12:54
highfive kirjoitti:En oikein ymmärrä mistä teillä on oikein kysymys jos ei löydy tarpeeksi haastavaa rataa 65 kuskeille. Miksi esim. Lavangon pikkurata ei ole 65kuskille haastava? Joko pojat tulee kurviin sisään tapeilla seisten ja etujarrua käyttäen? Onko ajotekniikka hiottu viimesen päälle kuntoon? Meneekö kaikki hypyt yli ym..Onko nämä motocrossin yleiset "haasteet" jo hallussa?
highfive kirjoitti:Ja millä mittaat turvallisuuden? Jos poika menee haastavassa hypyssä nurin ja satuttaa, onko rata silloin vaarallinen? Vai oliko syy kenties kuskin ajotaidoissa. Mielestäni Hyvinkään tai Lavangon miniradat ovat ihan turvallisia paikkoja ajaa jos kuskilla riittää malttia ajotaitoihiinsa nähden.
highfive kirjoitti:Hyvinkään iso rata on haastava ja fyysisesti vaativa jopa A-luokan kuskille ja sellainen sen pitää ollakin. Turha pohtia sitä rataa 65 kuskien kannalta ollenkaan. Silloin ollaan metsässä.
19.7.2010 13:01
h0m3r kirjoitti:Kiitos paljon Anssi_L vinkeistä. Pyörähdin tuossa paikallisessa luontaistuote putiikissa ja mukaan tarttui Gutzy Sports Drink suorituksen aikaiseen nesteytykseen, sekä Leader After palautusjuoma. Kovin ovat mielestäni tyyriitä nuo Gainomaxin palautusjuomapakkaukset (250ml) kun reilua kahta euroa olivat vailla per purkki.
19.7.2010 13:55
wolvie kirjoitti:h0m3r kirjoitti:Kiitos paljon Anssi_L vinkeistä. Pyörähdin tuossa paikallisessa luontaistuote putiikissa ja mukaan tarttui Gutzy Sports Drink suorituksen aikaiseen nesteytykseen, sekä Leader After palautusjuoma. Kovin ovat mielestäni tyyriitä nuo Gainomaxin palautusjuomapakkaukset (250ml) kun reilua kahta euroa olivat vailla per purkki.
Seuraavalla kerralla ei välttämättä kannata käydä luontaistuotekaupassa, vaan jossain "oikeassa" urheiluravinnekaupassa. Esimerkiksi go4fit:n verkkokaupasta 2kg extreme recovery -pönttö lähtee 29.90e ja siitä saa 33 annosta.
Itse aikanaan kun treenasin aktiivisesti (en crossia), niin käytin pääasiassa tuota extreme recoveryä vastaavaa tuotetta ja välillä gainomaxia. Gainomaxin etu on sen kätevyys, tölkki laukkuun ja menoksi eikä tarvitse sekotella. Ganomaxia saa melkein kaikista ruokakaupoistakin, eli saatavuus on taattua.
19.7.2010 15:27