27.4.2012 17:36
27.4.2012 18:15
Voisiko? Mä vähän epäilen, että huipputason talleista, varsinkin tehdastiimistä lentää aika äkkiä pihalle jos et suostu ajamaan sillä pyörällä millä ne haluaa. Saattaisiko jopa olla ettei Cairoli saisi ajaa edes nelipuolikkaalla vaikka haluaisi? Tai saako hän bonuksia jos ajaa ja pärjää kolmepuolikkaalla? Tälläsistä asioista ei paljon puhuta tai jos puhutaan, niin "totuus" voi aina olla väritettyä ja tiedät kyllä miksi.Guuna kirjoitti:Haluisin kysyä rossipoika, miten perustelisit sen että miksi Cairoli ajaa täysin kilpailukykyisellä 350f:llä kun voisi ajaa 250 2t:lläkin.
Linkut tuli jo 70-luvulla. On vähä vaikee nähdä mitä "hienoa" niissä sikäli enää on. Täytyy myöntää etten kauheen hyvin lontoota ymmärrä, mutta toi 2-tahtisen kehitykseen satsaaminen kuulosti noissa sun linkkaamissa jutuissa aika kehnolta. Jos pakoaukon korkeutta plärätään joka vuosi milli ees taas, niin se ei pitkällä tähtäimellä johda yhtään mihinkään. Tässä tarvittais nyt HIEMAN suurempia harppauksia.Molemmissa linkut ym. "hienoidet", eli siis pointtina se, että KTM satsaa edelleen 2-tahtien kehitykseen.
27.4.2012 20:38
27.4.2012 20:45
rossipoika kirjoitti:Voisiko? Mä vähän epäilen, että huipputason talleista, varsinkin tehdastiimistä lentää aika äkkiä pihalle jos et suostu ajamaan sillä pyörällä millä ne haluaa. Saattaisiko jopa olla ettei Cairoli saisi ajaa edes nelipuolikkaalla vaikka haluaisi? Tai saako hän bonuksia jos ajaa ja pärjää kolmepuolikkaalla? Tälläsistä asioista ei paljon puhuta tai jos puhutaan, niin "totuus" voi aina olla väritettyä ja tiedät kyllä miksi.Guuna kirjoitti:Haluisin kysyä rossipoika, miten perustelisit sen että miksi Cairoli ajaa täysin kilpailukykyisellä 350f:llä kun voisi ajaa 250 2t:lläkin.
rossipoika kirjoitti:Linkut tuli jo 70-luvulla. On vähä vaikee nähdä mitä "hienoa" niissä sikäli enää on. Täytyy myöntää etten kauheen hyvin lontoota ymmärrä, mutta toi 2-tahtisen kehitykseen satsaaminen kuulosti noissa sun linkkaamissa jutuissa aika kehnolta. Jos pakoaukon korkeutta plärätään joka vuosi milli ees taas, niin se ei pitkällä tähtäimellä johda yhtään mihinkään. Tässä tarvittais nyt HIEMAN suurempia harppauksia.Guuna kirjoitti:Molemmissa linkut ym. "hienoidet", eli siis pointtina se, että KTM satsaa edelleen 2-tahtien kehitykseen.
En nyt osaa sanoa menikö videossa jotakin ohi suun, mutta sienipilvihuuhtelupytyn valaminen/koneistaminen ei kyllä paljonkaan eroa "normaalin" sylinterin työstämisestä. On siinä niinki iso homma, että pitäs tehä uuet valumuotit.
28.4.2012 8:19
28.4.2012 18:18
Ei silloin kun kaikki menee niinkuin pitääkin. Mutta aina sattuu lipsahduksia ja niitä korjataan usein voimalla.Hoppa kirjoitti:nyt valot päälle! Crossipyörän käsittely ei todellakaan vaadi maksimivoimaa, oli tahdit/kuutiot mitä tahansa.
Semmonen se tieto on julkisuudessa. Luotatko siihen sokeasti vai oks sulla jotain inside varmennusta tähän asiaan? En kyllä väitä etteikö se vois haluta ajaa sillä. Miksi se ajais 450cc jos pikkuluokan pyörälläkin pääsee kovempaa? Enkä mä oo edes väittäny, että kotarin 250cc 2t olis parempi pyörä ku toi kolmepuokki. Tuskin on. Mutta siitä vois saada paremman...Guuna kirjoitti:Ensinnäkin, ei kovin kauan aikaa sitten näin video, missä herra R. DeCosteria haastateltiin ja totesi itse kuinka yllättynyt oli kuullessaan, että Cairoli haluaa ajaa mielummin uudella ('13?) 350 mielummin kuin 450. Hän saa siis todellakin päättää, millä pyörällä ajaa.
Ei TÄYSIN uutta pyörää suunnitella ja valmisteta puolessa vuodessa. Toisekseen ton Dyngeyn pyörän kustannukset tuskin oli samaa luokkaa, mitä maksais se monien vuosien kehitys, suunnittelu ja testaustyö mitä semmoseen kunnon 2-tahtipeliin vaadittais. Ja se projekti kantais hedelmää vasta sitten monien vuosien päästä. Ja kuka tiimi/tehdas tähän ryhtyy jos voidaan voittaa pienemmilläkin panoksilla? Vastaus on ei mikään.Toinen asia, mikä juurikin tässä KTM:n ristiretkellä pistää silmää on se, että Dungeylle rakennettin täysin uusi pyörä n. puolessa vuodessa. Sitä tehtiin minimit 400 kipaletta, jotta Dyngey vois ajaa superit sillä pyörällä. Väittäisinkin tässä kohden, että näille itävaltalaisjampoille on aivan sama, millä vehkeellä sitä ajetaan kunhan voitetaan. Vain se voittaminen antaa sitä kaivattua mainosta.
Kyllä mä pääpiirteissään ne ymmärsin, mutta en jaksanut tulkata sanasta sanaan. Enkä mä myöskään missään kohtaa väittänyt puolikkaan olevan parempi. Ja kuten jo monissa edellisissä viesteissä totesin, niin tän päivän nelarit voivat hyvinkin olla savuttajia nopeampia.Taisit ymmärtää väärin nuo mun linkit. Niillä oli tarkotus todistaa se, että vakio 250 2t ja 350 ovat hyvin tasaväkisiä keskenään (vaikkakin 250 piirun verran parempi moottori paperilla). Tästä herää se kysymys, että miksi Cairoli ajaa 350 kun saisi saman 250 2t:llä. Syy tähän en osaa sanoa muutakun sen, että 350 on vain parempi.
Ymmärsin kyllä videonkin riittävällä tarkkuudella jos tälläisestä on kyse... En väittänyt missään vaiheessa, että valusta saataisiin "valmista" pintaa. Ei normihuuhteluihin, eikä sienipilvihuuhteluihin. Se on moottorivelhojen homma sitten blueprintata ja silotella kanavat. Jäi ymmärtämättä miks tää tekis sienipilvihuuhtelut kannattamattomaksi? Siksikö, että sielä vois olla pari kanavaa enemmän vinguttamista?Et myöskään tainnut ymmärtää tota Paytonin videota? Miksi kaveri viilaa kanavia ym. viritystä käsin jälkikäteen, jos sen kerta pitäisi olla niin helppoa? No siksi, että jostain syystä se ei vain ole tehtaan puolelta mahdollista tehdä kannattavasti automaatiolla. Liekö liian suuret laiteinvestoinnit? En tiedä. Mutta ei vain onnistu/ole kannattavaa.
Eivät niin. Ei todellakaan. He ymmärtävät myös sen, että on turhaa rahan haaskausta kehittää ylivertainen 2-tahteri jos voittamaan pystyy pienemmilläkin panoksilla. Sielä on aina se raha mukana. Bisneksen kannalta on päätöntä lähtee kehittämään tässä vaiheessa semmosta pyörää.Nämä ihmiset ketä näitä pyöriä tekee, eivät todellakaan ole tyhmiä.
Toistaseks sulta ei oo mun mielestä tullu semmosta argumentaatiota, että sun kannattas toisten älykkyyttä ruveta arvioimaan.He ovat paljon fiksumpia kun mitä sun puhees, rossipoika, antaa kuvan.
Niin. Paremmin mä suomea osaan, mutta ei mua linssiin englannillakaan viilata. Ja mulla on kumma fiilinki, että englannin kielen sujuva osaaminen ja fysikaalisten asioiden ymmärtäminen ei liity toisiinsa oikeen tippaakaan...Kumma fiilinki kun kaveri, kenellä ei ole edes englanti lapasessa, tulee väntää kättä asioista, mitkä ovat puhdasta fysiikkaa.
29.4.2012 11:13
29.4.2012 11:22
En suinkaan. Mistä oot sellasen kuvan saanut? Ilman hyrrävoimia (ts. pyörimismäärän säilymislakia) kakspyöräsellä ajaminen olisi mahdotonta.jo kirjoitti:Pidät hyrrävoimia pelkästään pahana asiana, ne paljolti tasottavat menoa ja suorilla vakauttavat pyörää ja ainakin isossa nelarissa vaikutus on aika helvetin iso.
Tässä onkin yksi nelarin hyvä ominaisuus. Kun tullaan tiukkaan kurviin ja laitetaan jarrutuksen lopussa kytkin pohjaan ja päästetään kaasu, niin kierrokset tippuu nopeasti tyhjäkäynnille. Sillon hyrrävoimat on pienet ja pyörää on helppo kääntää. Paino on tässä tilanteessa melkeempä ainoa 2-tahtista puoltava seikka.On totta että tiukoissa mutkissa pyörän hyrrävoimat tuovat kallistamiseen omat ongelmansa, mutta vähänkään nopeammassa mutkassa näistä on jo hyötyä.
Sitä tässä odotellaan...Ja ylivertainen 2t, eikö olisi jo kaikkien muiden valmistajien aika lyödä tämmönen pöytään kun menestystä ei vain tule? no eipä ole näkynyt.
29.4.2012 15:03
9.5.2012 10:30
9.5.2012 10:49
9.5.2012 11:34
fmx016 kirjoitti:Ei liity mihinkään teidän tinkauksiin mutta....
Monilla on se käsitys että nelaria ei huuateta? Niillä tosiaankin ajetaan kuin piikillä niinkuin kaikilla motocrosspyörillä... jos alat isolla nelarilla turraileen kantoja ympäri niin vaihdelaatikkoon tulee yllättävän nopeaa osia vaihtoon jos ajellaan koko ajan " liian isolla vaihteella " on tulos sama. Ja yleensä se on se kolmosen vaihderatas jota vaihdellaan kun on nelosvaihteen vastaratas.
Eli ytimekkäästi, älkää ajako liian isolla vaihteella vaikka kuinka hyvin olis vääntö.
Pienempää pyörää jos ei käskytysvalta riitä pyörään.
15.5.2012 14:56
15.5.2012 16:47
Yam66 kirjoitti:No mielummin sitä vaihteiston rattaat uusii pikkasen useemmin. Kunhan ei tarvii konetta aukoo 15h välein niinkuin pitäis jos oikeesti koko aika menis rajotinta vasten. On vähän eri hintaluokassa noi männät ja venttiilit kuin vaihteiston rattaat. Mutta tottakai saa sitä mennä rajotinta vasten ja odotella että venttiili tippuu, säästyypähän vaihteisto. Ja voi niilläkin rahoilla laittaa kone remppaa.
15.5.2012 18:50
tukemies2 kirjoitti:ei itellä kovinkaan hurjasti kokemusta ole 4T pyöristä. nytten tallissa 250CR. 2 tahissa parasta ja oikeastaan syy miksi olen niillä aina ajanu on se repäsevä voima. kyllähän niistä vääntöäkin löytyy. isot 2tahtiset (250-500) alkaa olemaan jo sen verran vääntäviä koneita ettei niitä tartte vinguttaa piikillä että pääsee eteenpäin. asia erikseen on 80-125cc joita pitää poikkeuksetta kisuttaa kaasu pohjassa ja ronklata vaihteita että niillä etiäppäin pääsee. MELKEIN uskaltaisin väittää että jos 450 4T ja 500 2T laitetaan rinnan niin enemmän sitä nelaria pitää huuattaa. kuten sanoin ei kokemusta eli niillä joilla on korjatkoon väittämän.