Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: iskarien säätäminen

22.8.2011 23:19

5w on hyvää tai jos tavoittelet hieman tavallista jäykempää keulaa niin 10w

Re: iskarien säätäminen

30.8.2011 22:18

Mahtaakohan mulla olla paluuvaimennusta Hondan takaiskarissa liikaa?
Kun olin viimeksi ajamassa 125 exc kotarilla niin se pysyi paljon paremmin spoorissa ja ei lähteny pyörä poikittain hypyissä ja muutenkin tuntui paremmalta kuin hondan iskarit ylipäänsä...? :P

Mutta siis mitä mieltä olette mikä aiheuttaa Hondassa tuon seilaamisen? :s

Re: iskarien säätäminen

31.8.2011 7:34

SimplemÄÄn kirjoitti:Mahtaakohan mulla olla paluuvaimennusta Hondan takaiskarissa liikaa?
Kun olin viimeksi ajamassa 125 exc kotarilla niin se pysyi paljon paremmin spoorissa ja ei lähteny pyörä poikittain hypyissä ja muutenkin tuntui paremmalta kuin hondan iskarit ylipäänsä...? :P

Mutta siis mitä mieltä olette mikä aiheuttaa Hondassa tuon seilaamisen? :s

Toiselle pyörälle paremmin sopiva ajoasento.

Siihen että onko paluuvaimennusta liikaa on hiton vaikea sanoa netin syövereissä. Jos perä jakelee niin enemmän itellä se on tainnut johtua nopeasta perästä. Hitaammalla jakaa vähemmän mikäli ei pääse pohjaamaan.

Re: iskarien säätäminen

31.8.2011 20:26

Jos perä painuu alas kun istuu kyytiin mutta ei hölly, niin riittääkö sillon jousen kiristys? Ja jousen kiristys on esijännitystä kovemmaksi?

Re: iskarien säätäminen

31.8.2011 21:24

Se laskeuma pitää mitata. Ohjeet löydät manuaalista. Tai googlella. "Race sag"

Re: iskarien säätäminen

27.9.2011 21:24

Morjes. Jos on pomppusta rataa, ei siis mitää varsinaisii pattei mut sellattei töyssyi ni yamahan perä pompottaa sivuille ihan sikana. Millei kandis lähtee iskaria ruuvaamaan että vähenis toi pomppimine. Perässä on mulle vähän liian jäykkä jousi, sekin varmaa vähän haittaa? Sitten meikän keula pohjailee pari kertaa melkein joka ajokerralla. Että onko liian löysä ja onko toi pohjailu vakavaa, sinänsä se ei häiritse, eli ei räppäse käsille. Mutta saattaako se esim vahingoittaa keulaa. Keula ja iskari on huollatettu örthenillä joskus 10h sitte. Ja nytte on sen verra vauhti kasvanu että tuntuu jo siltä että pitäs vähä pyörää säätääkkin.

Re: iskarien säätäminen

27.9.2011 22:30

onko perän pomppiminen jarrutuksissa vai kiihytyksissä? Onko sag mitattu? Iskareiden pitääkin pohjata. Sanotaan että kerran kierrokseen. Tällöin tulee käytettyä koko joustovara, käsille ei saisi kuitenkaan iskeä. Hyvänä mallina voisi että onnistuneen kierrokseen jälkeen, ilman ylipitkiä/vajaita hyppyjä yms rajua iskareissa olisi vielä vaikkapa 20-30mm varaa että jos sattuu osumaan hyppy vähän väärin niin ei ole lasaretissa heti. Itsellä oli viime kesän ajan ongelmana etupään raju pohjaaminen. Öljymäärää lisäsin loppujen lopuksi 30ml nii alko pelaamaan oikein, ei kuitenkaan kerralla vaan asteittain.

Re: iskarien säätäminen

27.9.2011 22:51

Sag:ia en oo mitannut. Ja kiihdytyksissä perä pomppii rajuiten. Mutta jarrutuksissa myös kun oon niin n00b et istun penkissä välillä jarrutuksissa. Ja eikös se jousen kiristimen kireys vaikuta tohon painaumaan kanssa. Eli kuinka paljon sitä kehtaa löysätä? Veikkaan sagin oleva liian vähän.

Re: iskarien säätäminen

27.9.2011 23:20

Mittaa se.
pyörä pukilla mitta esim. takakatteesta taka-akselin keskikohtaa. Esim 800mm perä ilmassa.

sitten menet istumaan pyörän päälle niin eteen kuin pääset, yleensä aika lähellä jalkatappien linjaa. kaverisi ottaa mitan samasta kohtaa kuin edellisen esim 700mm.

Tällöin
Race sag = 800-700=100mm
Tämä on yleensä suositus japseissa. Pitäisi olla ensimmäinen asia jousitusta säädettäessä.

Sitten
Free sag = ensimmäinen mittaus eli 800mm perä ilmassa. sitten lasket pyörän pukilta ja mittaa paljonko pyörän oma paino laskee perää. mittaa samasta kohtaa kuin edelliset. lukema esim. 775mm

Free sag = 800-775=25mm

Omissa pyörissä nämä on kirjan mukaan ollu lähtökohdat
Eli race sag 100mm ja free sag 10-25mm.

Jos race sag säädettynä 100mm, free sag on tuon haarukan ulkopuolella on takajousi liian löysä/kireä.
Alle 10mm liian löysä jousi ja yli 25mm liian kireä jousi.

Mutta kaikista tärkeintä on että race sag säädetään kohdalleen. Free sagin ei aina ole pakko olla tuossa haitarissa.

Jos lisäät esijännitystä molemmat lukemat vähenee. Sag = 90-95 pyörästä tulee ketterämpi mutkissa, epävakaampi suorilla/kovassa vauhdissa.

Kun vähennät esijännitystä lukemat kasvaa Sag = 105-110 pyörä on suuntavakaampi, huononpi kääntymään.

Mitä isommaksi sag kasvaa sen enemmän paino on takarenkaalla, on järkevää pysyä tuossa haitarissa 90-110 jotta pyörän tasapaino ei menisi täysin piloille.

Kun sagin säätää kohdalleen pitää varsinkin takaiskarin vaimennukset säätää kokonaan alusta, vaikuttaa varsinkin puristus vaimennukseen. Eli jos tuntuu pyörä huonommalta muutoksen jälkeen kannattaa ensin säätää iskari kohdilleen ja sitten miettiä mihin suuntaan race saggia muuttaa.

Toivottavasti tuli asiat oikein. Ja pyörä kohtaset lukemat löytyy manuaaleista, tässä kuitenkin yleensä käytettävät lukemat.

Re: iskarien säätäminen

27.9.2011 23:30

Poutiainen kirjoitti:Sag:ia en oo mitannut. Ja kiihdytyksissä perä pomppii rajuiten. Mutta jarrutuksissa myös kun oon niin n00b et istun penkissä välillä jarrutuksissa. Ja eikös se jousen kiristimen kireys vaikuta tohon painaumaan kanssa. Eli kuinka paljon sitä kehtaa löysätä? Veikkaan sagin oleva liian vähän.


Kun olet eka säätänyt sagin kohalleen ja perä edelleen pomppii. Mahollisuuksia on monia.
Takaiskariin
-hidasta puristusvaimennusta löysemmälle (ulos päin)
-paluu vaimennusta lisää (sisään)

Kiihytyksessä paino pitää olla edessä ja töyssyjen tullessa seisten tapeilla. Jos näin ei ole nii ei iskarin säädöt mitään autakaan. Mutta jos säädät niin pari naksua kerrallaan.

Ja tuo jarrutuksissa pomppiminen tosiaan tapahtuu sen takia kun istut. Toinen mahdollisuus on että lukitset takapyörän ja se alkaa pakkaamaan. Eli pidä veto päällä jarrutuksissa, ilman kytkintä vähän kierroksia ja jarrutus lukitsematta takarengasta. Vaatii paljon harjottelua, että onnistuu hyvin ja nopeasti. Aina takarenkaan lukitseminen ei kuitenkaan ole huono asia, mutta paikoissa missä ongelmasi ilmenee kannattaa sitä välttää.

Re: iskarien säätäminen

28.9.2011 10:50

Joo kyllä mä suurinpiirtein tiiän miten pitäisi ajaa. Mittailen sägin tosa illal. tänks "jo".
Tutkin nyt noita säätöhommia. Eli matalan iskun säätö oli suositusta 5klikkiä jäykemmällä. Otin sen suositukseen eli löysemmälle. Ja kovan iskun vaimennus kans oli vähän suositusta jäykemmällä. Rebound tuntuu niin hyvältä ajossa etten sitä viitsi ruuvata edes. Eli siis se on aika hitaalla, niin ottaa hyppyreissä mukavan rauhallisesti. Ens kerralla kun meen radalle niin kokeilen ottaa ton kevyenliikkeen vaimennuksen minimiin.

Re: iskarien säätäminen

28.9.2011 19:06

Eli meikä istumassa pyörän päällä on sag 7cm. ja pyörän painosta säg on n. 1cm. Takaiskarin säädöt on valmistajan suosittelemissa lähtökohdissa. Mites toi jousen esijännitys. Lähenkö vaan pyörittämään tota jousen kiristäjää? Vai pitääkö siinä tehä jotain jippoja eka? Ja eikös esijännityksen kannata pienin mahollinen? Niin löysälle jousi kuin vaan saa laitettua. Mut kait sen kiristäjän pitää vähä kiristää ettei jousi pääse kolisemaan siel? Niin ja pistin keulaan 4 klikkiä lisää compressionia. Kun on tosiaan pohjaillut. Mut ainakin fillarikeuloissa suuri määrä compressionia vähentää keulan herkkyyttä pienissä pateissa ja röykyissä. Että vois kait kokeilla lisätä öljyä vähän? jousiahan ei viittis lähtee kauheen mielellää uusimaan, kun ovat vissiin aika kalliita. Toi meikän takajousi kyllä taitaa olla liian jäykkä. Et mistäköhä ihmettelemään uutta?

Re: iskarien säätäminen

28.9.2011 20:57

Liian tiukalla on. Pyörän painolla pitäis olla ainakin 15-30mm rajoissa ja kuskin kanssa n. 10cm. Voi olla että saat tuollakin jousella säädöt kohdilleen. Ei tosiaan tarvitse kuin alkaa pyörittämään kiristysrengasta. Esijännityksen ei tarvitse olla pienin mahdollinen, vaan oikea. Jonkin verran sitä tosiaan pitää olla ettei jousi hölsky.

Compression-vaimennuksen lisäys tosiaan tekee keulasta vähemmän herkän. Oikea tapa säätää pohjaaminen kohdilleen on öljyn määrä. Tietysti jos klikkerit ja jouset ovat ihan päin mäntyä niin ei se öljyn määräkään siitä täydellistä tee.

Oisko etujouset n. 100e / pari ja takajousi myös huntin kipale.

Re: iskarien säätäminen

1.10.2011 14:35

Jousien hinnat on parin vuoden ajan koko ajan hivuttautunu ylöspäin, alkaa oleen lineaariset 130+ ekee.

Re: iskarien säätäminen

23.10.2011 18:27

Crossista takaiskari löysä niin mitä tarkoittaa jos sieltä on kumipussi paskana.Missä se sijaitsee ja mitähän maksais sit huolto.