Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

12.3.2011 18:42

No ei perkele, ostaisin toki, muttakun tullu nuo vehkeet jo hommattua ja vähän niinkun vaan umpiota vailla. Mutta jos sen verran viittisit tuosta valaista, että miten oot ton katkasijan hoitannu, käsittääkseni kotarin orkkis katkasijalla, mutta miten? :)

13.3.2011 1:04

Joo, Kotarin oma katkaisija hoitaa valojen sytytyksen ja pitkille/lyhyille vaihdon. Aivan samalla tavalla kuin vakionakin. Ei mitään muutosta/lisäystä mopon laitteisiin, pelkkä töpselin kiinnittäminen riittää.

16.3.2011 23:19

Kuva
Tällasta.. Kyseessä ällanen: http://www.dealextreme.com/p/ssc-p7-2-x ... uded-36018
(kuvassa etujarruletku pienentää valokuviota aika rajusti + valo suunnattu perseelleen, pitää ottaa joskus parempi foto.

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

4.6.2011 14:49

Tuossa tuli valot rakenneltua crossin koneeseen ja on yks aika iso ongelma. Meinaa akku ei lataudu.
Pitäisikö tuo latautua ihan vain magneetolta säätimeen ja siitä akkuun tulevalla virralla vai pitäiskö olla joku laturi? Ite olen näissä ihan käsi.

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

5.6.2011 18:10

Kai siellä on tasasuuntaaja ennen akkua? Kun se ei lataudu vaihtosähköllä.

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

5.6.2011 21:01

Ei oo tasasuuntaajaa. Pitäis varmaan sellasella koittaa.
Tutkin tota asiaa tänää vähä lisää ja huomasin että jännitteensäätäjältä tuleva jännite pienenee kaasua annettaessa. Mistä johtuisi tuo? Jotkut johdot mahdollisesti väärin päin?

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

11.6.2011 23:29

Apuja tarvittais taas kerran. Pitäisi käämittää kawasakin valopuola uusiks koska se on paska.
Mutta tuollaiseen on todella vaikea löytää "ohjeita". Löytyy vaikka kuinka käämittämisestä juttua että porukka on sitä itse harrastellut, mutta kukaan ei ole laatinut mitään hyvää perus ohjetta.
Ainoa hyvä ohje on löytynyt kokusanin puolalle mutta ei sitten millään löydy samaan malliin kuin kawassa. Olisi kiva jos joku voisi opastaa vähän yleis asioita tuosta käämittämisestä. Kiitos jo etukäteen.

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

11.6.2011 23:55

Revenge kirjoitti:Olisi kiva jos joku voisi opastaa vähän yleis asioita tuosta käämittämisestä. Kiitos jo etukäteen.

En muista, kuinka hyvin tuossa Sirkun jutussa oli asiasta, enkä jaksa nyt sitä lukaistakaan. http://www.kolumbus.fi/sivutie/winding.htm Aika täti vaan on.

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

12.6.2011 18:45

Ton itekki bongasin, mutta oli eri malliselle puolalle. Tohon kun tulee yhteensä noihin kaikkiin se 100-200 kierrosta mutta kawan mallissa tulee yli tuhannen kierrosta ilmeisesti. Vielä tarvitsis siis apuja.

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

15.6.2011 11:05

No eipä ole valokäämitys jos tulee noin paljon kierroksia, että onnee vaan sytkäkäämin tuhoomiseen. Vois oikeesti ottaa terveen maalaisjärjen käteen ennen kun edes suunnittelee käämimistä, kyllä netistä löytyy tietoa esim. resistiivisyys kuparille niin pitäis jo tajuta ettei se hiuksenohut lanka voi olla tehoa syövien kikkareitten syöttöön. Jos taas resistiivisyyskin on termina outo niin valmista ohjetta sille pohjatiedolle ei vaan ole, mut hei, vaivannäöllä ja vähän sähkötekniikkaan tutustumalla pääset pitkälle. Jos viitsit.

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

16.6.2011 2:41

Sen verran tiedän että sytkäkäämiä en tuhonnut. Vanhaan valopuolaan oli pyöritetty 10m 0.6mm lankaa ja tuotti sen 3-4V ja nyt kun tein uusiksi niin laitoin tupla määrän eli 20m 0.4mm lankaa.
Tänään selviääkin sitte toimiiko vai räjähtääkö koko pyörä taivaan tuuliin.
Näitä hommiahan tehdään kasiluokan fyysiikan sähköopin pohjilla joista nyt on muutama vuos, että...
Nyt kun luki lisää noista sähkö asiosta niin tuo on vielä epäselvempi kuin aluksi.

Eli pitäisikö valopuolassa langan olla lyhyempi ja paksumpi vai pitempi ja ohuempi.
Näin olen nyt käsittänyt että paksummalla langalla saadaan enemmän virtaa ja suuremmalla kierros määrällä suurempi jännite?

Et tuo nykyinen käämitys tais mennä iha vituilleen.

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

16.6.2011 7:46

Mitä paksumpi johdin niin sen pienempi resistanssi (vastus). Ja mitä pidempi johdin, sen enemmän virtahävikkiä.

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

6.7.2011 12:22

Vähn kysymyksiä lisää. Sain tuon puolan toimimaan ja tuottaa nyt sen 45W eli riittää hyvin etu- ja takavalolle. Virtahan tulee magneetolta suoraan valoille ja näiden väliin on kytketty rosvolla electrixin 2-johtoinen regu. Mutta ongelma on se että akkua ei voi ladata näin koska jos ottaa siihen virran samasta kuin valoillekkin ja iskee maihin niin menee tietty oikkarii. Eli pitäisikö olla regu jossa on 3 johtoa: esim. Musta maa, keltanen magneettoon ja ruskea josta tulee ulos se +12V? Pikainen vastaus olisi tarpeen.

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

24.7.2011 15:50

Ostin Electrex world:in valopuolan 125cc 2005 vuotiseen yamahaan, mutta ongelmana on, että miten yamahan sähköt tuohon valopuolaan liitetään. Valopuolassa on 2 paikkaa johon kolvata johto, mutta yamahalta tulee 4 johtoa. Mikä siis mihin?

Re: Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

25.7.2011 16:07

Tässä olis jollekkin pikku tehtävänä ratkaista nuo projektipyöräni valosähköt. Iski näköjään ihan totaali oikosulku aivoihin, enkä nyt noihin jaksa alkaa enempää perehtyä kun muutakin tekemistä tuon pyörän saattamisessa ajokuntoon vielä on.

Eli jos on mielenkiintoa, niin veteletkö allaolevaan kuvaan sähköjohdot, ja lähetä vaikkapa se fiksattuna sähköpostiini jnstre@hotmail.com.

Virtapäästä tulee siis 2 keltaista johtoa, käytössä on jännitteensäädin, jossa musta ja keltainen johto, etuvalokatkaisijalle pitäisi saada virta samoin kun takavalolle. Onko molempia keltaisia johtoja pakko käyttää? Keulassa valoina 10w ledit, joten luulisin että pienempikin virta riittää.

Kiitos.

Kuva

Uploaded with ImageShack.us