Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
21.9.2013 16:27
mantsapoika kirjoitti:JayDaddy kirjoitti:MX2:ssa 28 ukkoa eli ihan OK määrä. Junnut täyttää hyvin vajetta.
miks olen vaan sitä mieltä ettei toi määrä ole ok juttu...ehkä jos muihin kisoihin vertaa mutta kyllä pitäis tossa luokassa vaan olla sen verran kuskeja että karsimaan joutuis. No tilanne on se mikä on
Joo - siis OK määrä siihen nähden mitä tässä nyt on ollut. Sanotaan näin että linjan mukainen. En tarkoittanut että tuo olis yleisesti hyvä määrä.
Aattelin etukäteen että 20 ukkoa vaivautuu paikalle...
21.9.2013 18:55
Slage kirjoitti:Kumpi siellä MXoN:ssa ny sit ajaa, Ludde vai Eeli?
Eelikin on nyt odotellut sitä infoa pari päivää, kun Ludden on pitänyt käydä kokeilemassa ajoa ja infota sitten. Ensin sen piti ilmoittaa eilen, sitten tänään heti kun on kokeillut, mutta jostain syystä ei enää ilmeisesti vastannut mihinkään
No nyt Eeli painelee jo kohti Lappeenrantaa, kun ei voi enää odottaa. Sen verran on vielä toipilaana flunssasta, että olisi jättänyt tuon kisan väliin jos kutsu MXoN kisaan olisi käynyt.
22.9.2013 9:11
Tänään onkin MX1 ja 23 ukkoa löytyy ilmoittautuneista. MXB-liigavoittaja Parkkisella on tavoite "pisteiden tuntumaan". Mielestäni se on jo ihan sillä et on ilmoittautunut???
Oma veikkaus on et tulee ajamaan sinne sijoille 13.-15. Ehkä jopa lähelle 10. riippuen vähän et kuka pysyy pystyssä ja kuka ei. Kyyti pitäis riittää ja Lappeenranta "toinen kotirata" joten sen puoleen tähdet pitäisi olla linjassa.
E: Ja lisätään vielä et noista ilmoittautuneista 3 on jättänyt maksamatta joten osallistuminen...?
22.9.2013 16:38
Ludde siis ajaa Suomen joukkueessa!
Mitäs jengi on mieltä että millasille sijoille Suomella on mahikset?
22.9.2013 18:14
Perus hyvällä suorituksella pitäis päästä suoraan jatkoon.
Sunnuntaina sitten jokainen päänahka onkin pelkkää plussaa, viimeinen kunnon tulos suomelta on niinkin kaukaa kuin vuodelta 2008, 11. sija.
22.9.2013 19:30
No nyt on kausi ohi (tai ainakin henk.koht. SM-säpinät).
Viimiseen erään starttasi 15 kuljettajaa. Toivottavasti kaikki mahtuivat ensimmäiseen kurviin.
E: Laskin Suomen karsintasijoitukseksi 16.
Siinä on kyllä aika tiivis nippu noilla sijoilla...
22.9.2013 19:49
Toivotaan nyt että ensi vuonna on edes kisoja,tollaset 15 kuskin erät karsii järjestäjiä aika kovalla kädellä. Ainoat lähdöt missä on lähes täydet puomit taitaa olla noi classic crossit. Jos jotain hyvää viikonloppuun niin Hermunen sentään voitti kultaa!!
23.9.2013 10:32
Onko jollain ihan konkreettisia ideoita miten ensi kaudella pitäisi homma hoitaa? Nythän on väläytelty kalenterin ruuvausta (mm. superit syksyllä - mihin jo Helsinki SX aiheuttaa sitten poikkeuksen) ja MX2:sen ikärajaa. Muita?
E: Factory ensi kaudella setupilla 1+1? Ferris sitten Dixonin teltasta. Tavallaan taas yksi tiimipaikka vähemmän vaikka Dixonilla nyt ei tänä vuonna ollutkaan MX1 kuljettajaa. Harmi.
Van Horebeek completes factory Yamaha MX squad for 2014
23.9.2013 17:59
Pitäsikö koko MXJ lopettaa, vai laittaa piikki luokalle alaikä raja esim 16v, eli B125 ja B avoin, ikäraja 18v. Piikki luokan tarkoitus ei varmaan ollut imeä kuskeja MXJ:stä, nyt on käynyt niin että hitaimmat piikki kuskit ilmoittautuvat MXJ:hin eriin päästäkseen, toisaalta on nähty että piikillä ehtii J:ssäkin.
23.9.2013 20:56
Mites semmonen radikaali muutos kun että ois kaksi luokkaa.
Open 2 = Mxj+mxb
Open 1 = mx1+mx2
-Kakkosesta noustaan ykköseen
-Vapaa konekoko kummassakin luokassa
-40 A-finaaliin loput B-finaaliin (molemmat luokat)
Jos tällä ei saa puomeja täyteen ni johan on:)
23.9.2013 21:30
Valitettavasti jengi ei suostu luopumaan MX2 luokasta vaan puolustaa sitä viimeiseen asti.
24.9.2013 5:51
M-Racer kirjoitti:Valitettavasti jengi ei suostu luopumaan MX2 luokasta vaan puolustaa sitä viimeiseen asti.
B-luokissa voisi hyvin olla vapaa konekoko, sitten voisi aina selittää "ei pikkupelillä pärjää"
24.9.2013 8:39
Sen sijaan, että mietitään nykyisien luokkien yhdistämistä mielestäni kannattaisi enemmänkin miettiä kuinka saadaan porukkaa lisää kisoihin.
Harrastajia lajilla on paljon, kuinka nääitä harrastajia saisi houkuteltua enemmän kisaamaan?
Ymmärtääkseni monelle hyppy sarjosita MXB-kisoihin on liian iso ja monesti liian kallis. En tarkoita rahassa oikeasti liian kallista, mutta jos joudut yhdestä kokeilukilpailusta maksamaan 200€, niin se tuntuu kohtuuttomankalliilta kokeilulta.
Entäpä jos meillä olisi puolivirallisia (liiton alaisia) kilpailuja, kuten kaakon kierros, savo cup jne. Näille vain kun saisi pikkuisen virallisemman ja laillisemman statuksen liitolta. Nämä kilpailut ovat luonteeltaan huomattavasti rennompia kuin liigakisat. Tällaisista kisoista olisi helppoa hakea kokemusta ja rohkeutta ennen kuin nousee niihin isoihin kisoihin.
Toinen tärkeä asia olisi kertalisenssin hinta. Entäpä jos liitosta voisit ostaa yhden kerran ns. tutustumis kertalisenssin? Pääsisi kerran kokeilemaan mahdollisimman edullisesti kilpailemista. Tuohon kun vielä yhdistäisi "tämä lisenssi oikeuttaa ilmaiseen kilpailun osallistumiseen", niin ei pitäisi kenenkään päästä sanomaan että maksaa liikaa käydä kokeilemassa.
Kolmantena miettisin luokkien asemaa. Jälleen esimerkki MXC-luokasta, mutta sama pätee isojen poikien luokkiin. MXC/C:ssä kärkikuskit pärjäisivät aivan hyvin MXC/B:ssä ja osa ehkäpä MXC/A:ssa. MXC/B:ssä kärki kuskit pärjäisivät hyvin MXC/A:ssa. Miksi kuskit eivät sitten mene MXC/A:han?
No sen takia, että MXC/C:ssä on vähemmän kovia kuskeja joten sen mestaruuspystin kotiin saaminen on paljon helpompaa kuin C/A:ssa.
Jos C/C ja C/B olisivat vain nousuluokkia olisi porukalla "kiire" päästä luokkaan josta niitä mestaruuksia jaetaan.
Saattaisi nykyinen 30-70-20 -kuskijako ollakkin 30-40-50, jolloin jakauma olisi lähelle sitä mitä sen pitäisikin olla.
Ihan samalla tavalla MXB, voisi olla nousuluokka. MXJ voi kanssa olla nousuluokka.
24.9.2013 9:24
Kisojen aikataulu pitää saada myös tiukemmaksi.
Jos aikuisen harrastajan pitää notkua 8 tuntia pelipaikoilla+2-3tuntia matkoihin niin hohhoijaa. Kolmen vartin ajoaika vs. 10 tunnin päivä ei oikeen toimi. Ei oo ihme että CC:n harraste-luokka vetää niin hyvin.
Sama ongelma tosin on Liiga ja SM kisoissa. Mihin sitä tunnin taukoa erien välissä tarvitaan? Miksei tutustumiskierroksen jälkeen voisi samantien ajaa puomille, yks järkkäri vois nopeesti tsekata että puomilleajojärjestys olisi suht oikea.
24.9.2013 9:40
Mun mielestä kertalisenssin hinta on ihan samantekevä, tiputettais ton crossilisenssin hintaa vakuutusta muuttamalla. Puol tonnia lisenssistä on ihan järkyttävä summa ainakin tälläselle iltatöissä käyvälle opiskelijalle varsinkin kun se maksetaan sen takia että päästään ulkomailta lentäen pois. Voin sen viikon treenireissun Virossa keväällä jättää pois jos saan lisenssin alle kolmen sadan. Tai hommata vakuutuksen sille kyseiselle reissulle erikseen. Jos crossilisenssi kustantais saman tai vähän enemmän kuin enskalisenssi niin vois CC:n lisäks MXB:tä käydä kattelemassa kisan tai kaks kaudessa, naurettavasta ilmottautumismaksusta huolimatta.
Wolvien kanssa kyllä samoilla linjoilla että myös tälläsia puolivirallisia kisoja sais olla, sarjacrossin ja kansallisen välimaastossa.
Viime vuonnakin kun MXJ:tä yritin ajaa niin puol tonnia lisenssiin ja 60€ lisämaksua per kisa (ilmottautuminen ja ponderi) niin kuluu jo toista sataa per kisa että saa edes nimen sinne lähtöluetteloon. Jos sitä sit opiskelijana kesäduunissa tienaa 1500€/kk netto niin kyllä se vähän osallistumishaluja sitoo. Toinen on tietty se ettei pääse ajamaan, mä sen totesin puolivälissä kautta että kyyti ei riitä eriin ja kun aika-ajoja pääsi kerrallaan treenaamaan sen 10-15min niin oli liian kallista opetella niitä ajamaan, jätin sitten osallistumatta ja ajoin CC:tä ja sarjacrosseja sen mitä ajoin. Loppujen lopuks taisin ajaa kolme MXJ:n kisaa, Vantaalla ei riittäny kyyti eriin, Hyvinkäällä pannutin (ois just saattanu eriin päästäkin) ja Karkkilan kansallisessa murtu ranne. Tosin siellä oli ihan makee päästä puomille ja ajaa eriäkin vaikka pahasti puutukin ja huonosti ajo. Lähdin itseasiassa himaan suhteellisen tyytyväisenä siihen että pääsi vihdoinkin ajamaan vaikka ranne olikin vähän mutkalla. Osallistumisoikeudelle kolmeen kisaan tuli siis hintaa noin 700€. Siihen sit tietty kaikki oikeet kulut vielä päälle. Luulen että meitä duunariperheiden lapsia on muitakin jotka tykkäis ajaa ja kaikki helpotukset harrastetasolla (muut luokat kun A) lisäis osallistumishalua. Sitäkään mä en ymmärrä että miks MXJ:n sarja on niin pirun pitkä, alle 18-vuotiaalle on mahdotonta ajaa joku kahdeksan kilpailun sarja ilman että vanhemmilla palaa rahaa aivan naurettavan paljon. Ja jos sieltä jätkät haluaa edetä ja pitää sen takia saada mahdollisimman paljon treeniä niin menköön ulkomaille treenaamaan, ei sieltä sarjasta kumminkaan löydy vastusta jos on ammattilaiseks rupeemassa. Noin 100% MXJ:n kuskeista ei kuitenkaan pääse ammatikseen ajamaan.
Tietty sekin ois jo mukava että olis B sakki millä olis kaks erää jos jengiä on yli 50kuskia tms., pääsis vähän ajelemaan. Itellä nyt oli vammoja eikä ajokuntokaan riittäny ja aika-ajossa särjin vehkeet pariin otteeseen yli-yrittäessä mutta voisin kuvitella että kavereille jotka ajo yhtä huonosti aika-ajossa se ois ihan mukavaa että pääsis kaks erää ajamaan. Kaikkia kun ei kiinnosta treenata ja toisilla ei oo edes mahdollisuutta siihen, mutta kyllä sitä silti rahansa kantais kisoihin ihan mielellään jos kisaamaan pääsis samantasosten kaverien kanssa.
Mä oon kyllä Kustin kanssa lähes kaikesta samoilla linjoilla mitä motocross keskusteluja lukenu fb:ssä ja Manninen Bros.ille kyllä hatunnosto sitä mitä on suomicrossille tehneet ja kaikesta mitä ovat yrittäneet tehdä. Radat on mun mielestä kumminkin keskimäärin parantuneet huomattavasti tässä parin viime vuoden aikana ja se on sellanen asia mitä ihan vaan harrastajakin arvostaa. Täs meikäläisen kolmiolääkkeiden vaikutuksen alasena kirjotettuja mietteitä, aikaa kirjotella kun potee himassa välilevynpullistumaa.