Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: 4T vs. 2T

25.4.2012 19:49

PJK kirjoitti:Pitäisikö sinun taistella "smokereiden" puolesta vaikka jossain vintage puolella?
Täälähän ne parhaat taistelut näköjään käydään :)
Oretna kirjoitti:Suorasuihkutteisissakin ongelmana on kait tuo huuhtelu. Hidaskäyntisissä pystytään hallitsemaan, joten toimii hyvin. Nopeakäyntisissä ja moottoreissa joissa kuormitus vaihtelee suuresti, huuhtelun optimointi on enemmän kompromissien kompromissi, vaikka kyseessä olisikin atommipommihuuhtelu.
Valitettavasti tämä ei tainnu vastata mun kysymykseen. Vai miten se epätäydellinen huuhtelu kuluttaa bensiiniä? Onhan se totta, että jos ilmaa liikkuu väärään paikkaan, se on turhaa työtä, mutta mites edelleen ne nelarin kitkat siihen verrattuna?
jo kirjoitti:Nii ja kuka muka haluaa ajaa 2-tahti pyörällä kadulla nykypäivänä piikkiajan jälkeen. Hieno mennä sitten käymään jossain ku aina sama paskan käry seuraa perässä.
Ei varmaan kovin moni, näillä nykyisillä pyörillä. Mutta vastaus pulmaan tulikin jo weetolta.
Elämäntavoistahan se tuoksu kertoo. Tupakoitsijoillakin on ominaishajunsa.
Ja en ymmärrä mitenkä voit tulla puhumaan että mikä nyt sitten olisi hyvä motocrossiin kun näyttää viestisi olevan mopopalstan puolelta
Mopopalstalta tulee perusteltua faktaa. Ja on mulla crossipuoleltakin vähän kokemusta.
Pyöriin saadan 4t tekniikalla enemmän tehoa mitä edes AMA:n kaverit pystyvät käyttämään, onkohan parhaita penkkituloksia 64hp mitä olen nähnyt ja kaikenlisäksi käyrä on tasainen ja testeissä olivat ihmetelleet kun oli rauhallisempi ajaa kuin vakio.
Mitä jos savuttajasta puhallettaisiinkin samallainen käyrä pihalle? Valitsisiko kisakuski kevyemmän vai painavemman ratkaisun? Entäs hyrrävoimat?
ruisku pelin voit sitten vaikka itse rakentaa ja pääset näyttämään maailmalle kuinka sieltä mutkasta sitten lähdetään.
JAA! Sponssaatko mulle kyseisen projektin? Hoidatko samalla rahotuksen mun normaalielämään kun en kerkeä käymään töissä? Kai sulla rahaa on kun pyöriäkin löytyy useampia... Toinen juttu on se, että tässä alkaa olee ikää siihen (vauhtiin)nähden jos pitäs vielä maailmalle tähdätä.

Re: 4T vs. 2T

25.4.2012 21:50

Haluaisin tietää, et onko kukaan täällä päässyt crossia vetämään 2tahdilla, josta olisi tehty laajasti vääntävä ja pitävä? Itse en ole törmännyt oikeen vielä, kaikki vähän meinaa sutata ja pitää olla todella tarkka kaasun kanssa. Ja tästä päästäänkin nelarin hyvään puoleen eli kevyempiä ja tasaisempia nopeita kierrosaikoja.. ja sehän on se juttu, ei se huudattaminen ja näyttävän näköinen meno. Ja niillä hyrrävoimilla on omat hyvät puolensakkin, ne vakavoittaa pyörää menosuuntaan esim patikossa. Hyrrävoimista taas päästään siihen, että ajotyylinhän pitää olla erilainen kuin 2tahdilla. Ajatellen enemmän rullaavasti, ylläpitäen sitä energiaa. Ei niinkään agressiivisesti kaasulla, jarrua, jyrkkä käännös ja urkua. Tässä jotain asioita, joita tuli vaan mieleen.

Re: 4T vs. 2T

26.4.2012 11:04

Onkos rossipoika päässyt ajamaan modernia nelitahtista crossipyörää? Kyllähän asian on juuri niin kuin bream kirjoittaa. Siinä 2t:llä aika matka kirittävänä, eikä se välin umpeen kiriminen edes riitä. Jotain 2t:n tarvitsisi tehdä selvästi paremmin, että laajempi kiinnostus siihen palaisi.

Vähän koitin haeskella tietoa aiheesta ja jotain löytyikin. Summa summarum: 2t moottoreita on kehitetty ja tutkittu ihan kohtalaisesti isojenkin pajojen toimesta. Muutamassa lähteessä mainitaan, että tietyillä ratkaisuilla päästäisiin jopa hieman pienempiin kulutuslukemiin mitä parhailla nelitahtisilla, mutta konstruktiot, ikävä kyllä, monimutkaistuvat sen verran, että luotettavuus jää heikoksi ja rakenteista tulee kalliita. Toisin sanoen, nelitahtisiin panostaminen on halvempaa ja tulokset parempia. Näin siis yleisesti ajoneuvomoottoreissa.

Re: 4T vs. 2T

26.4.2012 17:12

Bream kirjoitti:Haluaisin tietää, et onko kukaan täällä päässyt crossia vetämään 2tahdilla, josta olisi tehty laajasti vääntävä ja pitävä? Itse en ole törmännyt oikeen vielä, kaikki vähän meinaa sutata ja pitää olla todella tarkka kaasun kanssa. Ja tästä päästäänkin nelarin hyvään puoleen eli kevyempiä ja tasaisempia nopeita kierrosaikoja.. ja sehän on se juttu, ei se huudattaminen ja näyttävän näköinen meno. Ja niillä hyrrävoimilla on omat hyvät puolensakkin, ne vakavoittaa pyörää menosuuntaan esim patikossa. Hyrrävoimista taas päästään siihen, että ajotyylinhän pitää olla erilainen kuin 2tahdilla. Ajatellen enemmän rullaavasti, ylläpitäen sitä energiaa. Ei niinkään agressiivisesti kaasulla, jarrua, jyrkkä käännös ja urkua. Tässä jotain asioita, joita tuli vaan mieleen.

Jep. Ei olla vielä taidettu tehdä semmosta kakstahtista, mikä olis suunniteltu oikeesti tasaseen menoon. Ja sellasella ne erät voitetaan. Varmasti monet kuljettajat kokis kakstahtisen miellyttävämmältä jos niihin lyötäs kunnollisella hitausmomentilla olevat vauhtikset. Siinähän tulis niitä hyrrävoimiakin! Osasyytä vierittäisin kyllä tän päivän ihmisten lihaskunnon harteille. Harva sitä jaksaa koko erää enää puolikastakaan puikottaa.
Oretna kirjoitti:Onkos rossipoika päässyt ajamaan modernia nelitahtista crossipyörää?
Täytyy myöntää, että yhtään ruiskuohjattua nelitahtista mulla ei oo ollu. Muuten kyllä. Ja myönnän senkin, että tän päivän nelarit voi olla useimmissa käsissä nopeampia kuin savuttajat. Mutta sen mä sanon, että kakstahtipuolella (ja kyllä nelarimaailmassakin) on vielä monta asiaa, mitkä vois olla paremmin.
Muutamassa lähteessä mainitaan
Mainitsisitko ne lähteet täälä foorumilla?
Toisin sanoen, nelitahtisiin panostaminen on halvempaa ja tulokset parempia. Näin siis yleisesti ajoneuvomoottoreissa.
Näin siis silloin kun ei panosteta TARPEEKSI ISOLLA RAHALLA ja vaivalla?

Re: 4T vs. 2T

26.4.2012 21:29

rossipoika kirjoitti:Jep. Ei olla vielä taidettu tehdä semmosta kakstahtista, mikä olis suunniteltu oikeesti tasaseen menoon. Ja sellasella ne erät voitetaan. Varmasti monet kuljettajat kokis kakstahtisen miellyttävämmältä jos niihin lyötäs kunnollisella hitausmomentilla olevat vauhtikset. Siinähän tulis niitä hyrrävoimiakin! Osasyytä vierittäisin kyllä tän päivän ihmisten lihaskunnon harteille. Harva sitä jaksaa koko erää enää puolikastakaan puikottaa.


Oletko mahtanut pohtia minkä vuoksi ei ole kaksitahtisesta saatu samalla tavalla vetävää masinaa tehtyä? Olisiko juuri tuo raaka energian tuottaminen jokaisella kierrolla? Ongelman tuo juuri kaksitahtisen raaka tapa tuottaa energiaa. Osa jää täysin käyttämättä liian äkkinäisyyden vuoksi.

Ja lihaskuntoa on ehkä turha syyttää. Ne jotka ajaa tosissaan, treenaa tosissaan. Ja huipulla, fysiikka on korkeintaan koventunut kehittyneempien treeniohjelmien ja paremman ihmisen fysiologian tuntemuksen vuoksi viime vuosikymmeninä. Kova kuntoinen kaveri, jaksaa vetää rauhallisemmalla helpommalla vehkeellä nyt vain kovempaa pitempään menettämättä vauhtiaan ja tekemättä virheitä. Cairoli on ehkä hyvä esimerkki tästä, kaveri ajaa täyden moton ja lopussa vielä voi iskee kirivaihteen päälle.. tätä ei tehdä huonolla peruskunnolla.

Re: 4T vs. 2T

26.4.2012 22:10

rossipoika kirjoitti: Mainitsisitko ne lähteet täälä foorumilla?

Etti ite

rossipoika kirjoitti:Näin siis silloin kun ei panosteta TARPEEKSI ISOLLA RAHALLA ja vaivalla?

Mikset itse pistä firmaa pystyyn ja ala kehittää huippuunsa tuunattua 2t moottoria? Tuloksethan pitäis sanojesi mukaan olla varmoja, et riskiä ei pitäis olla. Rahaahan noin hyviin projekteihin saa vaikka kuinka ja paljon.

Re: 4T vs. 2T

26.4.2012 23:27

Tota tais joku just ehdottaa aikasemmin vai oliko joku muu kakstahti kiihkoilija kyseessä, en tiedä. Tää on kyllä viihdyttävää seurattavaa...

Re: 4T vs. 2T

27.4.2012 8:07

jo kirjoitti:Nii ja kuka muka haluaa ajaa 2-tahti pyörällä kadulla nykypäivänä piikkiajan jälkeen. Hieno mennä sitten käymään jossain ku aina sama paskan käry seuraa perässä.


Ei tuo omalla kohdalla ollut mitkään vaikea valinta. 2-tahdeilla kymmenisen vuotta ajanut, miksi siirtyä omasta mielestä huonompaan? On se vaan tuo 300 niin lepposa peli viijä kadullakin, pitää enskat alla niin pääsee samantien metsän puolelle rymyämään jos siltä tuntuu.

Eihän se nyt sentään mikään paskan käry ole kuin mitä mahtavin tuoksu joka omaan nenään on eksynyt. Eikai sitä tartte muita mennä haistelemaan jos 2-tahtisilla sattuuvat ajamaan? Tuskin nekään netissä valittelee jos satut pierun päästämään joka nyt vahingossa sattuu haisemaan liikaa.

Re: 4T vs. 2T

27.4.2012 10:36

Kyllähän se lompakon köyhyys aluksi pakotti piikin jälkeen jatkamaan kakstahti linjaa, myynnissä kun sattui olemaan kolmesatanen 2t joka oli kilpailevia nelareita kolmisen vuotta uudempi ja vielä pari tonnia halvempi. Mutta siinä vaiheessa kun enskaaminen alkoi tosissaan kiinnostamaan ja harrastuksen aloitin, kävi mielessä monta kertaa että tulipahan valittua paras mahdollinen pyörä harjoitteluun. Tälläkin hetkellä ajan sekä kadulla että radalla(enimmäkseen), ja mihinkään muuhun kuin samanlaiseen en tätä vaihtais.

Siitä paskan kärystä voi olla montaa mieltä, kaikki moottoripyörät jättää vaatteisiin oman hajunsa jos ulkopuolisilta kysytään.

Re: 4T vs. 2T

27.4.2012 13:22

Pakokaasun tuoksu/haju ei varmaan suurin tekijä tässä keskustelussa.. mut oma suosikki on ylivoimaisesti metanoli+risiini.. neljällä tahdilla. Ei pääse bensakoneet samalle tasolle. ;)

Re: 4T vs. 2T

27.4.2012 15:20

Velipoika sai eilen oman 2006 Honda CR 125 tuunausprojektin kaikilla Prosarin herkuilla ym. valmiiksi ja kävin äsken kokeilemassa sitä tossa pihatiellä...sanotaanko näin, että taitaa olla eka kerta kun Sepi jää meikäläiselle kakkoseksi sarjacrosseissa vuoden 2000 jälkeen :lol:

Re: 4T vs. 2T

27.4.2012 15:27

Miks pitää kinastella paremmuudessa? Molemmilla hyviä puolia, ostakaa vaikka molemmat. Vanhemmat pyörät kun ostaa niin säästää perkeleesti, verrattuna uuteen, no laitella juotuu, mutta mielestäni se motocrossiin kuuluukin. :roll:

Re: 4T vs. 2T

27.4.2012 16:29

EDU96E kirjoitti:Miks pitää kinastella paremmuudessa? Molemmilla hyviä puolia, ostakaa vaikka molemmat. Vanhemmat pyörät kun ostaa niin säästää perkeleesti, verrattuna uuteen, no laitella juotuu, mutta mielestäni se motocrossiin kuuluukin. :roll:
Juu näillä varaosa hinnoilla tosiaankin säästää kun ostaa jonkun romun mihin pitää käytännössä vaihtaa kaikki ennen kuin pääsee kunnolla ajaa... :lol:

Re: 4T vs. 2T

27.4.2012 16:44

Bream kirjoitti:Oletko mahtanut pohtia minkä vuoksi ei ole kaksitahtisesta saatu samalla tavalla vetävää masinaa tehtyä? Olisiko juuri tuo raaka energian tuottaminen jokaisella kierrolla? Ongelman tuo juuri kaksitahtisen raaka tapa tuottaa energiaa. Osa jää täysin käyttämättä liian äkkinäisyyden vuoksi.
Tätähän olis nimen omaa helppo pehmentää niillä ruiskun säädöillä yms. Miksikäs se tekee energiasta "raakaa" jos sitä tulee joka kierroksella?
Ja lihaskuntoa on ehkä turha syyttää. Ne jotka ajaa tosissaan, treenaa tosissaan. Ja huipulla, fysiikka on korkeintaan koventunut kehittyneempien treeniohjelmien ja paremman ihmisen fysiologian tuntemuksen vuoksi viime vuosikymmeninä. Kova kuntoinen kaveri, jaksaa vetää rauhallisemmalla helpommalla vehkeellä nyt vain kovempaa pitempään menettämättä vauhtiaan ja tekemättä virheitä. Cairoli on ehkä hyvä esimerkki tästä, kaveri ajaa täyden moton ja lopussa vielä voi iskee kirivaihteen päälle.. tätä ei tehdä huonolla peruskunnolla.
En tarkottanu mitään "juoksu"kuntoa, vaan ihan oikeeta RAAKAA voimaa. Jos verrataan nykypäivän kuskeja jonnekin 80- 90-luvun taitteen tekijöihin niin aika pulkannarujahan nuo on. 2-tahtisen agressiivinen ajotyyli vaatii kuskilta maksimivoimaa. Ja sillon pitää olla oikeesti fysiikka kunnossa jos sitä maksimivoimaa lähtee koko erän ajan. Näiden nykyjamppojen vartalo ei oo kaikista paras savuttajan viemiseen.
Oretna kirjoitti:Etti ite
Voiskohan tän tulkita niin ettei kyseisiä lähteitä ole edes olemassa...?
Rahaahan noin hyviin projekteihin saa vaikka kuinka ja paljon.
Eipä tahdo saada. Mainosmiehet on tehny niin hyvää työtä nelarien myymiseksi, että ei saa. Vai sultako sitä saa?
OA243 kirjoitti:Tää on kyllä viihdyttävää seurattavaa...
Ja viihdyttävää tänne on jotain möläytelläkin :) Olisin kyllä odottanut nelarimiehien tarttuvan muutamaan täkyyn suoraan tarjottimella, mutta ei... harmi. Ei päästä kunnolla kinastelemaan :D
EDU96E kirjoitti:Miks pitää kinastella paremmuudessa? Molemmilla hyviä puolia, ostakaa vaikka molemmat. Vanhemmat pyörät kun ostaa niin säästää perkeleesti, verrattuna uuteen, no laitella juotuu, mutta mielestäni se motocrossiin kuuluukin. :roll:
Eihän tää mitään kinastelua ole. "Sivistynyttä" väittelyä sanosin :roll: Ja jos oikeesti on tarkotus ajaa ehjällä pyörällä, niin vanhan ostaminen ei välttämättä tuu kovin halvaks. Äkkiä saa menemään pari kiloo tuohta, että pelistä saa tikissä olevan.

Re: 4T vs. 2T

27.4.2012 17:27

Maksimivoimaa joopa joo tarkoittaa kyllä paljonko saadan maksimi tehoa ulos. Maksimivoimalla luodaan pohja kestovoimalle josta homma on oikeasti kiinni niin ennen kun nyt. Nykyään tiedetään asiat paremmin ja motocrossissa yritetään jopa välttää ylimääräistä lihasmassaa.