Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: iskarien säätäminen

26.6.2011 10:52

Nonni tulihan se vastaus viimeinkin... kiitokset

Re: iskarien säätäminen

16.7.2011 0:00

Voi olla et tästä on jo tietoo aijemmilla sivuilla mutta pahoittelut koska silti kysyn :D Eli jousituksen/iskareiden säätö tuntuu tosi hankalalta ja vaivalloiselta... Tai siis ei se säätö vaan se että tietää miten säätää ja mitä. Mulla on kotarin 250sx-f 2011 vuosimallii ja siinäki on kaikennäköstä low-ja highspeedii...Eli onko jotain hyvää tapaa opetella noita iskareita esim. jotai kirjaa, sääntöö ym... Vai onko se vaa nii ko moni sanoo et pitää vaa kokeilla? Siinä taas ei oo järkee jos ei tiiä niistä jutuista paljo mitää...

Re: iskarien säätäminen

16.7.2011 1:42

Jos lontoo taipuu ni tuossa ja tuolla sivustolla on hyvästi tietoa asiasta: http://www.thumpertalk.com/forum/showth ... p?t=872278

Re: iskarien säätäminen

28.7.2011 2:19

Sellanen ongelma että kun päässään kovempiin vauhteihin (n.75km/h) alkaa keula "woblaamaan" eli tekeen sivuttais liikettä melko pahasti. Niin mitähän kannattais keulasta alkaa säätään estääkseen tämän, vai voiko ylipäätänsä asialle tehdä paljoa? :roll:

Re: iskarien säätäminen

28.7.2011 10:09

Yksi sellainen mitä olen kokeneempien näyttänyt käyttävän on ohjauslaakerin kiristäminen sellaiseksi että ohjaus ei ole liian kevyt ja herkkä. Eli tuota kun pikkusen kiristää niin saa luotua köyhänmiehen ohjausiskarin.

Mutta kuten sanottua, olen nähnyt näin tehtävän, itse en ole tuota kokeillut enkä siten myöskäänosaa sanoa onko tuosta oikeasti apua tai hyötyä.

Re: iskarien säätäminen

29.7.2011 3:37

Kannattaa kokeilla tuota edellämainittua. Tai no itsellä sen verran kokemusta kun tuon käytännössä tuliterän pyörän sain alle niin ohjauslaakerit olivat TODELLA herkät, ei mitään vastusta. Pari kertaa kävin ajamassa ja ihmettelin että jumalauta eihän tällä uskalla ajaa kun suorilla lyö tanko stopparilta stopparille ja iskareitten kliksuja säätämällä ei saanut kuin pieniä parannuksia aikaan. Kiristin sitten hieman ohjausakselia niin ero kuin yöllä ja päivällä. Nyt pelaa.

Re: iskarien säätäminen

29.7.2011 16:29

Meillä on pidetty ohjainlaakerit aina lähestulkoon niin tiukalla kuin vaan saa. Ei mielestäni vaikeuta millään tapaa mutka-ajoa ja säästää ainakin voimia sitten suorilla ja kulkee muutenkin vakaammin. Eikös ohjearvo ole ettei tanko saa kääntyä omalla painollaan kun etupää on ilmassa esim. pukilla.

Re: iskarien säätäminen

29.7.2011 20:21

on muuten pirun outo tuo ohjausiskari aluksi. tuntu melkeen vanhalta polkupyörältä jossa tanko "lukittui" keskelle. :D

Re: iskarien säätäminen

29.7.2011 22:51

Vaikeaki homma kiristää tuota ohjausiskaria? vai tosta tango alapuolel olevasta isosta "mutterista" mikä lie :D

Re: iskarien säätäminen

29.7.2011 23:06

Vaikeus on siinä että ohjausakseliin tulee kaksi mutteria, toinen ylemmän t-kappaleen päällä ja toinen alla. Kun alempi on kiristetty ja lyöt siihen t-kappaleen päälle ja kiristät ylemmän mutterin, kiristyy laakeri lisää. Siinä joutuu siis ehkä vähän kikkailemaan noiden kahden välillä.

Itse tykkään pitää ohjauslaakerin aika kireällä niin ettei ohjaus heilu ihan holtittomasti.

Re: iskarien säätäminen

30.7.2011 0:12

Tuli hankittua krossipyörä pitkän tauon jälkeen ja tarvisin hieman neuvoa oikean takajousen valintaan. Mistä löytyisi suht oikeaa infoa antava jousilaskuri tai osaako joku neuvoa suoraan sopivan jousen minun painoiselle kuskille?
Pyörä on KTM 250 SX-F -08 ja kuski painaa noin 80kg ilman ajovarusteita. Vakio takajousella takapainauma kuskin kanssa on 13 cm ja tuohon lukemaan on jo pitänyt laittaa esijännitystä reilusti liikaa (melkein kaikki).

Mistä saisi järkevään hintaan hankittua jousen tai löytyykö joltain nurkista ylimääräinen sopiva jousi?

Re: iskarien säätäminen

30.7.2011 18:54

wolvie kirjoitti:Yksi sellainen mitä olen kokeneempien näyttänyt käyttävän on ohjauslaakerin kiristäminen sellaiseksi että ohjaus ei ole liian kevyt ja herkkä. Eli tuota kun pikkusen kiristää niin saa luotua köyhänmiehen ohjausiskarin.

Mutta kuten sanottua, olen nähnyt näin tehtävän, itse en ole tuota kokeillut enkä siten myöskäänosaa sanoa onko tuosta oikeasti apua tai hyötyä.

ilmeisesti nykypyörissä on niin "nopea" ohjausgeometria että tuommoinen kikkailu on tarpeen. ,en muista että "2-tahtiaikoina" kukaan olisi ongelmaan törmännyt; jotkut endurokuskit käyttivät sitä ruotsalaisvalmisteista ohjausiskaria, crossikisoissa ei juuri kukaan.

Re: iskarien säätäminen

16.8.2011 20:21

#44 kirjoitti:Tuli hankittua krossipyörä pitkän tauon jälkeen ja tarvisin hieman neuvoa oikean takajousen valintaan. Mistä löytyisi suht oikeaa infoa antava jousilaskuri tai osaako joku neuvoa suoraan sopivan jousen minun painoiselle kuskille?
Pyörä on KTM 250 SX-F -08 ja kuski painaa noin 80kg ilman ajovarusteita. Vakio takajousella takapainauma kuskin kanssa on 13 cm ja tuohon lukemaan on jo pitänyt laittaa esijännitystä reilusti liikaa (melkein kaikki).

Mistä saisi järkevään hintaan hankittua jousen tai löytyykö joltain nurkista ylimääräinen sopiva jousi?



Onkse nykynen jousi toiminu ajos paremmin ku on kiristäny esijännityst? Jos on nii osta hiuka jäykempi jousi nii sitä ei tarvi nii piukkaa pistää et hävii alkuherkkyys...
Jousii saa sit ainaki ktm:än varaosakauppiailt ja jotku käytetyt jouset voi olla hiuka kualeentuneit

Re: iskarien säätäminen

16.8.2011 23:31

#44 kirjoitti:Mistä saisi järkevään hintaan hankittua jousen tai löytyykö joltain nurkista ylimääräinen sopiva jousi?


Multa saattaisi löytyä vielä tallista yhden pykälän normaalia jäykempi takajousi. Pitääpä tutkia tallia kun käväsen siellä seuraavan kerran.

Löytyis muuten myös 2011 mallin piikkiin ostetut kevyemmät jouset. Edessä pykälän normia kevyempi ja takana kaksi pykälää kevyempi. Näitä on pari settiä ylimääräisenä, eli yhteyttä vaan jos on tarvetta noille.

Re: iskarien säätäminen

22.8.2011 22:45

Sanokaas nopsaa et millasta öljyä etupumppuihin pitäs laittaa? 2.5w/5w/7.5w/10w/15w