Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
12.10.2009 2:42
ONkos tuommonen -07 yamaha yz250f sittte kannattava ostos jos on huollettu yms.?
Onko siinä mahollisesti jotain pahoja "tyyppivikoja"?
12.10.2009 8:46
Ace] kirjoitti:ONkos tuommonen -07 yamaha yz250f sittte kannattava ostos jos on huollettu yms.?
Onko siinä mahollisesti jotain pahoja "tyyppivikoja"?
jos vaan huollettu asianmukaisesti nii minun mielestä paras ja luotettavin pikkunelari
12.10.2009 18:45
No niin elikkä nyt olis aika laittaa rossi. Mitäs mieltä ootte tuosta ktm sx 200? Ei oo tullu ajettuu muutaku noilla 110cc-150cc kiinanpommeilla mitkä levis käsiin, toki noihan on nelareita ja sitä ei voi verrata ktm. Millanen toi on ajaa ja onko paljon repivämpi ku piikki, mutta piikkiä en laita, se on joko 200cc tai 250cc 2T
12.10.2009 19:29
Hyvän tuntunen toi 200cc on ajaa ja helpompi, kuin piikki. Vaihteisto noissa on kai vähän herkemmin lopussa ainakin enska käytössä, mutta eikai sekään nyt mikään ns. heikko lenkki ole.
12.10.2009 20:23
Juspaa kirjoitti:Hyvän tuntunen toi 200cc on ajaa ja helpompi, kuin piikki. Vaihteisto noissa on kai vähän herkemmin lopussa ainakin enska käytössä, mutta eikai sekään nyt mikään ns. heikko lenkki ole.
vähän oisin kuulluu juttuu, että varsiinkin muutaman vuoden (00-05?) vanhemmissa voi olla todellakin se heikko lenkki, koska sama aski on kun piikissä. Kannattanee kysästä lisää jostain...
12.10.2009 23:56
Nyt on valinnan paikka. Olen suhteellisen aloittelija crossissa/enskassa ja uuden pyörän osto on edessä. Ajokokemusta ei ole aktiivista aijemmin (mitä nyt kavereitten parilla crossilla ajanu hiekkateitä) ennen nykyisen kotarin ostoa. No tässä 2kk ollaan 2-3krt viikossa käyty ajamassa (2/3 crossia 1/3 enskaa) ja tunteja on tullu mittariin maastoajosta reippaasti. Perusasiat on opittu (kiitos hyvän opettajan).
Valinta olisi 250cc 2t / 450cc 4t / 530cc 4t väliltä, malli siis ktm exc / yamaha wr. Nelipuokilla oon ajanu n. varttitunnin ja oli kyllä letkee ajettava verrattuna piikkiin (ei tarvinnu kytkintä keulan keventämiseen tiukassa paikassa eikä vaihteita rullailla läheskää ni paljoa) eikä tarvinnu kytkintä jyystää jos veto ei ole päällä.
Uutena jos ostan niin ostan 530, mutta opiskelijabudjetti ei vain tykkää ihan älyttömästi tuosta suolaisesta 12K hinnasta (joutuu vähän lainaa ottamaan, mutta kun on säännölliset - samalla pienet - tulot niin ei tule olemaan ongelma). Mutta sitten rupesin katselemaan muunkin kokosia kotareita, puolikasta 2t saa sen verta halvalla että teki mieli käydä jo katsomassa paria kohdetta samoin 450cc 4t löytyy sopuhintaan yamahan puolelta.
En sillä että piikki tuntuisi lussulta mun käsissä vaan sitä että ikää tulee täyteen ihan just ja kun kadulla tulee ajettua @ supermotoilla niin eipä kehtaa enää piikillä ajella.
Lompakko antais eniten periksi ktm exc 250cc 2t ja yamaha wr 450cc. Kertokaas hieman tuosta puolikkaasta 2t kun itse en ole koskaa päässy testaamaan miten käyttäytyy ja mitenkä vääntää kun sitä vääntöä tarvittas hieman piikkiä enemmän ihan pelkän ajomukavuuden kannaltakin. Ja eikös ne isot nelkut ole hieman raskaampiakin ajaa, itse en kyllä huomannut siinä riemun keskellä 450cc ajaessa eroja väsymyksestä.
250cc kotarin nelkku olis kyllä näppärä mutta en tiiä kehtaako sillä enää kadulla ajella ku eipä siinä hirveitä tehoeroja piikin kans ole.
13.10.2009 0:37
En sillä että piikki tuntuisi lussulta mun käsissä vaan sitä että ikää tulee täyteen ihan just ja kun kadulla tulee ajettua @ supermotoilla niin eipä kehtaa enää piikillä ajella.
250cc kotarin nelkku olis kyllä näppärä mutta en tiiä kehtaako sillä enää kadulla ajella ku eipä siinä hirveitä tehoeroja piikin kans ole.
Pakko kysyä, että mikä siitä tekee noloa vaikka ajelisi täysikäisenä piikillä tai sen tehoisella vehkeellä? Ajamiseenhan sullakin pyörä toivonmukaan tulee eikä nakkikiskalla leuhkimiseen tai kadulla perseilyyn? Kyllä sä voit vielä piikillä jatkaa, sillä oppii parhaiten ne vaihtamisetkin radalla. Mutta jos oikeasti olet vaihtamassa niin ihan omien mieltymysten mukaan joko 250 2t tai 450 4t. Jos pituutta ja painoa löytyy niin edellä mainitut voisi sopii sulle paremmin kuin 250 4t. Tuo 450 4t olisi paras vaihtoehto jos aiot kadullakin ajella. Käy koittamassa eri pyöriä niin eiköhän se oikea vaihtoehto selkene.
13.10.2009 0:41
Eli tiivistetysti: haluut kilpipelin, joka on kiva käsitellä maastossa, vääntää alhaalta asti mehukkaasti ja palvelee hyvin myös kadulla?
Ootko edes harkinnu Shercon pikkunelaria? Ajomukavuus tiellä ihan toista luokka kuin missään kotarissa, pikkunelareista paras alavääntö ja selkeesti lineaarisin kaasu, ei ikinä tarvii säätää mitään ja laadukkaimmat/parhaimmat osat, todella kevyt ajettava ja kaikki erittäin täsmällistä. Eikä ole mikään konkurssikypsä VOR vaan maailman eniten myyty trialeissa ja 6000 pyörää vuodessa tuottava tehdas, maahantuoja loistava tyyppi jne. Mulla on nyt 2700km kokemusta kyseisestä laitteesta ja parempaa pyörää ei vois olla. Itse tulee nykysin valittua lähinnä niitä ajopaikkoja mitkä on 20km säteellä, koska niihin voi mennä ajamalla - ei kerkiä vielä tylsistyä matkalla ja matka muuten menee ihan mukavasti.
13.10.2009 1:55
Enso kirjoitti: Mutta jos oikeasti olet vaihtamassa niin ihan omien mieltymysten mukaan joko 250 2t tai 450 4t. Jos pituutta ja painoa löytyy niin edellä mainitut voisi sopii sulle paremmin kuin 250 4t. Tuo 450 4t olisi paras vaihtoehto jos aiot kadullakin ajella. Käy koittamassa eri pyöriä niin eiköhän se oikea vaihtoehto selkene.
Pituutta löytyy 190cm ja painoakin kaikki kamat päällä lähes 100kg. Taidan hyvästellä sen 250cc nelarin heti kättelyssä. Mites tuo 530? Kaverin mukaan olis mukavempi ajella kun 450 näin harrastekäytössä ja kadulla mielummin ajelisin 530 nimenomaan sen tehokäyrän vuoksi (tasasempi sekä vääntöä), painoeroahan noilla ei ole ja vain nimenomaan tuo tehokäyrä erona?
Vähän huono käydä missään testaamassa, tuskin mistään koeajoja saa. Se 250cc 2t olis kiva kyllä testata jossain radalla, miten käyttäytyy.. Pitkää matkaa en missään tapauksessa pyörällä aja joten periaatteessa se voisi jopa olla vajaatahtinen (auto on niille pitkille reissuille). Lähinnä siksi tuo 250cc kiinnostaa kun nettimoton puolella eräs herra on kaupitellut 1400km ajettua valkokilpistä 07 kotariaan aika kauan, pyytää 5000€...
Ja ajamiseen se pyörä tulisi eikä leuhkimiseen. Mutta haluaisin siis pyörän jota käytän kadulla että metsässä molempien vanteiden kera. Sen verran vaan sanon että ensi kesänä en enää piikillä aja kadulla. Ja merkki tulisi olemaan Yamaha tai KTM.
13.10.2009 5:28
Tillolassa KTM / Husaberg koeajopäivä 21.10.2009 klo 14-18. Ei tosin lue yhtään että mitä kaikkia pyöriä on testattavana mutta ei ole vantaalta järin pitkä matka.
13.10.2009 13:44
Mahtaakohan 450 nelari olla vähän liian iso mulle kun aattelin että jos ton kotkan vaihtas rossi pyörää ni kannattaskohan se olla sit 250 vai 450? En oo muute ajellu mitää rossia mitä nyt vähän metässä rämpiny ja tuolla pienellä montulla vähän köyriny.
13.10.2009 14:31
Ace] kirjoitti:Mahtaakohan 450 nelari olla vähän liian iso mulle kun aattelin että jos ton kotkan vaihtas rossi pyörää ni kannattaskohan se olla sit 250 vai 450? En oo muute ajellu mitää rossia mitä nyt vähän metässä rämpiny ja tuolla pienellä montulla vähän köyriny.
vähän riippuu pyörästä toi 450,enskana ei niin paha kun crossina.Jos metsässä ajelet koita vältellä crossipyöriä ja etsiä vaikka 400cc
13.10.2009 17:11
Ajattelin ihan rossiradalle suunnistaa mutta sillon tässä kotimetsässä kun ei radalle pääse eli eiköhän mulle käy hyvin vaikka tuommonen 07-08 YZ250f?
13.10.2009 22:19
Joo elikkäs tekeekö noilla 2004 vuojen 450 Jammuilla mitään?? onko niissä ns. tyyppivikoja jnejne?
13.10.2009 23:40
Ei omakohtasta kokemusta mut parilla kaverilla toiminu iha hyvin, onhan se YAMAHA