Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
30.5.2013 13:03
Kyllä melko rauhallista mökkiajoa kestää piikkisen mäntä aika helposti sen 80-90h. Ja puolikkaalla tietysti vielä pitempään.
31.5.2013 8:21
voi kyllä ajaakkin mutta en varmaan itse venyttäisi niin pitkälle piikissä. itse ajan radalla ja vaihdan 35h välein. tuokin kyllä riippuu ihan ajotyylistä
31.5.2013 14:05
Rata-ajohan on täysin eri juttu. Siellähän mennään, ainakin pitäisi mennä, lähestulkoon koko ajan kierrokset tapissa, joten se syö pyörää ihan eri tavalla.
4.6.2013 14:38
Ei ihan liity asiaan, mutta en lyöytänyt parempaakaan topiccia joten;
Miten lienee käytäntö, kun ostetaan käytetty crossipyörä yksityiseltä ja sitten pyörä menee uudella käyttäjällä rikki " heti ensiajelulla" , kuka maksaa viulut tällaisessa tapauksessa. Ei omalle kohdalle sattunut, mutta kuulin tuttavapiirissä tällaisesta tapauksesta.
Käsittääkseni pyörä oli toimiva sen myytäessä ja ostaja sen luonnollisesti koeajoikin ennen ostopäätöstään.
Itselläkin ensimmäinen pyörä leipo kiinni melkein ensiajojen jälkeen, mutta eipä myyjä mitään takuuta pyörälle luvannutkaan, kuten ei tuossa tuttavan tapauksessakaan. Eiköhän näissä ole käytäntö, että takuu loppuu, kun pyörä lähtee talutetaan entisen omistajan pihasta ulos...?
Niin toi pyörä on 2000-luvun alkupuolen tuotoksia eikä kokonaistunneista tietoa. Pyörä oli täysin toimiva entisellä omistajalla sekä myynti-ilmoituksen mukainen.
4.6.2013 15:03
Ei noissa ostaja oikeen mitään mahda, yksityiskauppa on aina riski.
7.6.2013 9:05
Riippuu täysin myyjästä. Mulla on ainakin hyvät kokemukset vastaavista tilanteista. Aina on myyjä tullut vastaan kuluissa. Itse teen aivan saman kaikissa myymissäni tavaroissa. Toisaalta en kyllä ikinä myy mitään paskaa tai rikkinäistä.
7.6.2013 17:35
Aina pyörää ostaessa kannattaa sopia juuri mahdollisista komplikaatioista etukäteen, vaikkei tämä myyjän vastuuta yhtään muutakkaan.
Hyvänä esimerkkinä liikkeeseen tuli vikaselvitykseen juuri ostettu 2t kevari , johon edellinen omistaja oli juuri tehnyt yläkerta rempan. Hyvillä mielin uus omistaja ajeli n.20km kunnes sammu vehje eikä lähtenyt käyntiin. Noh ed.omistaja oli unohtanu laittaa nesteet koneeseen joten loput voittekin arvata. Myyjälle soiton tulos oli että voi voi... tällästä on elämä.
7.6.2013 17:49
Joo aina kannattaa tsekata/vaihtaa öljyt, jäähyt jne. kun on ostanut uuden pyörän. Jos myyjä kertoo tehdyistä rempoista, niihin ei kannata missään nimessä luottaa, kuin vain silloin, jos hänellä on tarjota kuitteja.
7.6.2013 22:08
Jep, kiitoksia kommenteista vaan!
Itsekin tuolla ko. pyörällä kerran ajanut viime kesänä eikä siinä mitään vikaa ollut, täysin se pelitti.
Pisti toi kaveri, jolta se pyörä ostettiin viestiä, että ostaja oli käyttänyt sitä liikkeessä arvioitavana ja olivat siellä todenneet, että edellisessä konerempassa
(teetätetty kaveriani edeltävän omistajan toimesta) oli vaihteistosta joku prikka tms. jäänyt laittamatta/laitettu väärin.
Tympeitä tilanteita niin myyjän kuin ostajan kannalta...
Tulee tästä väkisinkin mieleen tuo oma eka pyörä... 2000-luvun alkupuolen kampe, useita omistajia, kokonaistunneista ei tietoa, "kevyessä" harrastekäytössä ollut jne.. Ehkä nämä tällaiset kiertopalkinnot oloiset kamppeet pitäisi vaan raakasti käydä täysin läpi sillä edellisten omistajien laiminlyönnit huolloissa paskalla tuurilla kostautuu sitten juuri omalle kohdalle.
7.6.2013 23:12
yksityiseltä kun ostaa nii ostajahan sen remontin tottakai maksaa. eri asia jos on myyjä on valehdellut suu vaahdossa. sieltä kun voi kunnossa olevasta pyörästäkin tulla kiertokanki morjestaan.
omat pyörät on aina purettu täysin ennen metriäkään ajoa, poikkeuksena ollut muutama jossa matalat tunnit ja kone vielä varmasti tehtaan jäljiltä.
8.6.2013 9:08
Juupeli6 kirjoitti: Jos myyjä kertoo tehdyistä rempoista, niihin ei kannata missään nimessä luottaa, kuin vain silloin, jos hänellä on tarjota kuitteja.
Mutta tuolta löytyy sellaisia jolla on näyttää kuitteja, vaikka ei ole tehty mitään.
Niin kuin tässä esim. vaikka sellainen pyörä, öljyn vaihto n.500km välein. Niin ei sitä voi mitenkään todeta onko pitänyt kiinni vai ei, koska kuka vie liikkeeseen noin tiuhaan. Mutta tuolla on noita rehellisiäkin myyjiä
8.6.2013 9:13
Itse pidän omista pyöristä ainakin huoltokirjaa, jolla voi vähän yrittää todistaa, että öljyjä on vaihdettu yms. Esim. "5.6. Öljyt vaihdettu, suodattimia ei. 201h" Niinhän se kuitenkin menee, että joku voi myös väärentää tuollaisen kirjan...
Aikaisemmin oli puhetta siitä, kun myyjä oli unohtanut laittaa jäähynesteet koneeseen. Mielestäni tuolloin olisi myyjän korvattava uusi remppa, jos pyörä on myyty ajokuntoisena. Valitettavasti näissä pätee vain perävalotakuu.
13.6.2013 23:22
Itellä käyny mielessä jatkaa crossi harrastusta joten pyörää etsimässä..
Joko piikkinen tai kakspuolikas, pituus n.180 ja paino +/-90.
Nelari houkuttelisi muuten, mutta vaikka onkin pidemmät huoltovälit niin esim. venttiilien säätö on aika vittumaista hommaa, miten muuten eroaa kakstahtisesta?
Eli pyörää enskaan, välillä radalle ja muuhun pelleilyyn.
14.6.2013 17:35
Piikki ei välttämättä oikeen jaksa ysikytkilosta (+ varusteet) roikaletta viedä hirveen hyvin.
14.6.2013 21:07
Ei se venojen säätö kyl millään lailla vittumaista oo, aika nopee hommakin vielä. Kato vaikka tubesta, se on suhteellisen simppeli operaatio kun sen oppii. Piikki voi viedä vähän huonosti joo, mukavampi ois varmaan ajella millä vaan isommalla pelillä. Jos alkaa vauhtia tulla reilusti lisää niin ei se pikkunelarikaan miltään raketilta tunnu tolla massalla.