Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Suzuki RM

14.7.2013 13:59

Jopa täällä kannattaisi kysellä ennen laitteiden hankintaa "mielipidettä".
Osa porukasta kertoo ihan asiallisestikin asioiden laitaa.
No suitsa oli varmaankin halpa, luokkaa alle 500e?
Jos olisi kaikki kunnossa, niin mikä ettei vanhallakin harrasta. esim 87 ja vanhemmat pelit. :)

Re: Suzuki RM

15.7.2013 22:16

Terve!

Joskus vanhassa ketjussa oli tästä mun pyörän suutin touhuista juttua, mutta ei nyt vieläkään ole täysin ratkennut. Pyörä toimii ihan ok, ja radallakin tullut ajeltua. Joskin keskikierroksilla/ennen piikkiä vähän röpeltää. Lähinnä rupesi häiritsemään kun tuota manuaalia lueskelin, että voiko tosiaan olla noin pieni pääsuutin mitä mulla on (155). Ostettaessa pyörässä oli tosiaan nuo vakiosuuttimet ym. kiinni mutta ei toiminut mitenkäänpäin niillä! Röpelsi, savuutti ja ei antanut kierroksia.

RM 250 -03
Vakio arvot kaasarille taitaa olla: 172 ps, 50 tyhjäkäynti, 1 1/2 rinkiä ilmaruuvi ja neula jossain keskimmäisessä lovessa. Mulla taas on itellä nyt 155 ps, 48 tyhjäkäynti , ilmaruuvi täydet 2 rinkiä auki ja neula toiseksi laihimalla / laihimmalla (en muista tarkalleen).

Seuraavat on tsekattu/Vaihdettu:

- Uusi mäntä hiluineen (Wiseco 66,40) + yläpään tiivisteitä
- Pakoaukonsäädintä päällepäin putsailtu , omaan silmään näyttäisi toimivan
- Uusi tulppa (BR8EG)
- Uusi ilmanputsari (öljytty tottakai)
- Sytytysennakko on tehtaan vakio (eli viivat vastakkain)
- Kaasari käytetty auki ja putsailtu silmämääräisesti
- Putki poltettu karstoista ja änkkään vaihdettu villat
- 98 bensaa ja 2-2,5 % seos
- Alakertaa en ole avannut, mutta kampiakselin välys vaikutti aiva hyvältä, kun männän vaihdoin

Ei mee omaan järkeen enää, että mikä voisi olla vikana? Seuraavaksi vien merkkihuoltoon ja kärsin paljon rahaa, ellei sitten joku viisas auttaisi täällä! 8)

Re: Suzuki RM

18.7.2013 0:08

Tein koneremontin 2008vm 250 suzuki rm pyörään ja tommonen osa jäi pöydälle. Osaako joku sanoa kuuluko tuo moottoriin ollenkaan? :D Itse en ainakaan vastaavaa muista ikinä nähneeni.

http://www.huutokuva.net/WSId.jpg

Re: Suzuki RM

18.7.2013 0:18

Ettei olis kiila johonki akseliin?

Re: Suzuki RM

18.7.2013 14:47

Voiko ja kannattaako pinnoitettu sylinteri hoonauttaa? ilmeisesti 98 piikkisessä rmssä on pinnoitettu sylkkä. Vai mittauttaa sylinteri ja laskea siitä se 5-7 sadasosamilliä pienempi männän koko ja mopo laulamaan?

Jos lukee piston stroke 54.5 sylinterissä/lohkossa niin sekö tarkoittaa iskun pituutta?

Re: Suzuki RM

18.7.2013 21:53

Santei kirjoitti:Terve!

Joskus vanhassa ketjussa oli tästä mun pyörän suutin touhuista juttua, mutta ei nyt vieläkään ole täysin ratkennut. Pyörä toimii ihan ok, ja radallakin tullut ajeltua. Joskin keskikierroksilla/ennen piikkiä vähän röpeltää. Lähinnä rupesi häiritsemään kun tuota manuaalia lueskelin, että voiko tosiaan olla noin pieni pääsuutin mitä mulla on (155). Ostettaessa pyörässä oli tosiaan nuo vakiosuuttimet ym. kiinni mutta ei toiminut mitenkäänpäin niillä! Röpelsi, savuutti ja ei antanut kierroksia.

RM 250 -03
Vakio arvot kaasarille taitaa olla: 172 ps, 50 tyhjäkäynti, 1 1/2 rinkiä ilmaruuvi ja neula jossain keskimmäisessä lovessa. Mulla taas on itellä nyt 155 ps, 48 tyhjäkäynti , ilmaruuvi täydet 2 rinkiä auki ja neula toiseksi laihimalla / laihimmalla (en muista tarkalleen).

Seuraavat on tsekattu/Vaihdettu:

- Uusi mäntä hiluineen (Wiseco 66,40) + yläpään tiivisteitä
- Pakoaukonsäädintä päällepäin putsailtu , omaan silmään näyttäisi toimivan
- Uusi tulppa (BR8EG)
- Uusi ilmanputsari (öljytty tottakai)
- Sytytysennakko on tehtaan vakio (eli viivat vastakkain)
- Kaasari käytetty auki ja putsailtu silmämääräisesti
- Putki poltettu karstoista ja änkkään vaihdettu villat
- 98 bensaa ja 2-2,5 % seos
- Alakertaa en ole avannut, mutta kampiakselin välys vaikutti aiva hyvältä, kun männän vaihdoin

Ei mee omaan järkeen enää, että mikä voisi olla vikana? Seuraavaksi vien merkkihuoltoon ja kärsin paljon rahaa, ellei sitten joku viisas auttaisi täällä! 8)


Täällä ei neuvoja herunut joten kysyin parista eri huoltoliikkeestä. Ehdottivat kohon säätämistä, että bensanpinta olisi väärä.. Yritänpä siis sitä huomenna!

Re: Suzuki RM

20.7.2013 20:27

Koho säädettu manuskan arvoihin (6,5 mm) mutta ei vaikutusta! Silti vaatii tuon 152 pääsuuttimen, että ei röpellä ja kiertää kunnolla. Alkaa pikkuhiljaa päähän ottamaan ku viaksi väittävät mut mitää ei mistää löydy?!

Saa pian todeta, että mun pyörä vaa tykkää pienistä suuttimista..

Re: Suzuki RM

20.7.2013 23:56

Onko neula oikea alkuperäinen?

Re: Suzuki RM

21.7.2013 0:25

NR8H joten käsittääkseni kyllä

Re: Suzuki RM

21.7.2013 12:16

"Today I tested the main jets. The main jet in the carberator to begin with was 160.

I tested 155 with no noticable improvements. Raw fuel still puddled at the end of the silencer and dripped down the pipe.

I then dropped to a 150 main jet. Rode the bike here for 30 minutes. It was still a tad bit rich though, a small bit of splooge was on the silencer at the end. It only traveled about one inch from the tip of the silencer compared to running all the way down to the bottom and dripping on the swingarm with the 155 and 160.


I installed a 148 main jet. The jetting is crisp up top and the bike now had the instant throttle response from mid up that I was looking for. I rode the bike for 30 minutes hard.


So my settings for my 2002 rm 250 with:
Boyeson reeds &
FMF gold expansion chamber:

Pilot: 40
Needle clip: position 1 (highest on the needle so it sits lowest in the carberator)
Main jet: 148
Fuel/air screw: 1.5 turns out
Idle screw: (approximately 3-4 turns out from tight)
Idle clicker adjustment: 12 clicks from left (out of 25 clicks total)


When winter comes, I'm predicticting that I will install a 42 pilot and 150 main jet.

Hope this helps those of you with a 2002."

Thumpertalkin foorumipostaus parin vuoden takaa. Jollakin muulla samaa ongelmaa nähtävästi. Toki lämpötiloista ym. merenpinnan korkeudesta en tiedä mutta kuitenkin.


Eri postaus dirtbikeforumilla

"The needle is fine. The problem is the main jet... You could be in the 150's or the 170's.. every other 250 2-stroke I know of is in the 170's, but there were two models of the RM250 that used the 150's.. so for now, just the 155 main I suggested."

Joku väittää siis, että jotkut rämän malleista tms. käyttivät 170 ps sijaan 150 pääsuutinta.

Voiskohan olla, ettei mulla mitään vikaa tässä ookkaan?

Re: Suzuki RM

21.7.2013 13:13

jenkeissä radat on usein korkeammalla meren pinnasta kun suomessa taas noin 250m.

mutta jos tulppa on oikean värinen tuolla ps. niin ei siittä hirveästi kannata ressata.

Re: Suzuki RM

21.7.2013 14:54

No omaan silmään tulppa on ok kyllä. Pitänee vielä varmuuden vuoksi postata tulpasta kuva tänne.

Re: Suzuki RM

22.7.2013 14:58

http://santei.kuvat.fi/#/kuvat/RM+250/IMG_20130722_142721.jpg

En saanut tuota suoraa näkymään jostain syystä..

Kuitenkin linkin takaa löytyy tulpasta kuva n. 15 min ajon jälkeen. Ei nyt ainakaan laihalla pitäisi käydä? Saakokaan nykybensoilla oikeaoppista vaalean ruskeaa tms. väriä?

Nykyiset säädöt:

150 pääsuutin
45 tyhjäkäynti
55 power jet
NR8H neula laihimmalla
1,5 rinkiä ilmaruuvi


Nyt toimii taas, mutta laihaksikin piti laittaa. :O Keulii kyllä joka vaihteella ym et luulis heposet olevan talles.

Re: Suzuki RM

22.7.2013 16:27

Minkälaisen ajon jäljiltä tuo tulppa on? Meinaan aika mustalta näyttää.

Re: Suzuki RM

22.7.2013 16:35

Aika köröttelyä. Muutama kunnon veto. Ei tuossa naapuruston hiekkatiellä aiva virheitä viittinyt vedellä. Mustuus varmaan johtunee siitä?

Testailen pian varmuuden vuoksi et näyttääkö samalta kunnon ajon jälkeen.