Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
11.1.2009 1:09
Ei semmoista ole, eikä tule, eikä ole mahdollista. Koska:
Kun tuo keulan tahi takaiskarin ilman jousta ja PUHDISTETTUNA, se on tunnin työ pelkkä huolto. Vaan kun se ei tapaa olla pelkkä huolto, vaan ne on ensin laiminlyöty viis vuotta, yhtä sun toista tarvii uusia ja kyseessä on sittne tietty joku varsin vanha keppi, mihin ei tietty mistään saa samalla viikolla niitä osiakaan. Tai sitten sitä keppiä on jo murjottu jonkun toimesta, että hyvää siitä ei saa enää millään tai rahaa ainakin uppoaa osiin enemmän kuin kannattaa laittaakaan.
JOS tilanne on se, että huolletaan ajallaan, eikä tarvii tehdä ylimääräsiä voimisteluliikkeitäkään, on se huolto käytännössä 45e + öljyt. Muussa tapauksessa se on 45e/h (ei-alv-velvollisille tuntityönä tehtävät työt voidaan erikoishinnoitella mikäli aikataulu on joustava), osat ja öljyt päälle.
Öljynä käytän säävaihtelut huomioiden kriteereiltään vain parhaita öljyjä, eli keulan öljyt kustantaa 13-20e, takaiskarin suunnilleen saman.
15.1.2009 23:56
Hommat yksityisyrittäjänä käynnistyy jälleen 2.2. alkaen. Päätoimiala on jotain-ihan-muuta, mutta teen näitä mopohommia siinä sivussa sivutoiminimellä. Eli huollot ja korjaukset moottoreihin, iskareihin, virtapään käämimiset, enduromuutostyöt ja vanteen pinnaukset. Toki muutakin pienessä mittakaavassa muun ohessa, jos tarvitsee. Hinnoittelu on huokea, koska näitä teen osin harrastuksen vuoksi ja henkireikänä tietokoneella istumiselle. En siis kestä elämää ilman ropaamista vai?
17.1.2009 18:03
Hieman kaipaisin vinkkejä takaiskarin säätämiseen. Varsinaista ongelmaa ei ole, iskari tuntuu aika hyvältä eikä ajettavuudessa ole ongelmia, mutta pitoa tulee heattua ihan törkeesti takajarrun avulla. Samoin useissa kohdissa takapäätä tulee sidottua jarrun avulla, etenkin pienissä terävissä röykyissä, niin kiihdytyksissä kuin ennen varsinaista mutkaan jarrutusta. Tästä seuraa vain sitä että jarrulevy käy koko ajan sinisenä ja satula aivan polttavan kuumana. Kysymys kuuluukin, että mitä ja mihin suuntaan takaiskarista tulisi säätää, tämän "ongelman" helpottamiseksi/saada takaiskari tuntumaan yhä paremmalta?
17.1.2009 18:24
SMK) kirjoitti:Hommat yksityisyrittäjänä käynnistyy jälleen 2.2. alkaen. Päätoimiala on jotain-ihan-muuta, mutta teen näitä mopohommia siinä sivussa sivutoiminimellä. Eli huollot ja korjaukset moottoreihin, iskareihin, virtapään käämimiset, enduromuutostyöt ja vanteen pinnaukset. Toki muutakin pienessä mittakaavassa muun ohessa, jos tarvitsee. Hinnoittelu on huokea, koska näitä teen osin harrastuksen vuoksi ja henkireikänä tietokoneella istumiselle. En siis kestä elämää ilman ropaamista vai?
missä päin teet huoltoja ja korjauksia?
17.1.2009 20:57
tomm1 kirjoitti:Hieman kaipaisin vinkkejä takaiskarin säätämiseen. Varsinaista ongelmaa ei ole, iskari tuntuu aika hyvältä eikä ajettavuudessa ole ongelmia, mutta pitoa tulee heattua ihan törkeesti takajarrun avulla. Samoin useissa kohdissa takapäätä tulee sidottua jarrun avulla, etenkin pienissä terävissä röykyissä, niin kiihdytyksissä kuin ennen varsinaista mutkaan jarrutusta. Tästä seuraa vain sitä että jarrulevy käy koko ajan sinisenä ja satula aivan polttavan kuumana. Kysymys kuuluukin, että mitä ja mihin suuntaan takaiskarista tulisi säätää, tämän "ongelman" helpottamiseksi/saada takaiskari tuntumaan yhä paremmalta?
a) Onko takaiskarin jousi oikeaa jäykkyyttä, onko istuinkorkeus oikea, onko klikkerit lähellä tehtaan asetuksia?
b) Kokeile aukaista paluuvaimennusta pari naksua
17.1.2009 21:40
Jousi on oikeaa jäykkyyttä ja klikkerit sanotaanko noin 5 naksauksen sisällä tehdas asetuksista. Meinaatko istuinkorkeudella sagia ja race-sagia? Nekin kun ovat melko kohdallaan.
Tätä ilmiötä ei ollut kesä keleillä(ainakaan huomion arvoisesti). Ilmennyt vasta nyt, kun radat jäisiä, lunta vähän(=ei ollenkaan) ja piikit ei tunnu purevan.
Tosin silläkin saattaa olla suurta vaikutusta, että iskarit on alunperin simmitetty aika paljonkin nopeammalle kuskille, kylläkin saman painoiselle.
18.1.2009 2:07
Tomm1, Tampereen seudulla. Eikä aikaa ole noutaa ja viedä Matkahuoltoon kuin ehkä satunnaisesti, eli pääsääntösesti ei onnistu muuten kuin tuoden/noutaen paikan päältä.
18.1.2009 16:24
Tarvii tännekin hiukan kirjotella hyvää palautetta SMK:lle. Eli käytin mun hussen iskarit hänellä eikä voi muuta kun kiitellä ja suositella.
Ensinnäkin homma onnistui mielestäni todella nopeasti. Sain iskarit parin päivän päästä takas ja hintakin oli mielestäni kohtuullinen. Huollon tapahtumista oltiin hyvin yhteydessä josta tulee plussaa. Varsinkin kun ei oltu ihan varmoja mitä sieltä sisältä paljastuu. Lisäksi SMK teki paljon ylimääräistä työtä, muun muassa putsasi takaiskarin kun en ollut sitä ihan osannut tehdä. Vinkkejäkin tuli mukavasti.
19.1.2009 1:45
Kiitos palautteesta.
Tuo puhdistus on aina pieni ongelma. Jos laskutan siitä, tulee mussutusta että en minä siitä sinulle mitään 45e/h maksa, osaan sen itsekin! No mitäs se sitten auttaa, kun joutuu kerran pesemään ennen kuin voi tehdä? Eli ohje on joko toimittaa palikat valmiiksi ulkoisesti puhtaina tai sittne pulittaa siitä puhdistamisesta, oli sitten kyseessä moottori, iskarit tai mikä vaan. Renze toi takaiskarin jousi paikallaan ja paskathan sieltä hyppii silmille, kun jousen irrottaa. Kaikki oli kuitenkin muuten hyvin pesty ja aika pieni lisätyö tuosta tuli, niin en alkanut "yrittänyttä laittamaan".
Renzen kaltaiset asiakkaat ovat niitä parhaita, sellaista asiakaskuntaa, jota tarvitsen ja jolle on mukava tehdä. Homma toimii kuten sovitaan ja laskukin pysyy sopivana.
22.1.2009 19:40
hei voisiko joku auttaa minua =P? kun tuli 2h sit minicrossi pihaan ja tosi jäykät iskarit niin olis tarkotus hieman löysentää taka iskarii niin voitteko antaa vinkkejä?
22.1.2009 20:42
mikseri100 kirjoitti:hei voisiko joku auttaa minua =P? kun tuli 2h sit minicrossi pihaan ja tosi jäykät iskarit niin olis tarkotus hieman löysentää taka iskarii niin voitteko antaa vinkkejä?
ei sitä kannata alkaa löysentää. hypit sillä vähän ja muutenkin ajelet niin kyllä se siitä käytössä löystyy
23.1.2009 23:07
95, ellei jopa 98%, myydyistä mineistä on niin surkealal takakepillä, että ei aikaakaan kun se on jo aivan-liian-löysä.
7.2.2009 20:22
Tupperi kirjoitti:Tarviikos WP:n etupamppujen huoltoon mitä erikoistyökaluja? Ja onkos miten hankala homma huoltaa ne ite? Joskus oli joku laittanu hyvät ohjeet missä oli kuvat ja kaikki... nuo kepit siis 02 vuoden.
7.2.2009 20:47
2003 WP:n keulan manuaali Pitäisi olla käytännössä sama keula kuin -02 mallinenkin.
11.2.2009 0:11
Enskamallissa tuossa välin vaihtuu 43mm->48mm, muuten sama.