Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
12.12.2009 15:05
lerppa kirjoitti:Messico kirjoitti:pmc kirjoitti:Jarrupalojen kulumisen vertailu täällä foorumilla on täysin mahdotonta, koska maaperä/keli/ajotapa vaikuttaa aivan älyttömästi jarrupalojen kulumiseen.
No kertoo vähän että pyörä oli 80h ajettu kun ostin eikä paloja oltu vielä vaihdettu. 180h kohdalla takapalat oli loppu ja vaihdoin biltust tilalle niin kesti 10 tuntia ja ne oli finaalissa.
missä ajossa palat kestää 180h??
Katuajossa nätillä kelillä moottorijarrutusta käyttäen?
12.12.2009 21:54
Vähän menee nyt aiheen vierestä, mutta menköön. Motocross Actionissa oli muutama numero sitten juttu, jossa haastateltiin James Stewartin mekaanikkoa pyörätestin yhteydessä. Stewartin pyörän jarrupalat eivät kuulemma kulu lähes ollenkaan Supercrossissa. Varmuuden vuoksi jarrupalat vaihdetaan kerran kauden aikana kisäpyörässä. Syy miksi palat eivät kulu on se, että hän ei kuulemma käytä jarruja? Vauhti jo kuitenkin ihan kohdillaan.
13.12.2009 0:04
No ei toi taas voi pitää paikkaansa, supercross radoillakin on pitkiä kiihdytyksiä ja tiukkoja jarrutuksia, kyllä ammattilaiset käyttää molempia jarruja että voi jättää sen jarrutuksen mahdolllisimman myöhään.
13.12.2009 14:41
OA19 kirjoitti:No ei toi taas voi pitää paikkaansa, supercross radoillakin on pitkiä kiihdytyksiä ja tiukkoja jarrutuksia, kyllä ammattilaiset käyttää molempia jarruja että voi jättää sen jarrutuksen mahdolllisimman myöhään.
mistäs sinä sen tiiät?
13.12.2009 14:56
Älä ny viitti nolata ittees, miks se takajarru siinä pyörässä olis jos sitä ei käytettäis?
Et ilmeisesti oo pahemmin crossia tai mitään muutakaan ajellu? Kyllä se takapää vaan puskee sieltä sillälailla että jarrutusmatka venyy. Siellä takana on noin 30-50% jarrutustehosta, kyllä ne sitä takajarrua käyttää.
Edit: Luin ton pyörätestin, se väittää ettei käytä kumpaakaan jarrua tai kytkintä juuri ollenkaan, ja en kyllä oikein mitenkään usko että se pitää paikkaansa. Ei se pyörän vauhti hidastu vaan sillä että siellä on bubba puikoissa tai kova moottorijarrutus päällä. Tosin se varmaan teoriassa vois ajaa yhden supercrossi kauden (17 kisaa) kisapyörällä kaksilla paloilla, ei siinä ajotunteja tuu kumminkaan kun reilu tunti per kisa.
13.12.2009 15:34
OA19 kirjoitti:Edit: Luin ton pyörätestin, se väittää ettei käytä kumpaakaan jarrua tai kytkintä juuri ollenkaan, ja en kyllä oikein mitenkään usko että se pitää paikkaansa. Ei se pyörän vauhti hidastu vaan sillä että siellä on bubba puikoissa tai kova moottorijarrutus päällä. Tosin se varmaan teoriassa vois ajaa yhden supercrossi kauden (17 kisaa) kisapyörällä kaksilla paloilla, ei siinä ajotunteja tuu kumminkaan kun reilu tunti per kisa.
Muistan videopätkän tosta viime talvelta, ja silmiin pistävää oli että yhtään sormea ei ollut kytkimellä kun tuli kurviin, ja veti koko mutkan "kaikki sormet tangossa". Se on pelimiehen merkki se. Itsellä ei toivoakaan, koko ajan pitää olla "hätävara" kytkimellä. Jos koittaa kaikki sormet tangossa, ni kyllä se viimeistään puolessa välissä kurvia kampee fillarin pystyyn ja vallista yli. Kun katsoo tota superitouhua, niin mutkanopeus on yks missä on selkee ero. Enkä oikeastaan yhtään ihmettelis vaikka Stewartilla ei niitä jarrupaloja menis. Toi kärki porukka ajaa mutkat lähes BMX tyylillä, vauhti vaan kiihtyy.
No ei nyt ihan, mutta pääperiaatteessaan kyllä. Kurveihin tullaan kovaa, vauhti pidetään yllä ja fillari on suorassa kun sieltä tullaan pois. Peruspena jarruttaa vallin päälle pelit seis, ottaa suunnan, ja avaa että pääsee hyppyrit yli. Ehkä _hivenen_ OT, mut kuitenkin. Ja täytyy muistaa että superi on siistiä sisähommaa, jos ei lasketa Anaheimia.
13.12.2009 16:07
JayDaddy kirjoitti:Muistan videopätkän tosta viime talvelta, ja silmiin pistävää oli että yhtään sormea ei ollut kytkimellä kun tuli kurviin, ja veti koko mutkan "kaikki sormet tangossa".
Muutamassa videopätkässä näkyy hyvin myös etujarrun käyttö. Bubba pitää myös kaasupuolelta kaikilla sormilla kiinni. Mutkaan tullessa jarruttaa hyvin lyhyesti yhdellä sormella, eikä jätä sormea jarrulle "varmuuden vuoksi".
13.12.2009 20:51
Eikä niitä vipuja enempää voi käyttääkään, kun ne on aina niin alas säädetty
13.12.2009 21:42
Jos nyt tuosta jarrupalojen kulumisesta ja superikuskeista vien asiasta kolmanteen..
Elikkäs onko Bilteman rossikummit kuinka hyvää tavaraa tälläiselle harrastelija kannonkiertäjälle? Renkaan materiaali ei mitään heikkoa ja kestää muutenkin maastossa ajoa? Tuollaista 110 levyistä takanakkia olen ''19vanteelle katsellut. Muun kokoisia kun ei netin katalogista ainakaan näytä löytyvän
Eipä hinnallakaa ainakaa pilattu, ettei mikään kallis "virhe" olisi ostaakkin.
13.12.2009 23:07
osta suoraan jokin laadukkaampi kumi. kyllähän tuo kestää jos ei tule maanantai kappale mitkä näissä kiina/taiwan kumeissa tuppaa olemaan aika yleisiä
13.12.2009 23:36
mxmanne kirjoitti:osta suoraan jokin laadukkaampi kumi. kyllähän tuo kestää jos ei tule maanantai kappale mitkä näissä kiina/taiwan kumeissa tuppaa olemaan aika yleisiä
no minä suosittelen bilteman kumeja ne mitä itsellä mennyt niin olen rahalle saanut vastinetta. harraste kannonkierrossa tai rossissa ihan asiallisia ja niitä saa kolme hyvän merkki kumin hinnalla niin osta pois mitään et menetä. ja niitä voi harrastelijakin vaihdella kun kulmat pyöristynyt kun ei tosiaan hinalla pilattu
14.12.2009 11:25
Pakko tähän on kommentoida. Viime vuonna kun noi tuli, kaveri osti heti 140:n. Sehän oli pehmee ja pitävä ja kestäväkin vielä. No sit huomattiin kun tuli seuraava niljakeli, että pito on hävinny. Seuraava havainto olikin, että kymmentä rengasta kun hypistelee, on ne kaikki erilaisia. Ei esim. Cheng Shinissä ole tuommoisia laatuvaihteluita, eli ei voi laittaa yksin valmistusman piikkiin ja tehdäänhän ne misukatkin nykyään vinkuintiassa.
Kertoo varmaan biltsun renkaista aika paljon: keväällä Hyvinkäällä eka enskakisa uudella rengassäännöllä ja karkeesti puolessa C ja B -kuskien pyöristä oli biltsut alla. Puolivälissä kautta pariajossa ei ollut enää yhdessäkään B-kuskin pyörässä innovat ja itsekin pääs tässä biltsun kupeessa myymään muutaman renkaan niistä tarpeekseen saaneille kuskeille. En jaksa uskoa, että se rossigummi olis yhtään erilainen, vain korkeempi nappula.
Jos se pito kiinnostaa yhtään, mutta haluaa huokeemman renkaan, ostaa sit rossiin Kendaa, Vee Rubberia, Mitasta. Enskaan noita tai mieluimmin Sava, huokeimmalla pääsee Vee Rubberin kanssa. Kendassa on vielä laaja valikoimakin, löytyy rengas joka alustalle. Myös Pirellin renkaista löytyy aina vaihtoehto ja niidenkin hinta alk. 2xbiltsu.
14.12.2009 12:00
SMK) kirjoitti:Puolivälissä kautta pariajossa ei ollut enää yhdessäkään B-kuskin pyörässä innovat ja itsekin pääs tässä biltsun kupeessa myymään muutaman renkaan niistä tarpeekseen saaneille kuskeille.
Nyt tuli hieman paksua, esim. minulla ja parillani kummassakin päässä Biltemat pariajossa. Myös monessa naapuripyörässä näkyi takana Bilteman kumi. Itse ajoin yhdellä ja samalla Bilteman rengassarjalla koko kauden kisat ja treenit. Kauden kisojen pätkien kokonaisaika oli noin 7 tuntia ja siihen päälle noin 15 tuntia treeniä. Pahiten renkaita söi Toukokuunajon asfalttisiirtymät. Eihän renkaat ole merkkirenkaiden veroiset, mutta valtaosalla suomienskan harrastajista ei kyyti lisäänny yhtään paremilla renkailla.
14.12.2009 18:06
btw. innovat ei oo taiwanista.itellä luki kyljes made in china
14.12.2009 20:43
On muuten sellaset renkaat, mihin ite en enää koskaan koske.