Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

8.7.2005 11:57

itse asiassa jos kone on kaks kertaa suurempi se olis 375cc eli se on kerran suurempi...pakko viilata ;-)
asiaan, ainakin vanhemmissa hondan puolikkaissa käytetään lämpöarvon 8 tulppaa ja eiköhän NGK racing tulppa oo ihan hyvä.

8.7.2005 12:33

Hmm.. Ojalan laskuopin mukaan 2x125=250, eikö?! No joo, ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, eli kuinka asia ilmaistaan jne. Itse sanoin ehkä hieman epäselvästi/moniselitteisesti, mutta tarkoitin koneen koon kaksinkertaistumista eli alussa mainitsemaani laskukaavaa. Mutta sekin tavallaan menee pieleen koska koneeni koko on vain 247 kuutiosenttimetriä eikä suinkaan täyttä 250:ntä. Mutta luulenpa että tätä linjaa ei tässä keskustelussa kannata jatkaa, tuntuu pitkältä ja loputtomalta suolta..

Sitten itse asiaan:soitin Racing Bikelle ja sieltä sanottiin että KTM GS250cc koneen tulpan lämpöarvo on kesällä 9 ja talvella 9 tai 8 pakkasista riippuen. Tyyppinä voi käyttää esim. NGK B9EG tai BR9ES (minullakin käytössä). Jos kone syö tulppia tiheään niin konsteina ovat kuulemma polttoaineen öljyseoksen pienentäminen (ei kuitenkaan alle 2%), kaasarin seoksen säätäminen ja jos tulee paljon alemmilla kierroksilla ajoa (kaupungissa pyörimistä) niin tyhjäkäyntisuuttimen vaihto pienempään saattaa myös auttaa. Nämä vinkit siis maahantuojan huollosta, ja koskien nimenomaan vanhemman mallin KTM GS:ää. Toki soveltuvat varmasti myös kinkkipyöriin ja muihin sahoihin.. ;)

-J-

8.7.2005 18:34

Aika ihmeellistä että oot saanu Racing Bikesta nuin hyvää palvelua!

8.7.2005 18:38

Ihmeellistä? Mun kokemuksien mukaan sieltä on aina saanut kiitettävää palvelua. Osat voi olla kalliita, mutta palvelussa ei moittimista.

8.7.2005 22:10

No minun kohdallani ei ole näin sattunut... Tiiä sitten mistä johtuu :D.
Ja osat on kalliita, ainakin näihtiin vanhempiin kotareihin.

10.7.2005 21:59

Hi!
Kotari "taas" kunnossa" maalattuna, penkki päälystettynä sekä kytkin uusittuna ... jee surkeata vain tuo kynkimen osien hinnat huh teräslevyt 16 ¤ kpl ja niitähän menee 7kpl:tta + massalevyt 8 kpl ja niiden hinta huh n.36 ¤ kpl huh .. kallis kytkin remppa. Onneksi Racinbikesissä kertoivat että levyt, teräs levyt siis kuluu nopeammin ja ne voi vaihtaa 2-3 kertaa ennenkuin kannattaa edes massalevyihin koskea ! Mut nyt pitää kytkin tosi hyvin. Halvemmallakin vois tuon kytkimen saada mut odottaa pitäs ½ vuotta ...
Muuten onkos muilla kotareissa vesipumppu "syöpynyt" itsellä ainakin sai "2" tuubia kemillaista metallia "sulatella" ja muotoilla pumpun pesään. Kuulemman mukaa se on "ongelma" näissä magnessium pesissä ja nimenomaan vanhemmissa pyörissä. Vedet ois hyvä ottaa pois jos seisoo pidempään.

10.7.2005 22:37

Hei!
Yksi kysymys vielä ... mistäs löytyisi tai miten saisi seisontatuen KTM:ään ?
kertokaa hyvät ihmiset. Muuten sen verran noista KTM magneetonpuolen "putkista" niin ne estää sen että ei vettä jää "koppaan". Vesi sytyspuolella aikaan saa käyntihäiriöitä yms. joten ei ne turhaan seillä ole nuo "letkut" (luin vanhoja tekstejänne) kuvia tulle sitten kun kamera ja tietokone saadaan pelaamaan yhteen :)

10.7.2005 23:27

Terve!
Jos joku viittis kertoo vähä perus juttui kotarista: minkä kokoin suutin kesällä/talvella? Mimmoset seokset tankkiin? Paljo on kytkin levyjen minimi paksuus?

Mikäköhän mahtaa mahtaa pyörässä olla vikana kun ei meinaa millaan lähteä käyntiin ja jos lähtee niin jumalaton savu eikä yhtään tehoa, hyvä jos käynnissä pysyy. Iski ihan yhtäkkiä kun ei yksi päivä vaan lähtenytkään käyntiin, kaasarin purkasin ja taas toimi mutta seuraavana päivänä sama juttu.

Kiitoksia jo etukäteen!

10.7.2005 23:36

Ame kirjoitti:Terve!
Jos joku viittis kertoo vähä perus juttui kotarista: minkä kokoin suutin kesällä/talvella? Mimmoset seokset tankkiin? Paljo on kytkin levyjen minimi paksuus?

Mikäköhän mahtaa mahtaa pyörässä olla vikana kun ei meinaa millaan lähteä käyntiin ja jos lähtee niin jumalaton savu eikä yhtään tehoa, hyvä jos käynnissä pysyy. Iski ihan yhtäkkiä kun ei yksi päivä vaan lähtenytkään käyntiin, kaasarin purkasin ja taas toimi mutta seuraavana päivänä sama juttu.

Kiitoksia jo etukäteen!


Suutin 210-230, riippuu mikä kaasutin on, itsellä 35mm dellu! Kesällä joku ~215. Ite käytän 2.5% seosta. Jos on sintteri levyt niin riittää kunhan niissä on pintaa. Ettei vaan olisi männänrenkaat katkennu tai muuten vaan väljä? itsellä lähtee aina laakista käymään vaikka säädöt olisi päin helvettiä. Ymmärtääkseni aika monilla on noiden kanssa käynnistyvyys ongelmaa.

Kaitsu: joo, ne letkut on aika ufot mutta ei sen kummemmat :). Täytyy kohta katsoa omaan magneettoon kun itsellä ei ole tuota tuuletus systeemiä.

11.7.2005 23:15

Hi!
Kytkimen ongelmista.
Omassa Kotarissamme teräslevyt olivat kuluneet min 0,7mm max 0,8, niiden pitäisi olla 1mm paksuja! hox kun mittaatteet niin levyt kuluu keskeltä, joten työntömitalla ettet mittaa saa!!! kytkin levyjen "sinttereiden" paksuus pitäisi olla 2mm, minulla suurin osa oli kulunut 1,8mm vahvuuteen ja pari tuon alle. Vaihdoimme 2 kpl sintteri levyjä a' 34¤/kpl sekä kaikki teräs levyt (7kpl) a'16¤/kpl ja vaihdoimme 1,4mm levyt toisin päin (molemmissa päissä 1kpl levyjä joiden paksuus 1,4mm toisinpäin eli kulutuspinta on käytännöllisesti katsoen uusi). Nyt kytkin pelaa kuin "uusi".
Mut kysymys teille tietäville! Mistä pakoputken vs. sylinterin tiiviste? Kelpaako moottori silikooni ja estääkö se "öljyn" ruiskimisen housille / kengille? kertokaa nyt.
Vielä sen verran kytkinlevyistä, että teräslevyjen paksuus on uutena 1mm, sintteri / massa tms. miksi niitä kutsutaankaan paksuus uuten 2mm ja 2 kpl levyjä molemissa päissä 1,4mm et silleen. Mikäli tarvitsette kytkimen "räjäytyskuvan (aika epäselvä) niin voin mailata sen elokuussa (töissä silloin ). teräslevyjä 7 kpl "sinttereitä" 8kpl ja 1,4 teräslevyjä 2 kpl eli yhteensä 17kpl ja kokonaispaksuuden pitäisi olla 24,8mm. Teräslevyt kannaattaa vaihtaa ensin (racingpiken mukaan).
Kesä / talvi ajosta. Yleensä voi "neulan" siirtäminen pykälän tai kaksi riittää talviajoon. Mut kuten tiedätte Kottaraiset ovat yksilöitä :)

18.7.2005 16:43

nyt sitten sain kotkan ja purin kytkimen puolen koneesta ja ei hyvältä näytä. Kytkinakselilta on mennyt kumpikin laakeri kokonaan rikki. vain sisä- ulkokooli ovat kiinni osissa, mutta akseli heiluu irti. Toinen kone löytyy, mutta yllätys yllätys ne eivät ole samanlaisia. Eroja löytyy ainakin kytkimestä ja vaihteensiirtäjästä. Kysyiysinkin teiltä, että kummalla tavalla teillä toimii kytkin vetämällä vai työntämällä. Sen erottaa siitä että vetämällä tulevassa mallissa kytkinvaijeri tulee vasemmalle puolelle kiinnni ja työntämässä oikealle. Jos ei kovin paljoa ole vaivaaa niin katsokaa kummalle puolelle koneeseen kytkinvaijeri tulee kiinni ja sanokaa pyöränne ikä.


P.S kuvia galleriassa.

21.7.2005 17:43

Mulla vetää, -87 vuodesta se kytkin kai muuttui "vetäväksi". Multa kerran kulu loppuun kanssa se kytkimen laakeri, taitaa olla herkin paikka. Muut laakerit oli vielä aika ihan ok mutta vaihdoin tietysti muutkin paitsi kiertokangen alalaakeria ja petareita.

21.7.2005 18:22

peppade, menikö sulta se kytkinakselin toisen pään laakeri, joka on rullalaakeri? Kun mulla on hajonnut se ja uutta ei tahdo löytyä, joten taidan toisesta koneesta ottaa sen laakerin. Onko vanhemmassa se "työntävä" malli?

21.7.2005 22:03

McInen kirjoitti:peppade, menikö sulta se kytkinakselin toisen pään laakeri, joka on rullalaakeri? Kun mulla on hajonnut se ja uutta ei tahdo löytyä, joten taidan toisesta koneesta ottaa sen laakerin. Onko vanhemmassa se "työntävä" malli?
Kaverilla vm.-86 ja siinä työntävä malli, -87 vuoden mallissa on varmasti vetävä. Multa meni se kuulalaakeri kytkinpakan alta. Maalaa pakoputkes :)

21.7.2005 22:44

varmasti maalaan, kun ehtii :D Ajattelin tuon koneen olevan 250cc koneesta, koska niissä ainakin on työntävä kytkin. kuvista katsottuna,joita olen nähnyt 125cc on aina vetävä kytkin.