Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

25.10.2010 17:47

Mulla oli viimetalvena yks tommoinen kypärävalona, toimi moitteetta ja valoa riitti.

25.10.2010 20:10

Milan 70mm umpio H1-sovitteella ja jalalla, valo-Artsilta, 65€
Puolikas kiinan xenonsarjasta (Slim-ballasti, H1 4300K) noin 25€
Miljoona laatikosta piuhaa, kutistesukkaa ja liittimiä.
Kierrekaapeli + liitinpari yms Motonetista n. 15€

Sähkö tulee siis pyörästä ja valoteho on aikas kohdallaan.
Toi Milan umpio jota myös valotukusta yms saa on ihan ehdoton. Kevyt kuin mikä ja hyvä valokuvio.
http://www.valotukku.fi/tuotteet_endu_u ... a_kuva.htm

Siriuksen NS-71:stäkin voi käyttää mutta se on painavampi ja valokuvio on turhan kapea. Halvempi se kyllä on...
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=392

Eikä polttimona oo xenonin voittanutta (ainakaan vielä).

27.12.2010 14:48

KTM EXC 400 -02 <-- riittääkö puolassa lataus teho pitämään akun varauksen jos laittaa xenon valot, releellä virta akulta?

kiitos! :roll:

Valoa kansalle joka pimeässä ajelee

27.12.2010 16:30

zambo1 kirjoitti:Onko kellään kokemuksia tällaisesta http://www.taskulamput.fi/tuote/polkupy ... lamppu_p7/

Toimisko kypärävalona?


Kyllähän noita valoja on menny aika kivasti tässä alkutalvesta, ilmeisesti aika simppeli kiinnittää kypärään. Samoja valoja myydään myös http://www.hausgraphix.fi. Bike-lehteen taitaa olla tulossa testiin tässä talven aikana.

27.12.2010 23:23

h2nkki kirjoitti:KTM EXC 400 -02 <-- riittääkö puolassa lataus teho pitämään akun varauksen jos laittaa xenon valot, releellä virta akulta?

kiitos! :roll:


Ei riitä. Orkkis systeemi lataa akkua maksimissaan noin 2A virralla ja xenon syö noin 3.5A.
Pitää joko tehdä oheisen ohjeen mukainen kytkentä muutos (vaatii myös uuden tasurin):
http://trailtech.net/images/dc_conversi ... on_ktm.pdf
tai sitten ostaa kokonaan uusi 3-vaihelaturi + tasuri:
http://www.electrexworld.co.uk/g145-rr1 ... 272-0.html

Päitsivalot 2011

1.1.2011 23:23

Alla vertailukuvia Xenon ja Led kypärävalojen välillä. Xenon valona minun viimevuoden Päitsivalot (70mm Mila umpio ja 35W Xenon) ja Led valona 4x P7 ledeistä kyhätty viritelmä. Led valo on periaatteessa kopio Jukan polkupyörävaloista (http://personal.inet.fi/koti/elinajajuk ... %20led.htm). Led valo kuluttaa noin 30% vähemmän energiaa vertailuxenoniin verrattuna. Valitulla akulla Led valo palaa noin 2h.

Pahoittelut kuvien huonosta laadusta. Taivaalta ripotteli hienojakoista lumipölyä, mikä näkyy kuvissa suttuisuutena.

Led valon osat:
- 4x Seoul P7 led
- Taskled HipCC Driver
- 5200mAh Lipo akku
- Dealextremen 53mm heijastimet ja linssit
- 2mm alumiinista kiinnikkeet
- M2.5 rosteripultteja ja muttereita
- Kumi- ja silikonikaapelia
- POM:sta CNC koneella tehdyt rinkulat linssien kiinnitykseen
- 2x Intel P4 478 jäähdytyssiilin kiinalaiset kopiot
- 4,5mm korotusrenkaat heijastimien alla
- Tamiya tyyppisiä akkuliittimiä

ISOT Kiitokset avusta Jarelle, Karille ja Ilkalle!

Led kypärävalo:
Kuva

Kuva

Akku:
Kuva

Led valon valokuvio on erillainen Xenoniin verrattuna. Xenon tekee tasaisen valokuvion, mutta valo ei näytä kovin pitkälle. Led valo valaisee noin kaksi kertaa xenonia pitemmälle. Valokuviossa on selkeästi keila ja kirkas keskuspiste. Ledin valo on valkoisempaa verrattuna 4300K Xenoniin, joten led valon valossa on helpompi tavaita maaston muodot ja epätasaisuudet. Kuvista valon sävyero ei oikein erotu. Koska valot on kohdistettu suoraan, niin xenon tuottaa kuvissa vähän enemmän valoa aivan lähelle. Jos Ledvalo olisi kohdistettu alaviistoon (kuten kypärävaloa voidaan pään liikkeellä kääntää), niin led olisi tuottanut enemmän valoa myös lähelle.

Led:
Kuva

Xenon:
Kuva

Led:
Kuva

Xenon:
Kuva

Led:
Kuva
Kahdessa viimeisessä peltokuvassa ei Ledin akku tuottanut enää maksimi virtaa. Driveri tarvitsee noin 14.4V jännitteen 2.8A virtaan neljälle ledille. Kuvissa oli käytössä uusi akku, jota ei ollut vielä kertaakaan ladattu. Tässä akussa kahden kennon jännite tippui selvästi kahta muuta nopeammin ja jännite tippui alle 14 voltin. Toivottavasti akku on kunnossa ja laturi tasaa kennot.

Xenon:
Kuva

Led:
Kuva
Huom! Akku ei enää tuottanut maksimivirtaa

Xenon:
Kuva

9.1.2011 19:38

Morjes,

Osaisitko vihjasta että mistä löytäisin HipCC (tai h6cc kai nykyjään) ja Lipo-akkuja järkevimmin.

t:timo

10.1.2011 20:23

tk#26 kirjoitti:Morjes,

Osaisitko vihjasta että mistä löytäisin HipCC (tai h6cc kai nykyjään) ja Lipo-akkuja järkevimmin.

t:timo

Noita drivereita ei taida saada muualta kuin suoraan tasklediltä. Tilaus on kuitenkin sieltä helppoa ja nopeaa. Taskledille oli jäänyt muutama HipCC varastoon, joten niitä saisi pari kuukautta sitten kohtuu hintaan. Jos kiireellä driveria tarvitset, niin minulla on noita muutama varastossa.

Lipo akut olen ostanut ebayn kautta Kiinasta. Huonoa näissä on laatuvaihtelut, kaksi akkua voi toimia kolmesta?

10.1.2011 22:00

Joops, tarvis ruveta kunnon valoja värkkäileen, tähän asti menty enempi vähempi viritelmillä/huonoilla valotehoilla, mutta ois varmaan ihan jepa tonne päitsille olla kunnolliset valot. :D
Kypärään varmaankin lediä ja pyörään tommonen 8" umpio xenonilla. Tai sitten jos joutuu burjettiratkasun tekemään, niin pelkkä umpio pyörään.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44459 Huomasin tätä topikkia lukiessani, että jollain oli tuollasesta kokemusta, jos lisää infoa sais, näkeekö pelkällä tolla ajaa? Tuo tulee kuitenkin vielä alvin ja suomalaisen laturin ostamisen jälkeenkin halvemmaks, kun tuolta Taskulamput.fi:stä tilattaessa. Ite tehtynä sais kyllä varmaankin tehokkaamman & halvemman ratkasun, mutta on siinä sitä näpertelyä kuitenkin.

Mutta entäs nuo xenonit, poliisi kuka lie vinenny, luulen kuitenkin ettei moottoriliitto ole tuota keksinny, "Myös pimeässä ajettavilla osuuksilla moottoripyörissä on oltava lähi- ja kaukovalot." -suora lainaus Päitsin sivuilta.
Eli pitänee hankkia tommonen H4 xenon lyhyillä ja pitkillä, noissahan on tuo rele joka ohjailee solenoidia joka taas ohjaa polttimoo.
MUTTA, saakohan tuommosesta auton H4 sarjasta kaksi toimivaa lyhyt-pitkä sarjaa? Kun ukkokin tarvis moisen. Tulis kuitenkin vähän halvemmaks tuo auton sarja, jos siitä kaks täydellistä sarjaa pyörään sais, kun ostaa kaks pyörän sarjaa. Toki auton sarjassa on isommat ballastit, mutta eipä se pyörässä paljoo paina.
Ja mites http://trailtech.net/images/dc_conversi ... on_ktm.pdf toimiiko tuo piikissä, samanlainen staattori on kuitenkin kun isommissakin, niin järjellä ajateltuna pitäis toimia?

Hemmetti, että tulikin pitkä viesti. :)

10.1.2011 23:34

En tuota linkkiä kattonu tunnustan, mutta mä oon noita tehny silleen että muutetaan se staattori, niin 2T kuin 4T:kin, syöttään virtaskaa pihalle vaan kahdesta piuhasta (ikään kuin nollanapa poistetaan, ei tarvi itse käämeihin koskea, se vähän mitä epäsymmetriaa jää ei kannata välittää) ja orkkis säädin pois-pois, tilalle toi http://www.dymatech.fi/Verkkokauppa/OFosat.htm#akku DC-säädin (saa kaikista Duell-kamaa myymistä liikkeistä, mutten tiiä muualla netissä).

Mulla on aina ollu lyhyt ja pitkä, ellei Xenon-polttimossa ole erikseen ollu, olen itse kolvannu siihen H1:n ja sille peilin, eli H1 lyhkäsenä ja Xenon pitkänä, valokatkasija vaihtaa.

10.1.2011 23:52

Ihan uteliaisuudesta pitää kysästä noista enskojen valoista, että onko noissa valoissa mitään lainmukaisuuden valvontaa, siis kisoissa. Esimerkiksi xenonien osalta laissa on määritetty ainakin autoille vaatimukset. Muistaakseni moottoripyörien osalta on määritetty että umpion tulee olla hyväksytty xenon käyttöön.

11.1.2011 8:53

Ei päiväkisoissa ole puututtu käytännössä muuhun kuin että ajovalo palaa ja takavalo toimii, parkit ei riitä. Päitsillä valot on katsottu tarkemmin ja vihdoin viime vuonna siihen siirtymillä kypärävaloilla tötöilyyn puututtiin. Toisaalta ei viime vuonnakaan puututtu ainakaan Xenoniin normaali umpiossa, katsoivat vaan että suuntaus on siten ettei häikäse. Hajavaloohan noista tulee vähän joka suuntaan, mutta tulee sitä vakiopolttimollakin - on vaan niin surkeita tuikkuja ettei sitä pistä merkille. Xenon-polttimolla taas ei huomaakaan niin sen kuvion surkeutta. Shercon umpio on yhtä umpisurkee kuin kotarienkin, eikä Xenon'n kanssakaan kyllä ikinä autot vilkutellu valoja, siis silloinkaan kun se oli lyhyenä/peili paikallaan ja pitkänä H1.

11.1.2011 11:58

Myös oolraitista saa noita säätimiä, muistaakseni kelkan jännitteensäädin nimel löytyy

11.1.2011 16:54

SMK) kirjoitti:En tuota linkkiä kattonu tunnustan, mutta mä oon noita tehny silleen että muutetaan se staattori, niin 2T kuin 4T:kin, syöttään virtaskaa pihalle vaan kahdesta piuhasta (ikään kuin nollanapa poistetaan, ei tarvi itse käämeihin koskea, se vähän mitä epäsymmetriaa jää ei kannata välittää) ja orkkis säädin pois-pois, tilalle toi http://www.dymatech.fi/Verkkokauppa/OFosat.htm#akku DC-säädin (saa kaikista Duell-kamaa myymistä liikkeistä, mutten tiiä muualla netissä).

Mulla on aina ollu lyhyt ja pitkä, ellei Xenon-polttimossa ole erikseen ollu, olen itse kolvannu siihen H1:n ja sille peilin, eli H1 lyhkäsenä ja Xenon pitkänä, valokatkasija vaihtaa.

Joops, tuon trailtechin ohjeen ymmärsin kutakuinkin noin miten sinäkin sanoit tekeväs.
Uskaltaskohan tuota ihan lähtee tekemään, vai pitäskö pyytää joku vähän paremmin englantia ymmärtävä kaveriks, että tulis niinkun tuossa ohjeessa? Eihän tuo kovin monimutkaselta kyllä vaikuta..
Tuommosen trailtechin tasurin käyn varmaan Motopalvelusta hakemassa, kun ihan kotariin tehty, niin ei tarvi johtoja katkoo, taitaahan se kympin enemmän maksaa, mutta tuleepahan siisti. :)

Ei sulla ois kuvaa tosta lyhyt-pitkä xenonhalogeenistä, tai tarkempaa analyysiä heittää, kun en nyt ihan ymmärtän? :D

12.1.2011 0:30

Se on ihan kopio niistä mitä on orkkisena ollu, pitkäksi H1 kolvattu siihen keskiöstä sivuun xenonin viereen, mutta niissä on Xenonissa peili ja H1 pitkänä. Kyllä H¤-kantasessa Xenonpolttimossa tilaa on siihen alle kolvata H1:n.

See oolwrongin säädin ei oo sama, mut jos watit riittää niin kaippa se saman asian ajaa. Toi Duell'n säädin hukkaa jotain 5-7%, huonoimmat yli 10% - mut ne on moposäätimiä. Trailtech'n säätimet on kans hyviä, mut kato ne piuhat, jossain mallissa on ainakin semmone haistelupiuha joka sit sammuttelee Xenonia tyhjäkäynnillä - eos miten kytkeä kun tommosta tutkiessa menee aina enempi kun kukaan haluaa maksaa.

Niin ja ellet mene sorkkimaan sitä käämitystä, niin mitään peruuttamatontahan et aikaan saa. Lakkaan ei voi tinata, eli ellei heti tartu niin lopeta lämmitys ettet polta käämilangan suojalakkaa, kupari johtaa niin hyvin lämpöä ettei sitä parane väkisin koittaa. Lopeta polttelu ja puhdista uudeleen, paremmin, eiköhän jo tartu. Ei tossa oikeestaan muuta erityistä huomioitavaa ole, mitään ei hajoo ellet päästä oikoseen tai tee jotain käsittämätöntä ja säädin kytkettynä ei polttimoitakaan. Kyllä nää on ihan ite tehtäviä juttuja, perustarkkuutta ja järki kädessä, varaa aikaa ettei ole kiire, kyl se siitä.