Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: 4T vs. 2T

16.4.2012 13:38

Eilen pääsin kokeilemaan hyvinkään crossiradalla peräjälkeen 2010 RM-Z 450 4t ja 2009 YZ 250 2t. Mulla on pyörä ollut myynnissä jo jonkin aikaa ja tarkoitus olisi vaihtaa 125 - 150 cc 2t. Ihan vaan sen takia, että mulla ei ole sellaista vielä ollut ja sellainen voisi olla hauska ajaa. Myös varaosien halvempi hinta ja huollon helppous vähän houkuttelee. (just meni 1000+ euroa koneremppaan kun kiertokangen alatappi lahosi isosta nelarista)

Nyt kun pääsi taas ajamaan 250 2t:llä, niin edelleen vahvistui käsitys, ettei ainakaan niin isoa 2t crossia meikäläiselle. Pyörä on kevyt ja ketterä, mutta pyörää joutuu ajamaan sen verta enemmän, että väsyin sen sarvissa huomattavasti nopeammin kuin oman 450 4t:n. Myös moottorin suuremmat värinät vaikuttaa asiaan.

Täytyis melkein päästä testaamaan vielä nykypiikkiä niin tietää että tuleeko musta sittenkään 2t miestä :D Viime syksynä KTM koeajopäivillä ajoin 125 SX ja se oli kyllä kiva laite, mutta en tiedä miltä se tuntuisi pitkässä crossi-erässä tai cc-kisassa. Myös 350 SX-f oli kiva laite, se voisi olla perusharrastajelle melko sopiva kompromissi.

Pikkunelari ei kiinnosta, pikkuveljellä on 2011 RM-Z 250 ja sen testaaminen ei ole herättänyt minkäänlaisia intohimoja. Isoveljellä taas on bigbore 290 RM-Z, joka olisi ehkä unelma harrastepyörä, mutta siinä tulee taas rahaseinä vastaan. Bigbore maksaa ja huollontarvetta on enemmän.

Saattaa hyvinkin olla että tuo 450 4t on harrastajaystävällisin pyörä vaikka vähän rohmolta tuntuukin. Vielä kun olisin tajunnut laittaa toisen pytyn alatiivisteen koneremontin yhteydessä, niin olisin saanut koneeseen lisää elinikää laskemalla puristuksia, eikä pyörä stumppaisikaan niin helposti. Menetetyt hevosvoimat ei meikäläisen ajossa tuntuisi missään. :lol:

Re: 4T vs. 2T

16.4.2012 15:39

Se 350 oli omasta mielestä aika mopon tuntunen. Vähän niinkun olis 250cc kone ja 450cc paino. Kyl se moottori on selkeästi pikkupyörää lähempänä mutta painoahan sillä on enemmän kun japsi nelipuokeilla. En tykänny, tosin mulle ei kotarit sopinu muutenkaan ollenkaan enää käteen.

Re: 4T vs. 2T

16.4.2012 17:36

Joo, sama fiilis itsellä 350F:stä, kiertää huonommin kuin 250 nelarit, mutta ei ole kuitenkaan vääntöä läheskään samalla tavalla kuin 450 kuutioisessa. Varmaan pitäisi ajaa ks. pyörää paljon niin oppisi käskemään sitä ihan raivolla.

Re: 4T vs. 2T

16.4.2012 20:26

rossipoika kirjoitti:No näimpä. Joko kuutiorajat alemmas tai sitten semmosia ratoja missä ylimääräisille polleille olisi käyttöä.


Muistinkin yhden legendaarisen kisan Saksasta, Teterowin Bergringin. Luulis riittävän baana ajaa riittävän lujaa. Mutta, itse kilpasarja A ajaa 500cc nelareilla ilman jarruja. Sitten löytyy myös crossi, atv ja sivuvaunuluokat. Menehtymiset kilpailussa on vienyt kiinnostusta ratalajien huipuilta kisaan. Mutta joka vuosi kova ryhmä on ajamassa. Keskituntinopeus noin 110kmh viime vuonna. Eiköhän 500cc 2tahdillakin pystys koittaa pysyä perässä.

Pätkä harjoituksista:

http://youtu.be/nQS8DF-Y47Y

Re: 4T vs. 2T

16.4.2012 21:52

Bream kirjoitti:
rossipoika kirjoitti:No näimpä. Joko kuutiorajat alemmas tai sitten semmosia ratoja missä ylimääräisille polleille olisi käyttöä.


Muistinkin yhden legendaarisen kisan Saksasta, Teterowin Bergringin. Luulis riittävän baana ajaa riittävän lujaa. Mutta, itse kilpasarja A ajaa 500cc nelareilla ilman jarruja. Sitten löytyy myös crossi, atv ja sivuvaunuluokat. Menehtymiset kilpailussa on vienyt kiinnostusta ratalajien huipuilta kisaan. Mutta joka vuosi kova ryhmä on ajamassa. Keskituntinopeus noin 110kmh viime vuonna. Eiköhän 500cc 2tahdillakin pystys koittaa pysyä perässä.

Pätkä harjoituksista:

http://youtu.be/nQS8DF-Y47Y

No eihän tolla nyt ole mtn tekemistä crossin kanssa.

Endurossa 2t pyörillä pärjätään, vaikkakin useampi nelaria suosii. Ihmisten tuntuu olevan vaikea ymmärtää sitä, että tosiasiassa valmistajat päättävät ne tahdit, joilla ajetaan. Toistaiseksi vaan kotari + muut pikkueuromerkit käyttää niitä r&d rahoja 2t pyöriin ja muut eivät. Ja ne muut merkit vaan sattumoisin kattavat suurimman osan ainakin jenkkien markkinoista.

Miksi nämä japsi ovat sitten päätyneet siihen tulokseen, että 2t vehkeitä ei kannata enää kehittää on melko helppo ymmärtää. Ne on jo melko loppuun asti kehitettyjä. Niin yksinkertasta tekniikka, että veikkasin itävallan poikien käyttäneet euron jos toisenki vaan siihen, että ovat saaneet 2-3hv tehokkaamaan moottorin kehitettyä kun muut ilman, että vääntö+muut ominaisuudet heikkenee. Oliko sen arvosta? Jaa-a.

Btw. luulis, että ammattilaiset tietää mitä tekee eikä näin ollen lähde leikkimään "lelujen" kanssa.

Re: 4T vs. 2T

16.4.2012 23:14

rossipoika kirjoittaa asiaa, komppaan täysin.

Yam66:lle. Ei kukaan ole väittänytkään että puolikas 2-t olisi nopeampi kuin pikkunelari. Oikeastaan tilanne on se, että tällä hetkellä näyttäisi jopa siltä että olisivat hyvinkin tasaväkisiä keskenään. Tuolla Uudessa-Seelannissa, nämä koneet ajavat samassa luokassa. Darryl King voitti mestaruuden 2-t:llä, mutta ei kaikkia ajettuja eriä. Itse asiassa hän sanoi että nykyiset pikkunelarit ovat niin kehittyneitä ja nopeita, ja niillä ajavat nuoret ja nopeat kuskit, että hänen täytyi ajaa aivan tosissaan pärjätäkseen. Kuulemma aikaisempi kokemus MM-sarjasta ja pitkästä urastaan auttoi hänet mestariksi. Mielestäni nyt viimeistään pitäisi ainakin olla selvää se, että piikkien ja pikkunelareiden paikka ei ole ainakaan samassa luokassa!

250 luokkien yhdistäminen olisi hienoa, mutta niin kauan kun japsi tehtaat sanelevat AMA:n ja FIM:n säännöt, en usko että se voisi toteutua. He tietävät sen, että eivät halua joutua sellaiseen tilanteeseen jossa niiden uusimmat pikkunelarit MAHDOLLISESTI voitettaisiin heidän vanhoilla, 2-tahtisilla. Tätä riskiä he pelkäävät. Tämän asian takia nuo mainitsemasi suuret valmistajat eivät edes päästä asiaa siihen pisteeseen saakka, jossa heidän tarvitsisi alkaa valmistamaan uusia kaksitahtisia. Tuo mainitsemasi urbaanilegenda ei ole legendaa, se on täyttä totta.

Re: 4T vs. 2T

16.4.2012 23:18

Bream kirjoitti:
rossipoika kirjoitti:No näimpä. Joko kuutiorajat alemmas tai sitten semmosia ratoja missä ylimääräisille polleille olisi käyttöä.


Muistinkin yhden legendaarisen kisan Saksasta, Teterowin Bergringin. Luulis riittävän baana ajaa riittävän lujaa. Mutta, itse kilpasarja A ajaa 500cc nelareilla ilman jarruja. Sitten löytyy myös crossi, atv ja sivuvaunuluokat. Menehtymiset kilpailussa on vienyt kiinnostusta ratalajien huipuilta kisaan. Mutta joka vuosi kova ryhmä on ajamassa. Keskituntinopeus noin 110kmh viime vuonna. Eiköhän 500cc 2tahdillakin pystys koittaa pysyä perässä.

Pätkä harjoituksista:

http://youtu.be/nQS8DF-Y47Y


Mihinkäs tämä teksti liittyi? On muuten aika vaarallista ja typerää tuo touhu :roll:

Re: 4T vs. 2T

17.4.2012 0:22

Kuinka montaa tälle palstalle kirjoittelevaa toi motocrossin luokkajako koskettaa henkilökohtaisesti (ja henkilökohtaisesti ei tarkoita, että ajelee nahkahissillä ylös ja alas kun katselee jotain piikkivinguttelua netissä)?

Käsittääkseni täällä ei kirjoittele kukaan SM-tason tai kuski, jonka mahdollisuudet menee pilalle kun ei pääse ajamaan 250 cc kaksitahdilla Suomen mestaruudesta (jos olisi niin voisi sitten ajaa MX1:ssä). Harrastelijat ajakoon kaksitahdilla tai nelarilla ihan kummasta tykkää, kisakuskeille löytyy luokkia kalustosta riippumatta. Jokainen joka mistään mitään ymmärtää, tajuaa että 250 kaksitahti ei ole sopiva peli MXJ luokkaan, koska voima tulee paljon yllättävämmin kuin nelarissa ja siinä kohti voi olla varmaa, että 85:sesta siirryttäessä olisi varmaa että alkaisi Suomessakin ruumita tulemaan. Vanhat parrat (yli 16vee) voi ajella niillä MXB:ssä ja piikkikuskit sitten MX125 luokassa tai MXJ:ssä.

Ja mitä noihin hintoihin tulee, niin ei kai kukaan ole niin naivi, että kuvittelee valmistajien laskevan hintoja riippuen siitä montako tahtia niissä on (tai osien määrän mukaan)? Voin vannoa, että jos vaikka Kawasaki tulisi täysin uudella 2t ruiskupelillä ensi vuonna markkinoille, niin se ei olisi pätkääkään halvempi kuin noi nelarit. Syynä siihen on se, että kehitystyö maksaa ja kysynnän ja tarjonnan laki määrää lopulta hinnan.

Syy miksi tähän jaksaa edes puuttua, että 2t fanaatikot suoltaa tota propagandaa niin paljon tänne nettiin, että jollain aloittelijalla ei ole mitään mahdollisuutta saada oikeata kuvaa asiasta kun näitä lukee. Lisäksi monella 2t fanaatikolla ei tunnu olevan mitään muuta kokemusta nelareista kun netin välityksellä ja mitä kaverin kaverilta on kuullut...

Re: 4T vs. 2T

17.4.2012 0:43

rossipoika kirjoitti:

Joku vuosi sitten eräs kuljettaja kävi ajamassa CR500AF:lla muutaman superin mutta ei sillä pärjännyt ja palasi takaisin nelariin.
Voi olla ettei se ison kakstahtisen ajaminen ala luonnistua heti ensimmäisissä kisoissa. Ja jos se AF nyt tarkoittaa sitä että 500cc kone on jysäytetty uuteen runkoon, niin se ei tee siitä pyörästä silti nykypäivästä. Päin vastoin. Jos se kone on jossain nelarin rungossa kiinni niin en yhtään ihmettele miks on vaikee ajaa. Sitä paitsi likipitäen kaikkki nykyajan rungot on rakennettu nelitahtimyllyä ajatellen, myös ne joissa on kakstahtiset kiinni tehtaalta tullessaan. Eri luontonen kone->eri luontoset rungot. Simple?

_Jre_ kirjoitti:nelarista löytyy pitoa jne.
Ei se kone luonnonlakeja pysty muuttamaan. Toki homma voi tuntua siltä ja selitys löytynee edellä olevasta runkohölinästä.


Kyllähän tuohon nelarin parempaan pitoon on olemassa ihan pätevä selitys ja se ei liity runko-ominaisuuksiin mitenkään. Eli nelarin harvempi sytysväli --> harvemmin "voimapulsseja" takarenkaalle --> pito säilyy paremmin. Samaa ilmiötä on hyödynnetty RR:n puolella suunnittelemalla ns. big bang koneita.

Aina kun tätä pitoa pystyy hyödyntämään on nelarilla etu. Jos me nyt laitettaisiin nelarit ja smokerit kuutioiden mukaan samaan luokkaan, niin ilman muuta pienemmissä pyörissä kaksitahtiset olisivat suuremman ominaistehonsa ansiosta nopeampia. Sitten jossain vaiheessa kun mennään isompiin pyöriin ja tehoa alkaa olla kummallakin ns. tarpeeksi niin pito-ominaisuudet ratkaisee. Ja se maaginen raja lienee radasta riippuen varmaan jossain siellä 250cc seuduilla... Tämä "noin 250cc" luokka olisi varmasti mielenkiintoinen, mutta pienempien ja isompien luokkien tulokset olisivat aika selvät.

Ja enduro on lajina niin erilainen, että sitä nyt ei näihin väittelyihin voi tunkea...

Re: 4T vs. 2T

17.4.2012 1:02

Varmaankin pahin mahdollinen tilanne olisi jos japsit ajettaisiin tilanteeseen jossa niiden olisi ruvettava kehittämään kaksitahtisia menestyäkseen.
Seurauksena olisi aika äkkiä kakstahtareita joissa olisi suorasuihkutusta, paineöljyvoitelua, ym muuta monimutkaista ja kallista tekniikkaa.
Samantien saisi sanoa hyvästi edullisille harrastepyörille joitten tekniikan ja korjauksen voi hallita kuka tahansa.

Re: 4T vs. 2T

17.4.2012 7:11

Guuna#243 kirjoitti:No eihän tolla nyt ole mtn tekemistä crossin kanssa.


Enemmän ehkä kuin luuletkaan. Rata vain on pidetty samanlaisena kilpailun 92 vuotisen historian aikana. Vielähän noi 1950-luvun "crossi" radat oli tuollaista loivia luonnollisia ratoja.

Ja hey, koittakaa nyt vähän rentoutua. Bergring oli vain heitto radasta, jossa oikeasti pääsee kokeilemaan mihin isot motocross-pyörät kykenee. Kovin monella radalla ei pääse kuulemaan että 450cc:stä todella otettaisi maksimeita irti. ;)

Re: 4T vs. 2T

17.4.2012 13:49

M-Racer kirjoitti:Kuinka montaa tälle palstalle kirjoittelevaa toi motocrossin luokkajako koskettaa henkilökohtaisesti (ja henkilökohtaisesti ei tarkoita, että ajelee nahkahissillä ylös ja alas kun katselee jotain piikkivinguttelua netissä)?

Eikö lajin harrastaja, tai katsoja saa muodostaa omaa mielipidettään, tai kyseenalaistaa nykyistä luokkajakoa. Onko oltava SM-tason kuljettaja joka toteaisi esim, "ei piikillä enään kerkeä MX2 luokassa" tai "ei tolla puolikkaalla enään ole järkevä ajaa nelipuolikasta vastaan". Näitä lauseitahan on oikeastikkin kuultu oikeitten vetomiesten suusta ympäri maailmaa. Yhdyn heidän mielipiteisiin, ja kyllähän tuon nykymeinigin pystyy nyt omin silminkin näkemään, miten asiat ovat.

M-Racer kirjoitti:Käsittääkseni täällä ei kirjoittele kukaan SM-tason tai kuski, jonka mahdollisuudet menee pilalle kun ei pääse ajamaan 250 cc kaksitahdilla Suomen mestaruudesta (jos olisi niin voisi sitten ajaa MX1:ssä). Harrastelijat ajakoon kaksitahdilla tai nelarilla ihan kummasta tykkää, kisakuskeille löytyy luokkia kalustosta riippumatta. Jokainen joka mistään mitään ymmärtää, tajuaa että 250 kaksitahti ei ole sopiva peli MXJ luokkaan, koska voima tulee paljon yllättävämmin kuin nelarissa ja siinä kohti voi olla varmaa, että 85:sesta siirryttäessä olisi varmaa että alkaisi Suomessakin ruumita tulemaan. Vanhat parrat (yli 16vee) voi ajella niillä MXB:ssä ja piikkikuskit sitten MX125 luokassa tai MXJ:ssä.

Niin eli taas laitat sen puolikkaan 2-t:n tuonne nelipuolikkaiden sekaan, vaikka nykyään näyttäisi siltä että se kuuluisi tuonne MX2 luokkaan pikkunelarin rinnalle. Miksi junioreiden tarvitsisi ajaa puolikkaalla 2-t:llä? Joillekkin junnuille tuo pikkunelarikin on raskas laite, joten he päätyvät piikkiin sen keveytensä vuoksi. Tämä 250 vs 250 luokkamuutoshan voitaisiin laittaa koskemaan vain esimerkiksi SM-sarjaa. Euroopassa moni lajiliittohan on palannut siihen että, juniorit saavat ajaa ainoastaan piikeillä. Täytyy tietysti muistaa että noita junioreita on myös monenkokoista sälliä. Jotkut pystyisivät fyysisesti varmasti hallitsemaan jopa puolikasta 2-t:ä, näille voisi jopa piikki tuntua pieneltä.

M-Racer kirjoitti:Ja mitä noihin hintoihin tulee, niin ei kai kukaan ole niin naivi, että kuvittelee valmistajien laskevan hintoja riippuen siitä montako tahtia niissä on (tai osien määrän mukaan)? Voin vannoa, että jos vaikka Kawasaki tulisi täysin uudella 2t ruiskupelillä ensi vuonna markkinoille, niin se ei olisi pätkääkään halvempi kuin noi nelarit. Syynä siihen on se, että kehitystyö maksaa ja kysynnän ja tarjonnan laki määrää lopulta hinnan.

Kukas täällä jostain hinnoista on puhunut? On erittäin vaikeaa ennustaa sellaisen pyörän hintaa, mikä ei ole tulossa tuotantoon. KTM on isoista merkeistä ainoa joka on kehittänyt niiden kaksitahtisia edelleen. 250sx-f maksaa 8480eur, 125sx 7430eur, piikki on tonnin halvempi. 250sx 7970eur, se on enään 500 euroa halvempi kuin sx-f. Jostainhan tuon hintaeron täytyy tulla, kyllä tuo kaksitahtinen on vain "halvempi" valmistaa. Kyllähän ylimääräiset osat maksavat, se on selvä. Hondaa sai vielä vuonna 2007 ostaa joko 2-t:nä tai nelitahtisena. Piikki maksoi tuolloin 6390eur ja 250crf 8290eur. 125 oli 1900 euroa halvempi :eek: ja puolikas 2-t 1500euroa halvempi. 450crf oli 8550euroa joten puolikas 2-t oli 1700euroa halvempi.
Kyllä Japanin neljällä suurella on edelleen kaksitahtisten insinöörityö hanskassa. En usko että vaatisi heiltä kovinkaan isoja panostuksia uudistuneen kaksitahti malliston lanseeraukseen. Haasteenhan nykyään muodostaa se, että näillä luokka jaoilla ja säännöillä jouduttaisiin piikistä yrittää tehdä kilpailukykyinen pientä nelitahtista vastaan. Piikin kuutiotilavuutta kun ei saa kasvattaa, voisi se olla liian haastavaa ja jopa mahdotonta tehdä siitä yhtä hyvin vääntävää ja pitoa tuottavaa pyörää, mitä nelitahtinen on. Sama koskee puolikasta 2-t:ä. Mutta jos esim, piikit ajaisivat omassa sarjassaan, niin uskon että he varmasti pystyisivät tekemään melko kivuttomasti uusia kaksitahtisia, jos niiden ei tarvitsisi välittää muusta kuin siitä, että se pärjäisi kilpailijoidensa vastaaville 125 kuutioisille kaksitahtisille. Kaikkihan kuitenkin varmasti tietävät syyn miksi näin ei tule tapahtumaan.

Miksi M-Racer Honda on pystynyt pudottamaan nelareidensa hintoja jatkuvasta kehitystyöstä huolimatta? Eikös tässä pitänyt olla kysynnän ja tarjonnan laki? Hondan pikkunelari maksoi viime vuonna 8590eur. 2012 pyörään on tullut edelleen kehitystä, ja muutoksia viime vuodesta, mutta nyt hinta on 6990eur. Se on 1600 euroa halvempi 2012? Eikö kehitys maksakkaan mitään, vai eikö Honda mene kaupaksi? Kaksitahtinen näyttäisi kehitystyöstään välittämättä maksaa vähemmän, joten kyllä voisin ostaa uuden japsi piikin hintaan 5900 :D

M-Racer kirjoitti:Syy miksi tähän jaksaa edes puuttua, että 2t fanaatikot suoltaa tota propagandaa niin paljon tänne nettiin, että jollain aloittelijalla ei ole mitään mahdollisuutta saada oikeata kuvaa asiasta kun näitä lukee. Lisäksi monella 2t fanaatikolla ei tunnu olevan mitään muuta kokemusta nelareista kun netin välityksellä ja mitä kaverin kaverilta on kuullut...

Roskaa! Jos tässä asiassa joku jotain propagandaa suoltaa, niin se on nuo "neljä suurta" japanilaista valmistajaa! Honda niistä suurimpana kiukuttelijana-tyyliin- Jos ette muuta sääntöjä meidän haluamaamme suuntaan, me vetäydymme pois...

Re: 4T vs. 2T

17.4.2012 17:42

M-Racer kirjoitti:Kuinka montaa tälle palstalle kirjoittelevaa toi motocrossin luokkajako koskettaa henkilökohtaisesti (ja henkilökohtaisesti ei tarkoita, että ajelee nahkahissillä ylös ja alas kun katselee jotain piikkivinguttelua netissä)?


Meinas karata kokis näytölle. :D

zeizei125 kirjoitti:Kukas täällä jostain hinnoista on puhunut? On erittäin vaikeaa ennustaa sellaisen pyörän hintaa, mikä ei ole tulossa tuotantoon. KTM on isoista merkeistä ainoa joka on kehittänyt niiden kaksitahtisia edelleen. 250sx-f maksaa 8480eur, 125sx 7430eur, piikki on tonnin halvempi. 250sx 7970eur, se on enään 500 euroa halvempi kuin sx-f. Jostainhan tuon hintaeron täytyy tulla, kyllä tuo kaksitahtinen on vain "halvempi" valmistaa. Kyllähän ylimääräiset osat maksavat, se on selvä. Hondaa sai vielä vuonna 2007 ostaa joko 2-t:nä tai nelitahtisena. Piikki maksoi tuolloin 6390eur ja 250crf 8290eur. 125 oli 1900 euroa halvempi :eek: ja puolikas 2-t 1500euroa halvempi. 450crf oli 8550euroa joten puolikas 2-t oli 1700euroa halvempi.
Kyllä Japanin neljällä suurella on edelleen kaksitahtisten insinöörityö hanskassa. En usko että vaatisi heiltä kovinkaan isoja panostuksia uudistuneen kaksitahti malliston lanseeraukseen. Haasteenhan nykyään muodostaa se, että näillä luokka jaoilla ja säännöillä jouduttaisiin piikistä yrittää tehdä kilpailukykyinen pientä nelitahtista vastaan. Piikin kuutiotilavuutta kun ei saa kasvattaa, voisi se olla liian haastavaa ja jopa mahdotonta tehdä siitä yhtä hyvin vääntävää ja pitoa tuottavaa pyörää, mitä nelitahtinen on. Sama koskee puolikasta 2-t:ä. Mutta jos esim, piikit ajaisivat omassa sarjassaan, niin uskon että he varmasti pystyisivät tekemään melko kivuttomasti uusia kaksitahtisia, jos niiden ei tarvitsisi välittää muusta kuin siitä, että se pärjäisi kilpailijoidensa vastaaville 125 kuutioisille kaksitahtisille. Kaikkihan kuitenkin varmasti tietävät syyn miksi näin ei tule tapahtumaan.

Miksi M-Racer Honda on pystynyt pudottamaan nelareidensa hintoja jatkuvasta kehitystyöstä huolimatta? Eikös tässä pitänyt olla kysynnän ja tarjonnan laki? Hondan pikkunelari maksoi viime vuonna 8590eur. 2012 pyörään on tullut edelleen kehitystä, ja muutoksia viime vuodesta, mutta nyt hinta on 6990eur. Se on 1600 euroa halvempi 2012? Eikö kehitys maksakkaan mitään, vai eikö Honda mene kaupaksi? Kaksitahtinen näyttäisi kehitystyöstään välittämättä maksaa vähemmän, joten kyllä voisin ostaa uuden japsi piikin hintaan 5900 :D

M-Racer kirjoitti:Syy miksi tähän jaksaa edes puuttua, että 2t fanaatikot suoltaa tota propagandaa niin paljon tänne nettiin, että jollain aloittelijalla ei ole mitään mahdollisuutta saada oikeata kuvaa asiasta kun näitä lukee. Lisäksi monella 2t fanaatikolla ei tunnu olevan mitään muuta kokemusta nelareista kun netin välityksellä ja mitä kaverin kaverilta on kuullut...

Roskaa! Jos tässä asiassa joku jotain propagandaa suoltaa, niin se on nuo "neljä suurta" japanilaista valmistajaa! Honda niistä suurimpana kiukuttelijana-tyyliin- Jos ette muuta sääntöjä meidän haluamaamme suuntaan, me vetäydymme pois...



Kuva

ja joo vetäsin viron treenireissulla armottomat pannut, naama ruhjeilla ja polvi sökönä, ei vaan oo mitään muuta tekemistä kun haastaa riitaa netissä

Re: 4T vs. 2T

17.4.2012 18:12

Mun tekosyy ois nyt se että oon flunssassa himassa ja ei oo muuta tekemistä. On kuumettakin vissiin, sen piikkiin kaikki sekoilu, ok?

Nyt just youtube-telkkarista tulossa pitkä MX1-kooste vuodelta 2003. Kyllä menee Mickael Pichon hienosti RM 250:llä. Musta ton aikaisiin kisoihin toi lisämaustetta se kun oli sekaisin 2- ja 4-tahtisia. Toinen hieno kausi on vuoden 2005 AMA supercrossit, siellä veti viel kovimmat jätkät 2-tahtisilla. Sit seuraavalla kaudella olikin jo kaikilla 4-tahtiset. (Tästä tais Chad Reed just todetta että "we were forced to ride 4-strokes")

Vähän tolla menneiden haikailua mulla tossa 2-tahtihommassa... Nelarilla ajaminen näyttää ja etenkin kuulostaa musta todella hölmöltä. Ajamisesta samat mietteet, en oo kyllä ikinä 4-tahtista omistanut ja kokeilut on olleet aika nopeita eli saatan vielä joskus muuttaa mieleni. Jos nyt saisin valita niin kaikki vois ajaa pienempien päästöjen takia 4-tahtisilla, paitsi sillon kun mä oon paikalla tai satun katsomaan telkkaria. Sopiiko kaikille?

Mutta tohon salaliittohommaan vielä... Ei nyt tarvii kovin mielikuvituksellista salaliittoa edes rakentaa, onhan se nyt aika selvää että valmistajat tahtoo että ammattilaiskisoissa ajetaan niiden välineillä. Ja isoimmat valmistajat tietysti sponsoroi kilpailuja. Ja jos et usko, että sponsorit määräävät sarjojen sääntöjä niin et tiedä miten kapitalismi toimii.

4-tahtisille annettiin toi kuutiosenttimetrietu alunperin siksi, että ne ois kilpailukykyisiä ja. Mulle on vähän epäselvää että miksi ne on alunperin sitten yritetty väkisin saada kilpailukykyisiksi, en vanhana kyynikkona usko että ainakaan ympäristösyistä. No joku syy siihen on kai ollut. Kuitenkin nelarit ovat niin hyviä jo tänä päivänä että cc-etu ei oo enää pitkään ollut mitenkään reilu, mikä on saanut isoimmat valmistajat jo lopettamaan 2-tahtiset kokonaan. Vähän tylsää mun mielestä.

Äskeiseen liittyen kirjoittelin jo tuolla toisessa topicissa, että luokkajako on vähän hölmö nykyään (taisin sanoa että perseestä) kun aiempi piikkiluokka korvattiin 250-kuutioisilla, joka taas oli ennen iso luokka. Eli nyt on vain isoja pyöriä kisoissa viivalla kolmessa luokassa. En usko, että tää oli säännöistä päättävien alkuperäinen idea, mutta nyt kävi näin.

Jotain vielä piti kirjotella Jamahasta... ai nii...

Siinä vaiheessa (2005) kun noi muut japonialaiset oli käsittääkseni jo aika vahvasti sitoutuneet nelareihin, Yamaha uudisti YZ:n alumiinirungon ja jotain muutakin hienoo kai. Siellä on varmaan ollut suunnitteluosastolla joku keisarinaikainen jäärä joka ei oo voinut millään uskoa että edes hölmöt amerikkalaiset haluais ostaa uuden pyörän joka on vanhaa 15 kg painavampi, maksaa enemmän eikä lähde enää käyntiin kun se sammuu mutkaan (jota se tekee usein). :D

Kiitti moi, meen jatkaa kisojen katselua.

Re: 4T vs. 2T

17.4.2012 18:28

Tosin Yamaha aloitti koko modernien 4T-krossien aikakauden. No, ehkä into vähän hiipui myöhemmin kun puolikkaassa on vieläkin se sama kone.