16.4.2012 13:38
16.4.2012 15:39
16.4.2012 17:36
16.4.2012 20:26
rossipoika kirjoitti:No näimpä. Joko kuutiorajat alemmas tai sitten semmosia ratoja missä ylimääräisille polleille olisi käyttöä.
16.4.2012 21:52
Bream kirjoitti:rossipoika kirjoitti:No näimpä. Joko kuutiorajat alemmas tai sitten semmosia ratoja missä ylimääräisille polleille olisi käyttöä.
Muistinkin yhden legendaarisen kisan Saksasta, Teterowin Bergringin. Luulis riittävän baana ajaa riittävän lujaa. Mutta, itse kilpasarja A ajaa 500cc nelareilla ilman jarruja. Sitten löytyy myös crossi, atv ja sivuvaunuluokat. Menehtymiset kilpailussa on vienyt kiinnostusta ratalajien huipuilta kisaan. Mutta joka vuosi kova ryhmä on ajamassa. Keskituntinopeus noin 110kmh viime vuonna. Eiköhän 500cc 2tahdillakin pystys koittaa pysyä perässä.
Pätkä harjoituksista:
http://youtu.be/nQS8DF-Y47Y
16.4.2012 23:14
16.4.2012 23:18
Bream kirjoitti:rossipoika kirjoitti:No näimpä. Joko kuutiorajat alemmas tai sitten semmosia ratoja missä ylimääräisille polleille olisi käyttöä.
Muistinkin yhden legendaarisen kisan Saksasta, Teterowin Bergringin. Luulis riittävän baana ajaa riittävän lujaa. Mutta, itse kilpasarja A ajaa 500cc nelareilla ilman jarruja. Sitten löytyy myös crossi, atv ja sivuvaunuluokat. Menehtymiset kilpailussa on vienyt kiinnostusta ratalajien huipuilta kisaan. Mutta joka vuosi kova ryhmä on ajamassa. Keskituntinopeus noin 110kmh viime vuonna. Eiköhän 500cc 2tahdillakin pystys koittaa pysyä perässä.
Pätkä harjoituksista:
http://youtu.be/nQS8DF-Y47Y
17.4.2012 0:22
17.4.2012 0:43
rossipoika kirjoitti:Voi olla ettei se ison kakstahtisen ajaminen ala luonnistua heti ensimmäisissä kisoissa. Ja jos se AF nyt tarkoittaa sitä että 500cc kone on jysäytetty uuteen runkoon, niin se ei tee siitä pyörästä silti nykypäivästä. Päin vastoin. Jos se kone on jossain nelarin rungossa kiinni niin en yhtään ihmettele miks on vaikee ajaa. Sitä paitsi likipitäen kaikkki nykyajan rungot on rakennettu nelitahtimyllyä ajatellen, myös ne joissa on kakstahtiset kiinni tehtaalta tullessaan. Eri luontonen kone->eri luontoset rungot. Simple?Joku vuosi sitten eräs kuljettaja kävi ajamassa CR500AF:lla muutaman superin mutta ei sillä pärjännyt ja palasi takaisin nelariin.Ei se kone luonnonlakeja pysty muuttamaan. Toki homma voi tuntua siltä ja selitys löytynee edellä olevasta runkohölinästä._Jre_ kirjoitti:nelarista löytyy pitoa jne.
17.4.2012 1:02
17.4.2012 7:11
Guuna#243 kirjoitti:No eihän tolla nyt ole mtn tekemistä crossin kanssa.
17.4.2012 13:49
M-Racer kirjoitti:Kuinka montaa tälle palstalle kirjoittelevaa toi motocrossin luokkajako koskettaa henkilökohtaisesti (ja henkilökohtaisesti ei tarkoita, että ajelee nahkahissillä ylös ja alas kun katselee jotain piikkivinguttelua netissä)?
M-Racer kirjoitti:Käsittääkseni täällä ei kirjoittele kukaan SM-tason tai kuski, jonka mahdollisuudet menee pilalle kun ei pääse ajamaan 250 cc kaksitahdilla Suomen mestaruudesta (jos olisi niin voisi sitten ajaa MX1:ssä). Harrastelijat ajakoon kaksitahdilla tai nelarilla ihan kummasta tykkää, kisakuskeille löytyy luokkia kalustosta riippumatta. Jokainen joka mistään mitään ymmärtää, tajuaa että 250 kaksitahti ei ole sopiva peli MXJ luokkaan, koska voima tulee paljon yllättävämmin kuin nelarissa ja siinä kohti voi olla varmaa, että 85:sesta siirryttäessä olisi varmaa että alkaisi Suomessakin ruumita tulemaan. Vanhat parrat (yli 16vee) voi ajella niillä MXB:ssä ja piikkikuskit sitten MX125 luokassa tai MXJ:ssä.
M-Racer kirjoitti:Ja mitä noihin hintoihin tulee, niin ei kai kukaan ole niin naivi, että kuvittelee valmistajien laskevan hintoja riippuen siitä montako tahtia niissä on (tai osien määrän mukaan)? Voin vannoa, että jos vaikka Kawasaki tulisi täysin uudella 2t ruiskupelillä ensi vuonna markkinoille, niin se ei olisi pätkääkään halvempi kuin noi nelarit. Syynä siihen on se, että kehitystyö maksaa ja kysynnän ja tarjonnan laki määrää lopulta hinnan.
M-Racer kirjoitti:Syy miksi tähän jaksaa edes puuttua, että 2t fanaatikot suoltaa tota propagandaa niin paljon tänne nettiin, että jollain aloittelijalla ei ole mitään mahdollisuutta saada oikeata kuvaa asiasta kun näitä lukee. Lisäksi monella 2t fanaatikolla ei tunnu olevan mitään muuta kokemusta nelareista kun netin välityksellä ja mitä kaverin kaverilta on kuullut...
17.4.2012 17:42
M-Racer kirjoitti:Kuinka montaa tälle palstalle kirjoittelevaa toi motocrossin luokkajako koskettaa henkilökohtaisesti (ja henkilökohtaisesti ei tarkoita, että ajelee nahkahissillä ylös ja alas kun katselee jotain piikkivinguttelua netissä)?
zeizei125 kirjoitti:Kukas täällä jostain hinnoista on puhunut? On erittäin vaikeaa ennustaa sellaisen pyörän hintaa, mikä ei ole tulossa tuotantoon. KTM on isoista merkeistä ainoa joka on kehittänyt niiden kaksitahtisia edelleen. 250sx-f maksaa 8480eur, 125sx 7430eur, piikki on tonnin halvempi. 250sx 7970eur, se on enään 500 euroa halvempi kuin sx-f. Jostainhan tuon hintaeron täytyy tulla, kyllä tuo kaksitahtinen on vain "halvempi" valmistaa. Kyllähän ylimääräiset osat maksavat, se on selvä. Hondaa sai vielä vuonna 2007 ostaa joko 2-t:nä tai nelitahtisena. Piikki maksoi tuolloin 6390eur ja 250crf 8290eur. 125 oli 1900 euroa halvempi ja puolikas 2-t 1500euroa halvempi. 450crf oli 8550euroa joten puolikas 2-t oli 1700euroa halvempi.
Kyllä Japanin neljällä suurella on edelleen kaksitahtisten insinöörityö hanskassa. En usko että vaatisi heiltä kovinkaan isoja panostuksia uudistuneen kaksitahti malliston lanseeraukseen. Haasteenhan nykyään muodostaa se, että näillä luokka jaoilla ja säännöillä jouduttaisiin piikistä yrittää tehdä kilpailukykyinen pientä nelitahtista vastaan. Piikin kuutiotilavuutta kun ei saa kasvattaa, voisi se olla liian haastavaa ja jopa mahdotonta tehdä siitä yhtä hyvin vääntävää ja pitoa tuottavaa pyörää, mitä nelitahtinen on. Sama koskee puolikasta 2-t:ä. Mutta jos esim, piikit ajaisivat omassa sarjassaan, niin uskon että he varmasti pystyisivät tekemään melko kivuttomasti uusia kaksitahtisia, jos niiden ei tarvitsisi välittää muusta kuin siitä, että se pärjäisi kilpailijoidensa vastaaville 125 kuutioisille kaksitahtisille. Kaikkihan kuitenkin varmasti tietävät syyn miksi näin ei tule tapahtumaan.
Miksi M-Racer Honda on pystynyt pudottamaan nelareidensa hintoja jatkuvasta kehitystyöstä huolimatta? Eikös tässä pitänyt olla kysynnän ja tarjonnan laki? Hondan pikkunelari maksoi viime vuonna 8590eur. 2012 pyörään on tullut edelleen kehitystä, ja muutoksia viime vuodesta, mutta nyt hinta on 6990eur. Se on 1600 euroa halvempi 2012? Eikö kehitys maksakkaan mitään, vai eikö Honda mene kaupaksi? Kaksitahtinen näyttäisi kehitystyöstään välittämättä maksaa vähemmän, joten kyllä voisin ostaa uuden japsi piikin hintaan 5900M-Racer kirjoitti:Syy miksi tähän jaksaa edes puuttua, että 2t fanaatikot suoltaa tota propagandaa niin paljon tänne nettiin, että jollain aloittelijalla ei ole mitään mahdollisuutta saada oikeata kuvaa asiasta kun näitä lukee. Lisäksi monella 2t fanaatikolla ei tunnu olevan mitään muuta kokemusta nelareista kun netin välityksellä ja mitä kaverin kaverilta on kuullut...
Roskaa! Jos tässä asiassa joku jotain propagandaa suoltaa, niin se on nuo "neljä suurta" japanilaista valmistajaa! Honda niistä suurimpana kiukuttelijana-tyyliin- Jos ette muuta sääntöjä meidän haluamaamme suuntaan, me vetäydymme pois...
17.4.2012 18:12
17.4.2012 18:28