Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

5.1.2010 18:03

SMK) kirjoitti:No varmasti senkin, koska sen pyörän ongelma oli nimenomaan ne äkkikuolemat kaasun avaukseen, minkä takia se kaasari oli useammankin kerran kädessä. Oli kyllä ensimmäinen ja viimenen nelari, jonka kanssa piti tukin ylityksiinkin ajaa kytkimellä kuin 2T:lla, pelkällä kaasulla oli ihan fifty-sixty sattuuko nokka nouseen vai sattuuko nokka sukeltaan.


Outoa sinänsä kun nyt on itsellä jo toinen 09 malli menossa niin pumpun ajoituksella sai booailun pois. Puita en kylläkään kierrä, vaan jäärataa on ajo.

5.1.2010 21:51

No perkule se aikaisempi kiihdytyspumpun ruikkaiksen ajoituksen säätö vain pahensi booausta. Noo otin taas kaasarin irti. Käytin sen ruuvin kummissakin ääripäissä, mutta se suihku ei osunut siihen luistiin olleenkaan. :eek: No laitoin sen sitten aikaisimmalle ajoitukselle, eli ruuvin löysimpään asentoon ja pyörä tulille. No eikun vaa booaa, kun kaasua kääntää nopeasti tyhjäkäynniltä suunnilleen puolelle kaasulle. Onko se vaan muka niin, että tuo ei vaan vastaa sen paremmin kaasuun? Pyörä sammahtaa välillä kokonaan, kun se tukehtuu. Välillä putkessa paukahtaa. Neulaakin nostin pari pykälää, ilman vaikutusta. Hermot menee kyllä, kun ei ala toimimaan kunnolla. Huomenna aikaisen koko kaasuttimen ja puhdistan ja samalla katson suuttimien koot yms. Kertokaas mitä voisin asialle tehdä, kiitos.

E: Ainiin ja kokeiltiin myös pyöritellä sitä ruuvia vähän kerrallaan pyörän ollessa käynnissä ja kaasutella, mutta sopivaa kohtaa ei löytynyt. Stna kun meni 4 tuntia eikä mitään tulosta. :S

6.1.2010 0:23

Kervine kirjoitti:
SMK) kirjoitti:No varmasti senkin, koska sen pyörän ongelma oli nimenomaan ne äkkikuolemat kaasun avaukseen, minkä takia se kaasari oli useammankin kerran kädessä. Oli kyllä ensimmäinen ja viimenen nelari, jonka kanssa piti tukin ylityksiinkin ajaa kytkimellä kuin 2T:lla, pelkällä kaasulla oli ihan fifty-sixty sattuuko nokka nouseen vai sattuuko nokka sukeltaan.


Outoa sinänsä kun nyt on itsellä jo toinen 09 malli menossa niin pumpun ajoituksella sai booailun pois. Puita en kylläkään kierrä, vaan jäärataa on ajo.


Tossa enskamallissa oli se ohivirtaussuutin muistaakseni 90 vakiona ja tais olla joku lk. 60 millä se toimi parhaimmin. Mutta ei tosiaan saanu pois noita kuolemia. Jos sen sääti ja +10 kelissä pelas hyvin, nollakelissä tuli kuolemia taas. En muista mitä kaikkea tuli koitettua, mutta ikinä en sitä helteellä ajanu, enkä -20 päässy säätään, joten arvotukseks jäi. Ei ole kyllä kuunaan mikään muu peli tuottanu moista vaivaa, yleensä kun säätää niin, että oho, meni rikkaan puolelle yli ja siitä pykälä takas, pelaa aina, siis kun säätö on talvella tehty edes nollan tietämissä. Se laite oli muutenkin paska, kun -13...-15 oli pakkasraja käynnistymiselle, tosin oli niissä rosseissakin sama aongelmaa ja syy oli kaiketi elektorniikassa, joku komponentti ei kait kestäny matalia lämpötiloja tai siis putos resistanssi liika alhaseks ja sen takia sytkän ajotus bugas... jenkkifoorumilta aikanaan löytyny selitys asiaan. Tosin en mä sen tähden kyseistä laitetta hukannu, oli painava nostaa pystyyn ja loppuniitti tuli varaosien saatavuuden kanssa, kun jäi Jämsän kisa ja päitsistarttikin väliin, kun kytkimen osien saanti kesti 3vkk.

Riku, laita O-rengas sinne sitoon ne vivut toisiinsa, eli välys nolliin. Sit säädät sitä ajotusta niin, että osuu just luistiin ja siitä 1-2 kierrosta takasin. Äläkä mee muutteleen mitään neulan asentoo 2 pykälää kerrallaan. Nelarilla on se ikävä piirre, että jopa kokeneempikin säätäjä ei tunnista onko laihalla vai paksulla, jos on tarpeeksi pielessä - vaste kun on niin lähellä samaa kummin päin vaan, kun reilusti poskellaan ollaan.

6.1.2010 0:53

Kawasaki kx 125 -06
ohjekirjan talvisäädöt laskelmieni mukaan kun ollaan merenpinnan korkeudessa ja -10C :lol:
Eli vakiot
ilmaruuvi 1-1/2 auki talvi kierros kiinni
neula keskimmäinen (5lovea) talvi pykälä alemmas
tyhjäkäynti 40 talvi 42
pääsuutin 420 talvi 445

Noista viissiin sit lähdetään hakemaan?
Tosin myyjä sanoi että olis talvisäädöt mukana, mutta en vielä pakettia kattonut niin tarkkaan, että oliko muita suuttimia 8o

6.1.2010 13:16

Tänään pakettia tutkin ja olihan siellä suuttimet mukana!
Kaasarissa kiinni olevia en ole vielä katsonut!
Mutta pussista löytyi:
-tyhjäkäynti 37.5 ja 42.5
-pää 410,430 ja 470
-Pykälän rikkaampi neula

6.1.2010 13:36

[quote="kawa87"]Kawasaki kx 125 -06
ohjekirjan talvisäädöt laskelmieni mukaan kun ollaan merenpinnan korkeudessa ja -10C :lol:
Eli vakiot
ilmaruuvi 1-1/2 auki talvi kierros kiinni

Tarkottaako toi,et ilmaruuvi talvella vaan 1/2 kierrosta auki?

6.1.2010 14:22

timpax41 kirjoitti:
kawa87 kirjoitti:Kawasaki kx 125 -06
ohjekirjan talvisäädöt laskelmieni mukaan kun ollaan merenpinnan korkeudessa ja -10C :lol:
Eli vakiot
ilmaruuvi 1-1/2 auki talvi kierros kiinni

Tarkottaako toi,et ilmaruuvi talvella vaan 1/2 kierrosta auki?

No näin se väittää toi kirja, mutta hakemalla siitä paras tulee!
Noihan on vaan ohje/suuntaa antavia arvoja ;)
Ja sitä tulpan väriäkin kannattaa vähän tutkia ;)

6.1.2010 21:15

SMK) kirjoitti:Riku, laita O-rengas sinne sitoon ne vivut toisiinsa, eli välys nolliin. Sit säädät sitä ajotusta niin, että osuu just luistiin ja siitä 1-2 kierrosta takasin. Äläkä mee muutteleen mitään neulan asentoo 2 pykälää kerrallaan. Nelarilla on se ikävä piirre, että jopa kokeneempikin säätäjä ei tunnista onko laihalla vai paksulla, jos on tarpeeksi pielessä - vaste kun on niin lähellä samaa kummin päin vaan, kun reilusti poskellaan ollaan.
No nyt se vasta tempun teki. Laitoin neulan takasin keskiloveen, putsailin kaasarin, kahtelin suuttimien koot ja sitten sain sen kiihdytyspumpun ihmeen kaupalla ruiskauttamaan sen suihkun juuri siitä luistin alta, mutta jotenkin se suihku ei vieläkään osunut siihen luistiin kunnolla. Noo eikun kaasari kiinni ja käyntii, no perkele ei käynyt tyhjäkäyntiä yhtään vaikka sääti kuinka ylös sen tyhjäkäynnin, koko ajan piti kaasutella että ei sammu. Vähän tuntui, että olisi saanut liikaa bensaa. Suuttimia en siis vaihtanut tai mitään ja kasasin todella huolellisesti, ainut mitä pyöriteltiin oli seosruuvi ja laitettii se 1,25 auki niinkuin vakiona. Pääsuutin oli 200 (vakio 178), tyhjissuutin 45 (vakio 42), starter jet(mikähä se o) oli 100(vakio 85), muita ei tullut katsottua, mutta ovat todennäköisesti vakioita. Aika järkeviltähän nuo kuulostaa, pääsuutin aika suurehko tosin. Pyörän mukana tuli 180 pääsuutin, 48 tyhjissuutin ja vakio starter jet eli 100. Pitäiskö kokeilla jotakin noista vai käydä ostamassa eri kokoisia, mitä mieltä olette noista suuttimien koista? Huomenna taas kerran kaasutinta auki ja katsomaan mikä siellä voisi olla pielessä. :roll: En usko että koho tai mikään jumittaisi, koska ylivuotoletkuista ei tullut mitään.

6.1.2010 21:32

Nelarissa ei pitäisi olla tarvetta suurentaa suuttimia talveksi kuin korkeintaa parilla pykälällä. Ja jos pyörää on viritetty niin oikea pääsuutin voi olla vaikka 10 numeroa vakiota pienempi. Joku mato tuossa nyt piilee.

6.1.2010 23:44

Kokeileppas ryypyn kanssa, kun jotenkin tuntuu, että saattais sittenkin olal jopa imuvuoto. Ja ellei sekään vaikuta mitään tai paranna käynnissä pysymistä, et kai vaan menny irrottaan sitä anturia kaasarinkyljestä, siis se motikak mihin menee piuhoja...? Ja se pieni irtolirvake siellä kaasarin kurkussa, tuli varmasti samoin päin kun olikin? Nyt on jotenkin taas pää tyhjä oikeista termeistä, Kervinen toivottavasti avaa taas tän "hartialukon" ;)

7.1.2010 7:57

SMK) kirjoitti:Kokeileppas ryypyn kanssa, kun jotenkin tuntuu, että saattais sittenkin olal jopa imuvuoto. Ja ellei sekään vaikuta mitään tai paranna käynnissä pysymistä, et kai vaan menny irrottaan sitä anturia kaasarinkyljestä, siis se motikak mihin menee piuhoja...? Ja se pieni irtolirvake siellä kaasarin kurkussa, tuli varmasti samoin päin kun olikin? Nyt on jotenkin taas pää tyhjä oikeista termeistä, Kervinen toivottavasti avaa taas tän "hartialukon" ;)
Otin kyllä sen pelkän liittimen irti, mutta laitoin takaisin. Teinkö jotain väärin? :eek: Kaasuttimen muovinen kurkku on oikein päin ja imukurkku normaalisti paikoillaan.

Pitääpi katella imuvuodot tarkkaan, toimiiko näissä nelareissakin se crc-temppu? Vois kokeilla noita pienempiä suuttimiakin, vaikka sen ei tähän tyhjäkäynnin katoamiseen pitäisi vaikuttaa. Tuntuu vaan suurehkolta tuo 200 pääsuutin, jos vakio on 178. :roll:

7.1.2010 12:10

Et tehnyt mitään väärin. Sitä TPS anturia ei kannata siitä kaasarista irroittaa kun voi olla vaikeaa saada samalla kohdalle takaisin. Imuvuotoa voi etsiä samoin kuin kaksitahtisessakin.

7.1.2010 13:04

Rullaluistin tiivistelevy väärinpäin, ja ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan

7.1.2010 18:42

Joo se tiivistelevy olikin ollut väärin päin. Kiitos vinkistä. :D No nyt sain käymään jotenkin tyhjäkäyntiä, mutta nyt se oireilee seuraavasti: Kun kaasua kääntää niin booaa vaan ja sitten kun kaasun höllää, niin kierrokset nousevat itsestään ja sen jälkeen laskeutuvat takaisin. :| Outoa. JA jos käyttää konetta edes vähän kovemmilla kierroksilla (kääntää kaasua noin puolelle kaasulle), niin iskee liekkiä putkesta lähes koko ajan. Olisikohan syytä epäillä taas sitä kiihdytyspumppua, vai tuleeko teille jotakin muuta mieleen? Imukaula alkaa kohta ottaa ihteensä kun sitä kaasaria saa irroitella perkule koko ajan. :roll:


Edit: Sitä crc:tä kokeilin vähän suihkia, mutta ei tapahtunut mitään muutosta kierroksissa. Mahtaskoha tästä olla mitään apua, jos en saa sitä suihkua osumaan siihen luistiin: http://www.motokeidas.com/shop/product_ ... p?p=111762 ? Voiskoha se tappi, joka tulee sieltä kalvolta siihen muovipalikkaan, olla kulunut ja lyhentynyt tai jotai?


Edit2: Joo, kiitos kaikille nyt sain toimimaan, säädin seosruuvia niin tuo kierrosten leijailu hävisi. Se o-rengas siinä kiihdytyspumpussa jousti liikaa, laitoin nippusiteen ja heti toimi. Nyt koeajolle. Kiitos kauheasti kaikille, mukava kun sai apua ja nopeasti.

8.1.2010 19:49

Tuossa jo sivuja selailin ja huomasin, ettei nelariin tarvitse ilmeisesti suuttimia samanlailla vaihdella kuin 2-T:hen talvella. Joten seosruuvia(ko) tässä käännellään talvisäätöjen löytymiseksi?.. Tenttua tankissa, syyläreistä vuorattu 50% molemmista pahvilla ja kaasari piilossa routamaton (=ohut retkimaton palanen) sisässä. Nyt laitoin pyörän käyntiin, ja kävi ryypyllä hyvin, mutta ilman ryyppyä ontu ainakun antoi kaasua ja paukahteli reilusti. Toki ulkona onkin -25*c, ja ajokelit varmaan max. -10*c-15*c kun sinne vielä vapaaehtoisesti lähtee ajamaan. Joten tulisiko talvea varten muokata jotain vielä ? Nelitahdeissa ei kai vuorata alkukäyrää? Ja sitten, paljonko keskimäärin tuupataan painetta IRC:n enduropiikkirenkaisiin, ajan hiekkapohjaisella rossiradalla, 0.7- 1.0bar?