Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Huolto & korjaus

27.12.2012 13:14

8ade8 kirjoitti:Löysin ohje kirjasta perus säädöt noille lämpötiloille. Täytyykö ottaa kaasarin pohja auki ja sitte vaihtaa tk suutin ja pää suutin. Minkälaiset suuttimet ktm 85 on?
Mitä tuo korkeus merestä tarkoittaa/ vaikuttaa? Mikä se on suomessa (päijät-hämeessä)? Onko tuo neulan tyyppi miten tärkeä? miten se säädetään?

hei, voin käydä näyttämässä miten kaasari säädetään kun seuraavan kerran lahdessa päin kurvailen, mutta tee nyt näin aluksi: etsi luistin keskeltä, sieltä alhaalta se neula ja laita siinä oleva pieni lukkorengas alimpaan loveen (jolloin neula on ylempänä ja antaa enemmän bensaa), ole tarkkana ettet hukkaa sitä, vaatii sorminäppäryyttä. , sitten kaasarin kyljessä on semmoinen pieni messinkiruuvi, kierrä se ensin kiinni ja sitten avaat max yhden kierroksen (se on ilmaruuvi mikä toimii tyhjäkäyntisuuttimen kanssa kimpassa, mitä enemmän on kiinni, sitä paksumpi on tyhjäkäyntiseos. ,tai voit käydä esim. rikumotorissa kysymässä neuvoa, "bossi" kyllä jelppaa..

Re: Huolto & korjaus

27.12.2012 13:28

jontte92 kirjoitti:Joo semmonen ongelma olis tossa omassa pärrässä ku kävin viime viikolla hakemassa vm.-91 kawa kx 125. Ensimmäisen yönsä se vietti lämpimässä hallissa ja seuraavana päivänä kävin kokeilemassa ajoa yms. seuraava yö menikin taivasalla pakkasessa ja tämän jälkeen käynnistyspoljin vetää tyhjää? satunnaisina kertoina pystyy n. puolikierrosta konetta pyörittämään. Elikkä onkos tommoinen joku näitten ominaisuus vai onko sieltä vaa hampaat kulunu? :D

sun täytyy saada pyörä lämpöiseksi ja sitten vaihtaa öljyt, pakkasessa ei onnistu, ,laita jotain 10w-40, ei ainakaan paksumpaa. ,jos vielä temppuilee niin ei muuta kuin poski auki ja silmä käteen. ÄLÄ polje jos lyö yli, teet vaan pahempaa tuhoa.

Re: Huolto & korjaus

27.12.2012 15:02

Joo enpä ookkaan ku kädellä tunnustellu sitä polinta ku ei kehtaa saappaalla survoa kuitenkaan. Varmaan joku Castrol tai Valvoline 10-40 ois iha hyvä? Vai onko näihin jotakin omaa special öljyä ? :D kiitos vastauksesta ! Nyt Kawa oottelee taas lämpimässä tallissa.

Re: Huolto & korjaus

27.12.2012 17:06

OA243 kirjoitti:
8ade8 kirjoitti:Löysin ohje kirjasta perus säädöt noille lämpötiloille. Täytyykö ottaa kaasarin pohja auki ja sitte vaihtaa tk suutin ja pää suutin. Minkälaiset suuttimet ktm 85 on?
Mitä tuo korkeus merestä tarkoittaa/ vaikuttaa? Mikä se on suomessa (päijät-hämeessä)? Onko tuo neulan tyyppi miten tärkeä? miten se säädetään?


Ootko sä tosissas?? Kato ja mieti nyt jotakin ees ite.

Mitä tuossa oli asiatonta?

Täällä kun on meitäkin, jotka pystymetsästä ovat lajiin ryhtyneett eikä iskä osta pyöriä ja säädä ne kohdalleen. :paha:

Re: Huolto & korjaus

27.12.2012 17:19

Ei se ollut ehkä se pointti.. Vaan se että vois olla vähän oma-aloitteisempi. Ei taida olla motocross/enduro ihan se sun laji jos ei osaa suuttimia edes vaihtaa.. Kyllä pitäis itekki vähän ehkä osata ropata.

Re: Huolto & korjaus

27.12.2012 17:29

Valitettava fakta on että ei näitä opi laittamaan netistä lukemalla. Helpoimmalla pääsee ku löytää jonkun joka suostuu vähän kädestä pitäen opastamaan. Ja itsessään kaasarin säätäminen on aikas vaikeen luokan hommia.

Re: Huolto & korjaus

27.12.2012 18:49

mikulov kirjoitti:
8ade8 kirjoitti:Löysin ohje kirjasta perus säädöt noille lämpötiloille. Täytyykö ottaa kaasarin pohja auki ja sitte vaihtaa tk suutin ja pää suutin. Minkälaiset suuttimet ktm 85 on?
Mitä tuo korkeus merestä tarkoittaa/ vaikuttaa? Mikä se on suomessa (päijät-hämeessä)? Onko tuo neulan tyyppi miten tärkeä? miten se säädetään?

hei, voin käydä näyttämässä miten kaasari säädetään kun seuraavan kerran lahdessa päin kurvailen, mutta tee nyt näin aluksi: etsi luistin keskeltä, sieltä alhaalta se neula ja laita siinä oleva pieni lukkorengas alimpaan loveen (jolloin neula on ylempänä ja antaa enemmän bensaa), ole tarkkana ettet hukkaa sitä, vaatii sorminäppäryyttä. , sitten kaasarin kyljessä on semmoinen pieni messinkiruuvi, kierrä se ensin kiinni ja sitten avaat max yhden kierroksen (se on ilmaruuvi mikä toimii tyhjäkäyntisuuttimen kanssa kimpassa, mitä enemmän on kiinni, sitä paksumpi on tyhjäkäyntiseos. ,tai voit käydä esim. rikumotorissa kysymässä neuvoa, "bossi" kyllä jelppaa..


Kiitokset vastauksesta ja opastuksesta! Kyllä multa tuo suuttimien vaihto onnistuu, mutta aina pelkää sitä et rikkoo jotain ku menee neulaa säätää. :) Se vielä jäi epäselväksi että, kuinka tärkeä on tuo neulan vaihto? Pärjäisikö pelkällä sen säädöllä ja suuttimien vaihdolla?

Re: Huolto & korjaus

27.12.2012 20:01

silloin kun itse aikoinaan talvella ajelin niin en isoja muutoksia tehnyt, tärkein oli se neulan nosto( vaikuttaa keskikierrosalueella). ,käyntilämpötila voi olla pakkasella liian alhainen, syylareita osittain peittämällä lämpö nousee( ole varovainen ettei keitä!). ,neulaa ei tarvitse vaihtaa, jätetään semmoiset toimenpiteet jääratamestareille ;) ,kaksitahtisen käynnistä onneksi kuulee helposti onko jollain kierrosalueella seos pielessä, o.k., muista myös kunnollinen lämmityskäyttö, ei ekaan viiteen minuuttiin täyttä kaasua.

Re: Huolto & korjaus

27.12.2012 21:23

Noniin nyt on kaasarista pohja auki suuttimet irti. e: Laiton neulan rengaslukon toisiksi alimpaan kun ohje kirjan mukaan laitan säädöt. T suutin 50 ja pääsuutin 125 täytys käydä ostamassa huomenna. Mitä muuta pitää huomioida kun pakkasella ajelee?
Riittääkö sama 2t öljy määrä?
Viimeksi muokannut 8ade8 päivämäärä 27.12.2012 22:19, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Huolto & korjaus

27.12.2012 22:11

8ade8 kirjoitti:Noniin nyt on kaasarista pohja auki suuttimet irti. Niin mistä sitä neulaa säädetään? Koitin etsiä sitä ilman tulosta. Onko se siis kannen alla johon vaijeri menee vai kaasarin alapuolella?


Joo neula on siellä kannen alla kiinni vaijerin päässä liikkuvassa luistissa. Tuolta löytyy räjäytyskuva kaasarista: http://www.2wheelpros.com/oem-parts/200 ... embly.html

Re: Huolto & korjaus

27.12.2012 22:24

3% kesät & talvet on hyvä.

Re: Huolto & korjaus

28.12.2012 0:30

CRhonkkeli kirjoitti:
OA243 kirjoitti:
8ade8 kirjoitti:Löysin ohje kirjasta perus säädöt noille lämpötiloille. Täytyykö ottaa kaasarin pohja auki ja sitte vaihtaa tk suutin ja pää suutin. Minkälaiset suuttimet ktm 85 on?
Mitä tuo korkeus merestä tarkoittaa/ vaikuttaa? Mikä se on suomessa (päijät-hämeessä)? Onko tuo neulan tyyppi miten tärkeä? miten se säädetään?


Ootko sä tosissas?? Kato ja mieti nyt jotakin ees ite.

Mitä tuossa oli asiatonta?

Täällä kun on meitäkin, jotka pystymetsästä ovat lajiin ryhtyneett eikä iskä osta pyöriä ja säädä ne kohdalleen. :paha:


V***u korkeus merestä? Ei google vaan osais auttaa? Oma-aloitteisuudesta tässä oli kyse.

Itsellä on ikää alle 18 ja reippaasti yli 10k€ omalla työllä tienattuja rahoja upotettu lajiin, voin kertoo että siihen summaan TES:in mukasilla (tai huonommilla) palkoilla sementtiä lapioi tai mikroautoja korjaa jonkun aikaa. Kaikki vapaa-aika laitettu myös sillon kun ajettu. Ensimmäinen kuski perheessä enkä yhtään harrastajaa aloittaessa tuntenut. Kilpatasolla ei B-luokan vauhtia kovemmaks oo treenituntien ja valmennuksen puutteessa kyennyt mutta kisoihin yleensä päästy ja itse kasaamat ja säätämät laitteet on pelanneet. Nyt näyttäis siltä että pakko työllistyä ja ostaa pyörä taas kun ei osaa ilman olla.

Mutta jos ei osais/viittis tutkia edes mikä on merenkorkeus vaan sormi perseessä kyselis täällä sillä ajalla missä se asia ois jo selvinnyt että mistä on kyse, niin en ois minäkään päässyt mihinkään. Hienohan se ois kun isi maksais ja laittais, tiedä tietty että ehtiskö silti mihinkään mutta ei ainakaan tarvis miettiä oisko kunnon kalustolla ja ees jollain lailla järkevillä treenitunneilla ehtinyt.

E: Jaha, ei tässä mistään 13v junnusta edes ollut kyse vaikka sellaisen kuvan sainkin. Sitä suuremmalla syyllä.

Re: Huolto & korjaus

28.12.2012 17:31

OA243 kirjoitti:
CRhonkkeli kirjoitti:
OA243 kirjoitti:
8ade8 kirjoitti:Löysin ohje kirjasta perus säädöt noille lämpötiloille. Täytyykö ottaa kaasarin pohja auki ja sitte vaihtaa tk suutin ja pää suutin. Minkälaiset suuttimet ktm 85 on?
Mitä tuo korkeus merestä tarkoittaa/ vaikuttaa? Mikä se on suomessa (päijät-hämeessä)? Onko tuo neulan tyyppi miten tärkeä? miten se säädetään?


Ootko sä tosissas?? Kato ja mieti nyt jotakin ees ite.

Mitä tuossa oli asiatonta?

Täällä kun on meitäkin, jotka pystymetsästä ovat lajiin ryhtyneett eikä iskä osta pyöriä ja säädä ne kohdalleen. :paha:


V***u korkeus merestä? Ei google vaan osais auttaa? Oma-aloitteisuudesta tässä oli kyse.

Itsellä on ikää alle 18 ja reippaasti yli 10k€ omalla työllä tienattuja rahoja upotettu lajiin, voin kertoo että siihen summaan TES:in mukasilla (tai huonommilla) palkoilla sementtiä lapioi tai mikroautoja korjaa jonkun aikaa. Kaikki vapaa-aika laitettu myös sillon kun ajettu. Ensimmäinen kuski perheessä enkä yhtään harrastajaa aloittaessa tuntenut. Kilpatasolla ei B-luokan vauhtia kovemmaks oo treenituntien ja valmennuksen puutteessa kyennyt mutta kisoihin yleensä päästy ja itse kasaamat ja säätämät laitteet on pelanneet. Nyt näyttäis siltä että pakko työllistyä ja ostaa pyörä taas kun ei osaa ilman olla.

Mutta jos ei osais/viittis tutkia edes mikä on merenkorkeus vaan sormi perseessä kyselis täällä sillä ajalla missä se asia ois jo selvinnyt että mistä on kyse, niin en ois minäkään päässyt mihinkään. Hienohan se ois kun isi maksais ja laittais, tiedä tietty että ehtiskö silti mihinkään mutta ei ainakaan tarvis miettiä oisko kunnon kalustolla ja ees jollain lailla järkevillä treenitunneilla ehtinyt.

E: Jaha, ei tässä mistään 13v junnusta edes ollut kyse vaikka sellaisen kuvan sainkin. Sitä suuremmalla syyllä.


:DDD huhhuh!

Re: Huolto & korjaus

28.12.2012 19:49

OA243 kirjoitti:
V***u korkeus merestä? Ei google vaan osais auttaa? Oma-aloitteisuudesta tässä oli kyse.
.


Etkö nyt oikeasti tajua, että tuo kysyjä ei kysynyt korkeutta merenpinnasta vaan vähän monimutkaisempaa asiaa, -miten korkeus merenpinnasta vaikuttaa siihen kaasarin säätöihin.
Vähän monimutkaisempi asia, ja johon suoran ja selvän vastauksen luultavasti helpommin saa täältä kuin googlesta.
Ja siihen jo joku asiallisen vastauksen antoikin eikä ruvennut tulkuttamaan mitä sattuun solvauksia.

Voi jumal.. oma-alotteisuus... Nämä perkeleen keskustelufoorumit ovat sitä varten, että täällä kysellään ja ehkä vastaillaan.

Edit. Siistitään vähän omalta osalta keskustelua.
Viimeksi muokannut CRhonkkeli päivämäärä 28.12.2012 22:06, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Huolto & korjaus

28.12.2012 20:14

Haha, tämähän on parempaa luettavaa kun iänikuinen tahtari vääntö.
Enkai vaa oo ainut joka saa mielihyvää näistä naurettavista foorumi angsteista :lol:

Ja sen verta vielä että tuo "isimaksaa" servaus on niin nähty juttu aiheeseen ja lajiin katsomatta.