Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

12.2.2011 21:05

No nyt piti jo persettäkin nostaa ja käydä katsomassa tuota argon pullossa olevaa mittaria.315bar. oli maksimi lukema ja alku paineet tosi pienillä väleillä, eli mittari pitää iskari hommaan päivittää. Taitaa olla helpoin kun tekee uuden letkun missä on hiukan pienemmällä skaalalla oleva mittari sopivilla päillä. Antaa tuon ison alueen mittarin olla paikallaan ja laittaa letkuun sitten toisen, tarkemman mittarin. Mittareita näyttäisi olevan vaikka missä, esim. Polartekniksillä Jyväskylässä ja siellä ainakin on Kuningas enduron harrastaja myyntitykkinä joten joudun varmaankin häntä vaivaamaan asian tiimoilta. Suoraan letkuliittimillä ei ollut kuin 10bar. asti, mutta kierteellä liitettävää sitten esim max16bar. varmaankin riittävä.

13.2.2011 18:38

10bar toimii ihan hyvin missä kepissä vaan pyöristä puhuttaessa. saa olla ihan oikeesti melkonen kermaperse et huomaa eron kaasun paineissa laittoko sinne sit 8, 10 vai 12 bar

13.2.2011 19:31

Okei, toi olihyvä tieto. Vielä aukesi uusia kysymyksiä joihin pitää metsästää jostain vastaukset. 1. Onko tuo tuossa teeäm:n linkissä sivulla81 oleva plunger T1210S ihan vaan painin millä painetaan öljy venttiilin läpi Kaasusäiliön puolelle ja näin nopeutetaan huoltoa? 2. Mikä on työkalun T107S päässä, kierrekkö vai kuusiokolo vai mikä? Siis se työkalu sivulla 82 jolla liikutetaan sitä välimäntää? 3.Mikähän on se oikea mitta sille välimännälle sivulla 90 ja keskimmäinen kuva? Noihin vielä vastaukset ja alkaa virtuaali iskarihuolto olemaan valmis. :)
Viimeksi muokannut Tommi Toukola päivämäärä 13.2.2011 19:42, muokattu yhteensä 1 kerran

13.2.2011 19:41

OT:tä välillä, sehän on Vimpelin poikia tuo teeäm näköjään. Kerro terkkuja sinne Lypsinmaantielle Atlantti Antille tuolle merikapteenien kruunaamattomalle kuninkaalle, että alkaa treenaamaan mikäli tahtoo matkassa pysyä. Muuten olis hänen kanssaan niin mukava kisata, muttakun mulla on aina niin kiire, että pitää mennä eikä kerkee jäädä oottelemaan. :lol: :lol:

13.2.2011 20:50

Tommi Toukola kirjoitti:Okei, toi olihyvä tieto. Vielä aukesi uusia kysymyksiä joihin pitää metsästää jostain vastaukset. 1. Onko tuo tuossa teeäm:n linkissä sivulla81 oleva plunger T1210S ihan vaan painin millä painetaan öljy venttiilin läpi Kaasusäiliön puolelle ja näin nopeutetaan huoltoa? 2. Mikä on työkalun T107S päässä, kierrekkö vai kuusiokolo vai mikä? Siis se työkalu sivulla 82 jolla liikutetaan sitä välimäntää? 3.Mikähän on se oikea mitta sille välimännälle sivulla 90 ja keskimmäinen kuva? Noihin vielä vastaukset ja alkaa virtuaali iskarihuolto olemaan valmis. :)

1: T1210S, Onnistuu ilmankin
2:T107s muistaakseni päässä M4 kierre sama kuin kaasumännässä, selviää kokeilemalla.
3:Välimäntä 10mm pohjasta, Eli painat T107s(tai itse tehdyllä) työkalulla männän pohjaan ja siitä nostat että O-rengas nousee 10mm irti iskarin pohjasta.
Ilmaaminen niin että iskari kasaan ja vedät niin nopeasti liikkeen ulos että shimmit aukeaa(vaatii jonkinmoisen penkin rakentamisen), muuten jää ilmaa keppiin.
Ja Tommi, kerron terveiset Atlantti Antille.

13.2.2011 22:11

Näin ne asiat selviää. Tämäkin iskarin huolto asia todistaa sen, että netistä kyllä löytyy valtavasti tietoa kunhan malttaa istua ja kerätä tietoa itselleen. Nyt on itselläni Suomen kieliset ja kattavin kuvasarjoin varustetut huolto-ohjeet WP:n PDS:ään koneelle tallennettuna.
Tämäkin niinkuin tuo Xenon asiakin on sellainen kirous joka ei jätä rauhaan ennen kuin sen on saanut selvitettyä. Nyt kun nämä asiat on selvittänyt ei ne jaksa enää paljon kiinnostaa. Ihmiset näitä tekee. Tietenkin jos olisi vielä halua selvittää tuo shimmitys puoli niin olisihan aika kattava iskari tieto kasassa. Itselläni ei ole tarvetta shimmityksiin kun on nuo kepit karrassaan mainiossa iskussa, mutta huollon tarve on säännöllinen. Keulaan juutuupista löytyikin mainio raina. 8)

14.2.2011 0:30

Toi Shimmitys olisi oikeastaan todella mielenkiintoinen osa-alue oppia ymmärtämään.

Joskus pari kesää sitten lueskelin aiheesta ja törmäsin erittäin hyvän oloiseen selitykseen siitä kuinka shimmilevyt toimii ja vaikuttaa, mutta en nyt tunnu löytävän sitä dokkaria.

14.2.2011 0:35

ktmtalk.com:sta löytyy hyvä iskareihin keskittyvä ketju josta löytyy takuulla kaikki tarvittava tieto.
ktmtalk.com -> Suspension

14.2.2011 0:51

Herra Toukola pistää sinne wikiin hauksi inertti kaasu, jotta ymmärtää mistä puhutaan ja ymmärtää olla laittamatta hiilidioksidia sinne iskariin. Samalla ehkä selviää sekin toimiiko Argon vai ei. Edellä tuli jo tarpeeksi paineesta, edes mä en ole niin "kermaperse" että huomaisin eron PAITSI jos välimännän paikalla oon joutunu pelaan, eli se on hyvin rajoilla maksimia. Tosin silloin on muutakin "persiillään", se vaan et kaikissa tapauksissa siitä ei pääse eroon.
Porkkanamopon lisäsäiliöön saa myös neulatäyttöadapterin, niissä vaan kumin kestoikä on yks täyttökerta maks kaks ja uus kumi 20e -> halvempi täytättää iskarihuollossa, typellä, kierrettä pitkin. Ja saa sen välimännänkin vaihdettua tissiks ja mukana tulee pääty autonventtiilillä japskityyliin, se setti sit maksaakin yli 100 egee.

Osa iskarihuolloista täyttelee weepeet lihasvoimalla, eli niillä on vaan tötterö minkä läpi menee 6-koloavain, sit kun ne koittaa tiivistää voimalla ja kiristää ruuvin samalla, jää painetta sisään jotain lie 2-3bar ja sit ei tarvii olla enää kermaperse et huomaa kun keppi ei toimi. Ja sit huollossa ihmetellään ei ei täällä ollu ilmaakaan ja etitään ongelmaa, wtf, ei täällä mitään ongelmaa oo.

Öljyissä on helvetisti eroa ja PDS:n ilmaus käsin on työtä ja tuskaa. Useemman metrin tarvii pudotuskorkeutta ja silloinkin käsin ilmaukseen sopivan öljyn. Motorex'n öljy EI SOVELLU siihen, se on oikein ilmaimuri - no kai jos pari päivää pidät säiliöö viidessä metrissä ja tunnin välein käyt pumppaan iskarin edes takas, sen joskus ilmattomaks saat. BelRayn:n HVI on vastakohta, kunkku käsin ilmaukseen ja se ainoo oikee niihin keppeihin mihin ei konetta ole kytkettävissä. Ja sit miks eri öljy keulaan ja perään, no kas kun siellä perässä on lk. 2,5-4dl öljyä tekemässä saman työn kuin keulassa lk. 1.2l, et ihan järjellä verhoilijankin pitäs ero hiffata.... Voin sanoo et se HVI keulaan on oikein hyvää, mutta kas kun suurin osa keuloista paskoo öljynsä myös stefojen kautta, eikä hyväkään öljy estä ison pinta-alan mukana tulevaa kondenssivettä lämpöeron sisällä/ulkona myötä, on se HVI enempi rahamiehille sinne keulaan. Ja taas kerran temmin keulan kans peuhattuani, ei tossa kassarissa uutena kyllä spoorikeulaa ainakaan helposti saa kuin Silkolenen 2.5W Pro RSF:llä, takaiskariöljy btw sekin. Sit kaudne ajettuna se rokkaa hienosti jo 5W Belray Fork'llakin.

14.2.2011 10:50

No pistäähän se, mutta ei löydä mitään mikä estäisi argonin käytön. Sillä siis kokeilen. Öljyksi luotan tuohon suositeltuun Belrayn HVI:hin ja sitä saanee tilattua SMK:lta. Nytkun on tämä virtuaali osuus kaiketi selvitetty olisi aika mennä "sorvin ääreen" ja se on aina ollut se vaikeampi osuus. Täällä laiska mukavuudenhaluinen kotiköntys kuvittelee itsestään suuria. Tähän asti on tämä iskarihuolto ollut varsin helppoa ja kädet on pysyneet puhtaina, toisaalta on ehkä syytä ottaa huomioon sekin tosiasia, että iskari on vielä huoltamatta. :lol: Ajotuntien perustella ei vielä ole edes tarvetta, mutta taas nämä pakkaset rajoittaa minun ajojani niin ehkä olisi sopiva väli sen puolesta.
Sitten teille jotka kyselitte yyveellä tuota ohjetta sanon, että kaikki tieto on löydettävissä tästä keskustelusta ja juutuupista. Ravistelkaa näppistänne niin kyllä sieltä tietoa tippuu.Tämän tietopaketin minkä itselleni tässä muutaman päivän aikana keräsin voin jakaa kyllä heidän kanssaan jotka apuansa olivat valmiita jakamaan. wolwie,teeäm, xQ ja SMK, mikäli he sitä pyytävät. Taitavat kyllä olla alalla vaikuttavia kurkoja jo valmiiksi. Syy miksi tähän tiedonkeräämiseen rupesin oli tuo SMK:n osuva ja ilmeisen aiheellinen kritiikki niille jotka eivät halua tehdä itse mitään oman harrastuksen eteen, mutta eivät myöskään ole valmiita huolloistaan maksamaan. Tämä stoori todistaa sen, että tietoa löytyy jos sitä oikeasti haluaa. ;)

14.2.2011 12:05

Mulla on noista öljyistä ihan päinvastainen kokemus käsinilmauksessa.
HVI:tä ei meinannut saada ilmattomaksi oikein millään, mutta Motorexista
katoaa kuplat suunnilleen nätisti hymyilemällä. Toisaalta HVI oli käytössä
kun aloittelin iskarihuoltoja, ehkä kokemus on tuonut varmuutta.
5l SD1 pönton vaan sai suhteessa niin halvalla ja riittää mulle eläkeikään asti..

Omaan kermaperseköröttelyyn käytän takaiskarissa jatkossakin ilmaa luottaen
fysiikan perusteisiin (ideaalikaasun tilayhtälö) Enkä aio jatkossakaan pelätä
että kompressorin pohjaproppua avatessa tulee räjähdys vaikka tulpan
kierteisiin olis jäänyt hiemaan rasvaa. Happipullot on sitten ihan erikseen.

Edelliseen hieman tarkennuksena että ilman kanssa siellä iskarissa en keksi
yhtään syytä miksi pitäisi huolestua, mutta jos sinne pistää samalla kertaa
kosteutta mukaan niin varmasti tulee eroja kuivaan typpeen verrattuna.

14.2.2011 14:14

Tuo ilman mukana tuleva kosteus on ymmärtääkseni se kaikkein suurin syy miksi ilmaa ei suositella. Ilma, tai siis ilman mukana tuleva kosteus, kun lämmetessään laajenee ja paine muuttuu niin se ei aina ole ihan hyvä juttu.

Jos saa ilmasta kosteuden pois ja laittaa taakse sen 8baria painetta, niin kuinkakohan korkealle paine nousee iskarin lämmetessä? Jääköhän se alle 12 barin?

Yksi tuttu näytti mulle viimekesänä kahta yhden kisan ajettua RR-sivuvaunun vetävää rengasta. Toisessa oli ollut normaalia kompurailmaa ja toisessa typpeä. Typellä täytetty kumi oli paremmassa kunnossa. Kuski myös kovasti kehui että typellä varustettu rengas oli parempi kun sai suoraan laittaa käyttöpaineeseen eikä tarvinnut erikseen lämmuttää että paineet on kohdallaan.

Meillä on etuiskareihin laitettu huolloissa ilmaa, vaikka ohjekirjassa sanotaankin että pitäisi olla typpeä. Taakse en kyllä haluaisi laitettavan ilmaa, koska takaiskari joutuu ajossa kovemmalle.

15.2.2011 8:18

wolvie kirjoitti:Yksi tuttu näytti mulle viimekesänä kahta yhden kisan ajettua RR-sivuvaunun vetävää rengasta. Toisessa oli ollut normaalia kompurailmaa ja toisessa typpeä. Typellä täytetty kumi oli paremmassa kunnossa. Kuski myös kovasti kehui että typellä varustettu rengas oli parempi kun sai suoraan laittaa käyttöpaineeseen eikä tarvinnut erikseen lämmuttää että paineet on kohdallaan.

Onhan se hassua minun mielestä kun normaali ilmakehässä typpeä on jo 78%. On se tietysti kuivaa jos on 100% typpeä mutta... Rengasliikkeessä 5e/täyttö, tai sitten kompuraan oikeasti kunnollisen vedenerottimen ostaisi. Tietysti kosteudesta kun sitä on millilitroja niin osaa tulla höyrystyessään aikalailla vesihöyryä.

Mutta takaisin itse asiaan...

15.2.2011 9:15

willik kirjoitti:
wolvie kirjoitti:Yksi tuttu näytti mulle viimekesänä kahta yhden kisan ajettua RR-sivuvaunun vetävää rengasta. Toisessa oli ollut normaalia kompurailmaa ja toisessa typpeä. Typellä täytetty kumi oli paremmassa kunnossa. Kuski myös kovasti kehui että typellä varustettu rengas oli parempi kun sai suoraan laittaa käyttöpaineeseen eikä tarvinnut erikseen lämmuttää että paineet on kohdallaan.

Onhan se hassua minun mielestä kun normaali ilmakehässä typpeä on jo 78%. On se tietysti kuivaa jos on 100% typpeä mutta... Rengasliikkeessä 5e/täyttö, tai sitten kompuraan oikeasti kunnollisen vedenerottimen ostaisi. Tietysti kosteudesta kun sitä on millilitroja niin osaa tulla höyrystyessään aikalailla vesihöyryä.

Mutta takaisin itse asiaan...


No jos vielä vähän. Eiks sivareissa sitten käytetä rengas lämppäreitä ollenkaan? Toisaalta samapa tuo kun kylmä ja lämminpaineen suhde on sama. Mitä taas tulee renkaan kulumiseen on varmaankin aika mahdoton päätellä. Testi ajettu eriaikaan, eri lämpötila, eri rata? varmaan renkaan valmistusaikakin eri. Tilanne olis varmaan ollut sama toisinpäin, jos olosuhteet ois vaihdettu.

15.2.2011 10:04

Mikes kirjoitti:No jos vielä vähän. Eiks sivareissa sitten käytetä rengas lämppäreitä ollenkaan? Toisaalta samapa tuo kun kylmä ja lämminpaineen suhde on sama. Mitä taas tulee renkaan kulumiseen on varmaankin aika mahdoton päätellä. Testi ajettu eriaikaan, eri lämpötila, eri rata? varmaan renkaan valmistusaikakin eri. Tilanne olis varmaan ollut sama toisinpäin, jos olosuhteet ois vaihdettu.


Jos nyt vielä pikkasen tästä....
Kyseinen kuski on siis Sivareiden MM:n pariin kertaan voittanut kaveri, eli Pekka Päivärinta. Molemmat renkaat oli samalta viikonlopulta, samalta radalta ja samasta rengastoimittajan rekasta ja kyseisen rengastoimittajan toimesta vanteelle laitettuja.

Mutta joo, Pekka oli kovasti sitä mieltä että ero on selkeä. Sanoi että typellä täytetty kumi kuluu tasaisemmin ja kestää pidempään.

Eivät tunnu käyttävän sivareissa lämppäreitä, olisikohan jopa kiellettyjen listalla?