Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

14.12.2009 23:20

Sunsboy = Osram'n IRC-spotti + kotelo, eli 7e spotti ja loput sitä koteloo. 10 asteinen ehdottomasti, n. 20 paras yleisvalo jos on ainoa.

Virittelin tänään Xenonin spottiin ja on muuten mainio valo, kaiken lisäksi pirun pieni ja kevyt. Ihan toista luokkaa kuin sama Xenon Siriuksen nyttemmin voi jo todeta aika suolesta umpiossa/valokuviolla. Ainut probleema onkin, että osien teemiseen menee 3-4h aikaa ja saattaa lasia työstäessä hajota 4 IRC:tä ennen kuin saa yhden onnistuun. Ei siis varsin mikään kaupallinen tuote. Mutta näin omaan käyttöön näperrellessä ok, on ainakin viis kertaa parempi kuin ne valmiit xenonspotit ja joutuuhan niihinkin sorvaamana kotelon ja lasin hommaamaan.

15.12.2009 16:05

www.printsport.fi
Tuolta ostatte xenon kypärävalon ja rupee muuten näkymään! Testattu on.

15.12.2009 17:04

McRatti kirjoitti:http://www.printsport.fi
Tuolta ostatte xenon kypärävalon ja rupee muuten näkymään! Testattu on.

Onko tietoo paljon tollanen maksaa ja kauan kestää akku käytössä?

15.12.2009 17:24

zambo1 kirjoitti:Kellään kokemusta sunsboy työvaloista? Aika edullinen hinta, mutta valokeilan muodot ei vaikuta parhaimmilta.. Kumpikohan noista ois parempi kypärään, 10 vaiko 38 astetta? Jos jollakin on kokemuksia niin kertoilkaa!

Onko sulla muuta valoo pyörässä? 10 on aikasen kapee ja 38 niin levee sit taas eikö ole noissa esim. 20 ast.?

15.12.2009 23:27

Siis ellei virtapäässä paukut riitä, miksei voi vaan ostaa sitä nafti 10e IRC:tä vaikka 20W 24 ast., nakertaa pellin palaan reikä ja liimaa spotti siihen epoksilal tai araldiitilla. Semmosia mun kypärävalot alun alkaen oli ja kyllä noilal spoteillakin näkee sentäs aika hyvin. Tärkeintä on ettei ahnehdi wateissa, että VOLTIT riittää. Jos pistää liikaa kuormaa, eikä virtapään tuotto riitä, putoo jännite ja valo muuttuu 3000K keltaseks surkeen carbiditasoseks tuikuks oli vaikka mitkä watit lampussa. Ei muuta kun 14.5V säädin kiinni ja isoimmat watit IRC:tä 24 ast. mitkä palaa räikeenä kunnolla! IRC kestää koko talven, vaikka ajais 3x viikossa, 14.5V:lla.

Jatkoa spotti-xenon-räpeltelyyn:
Nyt löyty vehkeet ja menetelmä millä saa tunnissa nirhettyä spotista kannan pois siististi ja kalvettua kolon xenonin keskielektrodin johteelle. Toinen tunti menee adapterien tekoon, joilla polttimo istuu spottiin ja joilla lasin paikka siirtyy tarpeeks ulospäin. Kolmas tunti menee kotelon tekemiseen. Tuli sitten testattua vlamiina olevaa valoa metsässä, viimeset 2h kolmea eri spottia. IRC:n heijastinpinta tuo ison osan sen paremmuudesta tavallisiin nähden, ero on kahden saman merkin haijastimen välillä timalleen samalla polttimon sijainnilla/samoilla adaptereilla ISO
Xenonsarja 65e, spotti 7e, muut materiaalit 5-10e, töitä 135e, huh huh... ei mikään kaupallinen tuote edelleenkään, mutta illan pikainen mettätesti osoitti, että tänä talvena meikäläinenkin saattaa ajaa esim. kerran viikossa PIMEESSÄKIN... oho, siis ei käyny perinteisesti, eli käydään syksyllä lyömässä kerran kunnolla päätä seinään, todetaan että muut ajakoon mut pimeessä ajo on oikeesti sittenkin täysin perseestä ja mä en ainakaan aja! No joo, maassa on 4cm lunta, ihan jäässä = ei vetä missään, siis näkykin aika hyvin. Mutta mopo ei kyllä pysy spooreissa yhtään, kyllä se vaan niin on, että siihen tarvii ihan eri keulansäädöt kuin muuten.

16.12.2009 0:07

tgamini kirjoitti:
zambo1 kirjoitti:Kellään kokemusta sunsboy työvaloista? Aika edullinen hinta, mutta valokeilan muodot ei vaikuta parhaimmilta.. Kumpikohan noista ois parempi kypärään, 10 vaiko 38 astetta? Jos jollakin on kokemuksia niin kertoilkaa!

Onko sulla muuta valoo pyörässä? 10 on aikasen kapee ja 38 niin levee sit taas eikö ole noissa esim. 20 ast.?


En löytäny kuin 10 ja 38 asteisia.
Pyörässä on H4 55w halogeeni rumilusviritys, lähelle ja katseen suuntaan tarvis lisää valoa.. Ja kypärävalo akulla, kun pyörästä ei taida kypärävaloon enää potkua riittää :s

16.12.2009 17:25

Mitta nyt paljonko siitä moposta sitä tehoo lähtee. Ei sun tarvii kun lisätä polttimo kerrallaan niin kauan kun ei enää normaali ajokierroksilla pala kunnolla kirkkaasti, sit tiedät paljonko sieltä voi ottaa. Kun heität taakse ledipolttimon tai ledivalon, saat sieltäkin vähän lisää. Saattas hyvin jaksaa ajaa kahta 35W IRC:tä, mopoon 38 ast. keilalla ja kypärään se n. 20. Jos kypärään laittaa jonkun 20W, ei se 24-asteinen enää näytä lähelle, eikä kauas.

21.1.2010 20:52

Onko miten riskialtista tehdä kypärävalo xenon-sarjasta jossa sytytin on integroitu ballastiin? Se ballasti on kuitenkin sen verran iso kokonen että voi olla vähän hankala saada kypärään järkevästi. Mietityttää vähän laittaa korkeajännitepiuha menemään päähän.. :roll:

Valaiskaapa meikäläistä vähän jotka asiasta jotain tiedätte!

22.1.2010 9:45

Ittellä ainaki oli kyseinen viritys.. kunhan tekee liitokset hyvin ja käyttää kunnon piuhaa niin en näe ongelmaa, tosin monella varmasti on toisenlainen mielipide asiasta ;)

Pieni reppu selässä johon oli PE-levyyn kiinnitetty ballasti, johdot ja akut.. helppa ja yksinkertaista

22.1.2010 10:16

No mulla on kaikki kiinnitettynä kypärään, niin lipan takaosaan kun kiinni sai. Oli nimittäin ihan järkyttävän painava jo pari senttiä edempänä ne romut. Tuli sekin huomattua, että kypärän painossakin vaikuttaa pirusi se, että on tasapainoinen, eikä vaan ne grammat puntarilla.

Mä kuulun noihin jotka ei halua muutamaan kilovolttiin hirttäytyä, mutta jos löytyis joku sukkela nykästessä aukeava, mutta vesitiivis korkeajänniteliitin, laittasin ne muut legot kuten Eetu jo ehdotti. Noissa on just se hankala puoli, että piuhaa on joko liikaa heilumassa sinne tänne ja tarttumassa oksiin yms. tai sitten niin vähän ettei kypärä yllä edes stongan päähän (tupakki)tauolla.

26.1.2010 20:28

Mistä löytyy hyviä tasasuuntaajia joilla saada muutettua virtapäästä tuleva vaihtovirta tasavirraksi ja syötettyä akulle?

27.1.2010 1:13

Et sitten meiltä kysyny... 45e :)

24.2.2010 0:56

Budjettivalot päitsille versio 0.1

Kuva

Kuva

Kuva

Kustannukset:
Mila umpio 45€
H1 Xenon polttimo + mini ballasti 20€
6kpl 4600mAh 7.2V radio-ohjattavan akut 55€
Xenon polttimon jatkojohto 5€
Kiinnitystarvikkeet, johtoa, kytkin ja liittimet 10€
Bilteman juomareppu 15€
Yht: 150€

Tekniset tiedot:
Kypärävalon paino (umpio, polttimo, kiinnitysosat) 220g
Valon paloaika noin 3h (6kpl 4600mAh akuilla)
Akkupaketin paino 1500g

24.2.2010 2:33

Mitä tyyppiä noi akut on? Aika huokee, 4.6Ah 14.2V (kait huomasit,että muuntaja vie sit samassa suhtessa enempi virtaa kun syöttö on pienempi?) tekis 18,50e? Jumankaut noi vasiten Tatun teettämät maksaa jotain 50-60e, siis 12-kennosian, eli 14.4V... kerro muillekin!!!

24.2.2010 11:40

SMK) kirjoitti:Mitä tyyppiä noi akut on? Aika huokee, 4.6Ah 14.2V (kait huomasit,että muuntaja vie sit samassa suhtessa enempi virtaa kun syöttö on pienempi?) tekis 18,50e? Jumankaut noi vasiten Tatun teettämät maksaa jotain 50-60e, siis 12-kennosian, eli 14.4V... kerro muillekin!!!


Akut ovat NiMH akkuja. Akut ovat tältä myyjältä http://cgi.ebay.com/7-2V-3800mAh-Battery-Car-Tamiya-Plug_W0QQitemZ170342397043QQcmdZViewItemQQptZRadio_Control_Parts_Accessories?hash=item27a932b473 Nyt näyttää olevan tarjouksessa 3800mAh akut, mutta tällä myyjällä on välillä 4600mAh akkuja samaan hintaan. Akut tilasin kahdessa eri erässä, jotta ne sai ilman tullia suoraan kotiin. Omassa akussa on kolme akkua rinnan ja nämä paketit sarjassa. Eli 14.4V 13.8Ah akku