Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
10.2.2011 23:00
Lentokoneissa käytetään typpee renkaissa sen takia ainakin että se reagoi paremmin lämpövaihteluun, renkaan räjähdysvaaraa ainakin minimoidaan käyttämällä typpeä. Onko se nyt sitten neutraali kaasu, jos on oikee sana.
10.2.2011 23:58
Mulla on kulunu liika kauan kemian opinnoista että muistasin tarkalleen, mutta typpi on ainakin reagoimaton kaasu. Happi taas on se ilman suurin ongelma, se kun on palavaa ja siellä lisäsäiliössä on lisäksi rasvaakin. Käsi ylös kuka väittää että ajolenkin jälkeen on takaiskari luminen.... ei taida löytyä. Mulla ainakin pidemmän spoorin päässä jos heittää lisäsäiliön päälle lunta se sulaa nopeasti pois ja kesällä krossiradalla vesi sihisee pinnassa - aika vaarallista työntää happee sinne.
Argon on jalokaasu, eli sen ei kai pitäis reagoida? Luulisin että olisi ok, mutten todellakaan tiedä ja joku mieluummin lk. pari vuoskymmentä myöhemmin koulun penkiltä päässy osais varmaan sanoo varmaksi.
11.2.2011 15:35
Jay_|P kirjoitti:Lentokoneissa käytetään typpee renkaissa sen takia ainakin että se reagoi paremmin lämpövaihteluun, renkaan räjähdysvaaraa ainakin minimoidaan käyttämällä typpeä. Onko se nyt sitten neutraali kaasu, jos on oikee sana.
smk tuon jo korjaski eli se typpi ei reagoi lämpötila vaihteluun. jos lentskarin nakit täytettäis ilmalla nii ne tulis tussuilla renkailla aina alas.. jos taas iskariin laittais ilmaa nii paine ois aika jäätävä sillon ku limppi sihahtaa lisäsäiliössä. kepin toiminta muuttuis lämmetessä ja onhan nuita iskareita räjähdellykkin tosin enemmän kelkkapuolella.
11.2.2011 16:25
Työtön verhoilija tutkii wikipediä ja päättelee. Argon ja hiilidioksidi kuten myös näiden koktail toimisi mainiosti iskari käytössä. Se miksi niissä käytetään juuri typpeä johtuu jostain mitä en saanut selville. Itse asiassa niistä taulukoista aika moni asia jäi hämärään. Olisiko syynä tuo ikiaikainen vitsaus eli raha, liekkö typpi näistä halvinta. Argon olisi kait kuitenkin turvallisinta. Joku joskus perusteli typen käyttöä sillä että se on inertti kaasu ja se kyllä kuulostaakin hienolta ja varmaan onkin, mutta niin on nää toisetkin. Mikäli tuolla argonilla tai argon/hiilari koktaililla uskaltaisin kokeeksi iskarin tehdä niin tarvitsisin vielä lisä tietoa siitä kuinka se tehdään. Metsästän siis infoa netistä.
11.2.2011 18:03
Jotain tietoa alkaa löytymään, ilmeisesti vanha öljy imetään alipaineella pois iskarista siitä pienestä ruuvin reiästä mikä on siinä iskarin yläpäässä kiinnityspultin ja klikkereiden välissä. Kö. Sitten kait paineella työnnetään uusi öljy sisään ja kun se on tehty imaistaan alipaineella ilmat pois järjestelmästä. Nyt kun painaa iskarin pohjaan ja se tulee omin avuin ulos, ei saisi kuulua mitään porinaa tai muutakaan ilmanvirtauksen ääntä. Mikäli kuuluu on siellä vielä öljyn seassa ilmaa ja se pitäisi saada pois. Ihan enstex kait pitäisi päästää typpi pois (tämä on vain oma ajatus, ei mistään löydettyä tietoa). Mikäli ei päästä kaasua ulos taitaa lentää öljyt siitä pikkureiästä silmille? Kaasun ilmeisesti saa pois kun avaa säiliön pohjassa olevan ruuvin. No nyt vois kuvitella että öljyt on onnistuneesti vaihdettu ja kaasut on pois. Seuraavaksi täytyy löytää jostain info kaasun paineesta ja ilmeisesti se kaasusäiliössä oleva mäntä alapäästä mitattuna asennetaan 30.5mm korkeuteen. Miten se tehdäänkään on kanssa auki. Mikäli nyt menee aivoituksissani jokin täysin metsään olisi kiva jos joku oikaisisi. Nämä ei ole mitään iskariguruilta saatuja vinkkejä ja varmasti osittain virheellisiä menetelmiä, mutta tälläisia asioita löytyy hyvinkin pitkälti juutuupista.
11.2.2011 23:52
Kannattaa kävästä sopivassa pyöräkaupassa ja kysyä löytyykö heiltä korjaamokäsikirjaa. Esimerkiksi KTM SX-F 250:n korjaamokäsikirjassa kerrotaan todella tarkkaan kuinka takaiskari puretaan ja kasataan.
Muistaakseni noi romput maksaa jonkun 15e, eli sen verran edullisia että jokaisen pyörän mukana olen moisen joko ostanut tai pyytänyt kapantekiäisiksi.
12.2.2011 9:28
Tommi Toukola kirjoitti:Jotain tietoa alkaa löytymään, ilmeisesti vanha öljy imetään alipaineella pois iskarista siitä pienestä ruuvin reiästä mikä on siinä iskarin yläpäässä kiinnityspultin ja klikkereiden välissä. Kö. Sitten kait paineella työnnetään uusi öljy sisään ja kun se on tehty imaistaan alipaineella ilmat pois järjestelmästä. Nyt kun painaa iskarin pohjaan ja se tulee omin avuin ulos, ei saisi kuulua mitään porinaa tai muutakaan ilmanvirtauksen ääntä. Mikäli kuuluu on siellä vielä öljyn seassa ilmaa ja se pitäisi saada pois. Ihan enstex kait pitäisi päästää typpi pois (tämä on vain oma ajatus, ei mistään löydettyä tietoa). Mikäli ei päästä kaasua ulos taitaa lentää öljyt siitä pikkureiästä silmille? Kaasun ilmeisesti saa pois kun avaa säiliön pohjassa olevan ruuvin. No nyt vois kuvitella että öljyt on onnistuneesti vaihdettu ja kaasut on pois. Seuraavaksi täytyy löytää jostain info kaasun paineesta ja ilmeisesti se kaasusäiliössä oleva mäntä alapäästä mitattuna asennetaan 30.5mm korkeuteen. Miten se tehdäänkään on kanssa auki. Mikäli nyt menee aivoituksissani jokin täysin metsään olisi kiva jos joku oikaisisi. Nämä ei ole mitään iskariguruilta saatuja vinkkejä ja varmasti osittain virheellisiä menetelmiä, mutta tälläisia asioita löytyy hyvinkin pitkälti juutuupista.
Tuolta löytyy vihjeitä iskarihuoltoon
http://www.wolnywydech.riders.pl/g/gale ... ension.pdf
12.2.2011 12:46
Tuohan oli tosi hyvä linkki vinkki, kaasunpainetta en siitä kylläkään vielä löytänyt, mutta jatketaan etsintää.
12.2.2011 19:09
No, osaapas paine olla piilossa. 10-12 bar löytyisi moneltakin keskustelupalstalta, mutta ei mistään missä se yhdistyisi Kotariin, matka pyöriin vain. Saattaa arvio olla hyvinkin lähellä toimintojen ja materiaalien samankaltaisuuden vuoksi. Laitetaan siis riita tasan ja kokeillaan 11bar. Seuraavaksi pitäisi selvittää mitä öljyä sinne laittaa, hydrauliöljyä tietenkin mutta mitä? Varaosakirjasta löytyi nopeasti tieto, että keulaan laitetaan keulaöljy sae5 ja iskariin laitetaan takaiskariöljyä, mutta mitä se onkaan vaatii etsintää.
Viimeksi muokannut Tommi Toukola päivämäärä 12.2.2011 19:35, muokattu yhteensä 1 kerran
12.2.2011 19:32
No sitä ei tarvinnut kauaa etsiskellä, ihan tuolta kauppiaiden sivuilta löytyi tieto. Esim. Belray HVI ja viskositeetiksi arvelisin saman mitä keulaankin laittaa niin pysyy ajatus pyörän balanssista mukana. Nyt hiukan ihmetyttää miksi pitää samaan tehtävään laittaa eri öljyä keulaan ja iskariin. Mitähän sitä sitten vielä täytyisi selvittää ennenkuin kannattaa mennä "sorvin ääreen". Tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa, että kaikki tieto on hankittu persettä nostamatta ja kenellekkään soittamatta ihan vaan näiltä näppäimiltä.
12.2.2011 20:01
Lueskelin oman pyörän (SXF 250) korjaamokäsikirjaa ja huomasin siellä viittauksen omistajankäsikirjaan joten siirryin lukemaan sitä. Omistajan käsikirjassa sanotaan, että oainetta pitäisi laittaa 10bar.
Tuon omistajan käsikirjan saa imastua vaikka ktmnordic.fi:stä.
12.2.2011 20:02
Takaiskari lämpenee enemmän.
12.2.2011 20:20
Kotarin korjaamokäsikirjaa kun lueskelee, niin aika monta spesiaalityökalua tuntuisi tarvittavan että saa pureskeltua iskarin atomeiksi. Toki jos ihan vain öljyt vaihtaa niin niin paljoa työkaluja ei tarvita.
12.2.2011 20:38
Ilmeisesti tuo kaasunpaine vaikuttaa vastustavasti tuohon öljyn virtaukseen ja sitä kautta sitten iskarin herkkyyteen, joten on silläkin jokin merkitys. Ilmeisesti tuo Kotarin kirjassa mainittu 10bar. on sittenkin se oikea paine. Jännä mitä kaikkea sitä tältä omalta näppäimistöstä löytyykään.