Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
13.5.2005 22:23
Hi!
Pitipäs minunkin mainita et omistan tuollaisen piikin.Tämä sivustohan näyttää mainiolta ... monet ongelmat on näemmä koettu ja korjattu.
Omistan tosiaankin 91 kottaraisen, se on rekisteröity joskus ajat sitten... A1:ksi ... rekisteri otteeseen on laitettu ainoastaan mainita 3 kertaisesta äänenvaimennuksesta, mut täystehonenhan tuo on.
Ongelmia on kyllä tuon kanssa ollut. Viimeksi teetin ulosvetäjän mangneettoon. Onneksi racin.... centterissä kertoivat kierteen koon jotta sorvari sai sorvattua sen oikeaksi.
Muuten tuosta kytkin ongelmasta? Ilmeisestikkin ktm:n kytkin on aika köykäinen ja se luistaa ... ainakin paikallaa seistessä ..onko näin?
Mites teillä toimii tuo käynnistys poljin omassani se potkii tyhjää ja ottaa vain joka 10:s kerta mitäs ois tehtävissä tuon kanssa? Kertokaahan kun kokemusta näytte omaavan. Ja sitten kadulla ajelusta. Poikahan se tuolla kadulla ajelee ..minä vain yritän tuota jonkin kuntoisena pitää (huonolla menestyksellä kylläkin
) Niin millainen ois hyvä seos suhde öljyn suhteen meinaan... ettei heti leipoisi kiinni?
Vastailkaa kuhan kerkeätte..
13.5.2005 22:41
kaitsu1968 kirjoitti:Hi!
Pitipäs minunkin mainita et omistan tuollaisen piikin.Tämä sivustohan näyttää mainiolta ... monet ongelmat on näemmä koettu ja korjattu.
Omistan tosiaankin 91 kottaraisen, se on rekisteröity joskus ajat sitten... A1:ksi ... rekisteri otteeseen on laitettu ainoastaan mainita 3 kertaisesta äänenvaimennuksesta, mut täystehonenhan tuo on.
Ongelmia on kyllä tuon kanssa ollut. Viimeksi teetin ulosvetäjän mangneettoon. Onneksi racin.... centterissä kertoivat kierteen koon jotta sorvari sai sorvattua sen oikeaksi.
Muuten tuosta kytkin ongelmasta? Ilmeisestikkin ktm:n kytkin on aika köykäinen ja se luistaa ... ainakin paikallaa seistessä ..onko näin?
Mites teillä toimii tuo käynnistys poljin omassani se potkii tyhjää ja ottaa vain joka 10:s kerta mitäs ois tehtävissä tuon kanssa? Kertokaahan kun kokemusta näytte omaavan. Ja sitten kadulla ajelusta. Poikahan se tuolla kadulla ajelee ..minä vain yritän tuota jonkin kuntoisena pitää (huonolla menestyksellä kylläkin
) Niin millainen ois hyvä seos suhde öljyn suhteen meinaan... ettei heti leipoisi kiinni?
Vastailkaa kuhan kerkeätte..
Kytkimen luistamisella tarkoitetaan että kytkin ei välitä kaikkea vetoa täysin,ajossa sen huomaa kun kiihdyttäessä kierrokset nousevat mutta vauhti ei nouse kierroksien mukaan.Kytkimen massalevyjen vaihdolla ja öljyjen uusimisella pääsee luistamisesta.Jos taas on kyse ettei kytkin irroita niin vaijerista säädät tavallaan niin että vaijeri pitenee
Kytkinposken takana on kaksi ratasta,kun poljin painuu alas niin yksi rattaista työntyy toista kohden,ja kun hampaat iskevät yhteen niin kone alkaa pyörimään.Eli mitä luultavimmin niin vika löytynee rattaista.
Öljyä kannattaa laittaa 2-3% verran,ja jotain laadukasta.Kannattaa varoa ettei seokset pääse laihalle.
Painotan nytt vielä että pyörä ei ole kadulle rakennettu,joten sitä saa huoltaa todella usein ja kulutusosat pitäisi uusia tietyin väliajoin.
Toivottavasti tuosta oli jotain apua.
13.5.2005 23:26
kaitsu1968 kirjoitti:Muuten tuosta kytkin ongelmasta? Ilmeisestikkin ktm:n kytkin on aika köykäinen ja se luistaa ... ainakin paikallaa seistessä ..onko näin?
Jos kytkin ei irrota kunnolla, vika voi olla myös urille kuluneessa kytkinkruunussa. Vika korjaantuu viilaamalla urat kruunusta pois, jolloin levyt pääsevät liikkumaan kunnolla eivätkä jää enää uriin tartuksiin.
14.5.2005 1:31
Hyvin paljon perustietoa oikein. Kytkimen irroittamiselle ei voi mitään se ei irroita kunnolla eikä tule irroittamaan valitettavasti. Luistaminen? hmm, minkäs kuntoiset levyt on? Itsellä on ihan sama ollut mitkä öljyt on koneessa, ei luista. Nköjään väärin kasattuna sain sen luistamaan
.
Tunturi Puch koneen ulosvetäjä sopii suoraan, kävipäs minulla säkä kun koitin vittuuksissaan puchin ulosvetäjää. maksoi pari euroa. Onneksi on tullut tunturin ruoska myös ostettua.
Käynnistin polkimestä en osaa sanoa mitään, ei ikinä ole ollut ongelmaa. Hyvin hyvin varma tekniikka käynnistin polkimessa. kasattu väärin?
Pistä kuvia poikasi mopottimesta?
Öljyseoksia käytän 2.5% Yleensä vähän enemmän lähelle 3% (tietysti vähän vajaa regular kaljapullo öljyä per kymmeneen litraan), koska karstaa ei tunnu kertyvän hyvillä öljyillä.
Kehoitan katsomaan välillä koneen laakreiden kunnon.
E:riehuin jotain lainauksissa.
Viimeksi muokannut peppade päivämäärä 14.5.2005 13:17, muokattu yhteensä 1 kerran
14.5.2005 13:14
Mitäs eroo tuolla gs:llä ja exc:llä on? Tai miten se muuttu kun alettiin exc:tä tekemään? En jaksanu koko topiccia luke niin kysyn suoraan..
14.5.2005 13:20
Paremminkin kannattaisi kysyä mitä yhteistä niillä on, ainoo mitä tulee mieleen on merkki, tosin moottorikaan ei niissä ole ktm:n omaa tuotantoa.
14.5.2005 13:55
Niiden ero on yksinkertaisesti se että GS oli KTM:n enduromalli ennen E/XC:tä. EXC siis uudempi malli. GS mallien koneet ovat KTM:n omaa tuotantoa ja ovat samanlaisia kuin vastaavat crossimallit (MX) pakoputkea, äänenvaimenninta,sytytystä ja vaihteiden välityssuhteita lukuunottamatta.
14.5.2005 14:41
Miten tehot, jousitus ja alusta muuten? 125/250 exc siis verrattuna.
14.5.2005 17:52
Ainiiku GS:iin verrattuna?
Niin, no eihän niillä oo ku semmonen n.10 vuotta ikäerroo. Siis siitä kun GS/MX tuli markkinoille ja siitä sitten siihen kun EXC tuli.
Olipa hyvä tuo kysymyksesi, toivottavasti oli hyvä vastaus. Minun mielestä se on itsestään selvyys että alusta ja jousitus on parempi uudemmassa pyörässä, vaikka vanhemmalla ei ois ajettu yhtään.
14.5.2005 18:17
katoom, ootkos nyt ihan varma, kun mulla on hyvin vahva luulo että GS:ien moottorit oisivat rotaxin valmistamia, ktm:n mausteilla? Vai oliko se rotaxin suunnittelema, mutta jotenkin se rotax siihen liittyi. Ja monelta taholta olen kuullut kun nää uudempaa mallia olevat ktm:t tulivat silloin 96-98 (joku tarkentaa), että niitä nimenomaan mainostettiin ensimmäisinä täysin ktm:n tekeminä moottoreina, josta ktm:n nousu oikeestaan on lähtenyt liikkeelle.
14.5.2005 21:06
Koneessa ainakin lukee KTM, rotaxia en näe missään. Mulle se on kyllä ihan sama. Ajatelkoot kukin mitä haluaa. Kone on toiminut hyvin ja mielestäni aika kestävä ja luotettava. Enkä odota, että lähelle 20 vuotta vanha kone ilman kunnossa pitoa toimisikaan. Eikä sitä tietenkään voi verrata uusiin, niinkuin monet täällä tekee!
15.5.2005 0:42
Oretna kirjoitti:katoom, ootkos nyt ihan varma, kun mulla on hyvin vahva luulo että GS:ien moottorit oisivat rotaxin valmistamia, ktm:n mausteilla? Vai oliko se rotaxin suunnittelema, mutta jotenkin se rotax siihen liittyi. Ja monelta taholta olen kuullut kun nää uudempaa mallia olevat ktm:t tulivat silloin 96-98 (joku tarkentaa), että niitä nimenomaan mainostettiin ensimmäisinä täysin ktm:n tekeminä moottoreina, josta ktm:n nousu oikeestaan on lähtenyt liikkeelle.
Hoh hoh. KTM on tehnyt omia koneita vuodesta 1970 asti. 125cc koneita vuodesta 1976 asti.
>
http://www.ktm.co.at/EN/Template_5713.a ... eiten=5713 <
^^
Lainauksia KTM:n historiasta 1964-1984:
"1970 Production of the first KTM engines commences."
"1976 Construction of our own 125 cc engine"
Rotaxin ja KTM:n ainoa yhteys on se että 80-luvulla periaatteessa kaikki 4-tahtiset käyttivät Rotaxin ilmajäähdytteistä konetta. Myös KTM. Eikä Rotaxin sivuilla mainita historiassa mitään KTM:stä. Avoimesti kyllä kerrotaan että 1983 aloitti koneiden tekemisen Aprilialle. 1987 KTM:n oma nelitahtikone tuli sarjatuotantoon(näkee myös KTM:n historiasta).
Juoru on siis perätön että Rotax olisi valmistanut 2-tahtisia KTM:n koneita. Ainakin niin kauan kunnes joku toisin todistaa. (KTM:n virallisen nettisivun virallinen historia tuskin on väärässä)
15.5.2005 10:50
No ehkä olen sitten väärässä, mutta jostain on jäänyt hyvin vahva kuva ettei noi ktm:n vanhemmat moottorit (nimenomaan 2t) ole täysin ktm:n omaa tuotantoa ja että rotax olisi liittynyt niihin jollain tavalla, oliko se sitten suunnittelussa tai jossain muussa. Voi tosin hyvinkin olla että olen sekottanu johonkin toiseen moottoriin tai jotain.
15.5.2005 11:21
No onhan Rotax itävaltalainen, kuten myös KTM. Jonkinlainen yhteistyö on tietenkin mahdollista. Kyllähän teollisuudessa (varsinkin ajoneuvo-) kaikilla yrityksillä on alihankkijoita. Ehkä Rotax on valmistanut joitakin KTM:n suunnittelemia koneenosia? Ei sillä ole merkitystä kuka ne valmistaa, sillä on kuka ne suunnittelee.
Eikä se mikään häpeä olisi vaikka Rotax olisikin tehnyt/suunnitellut KTM:n koneita. Mikään ei kyllä siihen viittaa.
15.5.2005 11:29
Ehkäpä se sitten skoitti kun kuitenkin ketjut on oikealla puolella jne, koneiden ulkonäkö oli aikalailla samanlainen rotax 123 kanssa.