Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
2.1.2010 20:34
Koita säätää kaasaria
2.1.2010 20:40
Onkohan edes kovin järkevää yrittää ajaa -20 pakkasessa. Iskarien stefat ovat nopeasti entiset ja renkaiden nappulatkin murtuu herkästi näillä pakkasilla.
2.1.2010 20:46
No kokeilen säätää tuota kaasaria ihan ensimmäiseksi.
Eipä tuota tulekkaan 20 asteen pakkasessa hirveästi ajeltua.
2.1.2010 21:23
Kiihdytyspumpun ajoitus kannattaa ekana kattoa. Suihkun pitää mennä juuri luistin alta. Ei myöhässä eikä osua luistiin.
2.1.2010 22:50
Onko mitään konstia siihen, kun moottorille lentävä lumi sulaa ja valuessa jäätyy jalkatappien tietämille?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2.1.2010 23:00
Pidä jalat tapeilla
Itse ei ainakaan tarttenu viimetalvena tehdä mitään muutoksia/säätöjä rm:ään kun ajelin -20c pakkasilla(siis samoilla mentiin kun kesällä) eikä lumikaasarissa haitannu kun laittoi jäänestot tankkiin.
2.1.2010 23:28
Riku, kuten Kervine jo sanoi, kato ensin se ruutan ajotus. Ja säädä se kaasari vaan talvelle, on tossa sen verran jerkkua että kesäkelillä menee kyllin hyvin. Pienesti rikkaalla ei ole ollenkaan niin suuri ongelma kuin pienesti laihalla, eli mieluummin viimenen humma puuttuu kuin kone booaa just kriittisellä hetkellä ja meet etukautta ympäri tai jopa putoot jostain ja mopo niskaan.
Voi olla ettei tänä talvena tarvii paljon ajella jos pakkasta pelkää. Mun ei oo kyllä koskaan tullu mieleenkään, että etupään stefat hajois tai nappulat repeis pakkasen takia, miks niin kävis? Siis tottakai ne nappulat repee, jos se rengas ei edes talviajoon sovellu, Mitroc'lle oli jo -13 ihan liikaa ja monelle ns. merkkirenkaallekin... mut kai sitä nyt oletusarvosesti alla on pakkaseen soveltuvat renkaat, ellei muuta mainita? Ja meneehän ne stefat joo, jos jättää ajon jälkeen mopon ulos ja lähtee sit ajamaan kun liukuputken pintaan tiivistyny vesi on jäätyny, varmaan menee stefat. Mutta ei ne stefat sen pakkasen takia mene, ei varmasti, -30 heikompia stefoja ei varmana edes tehdä. Ja ton em. välttämiseen oiva keino on silikonin suihkautus liukuputkiin iltahuollossa, Päitsillä. Yhteishuollossa ei ollu, niin otin jo ennen lähtöö taskuun silikonipyyhkeen.
Markus, ootko ollu avaamassa spooria vai? Täytä ne jalkatapit vaikka kylppärisilikonilla, sikamassalla, tms. silikonia sisältävällä liimalla. Pursotat täyteen, pistät sormen suuhun/sylkeen tai saippuaveteen ja sillä sit silittelet pinnan. Lähtee lumi ja jää pääosin ihan otsekseen päältä pois, joskus kun ei, pikkusen kopauttaa kantapäällä jalkatappia ja jo lentää. Tauoilla kantsii kyllä potkia suurimpia kökköjä pois, tulee talliinkin sit astetta pienempi lammikko.
3.1.2010 0:03
No en ollut ihan spoorissa tällä kertaa, vaan pellolla, auraamattomalla tiellä ja jäällä. Ja auratullakin tiellä kyllä. Vois kyllä jotain silikonia koittaa. Lopullinen jäätyminen tuli kun jäällä yllätti loska, sitä oli pahimmillaan n. 20cm ja hetken pyörän jäähdyttyä täytyi talttapäällä kaivertaa jäätä pois vaihdepolkimen ympäriltä ja jarrulta myös... Sen jälkeen oli tosin ajosaappaissakin tukeva jääkerros, joten oli aika mennä sulattelemaan.
Auraamaton tie, jäätyneet tapit, -saappaat, -penkki ja -ajoasu (vyötäröstä alaspäin) on muuten aikas epävakaa yhdistelmä
3.1.2010 0:45
No ehkäpä noissa olosuhteissa ei moista voi enää kokonaan välttääkään
3.1.2010 1:00
Kervine kirjoitti:Kiihdytyspumpun ajoitus kannattaa ekana kattoa. Suihkun pitää mennä juuri luistin alta. Ei myöhässä eikä osua luistiin.
Lisäys vielä tähän kun aiemmassa viestissä kysyit seosruuvista niin se toimii nimensä mukaisesti juuri toisinpäin kuin kakstahtisen ilmaruuvi. Eli aukipäin rikastuu. Luulen että tuohon nelisataseen auttaa kun vaihdat 1-2 pykälää isomman tyhjäkäyntisuuttimen ja pykälän isomman pääsuuttimen. Neulan antaisin olla vakion ja vakiossa lovessa.
3.1.2010 1:34
Nyt mä oon sitten lopullisesti ihan sekasin noiden talvisäätöjen kanssa. Yks kerta nyt ajettu nastoilla n.15? asteen pakkasessa kesäsäädöillä, ihan reippaastihan se kulki, mutta mua huolestuttaa että olis laihalla, ja lämpeni tosi hitaasti.
185 pääsuuttimen vaihdoin 195:een kun sattu löytyyn sellanen tallista, mutta pitikö sitten neulaan, tk-suuttimeen tai seosruuviin koskea?
Viimeksi muokannut OA243 päivämäärä 5.1.2010 15:42, muokattu yhteensä 1 kerran
3.1.2010 12:33
Suuret kiitokset kaikille vastanneille! Katon ensin sen ajoituksen ja sitten testaus ja mahdollinen kaasuttimen säätö. Jotain suuttimia tuli mukaan, täytyy katella jos löytyis sopivia taikka sitten käyn ostamassa.
Jos joku vielä kehtais kertoa tyhmälle, että mistä ruuvista sitä ajotusta voidaan säätää:
http://www.sudco.com/fcrmx.html
3.1.2010 13:38
Otat sen muovikopan pois minkä alla kaasuvaijerit ovat. Siellä vivustossa ei ole kuin yksi ruuvi niin väärää et pysty säätämään. Itse säädän niin, että käännän ajoituksen niin aikaiselle että osuu jo luistiin ja siitä sitten pikkuhiljaa myöhäisemmälle.
3.1.2010 14:46
OA19 kirjoitti:Olis tossa pöydällä nyt toi kaasari ja ei yhtään kiinnostais ottaa toista kertaa irti kylmässä tallissa, toi kotarin systeemi on niin nerokas että menee varmaan paremmallakin mekaanikolla aikaa sen irrottamisessa, itsellä tais pakkasessa mennä tunti.
Osassa pyörässä kaasari on aika seksikkään pienessä välissä.
Hondaan tein talvisäädöt, niin pelkän neulan nostoa ja suuttimen vaihtoa varten piti purkaa takahäkki, tankki ym kun ei kaasari mahdu muuten pyörähtämään.
Ex-pyörissä joissa on ollut teräsputkirunko niin mahtuu kaasari pyörähtämään, ilman, että purkaa mitään. Korkeintaan tankki pois.
Ja pakkanen lisää näihin operaatioihin sen lisätunnelman.
3.1.2010 15:11
Ei Hondassa kyllä suuttimien vaihtoa varten tartte purkaa yhään mitään. Neulan nostoon pitää tankki ja penkki käyttää irti.