Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
20.9.2016 14:44
Miten nuo ruiskut tuli nelareihin? Mistä vuosimallista eteenpäin merkeittäin?
20.9.2016 16:12
Husset:
- Enskoihin (kilpa); TE250-510: 2008 (Euro3)
- Katuenskaan (TE610) jo vuotta aiemmin eli 2007
- Crosseihin; TC250 2010; ja isot 2011 (=BMW-koneiset)
23.9.2016 20:08
Moro,
Mitäs pyörää suosittelisitte aloittelijalle enskaan? Ens kesänä olis tarkoitus ehkä vaihtaa piikki isompaan. Oon kuullut, että kolmesatkut (2t) olisivat hyviä tuonne mettään tehoalueensa takia? Eroaako se paljon esim. 250 (2t)? Onkos noissa piikkeihin verrattuna minkälaiset huoltovälit? Vai toisiko esim 150 sx tehoa paljon lisää alhaalle? Entä nuo pikkunelarit? Kuulemma kalliita huoltaa? Ja viimeinen kysymys: Sopiiko crossi enskaan alustan säädöllä?
24.9.2016 14:29
Riippu vuosimallista, mutta perinteisesti 200 ja 300 ovat olleet piikin ja 250 pohjalle tehtyjä ja löysemmällä viritysasteella. Huipputehon kustannuksella siis parannettu alavääntöä ja helpotettu ajettavuutta. Jos ostat uuden 300 EXC:n niin sillä ajaa kannonkiertoa maailman tappiin konetta avaamatta. Krossin alusta sopii hyvin enskaan jos alustan säädöllä tarkotetaan shimmitystä. Ulkoisten säätöjen naksuttelu ei riitä. Kone ja vaihteisto voivat myös vaatia hieromista. En lähtisi tekemään krossista enskapyörää ihan vaan harrasteluun.
25.9.2016 10:02
Anssi_L kirjoitti:Riippu vuosimallista, mutta perinteisesti 200 ja 300 ovat olleet piikin ja 250 pohjalle tehtyjä ja löysemmällä viritysasteella. Huipputehon kustannuksella siis parannettu alavääntöä ja helpotettu ajettavuutta. Jos ostat uuden 300 EXC:n niin sillä ajaa kannonkiertoa maailman tappiin konetta avaamatta. Krossin alusta sopii hyvin enskaan jos alustan säädöllä tarkotetaan shimmitystä. Ulkoisten säätöjen naksuttelu ei riitä. Kone ja vaihteisto voivat myös vaatia hieromista. En lähtisi tekemään krossista enskapyörää ihan vaan harrasteluun.
Ok. Kiitos vastauksesta. Joo tosiaan uuteen ei ihan rahat riitä, mutta jos käytettynä sellasen alle 30 h ajetun sais ostettua sitte ens kesänä. Varmaan se sit se enska sais olla, ku siellä tulis enemmän ajettua.
7.10.2016 16:13
Terve, olen hankkimassa 125cc tai 250cc 2t pyörää metsä/pelto ajoon, nyt tässä mietin että onko 125cc pyörä kuinka haastava ajaa metsässä? Ajo tunteja tulee varmaan semmoset 30-50 vuodessa. Pyörä tulee varmaan olemaa 00-05 vm jotta ostos pysyisi budjetissa. Huolot ja remontti taitoa löytyy entudesta.
7.10.2016 16:52
Piikki on ketterä vehje metsässä! Ennemmin se 250cc on haastava ajettava, vaikka sekään nyt ei ole isoon nelariin verrattuna lainkaan hankala. Kaksi puolikkaalla toki ei tarvitse olla niin tarkkana oikean vaihteen valitsemisen kanssa ja ylämäkien ajaminen on isommalla pyörällä helpompaa kuin piikillä. Kannon kierrossa piikki taas on mielestäni ylivoimaisen ketterä, sillä mikään muu aikuisten pyörä ei muuta suuntaa yhtä ketterästi. Itse tekisin valinnan kuljettajan iän, painon ja kokemuksen mukaan, sillä 250:lla saa kokematon melko varmasti enemmän vahinkoa aikaiseksi itselleen ja pyörälleen, jos jotain yllättävää sattuu.
7.10.2016 20:11
Kyllä tuon ikäluokan 250 2t (crossi) on kaikista hankalin ajettava kokemattoman käsissä, piikki alle niin homma sujuu.
10.10.2016 13:30
Ajettu on 7 vuotiasta asti 2 pyöräsillä mutta eniten mopoilla, ja 125-150cc kiinankroseilla ja 3 kesää kevarilla (Kawasaki kmx) eilkkä eiköhän piiki olle minulle ihan hyvä valinta? Isompaa pystyy vaihtaa sitten jos siltä tuntuu. Painoa on 90kg ja pituuta 187, jos siltä tiedolla nyt mitään tekee.
10.10.2016 14:33
No tuo on sitten vähän siinä ja siinä. Menee makukysymykseksi... Pituutta ja painoa on kyllä piikille ehkä vähän reilusti, mutta eipä sen nyt harrastuksen alussa pitäisi haitata. Kuten sanoit niin parempi se on aloittaa turvallisesti ja ostaa tehokkaampi vehje vasta sitten jos piikki alkaa tuntumaan liian laiskalle, kuin teloa itsensä heti kättelyssä liian tehokkaalla vehkeellä!
Tietysti voisithan miettiä esim. 150cc tai 200cc 2-t:n hankkimista, jos enskapyörää olet hommaamassa!
10.10.2016 15:07
Siis enska käyttön olisi kyllä tulossa. Eikö näiden enska pyörien kone ole "säädetty" tasaisemiksi verratuna kilpavehkeisin. Pitäs vissi päästä näitä kokeileman.
10.10.2016 19:42
Vääntävämpiä ja siten hieman rauhallisempia ovat juu.
Rossimiehenä ei ensin tullut mieleenkään, että puunkiertoon on tosiaan tehty noita välimallejakin
10.10.2016 20:56
Pikkasen kyllä nyt tuntuu siltää piikistä taikka sitten 200cc exc siitähän pitäis löytyä jo pikkasen paremmin alavääntöä, entä miten ratakoneen jousitus toimii metsässä, riitäkö säätövara vai jääkö ne liian "kovaksi".
11.10.2016 8:41
Crossipyörän alustaa tuskin saa toimimaan enskassa mitenkään erityisen hyvin, mutta varmasti sen verran että pääsee mukavasti harrastamisen makuun. Kun taas sitten enduropyörällä, enduroalustalla, ajaminen on yllättävän paljon miellyttävämpää metsässä. Etenkin perinteisissä, hitaissa ja kivikkoisissa, "Suomi-enduro" maastoissa.
Jos taas olet ostamassa enduropyörää, niin 250 ja 300 2t enskat ovat hyviä vaihtoehtoja. Ne ovat luonteeltaa varsin tasaisia ja helppoja ajettavia.
14.1.2017 19:04
Moro!
Mulla olis pien ropleema pyöränvalinnan suhteen.
Mietin kumpi ois parempi itelle 250/4T vai 125/2T?
Ajanu oon semmosen vajaa neljä vuotta, viimesin pyörä on Honda Cr 80R vm2002
Pituuttaa löytyy inan verran 170cm painoo semmonen 64kg ikää 15vee.
Ostohintansa puolesta 250/4T.
Mehässä ajelen enemmän ja talvet jäällä.