Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
26.9.2010 21:44
Ostin tässä gas gas mc 250cc crossipyörän vuosmallia -98 ja ilmeni sellainen ongelma kun täyskaasulla kierrosten ollessa aika tapissa, niin yht äkkiä alkoi röpöttään ja vedot katos täysin. Alakierroksilla käy nätisti mut isommilla kierroksilla röpöttää vain. Vika tuli ihan yht äkkiä, ja poistuikin samalla tavalla. Se on nyt alkanut tekemään sitä yhä useammin ja useammin.
Mielestäni käyntiäänikin muuttuu "matalammaksi" silloin kun toi vika tulee. Eli kysymys kuuluu, onkohan mahdollisesti pakoaukon säädin jumissa ja miten sen pystyy tarkistamaan?
On ensimmäinen crossi menossa, ja ei oo tollasista säätimistä oikein tietoa et miten ne käytännössä oikein toimii.
Tulpan nyt ensihätään koitin vaihtaa, ja ajattelin kaasarinkin käyttää auki ja kattoa mitä se on syönyt, mut jotenkin sellanen olo et oiskohan se siinä pa-säätimessä, kun tosiaan ääni muuttuu vian ollessa päällä.
Kertokaas nyt kokeneet gurut et mistä lähteä liikkeelle!
27.9.2010 9:27
Puhdista se kaasari nyt ainakin ekana, ennenkun teet mitään muuta
27.9.2010 9:44
Paljonko männällä ajettu? Hyvä senkin kunto tarkistaa samalla.
27.9.2010 21:45
Joo pitää se kaasari huomenna ottaa auki. Männällä edellisen omistajan mukaan ajettu 15h ja uskon että pitää paikkansa. Sain meinaan kuitit männän vaihdosta.
Tänään otin pakoputken irti ja heiluttelin ettei sieltä ainakaan mitään sisuskaluja irti oo. Siinä se läppäkin näkyi pakoaukossa, mut en tiedä et mis asennos sen kuuluu olla kun kone ei käy. tänäänkin vähän koitin ajella, sama jatkuu vaan, 5 min välein se vika tulee ihan yht äkkiä ja taas poistuukin ihan yht äkkiä.
Mikä niitä läppiä siel oikein liikuttelee?
27.9.2010 21:53
Siis 2t peli kyseessä vai?
Kuulostaa pakoaukonsäätimen vialta jos noin tekee.
27.9.2010 21:55
Joo 2t vehjes tuo on. Eli jos nyt oletettavasti vika on pa- säätimessä, niin pitääkö koko pytty kiskasta irti vai voiko tolle tehä jotain ilman pytyn irrotusta?
27.9.2010 21:56
Jussi-T. kirjoitti:Joo 2t vehjes tuo on. Eli jos nyt oletettavasti vika on pa- säätimessä, niin pitääkö koko pytty kiskasta irti vai voiko tolle tehä jotain ilman pytyn irrotusta?
Koita putsailla sitä laippaa pakoaukosta, varmaankin niin karstassa että jumittunu, tai sitten se liikkuu huonosti.
27.9.2010 22:10
Eikös tässäkin ihan vaijerilla toimi pa-säätimen laippa/laipat? Tarkista sen kunto samalla.
27.9.2010 22:22
Mikä tarkoitus muuten siinä pytyn oikealla puolella olevassa mötissä (ilmeisesti pa-säätimeen liittyy) josta lähtee n. puolen metrin mittainen letku joka ei mene mihinkään kiinni? Tuli vaan mieleen et josko se on irronnut jostain? eli säädin toimis alipaineen avulla? Ei sinne mielestäni meinaan vaijereit mee?
27.9.2010 23:50
Eikös se ylivuotoletku ole se irrallinen. Ainakin itelläni on. Jeepsjuu, en niin tiiä minkälainen näissä on pa-säädin mutta kato laipan kunto ja putsaa samalla.
28.9.2010 7:30
Jussi-T. kirjoitti:Mikä tarkoitus muuten siinä pytyn oikealla puolella olevassa mötissä (ilmeisesti pa-säätimeen liittyy) josta lähtee n. puolen metrin mittainen letku joka ei mene mihinkään kiinni? Tuli vaan mieleen et josko se on irronnut jostain? eli säädin toimis alipaineen avulla? Ei sinne mielestäni meinaan vaijereit mee?
Se letku taitaa olla sitä varten että ne 2t savut/öljyt pääsee jonnekkin pois eikä runkoa/konetta sotkemaan, koita putsailla pakoaukosta laippaa, jos ei toimi niin pytty irti ja perusteellinen putsaus laipalle ja muille pa-säätimen osille.
28.9.2010 9:45
Viestejä seuratessa tulee fiilis, että nyt sokeat neuvovat kuuroja. Vika ei kuulosta yhtään pakoaukonsäätimen vialta.
- Pakoaukonsäädin on kiinni/alhaalla alakierroksilla ja vastaavasti auki yläkierroksilla
- Jos säädin juuttuu kiinni, niin ylätehoa katoaa, mutta ei kone polvilleen mene
- Jos säädin juuttuu auki, niin vastaavasti alavääntöä katoaa, mutta ei kone mykäksi mene
- Pakoaukon säätimen putsaus kuuluu 2T pyörässä normaaliin huoltoon esim. männänvaihdon yhteydessä tai useamminkin. Huollossa purat kaikki PA-säätimen osat irti ja liotat ne puhtaiksi liuottimessa/naftassa/yms. aineessa
Jos 2T pyörä menee polvilleen yhtäkkiä yläkierroksilla, niin vika löytyy todennäköisesti polttoaineseoksesta tai sytkästä. Mahdollisia veikkauksia:
- Kosketushäiriö sähköissä, kohteita vosi olla sammutusnappi, puolan maadoitus, puhkihankautunut johtosarja, hajallinen tulpanhattu, jne.
- Roskia kaasarissa/tankissa. Pääsuutin menee tukkoon ajoittain tai tankista ei tulee tasaisesti bensaa. Neulaventtiili voi myös jumittaa
- Kampiakselin stefa hajalla vaihteiston puolelta. Kerää öljyä kampikammioon ja nostaa sen ylös korkeilla kierroksilla. Pyörä savuttaa tällöin runsaasti.
28.9.2010 10:20
No joo eihän tuo nyt ihan mykäksi mee, mutta siis yläkierroksilla huomaa et selvästi tehoa puuttuu, ja tosiaan ylhäällä röpöttää. Kyllähän noi oireet sytkäänkin vois viiata, mut jos esim kipinä on heikko, niin vaikuttaisikos se käyntiääneen? Siksi juuri epäilen pa-säädintä. Voiko muuten ne pytyn kyljessä olevat luukut avata ihan huoletta, vai lentääkö ieltä jotain syliin?
28.9.2010 11:35
Tuohon pmc listaan voisi lisätä, että rikkinäinen äänenvaimentimen sisäputkikin tai rikkoutuneet läpät voisi aiheuttaa tuonkaltaisia oireita.
Jussille tiedoksi että sylinterin kyljessä olevat kannet voi huoletta avata ilman että mitään osia putoilee ulos. Moottoria käyttäessä kannen ollessa auki voi tarkistaa liikkuuko pakoaukonsäädin.
Laazerille voisin kommentoida että ainoat vaijeritoimset pa-muuntimet crossipyöristä löytyvät Hondan sähköisellä RC-valvella varustetuista pyöristä (2004 CR125 & 2002-2007 CR250).
28.9.2010 14:42
Jussi-T. kirjoitti:No joo eihän tuo nyt ihan mykäksi mee, mutta siis yläkierroksilla huomaa et selvästi tehoa puuttuu, ja tosiaan ylhäällä röpöttää.
Jos selkeästi röpöttää kierroksilla niin läpät on hyvä tsekata että ovat ehjät.