Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Yamaha YZ Topic

27.11.2011 22:00

Pistää naurattaa se että kaveri sano että yamaha yz 80 kuutioine ei mene 100 km/h :D Ei ku se menee vähän vaille 110 ;)

Re: Yamaha YZ Topic

27.11.2011 22:36

jo kirjoitti:
Poutiainen kirjoitti:Moro. Oma yamaha käy vissiin vähä rikkaalla. Savuttaa lämpimänäkin jonkinverran ja kylmänä tosi paljon, tulppakin oli ihan öljyinen. Öljyseos 3% ja motul 800. Luulisin siis että kaasarin säädöissä jotain parantamisen varaa? Miten kaasari kuuluis purkaa että voi tarkistaa suuttimien koot ja neulan asennon ja tollaset? Olikos se niin että jos suutin liian iso niin seos on rikas? Sitte tekee sillai että jos lämpimänä laittaa kaasun pohjaa vapaalla ni ekat puol sekkaa tulee puhtaasti ja sit lähtee tulee savua paljon. Hanaa on annettu sillälailla että ei varmasti oo tulpan öljyisyys siitä kiinni.
Ja sit ihan mutu-pers tuntumalta tuntuu siltä ettei ehkä ota ihan täysiä tehoja irti, vois johtuu niist säädöistä tai sit pakoaukonsäätimestä?


Onko tulppa öljyinen kärjestä vai kierteistä? Onko vaan musta vai märkä? Aina kylmänä savuttaa, voi olla että huomaat sen paremmin kun on kylmemmät kelit.

Pohjaropusta voi vaihtaa pääsuuttimen. Kaasarista riippuen joko samasta reiästä tai sitten koko pohja poistamalla tyhjäkäynti suutin. Kaasarin päällä oleva korkki auki ja luisti ulos nii näet neulan.


On öljyinen myös kierteistä ja on märkä.

Re: Yamaha YZ Topic

27.11.2011 23:30

epäilisin että vaihteistoöljyä saattaa päästä kampikammioon. kampuran stefa luultavasti. vaikka säätäessä on mopot ollu niin rikkaalla että hyvä että eteenpäin meni, ei tulppa ole siltikään märkä. Muutaman kerran alkanut syömään tulppia, pois ottaessa olleet aina märkiä ja öljysiä syynä ollut tuo stefa.

Re: Yamaha YZ Topic

28.11.2011 7:53

(Laser) kirjoitti:Pistää naurattaa se että kaveri sano että yamaha yz 80 kuutioine ei mene 100 km/h :D Ei ku se menee vähän vaille 110 ;)

Ja lehmätkin lentäisi, jos niillä olisi siivet. Mutta kysymys ei tainut ollakaan siivistä? Motocross radan luonteesta johtuen motocross pyöriä ei ole välitetty tehtaalta tullessa kulkemaan yli 100km/h todellista nopeutta. Ei 80cc pyöriä eikä sitä suurempia. Teinien omat mittaukset kevarin/auton rinnalla on sitten ihan oma lukunsa.......

Mitä sitten motocrosspyörät saisi kulkemaan välityksiä muuttamalla? Ilmanvastus on yli 100km/h nopeuksissa kohtuullisen kova ilman katteita, mutta 80cc pyörän teho voisi riittää noin 120km/h huippuihin.

Re: Yamaha YZ Topic

28.11.2011 13:49

pmc kirjoitti:JMotocross radan luonteesta johtuen motocross pyöriä ei ole välitetty tehtaalta tullessa kulkemaan yli 100km/h todellista nopeutta. Ei 80cc pyöriä eikä sitä suurempia.

Onko tämä nyt sitä faktaa sitten?
Kyllä nuo isot mopot vähän kovempaa menee.

Re: Yamaha YZ Topic

28.11.2011 20:04

Paljo tollasen yamaha yz 80cc arvo on? Kaikki toimii ja lähtee käyntiin ja vuosimalli 92 :s

Re: Yamaha YZ Topic

28.11.2011 20:56

HaRtsa88 kirjoitti:
pmc kirjoitti:JMotocross radan luonteesta johtuen motocross pyöriä ei ole välitetty tehtaalta tullessa kulkemaan yli 100km/h todellista nopeutta. Ei 80cc pyöriä eikä sitä suurempia.

Onko tämä nyt sitä faktaa sitten?
Kyllä nuo isot mopot vähän kovempaa menee.

Pitää ottaa vähän sanoja takaisin, alla muuta laskuesimerkki nopeudesta hiekalla. Hiekalla sutimisesta johtuva häviö on 9-12%, joten laskin nopeuden kertoimella 0.90. Asfaltilla häviö on 4-8%, joten nopeudet olisivat muutaman kilometrin korkeampia. Arvot on 2005 Yamahoista, koska niistä löytyi manuaalit koneelta:

YZ250 2005
Primary reduction ratio 3.000
Secondary reduction ratio 3.500
5th gear 0.952
Renkaan kehä 2 x säde x 3.14 = 1.9154
Max rpm 9600
9600/(3.000 x 3.500 x 0.952) x 1.9154 x 60 x 0.90 = 99334 m/h eli 99.33 km/h

YZ450F 2005
Primary reduction ratio 2.652
Secondary reduction ratio 3.643
4th gear 1.050
Renkaan kehä 2 x säde x 3.14 = 1.9154
Max rpm 11150
11150/(2.652 x 3.643 x 1.050) x 1.9154 x 60 x 0.90 = 113.68 km/h

YZ125 2005
Primary reduction ratio 3.368
Secondary reduction ratio 3.692
6th gear 1.095
Renkaan kehä 2 x säde x 3.14 = 1.9154
Max rpm 12400
12400/(3.368 x 3.692 x 1.095) x 1.9154 x 60 x 0.90 = 94.19 km/h

YZ250F 2005
Primary reduction ratio 3.353
Secondary reduction ratio 3.692
5th gear 1.042
Renkaan kehä 2 x säde x 3.14 = 1.9154
Max rpm 13500
13500/(3.368 x 3.692 x 1.095) x 1.9154 x 60 x 0.90 = 102.55 km/h

Re: Yamaha YZ Topic

28.11.2011 22:12

Tuotaa, mistä sinä nuo häviöt keksit tohon? Luistaako se vetävä pyörä oikeasti muka noin paljon näinkin pienissä vauhdeissa? Tiedän kyllä että kun vedetään oikeesti kovaa voi luistoa ilmetä..
Itse ajoin tolla omalla pyörällä 139 gepsiin, perusväleillä oliko ne nyt ne 13/49.

Sori offtopikista ja ei kyllä mitään väliä näillä vauhdeilla crossissa mut mielenkiinnosta mukava jauhaa..

Re: Yamaha YZ Topic

1.12.2011 1:36

Mikäli jollai on myynnissä yz 2004-> tankki (tai mahdollisesti penkki ja katesarja) niin yv:tä tulemaan kiitos.

Re: Yamaha YZ Topic

1.12.2011 16:27

Ei crossin paljon tartte kulkea, kun ei niin lujaa ajeta.

Re: Yamaha YZ Topic

1.12.2011 17:11

(Laser) kirjoitti:Pistää naurattaa se että kaveri sano että yamaha yz 80 kuutioine ei mene 100 km/h :D Ei ku se menee vähän vaille 110 ;)


hehe

Yamaha yz 250

2.12.2011 16:08

Osaako kukaan kertoa, että onko vuoden 1990 ja -93 vuosimallin 250 kuutioisissa 2t moottoreissa mitään eroa? Sopisiko esimerkiksi -93 vuosimallin vesipumpunlohko 90 vuosimalliseen? Muutenkin saa laittaa hyviä nettisivustoja koskien kakspuokki yztoja!

Thäng juu!

Re: Yamaha YZ Topic

3.12.2011 12:18

Nyt lähtee hgs:ssän putkula ilman äänenvaimenninta halvalla! Itellä ollu 89 250 yz:ssa kiinni, mutta ei siihen sopinut ihan mallikkaasti. Elikkä putki on siis vähän uudempiin, vuosimallista ei tarkkaa tietoa. Eniten tarjonnut saa ja maksaa postit, hinnalla ei niin väliä koska huoneessani ei ole tilaa enää yhdellekkään paisarille :D

Re: Yamaha yz 250

13.12.2011 13:48

-jho- kirjoitti:Osaako kukaan kertoa, että onko vuoden 1990 ja -93 vuosimallin 250 kuutioisissa 2t moottoreissa mitään eroa? Sopisiko esimerkiksi -93 vuosimallin vesipumpunlohko 90 vuosimalliseen? Muutenkin saa laittaa hyviä nettisivustoja koskien kakspuokki yztoja!

Thäng juu!


Tietääkseni nuo -90 ja -93 koneet on aikalailla samoja koneita,isoin ero taitaa olla se että -93 vanhemmissa on yhtenäinen kytkin koppa ja vesipumpun lohko, ja -93 vuosimallissa on jo vesipumpun lohko ja kytkin koppa erikseen.
Kyllä -93 vesipumpun lohkon pitäisi mennä tuohon -90 vm koneeseen,ja suurella varmuudella meneekin,mutta jos ostat -93 vuoden vesipumpun lohkon niin joudut tietty ostamaan siihen myös sen kytkin kopan.
Itse olen myös suunnitellut laittavani -93 vesipumpun lohkon ja kytkinkopan omaan pyörääni :)
Mulla tosin on vaan -89 vuoden kone.

Yksi hyvä paikka mistä löytää aika paljon vanhempien 250cc yz:ojen käytettyjä osia,on Mp-pitstop.

Re: Yamaha YZ Topic

25.12.2011 20:46

Olis kytkin remppa tiedossa ja sellasta kyselisin et minkä merkkinen kytkinkruunu olisi hyvä hinta/laatu suhteeltaan? Tuolta www.24mx.fi sivulta kattony tollasta proxin kytkinkruunua.

Sit tota sellane kysymys olis et missä päin suomea olisi hyvä ja halpa pytyn pinnoitus paikka? Eihän ne varmaan suomessa nitä pinnoita mutta siis kenen kautta saisi halvimmalla pinnoitettua, onko kokemuksia?