Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

2t vai 4t?

5.11.2010 19:13

Itsellä on tällä hetkellä 50cc (nelari) manki, ja olen ollut siihen varsin tyytyväinen.

Mutta kevaria olen hankkimassa ja olen ihan metsässä. En tiedä, ostaisinko 2t vai 4t ja crossin, kyykyn vaiko jonkun muun?

Pitäisi kulkea ainakin 100 km/h ja kiihtyä kovempaa kuin virimopot. Suositelkaa jotain ja kertokaa kokemuksia.

5.11.2010 19:18

Oot nyt vähän väärällä alueella. :D Jos ostat kevaria, niin et osta crossia vaan enduron (ktm) tai katuenduron, ja endurolla ja katuendurolla on aika paljon eroja. Ja eiköhän mikä vaan lahna kevari kiihdy paremmin kun virimopo. :D

14.12.2010 22:45

Kysytään nyt täälläkin.
Yamha yz 125 2-tahti vai yamha yz250f nelari?
Puunkiertoon aloittelijalle? Onko paljon eroa ja kummalla tulee halvemmaksi ajaa? Mitään kilpaa en ole lähdössä ajamaan vaan ihan rauhassa yksin enduroa ajaisin. Välillä ajelisin tiellä ja välillä metsässä?

14.12.2010 22:55

http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=25&t=74906&start=1710 Tuolta saanet vastauksen tähän kysymykseen...

Muutaman sivun taakseppäin kun lukaset niin löydät varmasti saman kysymykse ja samat vastaukset muutamaan kertaan...

21.2.2011 15:19

Kuovila^ kirjoitti:Kysytään nyt täälläkin.
Yamha yz 125 2-tahti vai yamha yz250f nelari?
Puunkiertoon aloittelijalle? Onko paljon eroa ja kummalla tulee halvemmaksi ajaa? Mitään kilpaa en ole lähdössä ajamaan vaan ihan rauhassa yksin enduroa ajaisin. Välillä ajelisin tiellä ja välillä metsässä?


Paha on tommoseen kysymykseen vastata toisen puolesta, ostat tietenkin sen kumpi paremmalta tuntuu, riippuu vähän siitäkin kummalla on tottunut ajamaan , kyllä itellä nappaa paljon paremmin tuo 2- kun 4-tahti , kyllä tommosessa 2 t- pyörässä on se oma hauskuus siinä kun se repii , jos tiellä meinaa ajaa niin eiköhän toi crossipyörä oo aika pois suljettu mahdollisuss ,

21.2.2011 17:07

Täällä voi ihan hyvin ajaa tiellä ku poliisit käy kerran 10 vuodessa niin crossi käy.

21.2.2011 18:38

Ei se silti tarkoita että saisit crossilla ajaa tiellä. Crossilla ajetaan radalla, tiellä ajetaan siihen tarkoitetulla laitteella.

21.2.2011 20:14

Kuovila^ kirjoitti:Täällä voi ihan hyvin ajaa tiellä ku poliisit käy kerran 10 vuodessa niin crossi käy.

Tämä on taas näitä, ei kyllä ansaitse minkäänlaisia kommentteja

22.2.2011 17:13

201262 kirjoitti:
Kuovila^ kirjoitti:Täällä voi ihan hyvin ajaa tiellä ku poliisit käy kerran 10 vuodessa niin crossi käy.

Tämä on taas näitä, ei kyllä ansaitse minkäänlaisia kommentteja


Sieltähän se tuli, ehken hakenut ihan sitä , voiko sillä ajaa tiellä vaan onko se ylipäätänsä oikeata käyttöä crossipyörälle, ei se sellasesta tykkää ku kaasupohjas painat 10km edes takas , vaikka tulihan sitä itekki jtn siirtymä ajoja ajettua montulta toiselle

24.2.2011 13:06

Huoh.... Se tulisi montulle ja radalle khyllä. Mutta sanokaa miksi en voisi ajaa sillä tiellä esim montulle ja takasin? Ja mikä estää jos käyn ajamassa hiekkatiellä? Täällä taas näitä joilla liikaa ennakkoluuloja.... Varmaan hommaanki crossin sen takia että ajaisin tiellä vain *facepalm*

24.2.2011 16:42

Kuovila^ kirjoitti:Huoh.... Se tulisi montulle ja radalle khyllä. Mutta sanokaa miksi en voisi ajaa sillä tiellä esim montulle ja takasin? Ja mikä estää jos käyn ajamassa hiekkatiellä? Täällä taas näitä joilla liikaa ennakkoluuloja.... Varmaan hommaanki crossin sen takia että ajaisin tiellä vain *facepalm*

Edellisestä viestistäsi saa vaan käsityksen, että ajelet yleisillä teillä, joka on tietenkin laitonta ja pilaa rakkaan lajimme maineen ...

24.2.2011 17:12

kummeli II kirjoitti:Omassa tarkotuksessa pyörä tulis pelkkään harraste ajoon. Pelkkää metsää/hiekkateitä/peltoja. Korkeintaan tyyliin pari kertaa kesässä radalla. Tuntejakaan ei tulis hirveitä, en kyllä osaa sanoa lukuja mutta ei läheskään joka päivä ajoa.

Siihen vielä kysyisin tarkennusta, en tiedä meneekö vähän ot, mutta kuiteski: Eli, onko noi pikkunelarit tosiaan "heikompia", tai siis vaativat enemmän huoltoa kuin noi isommat? Ku omassa tarkotuksessa tollanen varttilitranen ois kuiteski ehkä parempi. Perushuoltoa en karta, ainoastaan sitä että kuinka paljon joutuu laittamaan rahaa osiin sen ylläpitämiseksi.

PS. rahaahan ei vielä tähän mennessä ole liikaa ollu (ei sillä että olis nytkään...) , mutta tuntuu nuo pyörät vetävän sen verran puoleensa, että on sitte vaikka syömätä joka toinen päivä. :) Että sen takia kiinnostaa tuo huollon määrä ja rahan kulutus...


Itsellä Husse 250 TE nelari (valkokilpi-enska) ja Honda CRF 450 nelari (crossista tehty enska), molemmat 2003vm. Hussen ostin käytettynä ja koneremppa tehtynä viime kesänä, ja tunteja on tullut reilu 40. Ei oo tarvinu mitään varsinaista rempaa tehdä, mut ainahan noissa vanhemmissa jotain pientä on. Minun käsityksen mukaan vanhat on kestävämpiä kuin uudet; ainakin tuo jaksaa tosi hyvin alhaalta sammumatta, eli on varmaan painavammat (kestävämmät) osat kuin uusissa. Kuivapaino 114 kg. Kun pitää saada tehoja, nii pitää keventää pyöriviä massoja, ja ketteryyttä, niin pitää muuten vaan keventää. Ei se viimesin malli välttämättä ole se paras, ainakaan näin harrastekäyttöön.
Samoilla linjoilla Hondan kanssa; 3 vuotta ollut, eikä ole tarvinut tehdä mitään remppaa. Metsässä Hondalla riittää max 1/3 kaasua, mutta jääradalla sitten luisti ylhäällä. Ed. omistaja vähän viritelly, mut hyvin on kestäny.
Eli yhteenvetona; molemmat olleet hyviä, kestäviä, ja luotettavia pyöriä, eikä mee vaihtoon niin kauan kuin niillä viitsii ajaa, tai kun ukko kestää ja jaksaa.
CRF on minulle liian tehokas hitaaseen maastoon, kivikko, juurakko, suo. Mutta loistava nopeilla hiekkapoluilla ja jäällä. Repivää voimaa, 53hp takarenkaalta, eli koneelta varmaan jotain 60-65...
TE menee taas juuri päinvastoin, missä on hyvä, ja missä ei. En muista tehoja, mut sopivasti hitaaseen ja vaikeaan maastoon.

24.2.2011 17:17

Kuovila^ kirjoitti:Huoh.... Se tulisi montulle ja radalle khyllä. Mutta sanokaa miksi en voisi ajaa sillä tiellä esim montulle ja takasin? Ja mikä estää jos käyn ajamassa hiekkatiellä? Täällä taas näitä joilla liikaa ennakkoluuloja.... Varmaan hommaanki crossin sen takia että ajaisin tiellä vain *facepalm*


Siinä on se, että laki hyvin yksiselitteisesti kieltää julkisella tiellä ajamisen. Vaikka se olisikin niin hienoa ja kivaa ajella hiekkateillä, kun ei niitä poliisejakaan ole siellä, niin silti se on kiellettyä.

Kaikki tuo ääliötoiminta aiheuttaa pahennusta ja mitä enemmän aiheutetaan pahennusta sen enemmän on valittajia ja sen tiukemmaksi menee laillisten ratojen käyttöehdot.

Jos pitää pystyä ajamaan tiellä, niin osta enska. Hittoako sinne teille pitää mennä crosseilla.

24.2.2011 17:27

Domi #312 kirjoitti:
mikaman kirjoitti:Meni kyllä ohi tuo edellinen viesti, mutten olekkaan terävin kynä penaalissa. Yhdyn kyllä siihen mielipiteeseen, että nelarissa on painopiste hieman ylempänä. Toki sitäkin voi helposti muuttaa muiden ominaisuuksien hieman huonontuessa.

Että 4t pyörän koneesta tulee enemän hyrrävoimia,jonka seurauksena raskaampia ajettavuus... ;) Jos nyt itekkään ymmärrän yhtään mitään :D


Hyrrävoimat ei ole yhtä kuin raskas ajettavuus. Hyrrävoimat pyrkivät työntään massaa suoraan eteenpäin, siksi tuntuu raskaammalta, varsinkin puunkierrossa, ja on raskaampi kääntää. Vaikka painoeroa ei hirveesti olisikaan.

24.2.2011 17:38

wolvie kirjoitti:
Kuovila^ kirjoitti:Huoh.... Se tulisi montulle ja radalle khyllä. Mutta sanokaa miksi en voisi ajaa sillä tiellä esim montulle ja takasin? Ja mikä estää jos käyn ajamassa hiekkatiellä? Täällä taas näitä joilla liikaa ennakkoluuloja.... Varmaan hommaanki crossin sen takia että ajaisin tiellä vain *facepalm*


Siinä on se, että laki hyvin yksiselitteisesti kieltää julkisella tiellä ajamisen. Vaikka se olisikin niin hienoa ja kivaa ajella hiekkateillä, kun ei niitä poliisejakaan ole siellä, niin silti se on kiellettyä.

Kaikki tuo ääliötoiminta aiheuttaa pahennusta ja mitä enemmän aiheutetaan pahennusta sen enemmän on valittajia ja sen tiukemmaksi menee laillisten ratojen käyttöehdot.

Jos pitää pystyä ajamaan tiellä, niin osta enska. Hittoako sinne teille pitää mennä crosseilla.


Oulussa, eikä lähiseudulla ole ens kesänä enää ole laillista rataa missään. Kiitos kusettaja kaupunginjohtajan. Eli siitä vaan joka jamppa ajeleen vaikka keskustan puistoihin! :D