Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

7.1.2006 14:23

Mikä on teidän mielestä paras 85cc pyörä ?? Ktm ja tm ainakin kalliimpia , honda taas tehottomin ?? Mielipiteitä omista pyöristä ??

7.1.2006 17:36

TM on selvästi kookkain, en siis puhu isopyöräisestä, vaan ihan välikoosta. Japseihin nähden mm. akseliväliä on 3-7cm enemmän. Ainoa välikoon peli, joka on säädettävissä käypäseksi enskaankin, kokeiltu on RM:ää ja CR:ää itsekin. Myös ainoa välikoon peli, jossa on irtaimet stongan kiinnikkeet, ja hyvin suojatut linkuston laakerit. Osat on 70-80% yhteensopivia piikin kanssa. Toisaalta painoa on 3-5kg enemmän kuin muissa. Itse olen TM:n välikoilla (-02 ja -05) ajanut enskaa jo yli 100 tuntia. No, on siitä krossia ehkä 5 tuntia ;-)

7.1.2006 17:43

SMK;-) kirjoitti:...Myös ainoa välikoon peli, jossa on irtaimet stongan kiinnikkeet...


Kyllä ne on kotarissakin irroitettavat.

7.1.2006 18:49

monttu_ukko kirjoitti:Mikä on teidän mielestä paras 85cc pyörä ?? Ktm ja tm ainakin kalliimpia , honda taas tehottomin ?? Mielipiteitä omista pyöristä ??
Varmaan hondan pienin huipputeho ei paljoo tollasella ajaessa kuitenkan tunnu, että ostappa se mistä ite tykkäät.

8.1.2006 11:46

Pääsiskö yamahalla ollenkaan jotain tiukkoja polkuja menee ?? Tai onko näillä 85cc vaikea mennä metässä... ?? Missä kestää osat parhaimmin , vai onko kaikilla sama jos tekee jatkuvat "pakko" huollot , ketjujen kiristys yms..
Ja mikä siinä ktm:ssä ja tm:ssä tekee vähintään 500 euroo kalliimman ?? Ja mistäs netistä näkee ktm tekniset tiedot kun niitten sivuillakaan ei enää lue .. ?

8.1.2006 14:04

No tietty pääsee. Tarkoitinkin mm. sitä, että TM on vakain, linkkujen geometria metsään soveltuvin, jne. Hondan keula ainakin oli ilman shimmilevyjäkin (nii'in) niin jäykkä ettei sillä voinut kivikossa ajaa, suoraan.
TM/KTM: WP:n takaiskari, tuplasyylärit, keulan rakennekin sama kuin isommissa, kunnon stonga (välipuuton/Fatbar), nestekytkin, takomäntä, hienosti viimestelty sylinteri, vanteet ainakin TM:ssä tosi järeät vs. japsien "maltan tinaa" ja navat umpikappaleesta koneistettuja.
KTM:ssä keulan WP, TM:ssä Paioli, pieni valmistusmäärä.
Kestävyydessä vois veikata TM:ää, koska siinä on mm. vaihteiston rattaat samalla hampaalla ja akseleilla kuin piikissä, lohkot yhtä vahvaa tavaraa, samoin mm. kiksin osat.
Toisaalta temmin paisaria ei irti saa ilman väkivaltaa, eikä takaisin.

Piti muuten aiemmin sanoa, että ainoa, jossa on T-kappaleet ja stongan kiinnikkeet koneistettu ja irooitettavat. Unohdin kotarin kiinnikkeet.

8.1.2006 15:39

no paiolin keulasta voidaan olla montaa mieletä. itellä ei ole kokemusta tm:stä omana pyöränä mutta olen isopyöräsellä temmillä ajanu -03? eikä ollu mikään minun mieleeni sopiva mutta jokainen ajakoon tai ostakoon se mieleisensä mistä tykkää ja mikä soveltuu parhaiten omaan ajoon, joten minulle ei temmiä , mutta kuten sanoin ei voi arvostella pyörää ennen kuin sillä on ajanut.
Viimeksi muokannut heppatyttö. :D päivämäärä 9.1.2006 16:00, muokattu yhteensä 1 kerran

8.1.2006 15:49

Onhan TM:ssä nuo excelin vanteet, mutta vain pyörän värisenä.

8.1.2006 20:30

Tarkoitat mitä? Se temmin Excel painaa varmaan tuplaten sen mitä joku tarvike, missä luki kanssa "tagasago Excel". Renkaita puhkeilee, mutta lommon lommoa ei munkaan vanteissa vielä ole. Ainakin kotain piikin (-03) vanteisiin niitä kyllä tuli.

En muuten ole omistanut yhtään pyörää, jonka keula olisi mielestäni vakiona toiminut. Ensin vaihdetaan löysemmät öljyt ja ruikitaan stefat silikoniin, öljypinta minimiin ja sopivat jouset. Ja kun ei vieläkään ole hyvä, niin lähetetään Skog'lle. Ja kun on siltikin tahmainen niin hankitaan ohennetut stefat ja loppujen lopuksi myydään pyörä pois. 90% kuskeista ei edes viitsi ostaa itselle sopivia jousia, en usko että niin moni olis std-painoinen ja niistä jousista pitäisi aloittaa. Sitä kutsutaan pyörän säätämiseksi.

8.1.2006 22:02

Täällä yks :) Nimim. vasta syksyllä ekaa kertaa koskettiin koko kesän ajetun uuden pyörän klikkereihin.

9.1.2006 0:44

Täh? Kyllä mua haukutaan ihan aiheestakin jatkuvasta, monin osin LÄHES turhasta yörän säätämisestä, mutta jousituksen säätäminen ei todellakaan ole turhaa! Yrittäkää nyt hyvät ihmiset tajuta, että se jousituksen ominaistaajuus riippuu myös kuskin painosta ja se mikä on oikea taajuus riippuu taas ajoalustasta ja nopeudesta!!! No voihan sen pyörän tietysti valita silläkin perusteella, että mikä valmiiksi tehtaalla on asetettu juuri lähimmäs omaa painoa a vauhtia sopivaksi. Ihan samalla lailla kuin voisi valita pyörän sillä perusteella missä olisi valmiiksi Suomeen soivimmat säädöt kaasarissa...

Fuelikin, laitat ensin 8 tonttua pyörään, muttet viitsi laittaa viimestä 0.4 tonttua saadaksesi sen toimimaan itsellesi optimaalisesti?

9.1.2006 1:06

Mä tykkään mielummin ajaa sillä radalla kuin tallissa. Hyvin toimi kummankin pään jousitus koko kesän, ei ollut valittamista. Ja kaks ukkoa ajoi samoilla säädöillä, samalla pyörällä, toinen Harrasteessa, toinen A-luokassa. Ei hakannut käsiin yms. (paitti sitten syksyllä kun öljyjen vaihtoväli alkoi lähestyä ja ajo-ominaisuudet huononivat niin piti alkaa säätään). Kyllä mä tiedän että suurimman *tutuksen pyörässä aiheuttaa pielessä olevat jouset, varmasti olisin niitä säätänyt jos olis tarvinnut. Eipäs hifistellä liikoja.

Tää juttu ei muuten oikein kuulu tänne...

9.1.2006 15:58

Tuntuupa sxs vanteet kestävän ei ole mitään vikaa ilmenny ainakaan toistaseksi. ja entissen japsi pyöräni jousia jouduin laittamaan (stefoja vaihtamaan, öljyjen kanssa läträämään harvase päivä eikä vieläkään tulleet hyviksi) kotarissa taas ei ole tarvetta ollut mennä niitä räpeltämään ja hyvin ovat minun painoisellani 75kg
pelittäneet sekalaisessa maastossa.

10.1.2006 19:56

Tuli sellanen propleema eten, ostin tollasen kawan 80cc motin. Nyt on kaikki osat putsattu ja sillai, mut ei oo vuosmallista tarkkaa tietoa. Eli mistä tällänen selviäs parhaiten? Koneessa ei ollu mitään numeroita, tai en ainakaan itt huomannu. Pytty on kovakromia, a koneen väri on musta, toki voitu maalatakkin. edllinen omistaja veikkas jotain 85-90 lukua. Eli löytyiskö jotain nyrkkisääntöä, mistä tunnistais tommosen koneen?

10.1.2006 22:15

Ainakin vm.83 kwakes on musta kone, sen muistan aina.