Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Jarrujen ilmaus

22.12.2013 10:09

Ilmaruuvi pitää saada takaisin kiinni ennenkuin kahva on pohjassa, jolloin estetään uuden ilman meneminen järjestelmään. Tämä on hidas tyyli koska nestettä tulee tosi vähän kerrallaan johtuen juuri tuosta salamaakin nopeammasta ilmaruuvin sulkemisesta. Nopeampi tapa on työntää ruiskulla nestettä ilmaruuvista sisään ja tarkkailla säiliöstä milloin neste on kuplatonta. Tässä tavassa pitää ruisku tietenkin olla jollain letkulla ilmaruuviin ja neste ruiskussa taas ilmatonta, muutenhan sinne työnnetään valmiiksi ilmakuplia sekaan. Sitten on vielä yksi konsti jota itse käytän laiskana ihmisenä, ota kahva säiliöineen irti tangosta ja asettele se niin jollain roikkumaan, että ilma poistuu letkusta säiliöön ja anna ajan tehdä tehtävänsä. Yleensä yö riittää. Vielä jos viitsii varmistaa että ilmaruuvi on satulassa ylinnä saa ilmat vielä sieltäkin pois, tämä yleensä vaatii satulan irroittamisen.

Re: Jarrujen ilmaus

23.12.2013 21:57

en oikeen älynny tota vikaa metodia? Mut täytyy kokeilla metodi nro 2 heti kun on ruisku jolla ruiskuttaa! siis pitääkö ilmaruuvin olla auki siinä?

Re: Jarrujen ilmaus

23.12.2013 22:06

Jammu1234432 kirjoitti:en oikeen älynny tota vikaa metodia? Mut täytyy kokeilla metodi nro 2 heti kun on ruisku jolla ruiskuttaa! siis pitääkö ilmaruuvin olla auki siinä?
juu ruuvi auki,muuten alkaa kirvelemään silmiä...

Re: Jarrujen ilmaus

24.12.2013 9:19

Juu ruuvi auki tuossa kakkos tavassa, ei paljoa. Sen tuntee ruiskussa kun neste alkaa virrata mukavasti, mahdollisimman vähän auki vaan ettei vedä ilmaruuvin kierteistä ilmaa sekaan. Tarkista ensin ettei ruuvi ole rapaa täynnä, sitä ei pidä painaa satulan sisään.

Re: Jarrujen ilmaus

24.12.2013 9:30

Monesti kun tuntuu että on ilmaa jarruissa vika onkin toisaalla, nimittäin niissä satulan liukutapeissa jotka takeltavat eikä satula pääse liikkumaan palojen kulumisen tahtiin ja kahva tuntuu joustavalta. Sen pitäisi liikkua ihan kevyesti käsin liikutellessa äärilaidasta toiseen. Samalla kun vaihdan renkaat, varmista itse tuon aina ja aina on pitänyt liut rasvata vaseliinilla ja herkistää toiminta. Samalla kannattaa myös pestä mäntien näkyvät osat satulassa ja herkistellä myös niiden toiminta, älä raaputa millään jolloin alkavat vuotamaan. Nämä siis rengas irti moposta ja mielellään vielä palatkin.

Re: Jarrujen ilmaus

6.4.2014 14:42

Hiljasta ollut tässä topicissa, mutta katotaan jos joku osaisi neuvoa. Eli vaihdon 125 yz etujarrupalat ja samalla putsasin jarrusatulan, tapit ja männät, sekä rasvailin kaiken tarvittavan. Männät liikkuu suht herkästi, mutta toinen liikkuu vähän paremmin kuin toinen. Ongelma onki se että jarru laahaa voimakkaasti ja jarrua painaessa kahva menee lähestulkoon kahvaan kiinni. Ilmaus ei vaikuttanut asiaa. Ennen palojen vaihtoa jarrun tuntuma oli hyvä :roll:

Re: Jarrujen ilmaus

12.7.2014 23:07

Mikähän on mopossani (Yamaha DT) kun takajarrusatula juuri vaihdettiin (käytetty, PITÄISI olla toimiva), eikä jarruihin saada millään painetta!? Tekniikka on oikea, mutta siltikään ei toimi...jos vähän auttaisitte!

Re: Jarrujen ilmaus

14.7.2014 8:43

miquu jätä pyörä korjauspukille jarrunestesäiliö täyteen yön ylitse ja jarrun ilmausnippa auki (varmista, että säiliö ylempänä kuin satulan ilmausnippa). Lisäksi letku siihen nippaan ja sit se letkun toinen pää astiaan, jossa on jo jarrunestettä. Näin saatat saada isoimmat ilmat pois ja pääset oikeasti ilmaamaan sitä jarrua.

Itse en käytä näihin hommiin nykyään enää mitään muuta kuin alipaineilmaajaa (http://motonet.fi/fi/tuote/765151/Paine ... ilmausarja), koska perinteinen ilmaus on ollut yleensä melko tuskaista. Lisäksi samalla sarjalla vaihtaa autostakin nopsaan koko järjestelmän tavarat.

Re: Jarrujen ilmaus

8.1.2016 20:07

Mikä mahtaa olla ku palat vaihtaessa jouduin avaamaan jarrun että sain painettuu männät sisään ni se heitti tietenki nesteen ulos. Ja nyt ei ilmatessa tee mitään. Tekniikka on oikea mutta neste ei liiku säiliöstä mihinkään eikä ilmausruuvista tule mitään ulos. Letkun irroitin satulasta ja painoin jarrua niin sillon tuli nestettä mutta satulan kanssa ei tee mitään. Apua! :/

Re: Jarrujen ilmaus

10.1.2016 15:36

Mitä tarkoittaa tässä tapauksessa "jarrun avaaminen"? Ainoa, mitä tarvitsee avata, että männät saa painettua sisään, on jarrunestesäiliön kansi (sekin vain silloin, kun nestettä on niin paljon, ettei sitä mahdu enempää takaisin säiliöön päin). Joka tapauksessa, jossain välissä on nyt ilmaa, jota et jostain syystä saa pois.

Onko oikea tekniikkasi siis tämä:
1) Pumppaat jarruun paineen
2) Pidät yhä kahvassa/polkimessa painetta, avaat ilmaruuvin ja suljet sen käytännössä heti
3) Päästät jarrukahvan palautumaan ja palaat kohtaan 1

Kakkoskohtaa helpottaa merkittävästi se, että laitat ilmaruuviin letkun ( http://img.youtube.com/vi/tkxcQzhgJLU/hqdefault.jpg ). Se auttaa siihen, ettei ilmaa pääse takaisin jarruun (kunhan letku lähtee ylöspäin), jos olet vähän liian hidas .

Jos letkuun on päässyt ilmaa, niin tuolla metodilla kestää maailman tappiin saada se pois. Etujarrusta onnistuu usein ihan vain niin, että pumppaat paineen ja vedät sitten kahvan stongaan vaikka nippusiteellä (siis niin, että jää paine päälle). Muutamassa tunnissa ilma kulkeutuu ylös (paine puristaa kuplat pienemmiksi ja ehkä tässä on jotain muutakin takana, mutta toimii) ja sitten kahvan päästäessä kuplat pullahtavat jarrunestesäiliöön.

Onko nyt kyse etu- vai takajarrusta? Takajarru on vaikeampi, kun jarruletku menee melkein vaakatasossa ja siinä on mutkia. Saatat joutu irrottamaan koko jarrun (satulan ja kahvan), jotta saat letkun pystysuoraksi niin, että kaikki ilmakuplat kulkeutuvat pois.

Tässä vielä kuva jarrun toimintaperiaatteesta. Sen verran yksinkertaista kamaa, että kovin monimutkaisesta ongelmasta ei voi olla kyse.
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Hydr ... iagram.jpg

Re: Jarrujen ilmaus

5.4.2016 10:28

Mikä derbin etujarrulle tuli kun asensin eturengasta ja piti paloja vähän levittää ruuvarilla ja sitku oli pyörä kasassa ni ei etujarrussa ollutkaa enää mitään tuntoa :x perus ilmaustekniikalla neste ei liiku mihinkään. Vaikka kuinka puristelis kahvaa ja sit avais ilmaruuvin ni sieltä ei tuu mitään :nolo: Joo ja ton takajarrun sain kuntoon ku silloin lääkeruiskulla nestettä sinne ja sitten kahva pohjaan-ruuvi auki-ruuvi kiinni taktiikalla tuli painetta. Mulla aina ongelmana se että menee toista tuntia ennenkö neste lähtee liikkeelle. :D Kun sen vihdoin saa liikkeelle niin ei ilmauksessa mitään ongelmaa enää olekkaan

Re: Jarrujen ilmaus

5.4.2016 19:52

Jos neste ei tuu sieltä letkun läpi, niin siellä on likaa jossain, vuotaako se mistää??

Re: Jarrujen ilmaus

6.4.2016 0:00

Välillä tulee pieniä määriä nestettä ku pumppaaja jos sinne pakottaa ruiskulla nestettä ni tulee sama määrä ulos ja sit hyytyy. Huomasin kans et nestesäiliöön tulee tosi pieniä kuplia välillä ku pumppaa. Tuleekohan letkuja pitkin vai jonku tiivisteen ohi :roll: Onko mitään varmaa tapaa tarkistaa vuotoja vai valuttaako nestettä sit jos vuotaa. Nesteen ainaki pysyy sisällä
Edit: jos jarrun antaa olla ni nestettä hävii vähän säiliöstä ja sit pari kertaa ku kahva pohjas avaa ni tulee nestettä ja sit loppuu. Sitku antaa taas olla ni tulee lisää. Pumppaus ei nopeuta hommaa yhtään. Mikähän tää juttu on :x

Re: Jarrujen ilmaus

1.10.2017 17:55

mikäköhä mahtaois ol ku ilmaamine ei onnistu tein varmaa pari tuntii eikä ilmaannu jht yksmäntäne etujarru, satula avattu ja putsattu ja ilmaus ruuvista tulee nestettä

Re: Jarrujen ilmaus

3.7.2020 1:38

Mikä mahtaa olla -10 vuosimallin kotarissa, kun yhtäkkiä takajarru lakkasi toimimasta, ilmeisesti jarruneste loppui ja täynnä ilmaa.. Molemmista suunnista olen koittanut ilmailla, mutta nestettä ei tule pulloon, kun muutama tilkka. Ilmaa tulee kuitenkin pulloon, mutta vaikka kuinka kauan yrittäisi ilmata niin neste ei vähene säiliöstä. Kaikki vinkit olisi avuksi.