Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Yamaha YZ Topic

21.5.2011 9:37

kas1 kirjoitti:No mikä siinä on kun ei vittu uskota että kyllä näistä löytyy myös ducatin sähköjä ja toimii niillä. Myös yhdellä käyttäjällä, jolla oli n. Vuosi sitten proju topic valkokilpisestä yz:sta oli pyörässään ducatin sähköt. Samat kuin minulla ja myös useissa mopoissa. Että mikä tässä nyt oikein on epä selvää? =/

Tulet huomaamaan noin 15-20 vuoden päästä, että teinipoikana tuli uskottua omiin näkemyksiin kuin pässi sarviinsa. Vanhempana faktat nousevat yhä tärkeämpään rooliin.

Kaikille polttomoottoreille oikea sytytysennakko on hyvin tärkeä moottorin toiminnan kannalta. Mitä korkeampiviritteinen moottori on kyseessä, sitä tärkeämpää oikea ennakko on. Esim. yhdellä kierrosalueella toimiva ruohonleikkuri ei tarvitse käytännössä ennakonsäätöä ollenkaan, mutta 125cc RR -pyörän moottori voi tarvita asteen tarkkuudella oikean ennakon.

2T moottorin sytytystä varten on ennakkokäyrä, mikä toteutetaan CDI boksin säätelemänä. Käyrä ei ole lineaarinen. Moottorin ominaisuuksista riippuen ennakkoa lisätään/vähennetään eri kierrosalueen/kaasunasennon mukaan. 2T moottorissa toteutetaan myös "kierrostenrajoitin" ennakkokäyrän avulla. Eli maksimikierroksilla aletaan ennakkoa vähentämään -> pyörä ei kierrä enää lisää.

Joka moottorille on oma optimaalinen sytytyskäyrä. Kyllä moottori käy "väärällä" ennakolla, mutta ei optimaalisesti. Liian aikainen ennakko aiheuttaa nakutusta ja valtavaa lämpörasitusta moottorille. Myöhäinen ennakko ei tuota parasta tehoa eikä moottori kierrä herkästä/oikealle kierrosalueelle.

Nyt voit ihan itse miettiä tuottaako yleismallinen CDI boksi oikean ennakkokäyrän. Millainen käyrä tarvike CDI boksissa on ja miten se eroaa alkuperäisestä käyrästä. Miten ennakon erot vaikuttavat moottorin toimintaan. Oletko määritellyt perusennakon samaksi kuin moottorissa alunperin?

Samalla tavalla kaikki muutkin "puljaukset" vaikuttavat negatiivisesti moottorin toimintaan. YZ125 moottorin pakoaukon säätimen lukitus vaikuttaa "hieman" eri tavalla moottorin toimintaan kuin jossain DT:ssä. Usko tai älä, mutta alkuperäisellä ilmanputsarikotelolla on myös vaikutusta kaasarin toimintaan. Ainut keino saada moottori toimimaan sille tarkoitetulla tavalla on varmistua, että kaikki perusvaatimukset ovat kunnossa. Ehjä sylinteri ja mäntä -> Pakoaukonsäädin toimintaan -> Ei imuvuotoja ja läppät ei saa yhtään irvistää -> Oikeat virtavehkeet oikeissa säädöissä -> Ehjä puhdas kaasari, jossa ei ole kaikki osat loppuunkuluneita (kaasarissa esim. neula, neulaputki ja luisti kulutustavaraa + vakiosäädöistä liikkeelle), ehjä moottorin alakerta, mielellään aluperäinen ilmanputsarikotelo, ehjä pakoputki + äänenvaimennin + villat (alkuperäiset tai ainakin juuri kyseiseen moottoriin tarkoitetut. Muista myös, että katukäytössä 2T putken saa ajamalla tukkoon)

Re: Yamaha YZ Topic

21.5.2011 13:59

Näin sanoo käyttäjä -vainio- yhdessä 125yz proju topicissa:

''Yz:tan omissa sähköissä on staattori,vauhtipyörä, cdi ja sytytyspuola.
Varmaksi en sano, mutta näissä valkokilvitetyissä piikkiyz:oissa on alun perin Ducatin 85W sytkä, eli sama mitä on Derbin mopoissa, am6-koneellisissa mopoissa ja vaikkapa Morini-koneisissa Tunturi tigereissä. Tuota pelkkää staattoria saisi uutenakin tarvikeosana n. 60euroon, suosittelisin sen hankkimista helpoin tapa saada pyörä toimimaan.''

Näin sanoo käyttäjä ozkuvaa entisestä valkokilpisestä piikki yz:sta:

''Pyörän ostettaessa oli siitä kipinä hukas eli käyntikuntonen ei ollu. Samantien se piti käymään saada, eli sähköjen kimppuun koska tulpasta ei kipinän hukkuminen ollu johtunu. Siinä hetken pähkäilyn jälkeen tunnistin sähköt joksenki tutuksi. Ducatin sähköt ja täysin samat ku melkein kaikissa mopoissa.''


Joko uskot, että ihan oikeasti näissä joissain vanhemmissa piikki yz:toissa on noi ducatin sähköt, joita käytetään myös joissain mopoissa? Vai mitä oikein haluat vielä todisteeksi?

Ja en millään tavalla halua ruveta arvostelemaan tai neuvomaan sua täällä, kun näytät näistä asioista paljon tietävänkin.
Mutta siksihän mää tänne tulinkin kyselemään neuvoja mitä tehdä omalle moottorille että saisin sen kuntoon, kun en itse vikaa saanut paikallistettua. Joten en nyt ihan ymmärrä, miksi heti rupeaa vittuilua tulemaan..? :roll:

Re: Yamaha YZ Topic

21.5.2011 14:07

Joo oman yz cdi boksi toss kuvassa oikealla puolella ja derbin leonelli cdi boksi tos vasemmalla. suht samalta näyttää
Kuva

Re: Yamaha YZ Topic

21.5.2011 14:40

Niin ja jos laittaisin oman pyörän CDI:n tohon viereen niin sekin näyttäisi suht samalta.

Niinkuin pmc jossain muussa topicissa jo kertoi niin nämä 2t vehkeet ovat varsin mystisiä. Jos pyörä ei käy/käynnisty on lähes varmuudella vika joko bensan saannissa/kaasarissa tai kipinässä. Jos kaasari on jo tehtaan osoittamissa vakiosäädöissä niin vian etsintä kohdistuu sähköihin. Ja jos sähköistä tiedetään, että kipinää tulee, mutta ei silti käy kunnolla niin johan tuo mopon CDI suorastaa pomppaa silmiin...

Lisäksi nuo kahden käyttäjän omiin sanomisiin vetoamiset eivät juuri täällä lähes anonyymien ihmisten keskuudessa merkitse mitään. Pmc on käsittäkseni jo alan veteraani ja tietää varmasti, mistä puhuu. Itse ottasin neuvosta vaarin.

Soita yamahan maahatuojalle ja kysy, mitä maksaa uusi alkuperäinen CDI ja onko mahdollista, että Derbi tai Ducati käyttäis samaa CDitä. Sillähän se selviää

Re: Yamaha YZ Topic

21.5.2011 14:46

Guuna#243 kirjoitti:Niin ja jos laittaisin oman pyörän CDI:n tohon viereen niin sekin näyttäisi suht samalta.

Niinkuin pmc jossain muussa topicissa jo kertoi niin nämä 2t vehkeet ovat varsin mystisiä. Jos pyörä ei käy/käynnisty on lähes varmuudella vika joko bensan saannissa/kaasarissa tai kipinässä. Jos kaasari on jo tehtaan osoittamissa vakiosäädöissä niin vian etsintä kohdistuu sähköihin. Ja jos sähköistä tiedetään, että kipinää tulee, mutta ei silti käy kunnolla niin johan tuo mopon CDI suorastaa pomppaa silmiin...

Lisäksi nuo kahden käyttäjän omiin sanomisiin vetoamiset eivät juuri täällä lähes anonyymien ihmisten keskuudessa merkitse mitään. Pmc on käsittäkseni jo alan veteraani ja tietää varmasti, mistä puhuu. Itse ottasin neuvosta vaarin.

Soita yamahan maahatuojalle ja kysy, mitä maksaa uusi alkuperäinen CDI ja onko mahdollista, että Derbi tai Ducati käyttäis samaa CDitä. Sillähän se selviää

Ihan oikeesti nyt, on samat sähköt niin on samat sähköt ja thats it. En aio enään enempää jauhaa tästä, löytyy muutakin tekemistä..

Ja juurihan sanoin, etten ala missään nimessä Pmc:tä neuvomaan tai arvostelemaan, koska tietää varmasti monesta asiasta enemmän kuin minä...

E: Ja voit soittaa itse sinne maahantuojalle ja kysyä asiaa, minun ei tarvitse koska tiedän jo sen että ne on samoja. :eek:

Re: Yamaha YZ Topic

21.5.2011 15:00

Tolla asenteella et tuu samaan ikinä tota sun vehjettäs toimimaan. Tuon asian tarkistaminen ois aika pikkujuttu, mutta mikäs siinä jos ei kiinnosta. Nauti pätkivästä menosta..

Mutta nyt kuitenkin, luin tosta takaapäin, että olis toiminut paremmin ilman ilmanputsaria. Itse vaihtaisin tuollaset pipercross/powerfilter mopo-osat suosiolla alkuperäiseen vaahtomuovisuodattimeen. Silloin tällöin öljy/pesu ei ole iso vaiva, koska tiellä ajettaessa ei varmaan edes liikaannu nopeaa. Talvellahan noita käyntiongelmia on pyörissä kun vetävät koko kotelon täyteen lunta. Sinänsä ajatellen, joku täysin sekundaputsari vois aiheuttaa samanlaisia ongelmia..

E: alkuperäiset säädöt kaasariin

'92: J8-6EN15-56, 330/20
'90: J8-6EN15-56, 310/20

Re: Yamaha YZ Topic

21.5.2011 15:05

Guuna#243 kirjoitti:Tolla asenteella et tuu samaan ikinä tota sun vehjettäs toimimaan. Tuon asian tarkistaminen ois aika pikkujuttu, mutta mikäs siinä jos ei kiinnosta. Nauti pätkivästä menosta..

Mutta nyt kuitenkin, luin tosta takaapäin, että olis toiminut paremmin ilman ilmanputsaria. Itse vaihtaisin tuollaset pipercross/powerfilter mopo-osat suosiolla alkuperäiseen vaahtomuovisuodattimeen. Silloin tällöin öljy/pesu ei ole iso vaiva, koska tiellä ajettaessa ei varmaan edes liikaannu nopeaa. Talvellahan noita käyntiongelmia on pyörissä kun vetävät koko kotelon täyteen lunta. Sinänsä ajatellen, joku täysin sekundaputsari vois aiheuttaa samanlaisia ongelmia..

No joo, en sano ensimmäiseen lauseeseen yhtään mitään kun kerran jo sanoin lopettavani sen jauhamisen omalta osaltani.

Ja joo, paremmin rupes toimimaan ilman ilmanputsaria. Nyt on ensi viikon alussa on tulossa vielä ehjä imukaula ja vakio 38mm kaasari.
Tarkoitus olisi siltikin kokeilla vielä jos sen saisi tuolla piperillä toimimaan, koska dt:n vakio ilmanputsari "letku" Ei mene yli 32mm kaasariin..
Jos en saa sitä sillä säätöihin, ei auta muutakuin ostaa jostain purkupyörästä koko yz ilmanputsari kotelo tsydeemi...

Re: Yamaha YZ Topic

21.5.2011 19:57

Millanens toi 92 yz pakoaukonsäädin pitäs olla? Kun mulla vaan on siellä semmonen kappale missä irtonainen ruuvi? Jos jollain sattuis olee kuva valmiina nii ois kiva.

Re: Yamaha YZ Topic

22.5.2011 14:07

SuolakurkkuJooseppi kirjoitti:Ei oo se valkonen projektoitu mistä projutopic täällä motot.netissä:D

En meinannu sitäkään vaan yhtä toista ;)

Re: Yamaha YZ Topic

22.5.2011 14:42

noniin laittakaas kaikki sähkö osat mitä pitäs tilata ku uusin tosta yz 125 kaikki sähköt. En löydä ku staattorin, en löytäny cdi boksii mut kuulema käy ducatin joku cdi boksi? ja sitte tarviiko ton jännitteen säätimen? Vai saisiko näihin jotain sähkö sarjaa missä tulisi kaikki?

Re: Yamaha YZ Topic

22.5.2011 18:29

Ja käykö tämä CDI nyt yz http://www.tmi-janikaasalainen.fi/sytyt ... -3246.html
Vai olisiko kellään myynnissä Yamaha yz sähkö osia olisi todella kiire

Re: Yamaha YZ Topic

22.5.2011 23:06

Onko nuo Powerwingsit, Quickshotit ym. kaasarin viripalikat hintansa väärtejä? Ei huvittais turhaa laittaa 150e kiihytyspumpun koppaan, jos se ei eroa vakiosta mitenkää :D

Re: Yamaha YZ Topic

23.5.2011 14:39

Kumpi putki olisi parempi Yamaha YZ125, FMF vai Pro circuit ?
Mielipiteitä?

Re: Yamaha YZ Topic

23.5.2011 16:21

jerwwe kirjoitti:Onko nuo Powerwingsit, Quickshotit ym. kaasarin viripalikat hintansa väärtejä? Ei huvittais turhaa laittaa 150e kiihytyspumpun koppaan, jos se ei eroa vakiosta mitenkää


Booako pyörä kun läväytät kaasun auki tai nykäiseekö liikaa? Ekassa tapauksessa auttaa perus-viri-kiihdytyspumpun kansikin, siis sellainen joka vain lisää ruuttausta (esim. Quickshot 1 ja 2). Kummassakin tapauksessa auttaa sellainen jossa on ulkopuolelta säädettävä leak jet (esim. Quickshot 3 ja sellaista suosittelisinkin. Tosin jos pyörä toimii niin hittoako noilla pelleilemään.

Re: Yamaha YZ Topic

23.5.2011 17:30

Joo kyllähän tuo stumppaa, kun vääntää nopeaa kaasun pohjaan. Mietin voisko tuo QS2 tuoda vähän ruutia alakierroksille lisää ja jos sillä sais sen stumppaamisen loppumaan? Kummiski taitaa tuo QS3 olla jonkinverran hintavampi ja tuskin kummempaa eroa löytyy kun säädettävyys? :|