Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Huolto & korjaus

17.11.2012 13:26

Bream kirjoitti:Kyllä niiden pitää olla juuri samassa tasossa kumpienkin. Mietit sen niin että muuten venttiilit lähtee esim. liian aikaseen tai myöhään ja katastrofi on valmis.

Moottoreiden rakentaminen ei ole mututuntumaa. Tarkasta, tarkasta ja tarkasta, että ei mitään ajatuskatkosta ole tullut. Ennen kuin käynnistät ni pyörittele moottoria ympäri käsin että näet kaiken toimivan moitteettomasti ja ilman mitään vastustusta. Itse just kasailin yhtä konetta jossa imuvenojen väljykset pitää olla 0,10mm ja oli aavistuksen pienentynyt n.0,07mm niin männässä oli jo sellasta varjoa, että lähellä on käynyt, ei kuitenkaan kosketusta koska venat oli ihan koskemattomat.


Ei oo kyllä noilla jutuilla mitään yhteyttä männän ja venttiilin välykseen. Jos imuventtiili uppoaa seetiin ja simmaat sen uudestaan paksummalla palalla niin ihan sama välys on venttiilin ja männän välissä kuin aiemminkin. Nokan ajoitus ja nosto vaikuttaa siihen kuinka lähellä venttiili käy mäntää.

Re: Huolto & korjaus

17.11.2012 13:46

Mutta eikö jos venttiilin väljys on hävinnyt niin venttiili lähtee aikaisemmin kuin tarkoitus verrattuna esim. oikealla väljyksellä olevaan vasemman puoleiseen imuventtiiliin. Syvyyshän on sama kuin aina. Ja tässä masiinassa ei mitään simmejä ole. ;) Toimii yhdellä yläpuoleisella nokalla. Vasemman imun väljys oli spekseissä, oikea ei. Kumpikin venttiili seeveissään juuri niin kuin pitääkin. Oikealla puolella männässä venttiilin kuvio. Mutta ei jälkeä venttiilissä. Kantta on madallettu, virtauksia muutettu ja palotilaa laajennettu. Metanoli-kone joten puristuksia about 16:1, ja kiertää 11500rpm. Ärhäkkä kalu 500cc:ksi.

Re: Huolto & korjaus

17.11.2012 16:16

Ei vaikuta 3 satkua välyksessä ajoitukseen kuin jonkun asteen sadasosan. Luultavsti toisen puolen jousi kuoleentunut verrattuna toiseen tai sitten toisen venttiilin seeti hieman eri korkeudella kuin toinen.

Re: Huolto & korjaus

17.11.2012 16:31

Itellä Husqvarna wr 250 vm. 01 ja valot pitäisi viritellä. Ainoo vaan että siinä on yksi johtoinen jännitteensäädin, niin mihin ja minkäväriseen johtoon se tulisi kiinnittää? Mitään irtonaista johtoa siinä lähettyvillä ei ollut :eek:

Re: Huolto & korjaus

17.11.2012 18:05

Kervine kirjoitti:Ei vaikuta 3 satkua välyksessä ajoitukseen kuin jonkun asteen sadasosan. Luultavsti toisen puolen jousi kuoleentunut verrattuna toiseen tai sitten toisen venttiilin seeti hieman eri korkeudella kuin toinen.


Veikkaan kuitenkin väljystä, ohjeistus on, että 5min ajon jälkeen pitää tarkistaa ja säätää venttiilinväljykset. Jouset vaihdettu 15min sitten männän vaihtamisen yhteydessä. Ja pitäs ainakin parikymmentä minuuttia vielä kestää. 3 satkua arvio, 0,05mm meni löysästi, 0,10mm ei mene. Ei mahdu seetit olemaan eri tasolla. Kalahtaisi mäntä kiinni. Rakentaja joka avarrukset yms. tehnyt oli tiputtanut kannentiivisteen pois myös, jotta puristuksia saatu lisää. Ihme kyllä ei vuoda vaikka pelkällä o-renkaalla ja silikoonilla menee. Mutta kahdeksan kannenpulttia pitää kyl aika tiukassa otteessaan.

Mut nyt takas talliin pohtimaan yhden antiikkisen 500cc Jawan mysteereitä, hervottomat limput löyty. Täyttä jöötiä, pienet tasapainoituskolot ja epäkeskot.

Re: Huolto & korjaus

20.11.2012 23:40

Laitoin tuossa joku vuosi sitten Honda 250 CRF -06 joka oli käytännössä ajamaton. Pyörä ollu kohtuu vähällä ajolla ja nyt ois tarkotus tehä eka remppa. Kokonais tunneista ei tarkkaa tietoa, mutta villi veikkaus ois et n.40h ajettu kevyttä enskaa ja jonku verran krossia.

Kysymys kuuluu: mitä kaikkia tuohon pitää/kannattaa vaihtaa? Riittääkö et vaihan männän ja nokkaketjun vai laitanko kaikki laakerit, kiertokangen, venttiilit sun muut uusiksi?

Re: Huolto & korjaus

23.11.2012 17:11

1089_4895300621379_360771089_n.jpg
jep eli pakoventtiilit vuoti (kanto) ja nyt taas toimii! nyt on vaiheessa välysten mittaus ja uudet välyspalat kiini. Nii mites onko tää jako nyt kohillaan? kuva mukana > ja viivat magneeton kehällä kohillaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Huolto & korjaus

27.11.2012 20:54

Nyt olis KTM:ssä 155 tuntia mittaris ja pitääs mäntä ja kiertokanki vaihtaa. Kuinka kannattaako kampiakseli vaihtaa samalla ? Ja onko hinnoissa kuinka suuria eroja jos on tilannut ulkomailta tai ihan suomesta ?

Re: Huolto & korjaus

27.11.2012 21:45

Saimon kirjoitti:Laitoin tuossa joku vuosi sitten Honda 250 CRF -06 joka oli käytännössä ajamaton. Pyörä ollu kohtuu vähällä ajolla ja nyt ois tarkotus tehä eka remppa. Kokonais tunneista ei tarkkaa tietoa, mutta villi veikkaus ois et n.40h ajettu kevyttä enskaa ja jonku verran krossia.

Kysymys kuuluu: mitä kaikkia tuohon pitää/kannattaa vaihtaa? Riittääkö et vaihan männän ja nokkaketjun vai laitanko kaikki laakerit, kiertokangen, venttiilit sun muut uusiksi?

paljonko meinaat tulevan vuoden kuluessa ajaa? ,ainakin 2-tahtiseen riittäisi pelkkä männän vaihto, ja sekin vain jos kisaa ajaa. ,tietysti sulla on ollut putsari- ym. huollot tip top?

Re: Huolto & korjaus

2.12.2012 12:24

Eli mulla on nyt toi kotarin kone pöydällä ja ekaa kertaa räplään näitä nelari koneita. kymysys kuuluu tällä kertaa että lähteekö toi nokkaketju miten irti? onko siinä jossai kohin sellane pikairrotus kuten voimansiirron ketjussa vai miten? pitääkö ottaa ihan niillä erikois työkaluilla ketju irti vai miten? ei huvittas viiä liikkeesee ton pelkän ketjun takii.... :D

Re: Huolto & korjaus

2.12.2012 13:45

KxRider kirjoitti:Eli mulla on nyt toi kotarin kone pöydällä ja ekaa kertaa räplään näitä nelari koneita. kymysys kuuluu tällä kertaa että lähteekö toi nokkaketju miten irti? onko siinä jossai kohin sellane pikairrotus kuten voimansiirron ketjussa vai miten? pitääkö ottaa ihan niillä erikois työkaluilla ketju irti vai miten? ei huvittas viiä liikkeesee ton pelkän ketjun takii.... :D


Koneen kyljessä pitäs olla nokkaketjun kiristin, se löystyy pikkasen mutta ei varmaan tarpeeksi nii joudut nokkia vähä löysää et pääset ottaa sen kokonaan irti.

Re: Huolto & korjaus

2.12.2012 14:04

pyörä on vuodelta 2004 eli ohc koneella... en löydä mitää tapaa "löysyttää" nokka-akselia jotta ketju sopisi luiskahtamaan päältä pois vaikka kiristin on otettu pois. :roll: videoita mitä oon tässä aamupäivän katellu, näyttää et jokane ottaa ja pistää poikki ton ketjun.. :nörtti:

Re: Huolto & korjaus

2.12.2012 14:39

Mites noi Prox moottorinosat. Stormilla ja 24mx ja muissa kaupoissa tosi paljon tota merkkiä myyynnissä. Männässä hinta-ero wisecoon -30e. Sinänsä toi 30e ei oo paha jos wiseco selkeästi parempi. Ja mites noi prox venttiilit ja nokkaketjut onko ihan laatukamaa siinä missä kalliimmatkin?

Re: Huolto & korjaus

2.12.2012 16:38

Mulla ainaki proxin osat toiminu hyvin. Ainoo huono mitä oon kuullu ni just proxin männistä, varsinkin 2t pyöriin, väljistyy kuulemma hetkessä.

Re: Huolto & korjaus

2.12.2012 18:17

Porxin kiertokangessa oli 1 neulalaakerin neula vähemmän alapäässä kuin oem, ja näitä pari pääs kilahtamaan...